handdator

Visa fullständig version : Axlar!!!


BigForre
2005-09-02, 15:35
Läget enligt följande, har varit hyffsat slö på att köra axlar de senaste 3 månaderna och när jag väl kör axlar, vilket jag brukar börja bendagen med, så blir det enbart hantelpress (framsida) och drag till hakan (mitt), baksida tycker jag att jag får tillräkligt när jag kör rygg.

Problemet är nu att framsida axlar halkat efter bröst, vilket inneburit problem med vänster axel...har vilat från träning några dagar nu och kommer att sätta igång igen om ett par dagar (inte pga av axel)...mösösen som besöktes i tisadags sa att övriga delar på axeln låg med bra, men det var just främre delta som släpade...

Det jag skulle vilja vet är hur ni övriga kör axlar, fler än en övning per del av axel? vilken mer är i så fall att rekomendera? lägga till en extra för framsida? vilken i så fall? millitärpress?

Jazen
2005-09-02, 16:57
Läget enligt följande, har varit hyffsat slö på att köra axlar de senaste 3 månaderna och när jag väl kör axlar, vilket jag brukar börja bendagen med, så blir det enbart hantelpress (framsida) och drag till hakan (mitt), baksida tycker jag att jag får tillräkligt när jag kör rygg.

Problemet är nu att framsida axlar halkat efter bröst, vilket inneburit problem med vänster axel...har vilat från träning några dagar nu och kommer att sätta igång igen om ett par dagar (inte pga av axel)...mösösen som besöktes i tisadags sa att övriga delar på axeln låg med bra, men det var just främre delta som släpade...

Det jag skulle vilja vet är hur ni övriga kör axlar, fler än en övning per del av axel? vilken mer är i så fall att rekomendera? lägga till en extra för framsida? vilken i så fall? millitärpress?

på övningsbanken finns en del o kollar på

Baha
2005-09-02, 17:39
Låter skumt tycker jag att framsida har halkat efter, är väl oftast den som halkar före och blir för stark.


och är dom svagare än brösten och har gett dig problem pga detta?? så skall du ju kanske inte ens köra bröst innan det rättat till sig.

annars hantelyft framåt och ngn tung pressövning med ryggen relativt rak så det inte blir ngn form av snedhantelpress light

Mackan.D
2005-09-02, 18:31
hmm så många ryggövningar tar axlar också? låter ju inte bra eftersom jag kör axlar tillsammans med bröst sen nästa dag kör rygg med biceps:/

BigForre
2005-09-02, 19:17
Nej har blitt ordinerad att köra bröst lättare och bara varannan vecka fram tills att det känns helt bra.

Nja nu är jag ingen vis man, men en övning som alltid är med när jag kör rygg är sittande rodd, den tar bra på basida axlar tycker jag iaf...

Yes har även kollat övningsbanken för att kolla på lite övningar...tänkte med den här tråden få lite tipps på vilka övningar som folk anser effektiva och skonsamma, då främst övningar framsida...

MilkmaN
2005-09-02, 19:42
Militärpress är väl en given övning?

Lindberg
2005-09-02, 20:33
Främre Axlar

Stående hantellyft framifrån
Stående lyft framifrån med skivstång
Stående kabeldrag framifrån
Sittande hantellyft åt sidan

mentzer
2005-09-02, 20:44
Främre Axlar

Sittande hantellyft åt sidan

:confused:

Om det handlar om att bygga upp styrkan skulle jag lägga mest, om inte all energi på pressövningar av olika varianter.

Lindberg
2005-09-02, 20:55
:confused:

Om det handlar om att bygga upp styrkan skulle jag lägga mest, om inte all energi på pressövningar av olika varianter.

Pressövningar bygger mest på mellanpartiet/Mitten enligt AST Sports Science.

mentzer
2005-09-02, 20:57
Inte enligt mig

palme
2005-09-02, 20:57
Pressövningar bygger mest på mellanpartiet/Mitten enligt AST Sports Science.

Aha...


Militärpressar gillar jag, har ok axlar imo.

mentzer
2005-09-02, 21:01
Fortfarande, inte enligt mig! *screwy*

tuben
2005-09-02, 21:05
www.exrx.net sätter ju militärpress på främre deltamuskeln och jag sätter mina 5 öre på deras kunskap före ast närsomhelst.

Arne Persson
2005-09-02, 21:10
Lite om pressar från mitt kurskompendium.
Press bakom nacken: Denna övning aktiverar främst kappmuskelns övre del och nedre del (M. trapezius pars decendens et ascendens), muskeln ovanför skulderbladskammen (M. supraspinatus) samt deltamuskelns mellersta och främre del (M. deltoideus pars acromialis et clavicularis). Detta är en övning med viss potentiell skaderisk, speciellt i bottenläget! Det är bl.a främst M. supraspinatus som är utsatt. Rörelsen är dock mycket effektiv för att stärka axelmuskulaturen. Rörelsen är främst en abduktion/flexion i axelleden. Det är rekommenderat att köra övningen i en Smithmaskin pga skaderisken om annan peron skulle råka stöta till stången! Övningen kan antingen köras med eller utan ryggstöd. Tränar man rörelsen utan ryggstöd så får man en viss avlastning av axelleden, om övningen utföres med ryggstöd så får man en viss avlastning i ländryggen. Utförande: Starta övningen på raka armar (se bild) och sänk därefter långsamt stången till den nuddar axlarna/slutet på nacken (se bild). Pressa därefter upp stången igen. Upprepa.

Press framför (ej illustrerad): Denna övning aktiverar främst kappmuskelns övre del och nedre del (M. trapezius pars decendens et ascendens), muskeln ovanför skulderbladskammen (M. supraspinatus) samt deltamuskelns mellersta och främre del (M. deltoideus pars acromialis et clavicularis). Rörelsen är främst en flexion/abduktion i axelleden. Denna rörelse utsätter inte, i bottenläget, axelleden för samma utsatta position som press bak nacken. Övningen kan köras med fristång såväl stående (Stående militärpress) eller sittande eller i Smithmaskin. Normalt så är det inte möjligt att köra sittande press med ryggstöd utan eftersom övningen kräver en viss svank så är det mer praktiskt köra utan, dock är det rekommenderbart med ett riktigt bälte (av styrkelyfttyp) här.
Utförande: Starta övningen på med stången på axlarna och pressa därefter upp stången till raka armar. Sänk därefter stången till bottenläget. Upprepa.
Denna övning ger utmärkt stabilisation och balans mm i hela kroppen om den utföres som stående militärpress.

spacedog
2005-09-02, 22:22
Arne, stående framför, rekommenderar du bälte där även när man kör med relativt låga vikter?

Arne Persson
2005-09-02, 22:23
Arne, stående framför, rekommenderar du bälte där även när man kör med relativt låga vikter?


Jo om man vill vara på den säkra sidan.

BigForre
2005-09-04, 14:01
Tackar tackar för de svaren jag fått, ska se om man kan få någon fason på delta när viloveckan är över....