handdator

Visa fullständig version : Xbox hjälp.


Lasse Kongo
2005-09-03, 11:22
Yo, ja tänkte om ngn på ett enkelt sätt kan förklara för mig hur ja ska koppla ihop min dator med xboxen så ja kan flytta filer från datorn till boxen med hjälp av en ftp.

Måste nämligen försöka uppgradera min box lite, och jag är riktigt riktigt dålig på sånt här så förklara gärna som att ni förklarar för en 3åring *kissass*

Jag har inga speciella sladdar eller så som man kanske behöver, men ja tänkte använda mig av den kabeln ja har mellan datorn och min internetanslutning, dvs att jag tar ut sladden ur anslutningen och kopplar den till boxen, bör väl funka?

Väldigt tacksam för hjälp.

Jay-Z
2005-09-03, 11:41
Korskopplad kabel och ett extra nätverkskort är vad jag skulle jag rekommendera. Det sitter ett nätverkskort i Xboxen så när du har installerat ett extra i din dator är det ingen baggis att hitta den. IP-adressen står under Settings på Xboxens dashboard.

Sedan är det bara att ftp:a på. Själv använder jag Explorer utan problem. Användarnamn och lösenord är nästan alltid inställt på: xbox:xbox

Lasse Kongo
2005-09-03, 11:48
Korskopplad kabel och ett extra nätverkskort är vad jag skulle jag rekommendera. Det sitter ett nätverkskort i Xboxen så när du har installerat ett extra i din dator är det ingen baggis att hitta den. IP-adressen står under Settings på Xboxens dashboard.

Sedan är det bara att ftp:a på. Själv använder jag Explorer utan problem. Användarnamn och lösenord är nästan alltid inställt på: xbox:xbox

så det går inte utan korskopplad kabel och extra nätverkskort?

är ngt skumt alltså, är så många spel som inte vill funka heller, men som funkar på polarnas boxar, har evolution-x och bios m8, fattar iofsig inget men det är ngt som inte stämmer, vill bara att det ska funka :cool:

Jay-Z
2005-09-03, 11:50
så det går inte utan korskopplad kabel och extra nätverkskort?

Inte som jag har förstått det. Min svåger hjälpte mig ursprungligen och han tvingade mig inhandla just det. Nu kommer jag inte ihåg, men troligtvis frågade jag honom samma sak som du nu undrar över. Men har för mig att det nätverkskortet som sitter nu i din burk är dedikerat till din internettrafik och att det inte funkar att byta kabel mellan olika enheter. Men lugn, snart kommer Kolos IT-ninjor och ställer allt till rätta. :thumbup:

moue
2005-09-03, 11:56
nätverkskortet du har till internet är inställt på att få ip automatiskt, men för att funka till box så måste du ha ett fast ip. därför är det lättare med ett eget till boxen så du slipper ändra varje gång du ska mixtra vettu.

och korsad kabel måste man men varför vet jag inte.

jakke
2005-09-03, 12:04
Du måste ha korskopplad kabel om du inte använder en hub/switch.

peak
2005-09-03, 12:09
Eh, man behöver INTE ett extra nätverkskort. Det är en baggis att sätta ett eget ip under nätverksinställningar. Att köpa ett extra nätverkskort är precis lika onödigt som att köpa en extra tv så att man slipper byta kanal hela tiden :)

JJ
2005-09-03, 12:32
En enkel "konverterare" kan du köpa, du behöver inte en ny kabel och verkligen inte ett nytt nätverkskort.

Lasse Kongo
2005-09-03, 12:35
aja verkar svårt =)

ngn som vet vad det kan vara när inte vissa spel fungerar osv, ngt man kanske ska tänka på eller lägga in?

går väl att bränna över på en skiva och installera den vägen annars?

har lånat spel som funkar på polarnas box men inte på min, blir så jävla sne, speciellt när ja inte har en aning om va det är man bör göra, verkar som den inte vill läsa skivorna, men vissa andra spel går bra på samma skivor *grr27*

jakke
2005-09-03, 12:37
Vissa Xbox har leverats med DVD-rom:ar som gillar vissa sorts skivor.. Det kan vara en förklaring.

