handdator

Visa fullständig version : Hopprep


rubber_duck
2005-09-02, 19:06
Är det någon som kan tipsa om nåt bra/hårt/ hopprepspass, gärna HIIT?

sunkan
2005-09-02, 21:58
Är det någon som kan tipsa om nåt bra/hårt/ hopprepspass, gärna HIIT?

hoppa jättefort-hoppa lugnt-hoppa jättefort o.s.v. :D

nemd
2005-09-02, 23:54
Ok. Börja hoppa vanliga jämfotahopp i lugn takt. Sen kör du dubbelsnurrhopp, alltså att du snurrar 2 gånger på ett hopp och gör så ca 10-20 hopp, sen hoppar du lugnt igen och sen 10-20 dubbelsnurrhopp igen och så kör du så i ca 10 minuter.

Det är bara o mixtra lite själv..

Finns såå otroligt många sett du kan hoppa på..

Prankie
2005-09-03, 00:59
Aerospeed går att beställa på flerbollar.com, kanske lite för bra t.o.m. :D

pocoloco
2005-09-03, 01:42
Är det någon som kännner till och vill beskriva lite olika hopprepstekniker så vore det tacksamt. godnatt

Prankie
2005-09-03, 01:54
Är det någon som kännner till och vill beskriva lite olika hopprepstekniker så vore det tacksamt. godnatt

För vad? Speedrope? Trickjump? Eller Rocky stilen där repet aldrig hamna under fötterna? ;)

Själv kör jag bara speedrope, överarmar rör sig inte, underarmar rör sig helst inte men det beror på hastighet. Kör man riktig fort hinner man bara röra lite i handledet. Håll armar och repet ganska nära kroppen, kroppen är stadig och rör sig bara 3-4cm övermarken, bara vader som jobba aktivt medan statisk träning för axlar och armar, som brukar ta slut först. Dubbelhopp är inte så stor skillnad förutom det kräver lite mer höjd från vader, här har hur man veva större betydelse då du kan inte bara veva allt du har. Två snabba varv och slappna av lite för att vänta in repet lite innan nästa hopp, när du kan problemfritt göra dubbelhopp ett tag så kan man utveckla till trippelhopp. :) Just nu försöker jag lära mig dubbelhopp med ett ben i taget. :)

pocoloco
2005-09-03, 12:08
Cool prankie.. men tänkte mest på hur man ska hoppa med fötterna.
uppvärmer 15min med det innan varje thaipass men jag tycker inte
jag hoppar så fint som alla andra fast det är ju sånt man får för sig också!
men vore kul att ha lite medevetenhet varför man hoppar på ett visst sett
och vad man ska tänka på för att tekniken ska bli OPTIMAL ;)

Prankie
2005-09-03, 12:12
Cool prankie.. men tänkte mest på hur man ska hoppa med fötterna.
uppvärmer 15min med det innan varje thaipass men jag tycker inte
jag hoppar så fint som alla andra fast det är ju sånt man får för sig också!
men vore kul att ha lite medevetenhet varför man hoppar på ett visst sett
och vad man ska tänka på för att tekniken ska bli OPTIMAL ;)

Du kanske böjer på benet? Så fort man gör det så blir det svårare att studsa upp igen och det ta längre tid att göra ett hopp. Försök att vara rak som en pinne under hela hoppet och arbeta bara med vader.