handdator

Visa fullständig version : meningen med superset?


petersson
2005-09-02, 14:21
Jag har faktiskt sökt på forumet utan att hitta något jag anser vettigt. Vad är meningen med superset? Blir det bara inte samma sak som att köra dubbelt så många repetitioner? Iaf nästan samma sak eftersom jag antar att man ofta brukar träna samma muskel med superset.
Gör man det för att blodfylla muskeln vid slutet av passet? För att man har dåligt med tid och måste skynda sig? För att det är roligt?

Arne Persson
2005-09-02, 14:28
Superset är suveränt attköra tungt och fler reps. Perfekt att avsluta en muskelgrupp med!

mini_Arnold
2005-09-02, 14:31
Superset är suveränt attköra tungt och fler reps. Perfekt att avsluta en muskelgrupp med!
Varför det? Alltså, vad händer när man kör superset som gör det så bra?

petersson
2005-09-02, 14:35
Superset är suveränt attköra tungt och fler reps. Perfekt att avsluta en muskelgrupp med!

Okej. Jag ser fram emot att testa ditt tricepsprogram imorn och avsluta med superset :-)

Lallle
2005-09-02, 15:43
Okej. Jag ser fram emot att testa ditt tricepsprogram imorn och avsluta med superset :-)

Det är svinigt skönt att avsluta med drag bakom huvudet super setat med pushdowns

Lallle
2005-09-02, 15:48
Nån som har tips på andra övningar som är goa att superseta?

Scratch89
2005-09-02, 16:25
Dropseta hantellyft åt sidan är riktigt grym.
Annars kan man superseta plan hantelpress och hantelpullover, chins och smala latsdrag, knäböj med frontböj (använd passare här för fasen!)

Lite sånt ;)

petersson
2005-09-02, 16:36
Det är svinigt skönt att avsluta med drag bakom huvudet super setat med pushdowns

Får se imorn hehe :D

MilkmaN
2005-09-02, 19:27
Supersetar militärpress med hantelpress, tycker det är skönt att bara känna ur det kramar i axlarna.

kaysim
2009-01-15, 15:06
Supersetar militärpress med hantelpress, tycker det är skönt att bara känna ur det kramar i axlarna.

Hur lägger man egentligen upp superset i t ex den där situationen då? Har aldrig kört superset.

Ska man först köra sina 3 set militärpress, sedan sina 3 set hantelpress, och sist av allt växlar man snabbt mellan de båda? eller hur går det till i en situation då man har 2 övningar att supersetta (eller giansetta lr vad det nu kallas)

Taragon
2009-01-15, 15:11
Jag supersetar nästan alltid övningar för olika muskler. Tex skivstångsrodd och hantelcurls. Eller latsdrag och pushdowns. :)

Tycker det fungerar väldigt bra.

kaysim
2009-01-15, 15:15
Jag supersetar nästan alltid övningar för olika muskler. Tex skivstångsrodd och hantelcurls. Eller latsdrag och pushdowns. :)

Tycker det fungerar väldigt bra.

ok!:) låter ju trevligt! Jag är jättetacksam för svar på min fråga

Commando1980
2009-01-15, 15:27
Jag supersetar nästan alltid övningar för olika muskler. Tex skivstångsrodd och hantelcurls. Eller latsdrag och pushdowns. :)

Tycker det fungerar väldigt bra.

de superset kombinationerna låter inte som de mest lyckade.

Rahf
2009-01-15, 16:43
Superset kan vara med samma muskelgrupp eller för att slakta två olika. Förslaget är att man kör på en vikt man kan hantera samt en övning som inte är riktigt energikrävande och komplicerat. Superset på marklyft och knäböj är alltså inte det smartaste, däremot kan man supersetta leg extentions och lårcurl utan problem.

Nu är det inte den absoluta sanningen men ta mitt inlägg som en riktlinje över hur man kan tänka för sina superset. Det är effektivt för att bränna ur det sista.

Rackham
2009-01-15, 17:06
Supersettar ibland biceps- och tricepsövningar. Går grymt bra tycker jag - tar i stort sett lika mycket som när jag kör vanligt armpass med vila mellan övningarna, men blir mycket bättre intensitet. Alltså supersettar biceps/triceps/biceps/triceps etc osv...

Dessutom går passet blixtfort.

burtan
2009-01-15, 17:15
Är det ingen som har svaret på trådskrivarens fråga!
Kan själv inte komma med något svar för jag har aldrig förstått meningen med superset heller.

Mvh Andreas.