Lasse Kongo
2005-09-03, 12:39
Vissa Xbox har leverats med DVD-rom:ar som gillar vissa sorts skivor.. Det kan vara en förklaring.

men inte om den läser vissa av samma sort, eller hur?

jakke
2005-09-03, 12:42
men inte om den läser vissa av samma sort, eller hur?
Nä, då måste det vara nått annat :P

jakke
2005-09-03, 12:43
Alltså ett nätverkskort kostar 100kr och en kabel 50

peak
2005-09-03, 13:24
Jag kan försöka skriva ihop en liten guide hur man ansluter till xboxen via ftp, är inte världens bästa på att förklara. Men jag gör ett försök.

Först ansluter du xboxen till datorn med en korsad-kabel. Därefter går du in på nätverksinställningarna på datorn.

Tcp/Ip inställningar.

Välj "Use the following IP adress"/"Bestäm ip-adress"(vet inte vad det står på svenska)

Sätt förslagsvis till detta:

IP adress: 192.168.0.102
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.0.101

Därefter går du in på settings på xboxen. Skriver in samma nätverksinställningar där förutom IP:et som du kan sätta till: 192.168.0.103. Glöm inte att sätta till "Static IP".
Glöm därefter inte att SPARA! Längst ner på settings. Starta sedan om xboxen.

Nu bör det gå att via ftp ansluta till: 192.168.0.103, pass: xbox, user:xbox.

Hoppas att de här raderna hjälper dig något. Lycka till!

Lasse Kongo
2005-09-03, 16:33
Jag kan försöka skriva ihop en liten guide hur man ansluter till xboxen via ftp, är inte världens bästa på att förklara. Men jag gör ett försök.

Först ansluter du xboxen till datorn med en korsad-kabel. Därefter går du in på nätverksinställningarna på datorn.

Tcp/Ip inställningar.

Välj "Use the following IP adress"/"Bestäm ip-adress"(vet inte vad det står på svenska)

Sätt förslagsvis till detta:

IP adress: 192.168.0.102
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.0.101

Därefter går du in på settings på xboxen. Skriver in samma nätverksinställningar där förutom IP:et som du kan sätta till: 192.168.0.103. Glöm inte att sätta till "Static IP".
Glöm därefter inte att SPARA! Längst ner på settings. Starta sedan om xboxen.

Nu bör det gå att via ftp ansluta till: 192.168.0.103, pass: xbox, user:xbox.

Hoppas att de här raderna hjälper dig något. Lycka till!


tackar, ska fixa en sån kabel och prova det, men vad är en korsad kabel? *popcorn*

Yankeee
2005-09-03, 16:50
tackar, ska fixa en sån kabel och prova det, men vad är en korsad kabel? *popcorn*


Korsad TP-kabel
En vanlig TP-kabel som har korsade ledare vilket gör det möjligt att föra över data mellan 2 datorer utan en hubb.



TP-kabel Twisted pair kabel
Tunnare nätverkskabel som används nästan uteslutande i dagens LAN. Namnet syftar till att ledarna ligger tvinnade 2 och 2. Finns 2 modeller. UTP som inte är skärmad och och TCP vilket är skärmad.

Yankeee
2005-09-03, 16:54
Verkar iof tveksamt att kablarna heter TCP och UDP. Det är ju protokoll, inte så troligt att de heter samma sak :|

Snake
2005-09-03, 16:55
http://yoda.uvi.edu/InfoTech/rj45.htm Så där, om du nu ska klippa den själv.

peak
2005-09-03, 18:14
tackar, ska fixa en sån kabel och prova det, men vad är en korsad kabel? *popcorn*

Jo, såhär är det.

Det finns två olika typer av kablar: raka och korsade. Egentligen består en nätverkskabel utav 8st kontakter, men ritar två stycken för att underlätta. På bifogad skiss är den nedersta kabeln en rak kabel, och den övre en korsad. Att det behövs två typ utav kablar beror på att:

Som synes på skissen nedan skickas Nätverksdata från Transmitt och tas emot på Recieve. Mellan en dator och förslagsvis en switch använder man en rak kabel, iom att polerna är inverterade på switchen. Men skulle man skicka från dator->dator blir det lite fel, därför måste använda en korsad kabel! Grundregeln är att imellan två likadana enheter behövs en korsad kabel, mellan två olika en rak. Men det finns undantag.

http://web.telia.com/~u25012772/wee/korsad.jpg

Så var det med den saken :)

Ha en trevlig lördagskväll!

Edit: Bah, lite sen :)