handdator

Visa fullständig version : Milk question....


Dav0d
2005-09-02, 14:23
Tjenare. Det är så att jag inte har råd att köpa Vassle. Så nu för tiden dricker jag 3 liter mjölk per dag. Inte mer men & absolut inte mindre.
Jag undrar om detta kompenserar bra nu när jag inte har något vassle pulver ?
Då tänker jag på Proteiner och långsamma kolhydrater.

Samt, kan jag öka till 4 liter utan problem ?

Tänkte mer på om insulin värdet blir för högt, eller tarmarna inte mår bra etc.

Tackar i förväg *popcorn*

King Grub
2005-09-02, 14:26
Ja, en sådan energimängd från mjölk frisätter mycket insulin.

Inget som helst fel på proteinet i vare sig form eller mängd.

jesse
2005-09-02, 14:27
Ett billigt koncentrat blir väl iofs billigare än att köpa mjölk?


Edit: Om du nu bara dricker mjölken för att få i dig proteiner.

Dav0d
2005-09-02, 14:36
Dricker mjölken för många ämnen och mycket för dom långsamma kolhydraterna. Jag går på kampsports pass som utan tvekan sträcker sig över 4 timmar.

Detta åt jag innan dagens 4 timmar pass. (Passet börjar tidigt så jag hinner inte käka så mycket, men detta brukar jag hinna med.)

2 portioner välling.
2 mackor med kött pålägg.
2 liter mjölk.
Vitamin och Fiskolja tillskott.

Pågrund av detta undrar jag, om det räcker för att få i mig tillräckligt med långsamma kolhydrater samt protein. Eller ska jag försöka öka frukosten med mer bröd eller pasta ?

King Grub
2005-09-02, 14:37
Jag skulle dragit ned på den flytande delen och ersatt en del av mjölksockret med kolhydrater i stärkelseform, just pasta, potatis, gryn, ris, bröd, t ex.

Dav0d
2005-09-02, 14:40
Jo det var därför jag frågade också. Får i mig mycket saker som flytande, skillnaden blir då att GI värdet är högre antar jag (Snabbt ut till användning alltså) ? Tror du prestanda mässigt långt in i passet, att det blir mycket bättre om jag käkar mer fast mat ?

Max
2005-09-02, 17:49
Får du i dig 2 liter mjölk och 2 välling till frukost!?

MilkmaN
2005-09-02, 19:37
Kan ibland dricka nen 3-4 liter mjölk om dagen och ibland även 1 liter yoghurt + Gainer med vassle i not to mention 500 gram keso.

Hur illa är det? Jag har läst på om insulin osv och drog ner lite på mjölkintaget då och dricker inte så mkt mjölk längre men äter ändå en del keso. Tycker dem livsmedlen är så bra på alla andra sätt att jag inte klarar mig utan dem :)

King Grub
2005-09-02, 19:49
Kan ibland dricka nen 3-4 liter mjölk om dagen och ibland även 1 liter yoghurt + Gainer med vassle i not to mention 500 gram keso.

Hur illa är det? Jag har läst på om insulin osv och drog ner lite på mjölkintaget då och dricker inte så mkt mjölk längre men äter ändå en del keso. Tycker dem livsmedlen är så bra på alla andra sätt att jag inte klarar mig utan dem :)

Det är inte "illa" direkt. Vissa studier har pekat på ökad risk för insulinresistens och diabetes typ-II vid stort mjölkintag, men det är lokaliserade studier som inte går att översätta på allmänheten utan vidare forskning.

Ovanstående mängd mjölkprodukter ger insulinfrisättning motsvarande ungefär 400 gram druvsocker.

Zerohero
2005-09-02, 20:45
Hur är det med mängden kalcium, kan den inte bli för mycket av det?
Blir ju på 3l hela 3.6gram. Själv käkar jag 2.2-3g+ kalcium per dag.

Mjölk är ju nyttigt men är det inte lite överdrivet med 3-4l. *screwy*

King Grub
2005-09-02, 20:48
Jo, det är överdrivet. Jag vet att Food and Nutrition Board of the Institute of Medicine i USA har satt en övre tolererbar gräns vid 2500 mg per dag, och rekommenderar att män inte får i sig mer än 1000-1200 mg per dag, då ett eventuellt samband mellan ett högt intag av kalcium och ökad risk för prostatacancer inte är klarlagt.

palme
2005-09-02, 21:02
3*7kr = 21*7kr = 147kr. En påse whey80 kostar 180kr...ok jag vet hur det är att ha taskigt med pengar men nog skulle du kunna satsa på protein?

Thats all.

Dav0d
2005-09-02, 21:02
Oh fan, inte bra. Vilka produkter kan ersätta mjölk som lätt går ner tycker ni ? När det gäller samma effektiva proteiner och långsamma kolhydrater ?

Jo palme, men jag behöver dom långsamma kolhydraterna precis lika mycket.

palme
2005-09-02, 21:06
Ris?

Dav0d
2005-09-02, 21:16
Det går absolut inte ner lätt tycker jag :D. 2 liter mjölk på morgonen tar jag ner på under 15 min om det behövs. Men jag måste försöka hitta något sätt att minska på kalciumet.

Tack så mycket för svaren och tipsen, ska fundera på dom alla. :thumbup:
På återseende, puss & kjam... *rolleyes*

Zerohero
2005-09-02, 21:34
Det går absolut inte ner lätt tycker jag :D. 2 liter mjölk på morgonen tar jag ner på under 15 min om det behövs. Men jag måste försöka hitta något sätt att minska på kalciumet.

Tack så mycket för svaren och tipsen, ska fundera på dom alla. :thumbup:
På återseende, puss & kjam... *rolleyes*

testa kesella t.ex med fun light, högt proteinhalt och med lika högt inehåll av kalcium per 100gram.