Commando1980
2009-01-15, 17:21
Jag har faktiskt sökt på forumet utan att hitta något jag anser vettigt. Vad är meningen med superset? Blir det bara inte samma sak som att köra dubbelt så många repetitioner? Iaf nästan samma sak eftersom jag antar att man ofta brukar träna samma muskel med superset.
Gör man det för att blodfylla muskeln vid slutet av passet? För att man har dåligt med tid och måste skynda sig? För att det är roligt?

några (mer eller mindre bra) anledningar:
-öka träningsdensiteten* (volym/tidsenhet). vilket ju är en progressionsväg
-spara tid
-det är skönt med pump
-i viss mån som uppvärmning
etc

* kan också bl a def som; lyfta kg/tidsenhet

Rackham
2009-01-15, 17:22
Är det ingen som har svaret på trådskrivarens fråga!
Kan själv inte komma med något svar för jag har aldrig förstått meningen med superset heller.

Mvh Andreas.

Öh... meningen för mig då - jag upprepar - bättre intensitet och passet går fort (vilket är bra om jag har bråttom).

Alla ev listiga vetenskapliga "meningar" får någon expert svara på :D

skeletron
2009-01-15, 18:24
Jag har också testat det, puuuump....:)

Supersettar ibland biceps- och tricepsövningar. Går grymt bra tycker jag - tar i stort sett lika mycket som när jag kör vanligt armpass med vila mellan övningarna, men blir mycket bättre intensitet. Alltså supersettar biceps/triceps/biceps/triceps etc osv...

Dessutom går passet blixtfort.

Whistler
2009-01-15, 18:51
Jag tycker inte alls om superset, har kört det en del för armarna och får brutalt ont i armbågarna av det. Kör jag mina övningar som vanligt kan jag köra tyngre och slippa ha ont. Svårt val liksom.

TjeckRacer
2009-01-15, 18:54
Nån som har tips på andra övningar som är goa att superseta?

Knäböj och utfallsgång med hantlar :D

Cerberus
2009-01-15, 20:03
superset är att köra två övningar direkt på varandra eller?

kaysim
2009-01-15, 22:16
verkar lurigt det här med superset:)

Rackham
2009-01-15, 23:07
superset är att köra två övningar direkt på varandra eller?

Ja, av antagonister som t.ex. triceps/biceps, bröst/rygg etc.

Finns garanterat både massor av gamla trådar om detta - och en hel del begreppsförvirring vad som egentligen är superset :)

Pungis
2009-01-15, 23:07
Man spar tid, och får upp pulsen lite

tp_88
2009-01-15, 23:14
Ja, av antagonister som t.ex. triceps/biceps, bröst/rygg etc.
Det gäller väl oavsett vilka övningar det är.

Rackham
2009-01-15, 23:22
Det gäller väl oavsett vilka övningar det är.

Kanske det, finns mycket begreppsförvirring om vad som är "äkta" superset som sagt (och jag säger inte att jag vet bäst). Vi får fråga Ove Rytter...

Sniggel
2009-01-16, 01:17
Kanske det, finns mycket begreppsförvirring om vad som är "äkta" superset som sagt (och jag säger inte att jag vet bäst). Vi får fråga Ove Rytter...

Frågan är vem som har rätt, men man gör nog klokt i att fråga äldre byggare då uttrycket måste ju ha uppkommit vid nån tidpunkt och haft en definition då.
Vad jag har läst mig till tror jag på att det är oavsett om musklerna är agonister, antagonister, synergister eller rentutav igetdera såsom Soleus & Flexor Carpi Radialis.

JohnRick
2009-01-16, 08:39
Jag skulle säga att superset gäller konsekutiva set på olika övningar men för samma muskelgrupp. Den andra varianten torde vara "alternerande set" (typ ett set hantelpress, ett set vader, ett set hantelpress etc).

Ynve
2009-01-16, 09:23
Jag kör tränar oftast på lunchen vilket gör att jag vill tidsoptimera passet. Kör därför tex:
*Hantelpress
*Bicepscurl Hantel
*Situps
Direkt efter varandra x 3. Kanske 10 sek vila mellan övningarna och 1 minuts vila efter varje "trippel" (situpsen i detta fall).
Sedan går jag vidare och kör:
*Sned bänk
* Koncentrationscurl biceps dragmaskin
* Magmaskin
Direkt efter varandra x 3 och så vidare.

På detta sätt hinner jag med totalt 27 set på en lunchrast vilket jag ser som jäkligt bra tidsoptimering. Meningen med superset enligt min definition är alltså att hinna med mycket träning på kort tid utan att överbelasta muskler.

Dessutom får man garanterat högre snittpuls/förbränning av ett sådant pass.

kaysim
2009-01-16, 09:41
Jag kör tränar oftast på lunchen vilket gör att jag vill tidsoptimera passet. Kör därför tex:
*Hantelpress
*Bicepscurl Hantel
*Situps
Direkt efter varandra x 3. Kanske 10 sek vila mellan övningarna och 1 minuts vila efter varje "trippel" (situpsen i detta fall).
Sedan går jag vidare och kör:
*Sned bänk
* Koncentrationscurl biceps dragmaskin
* Magmaskin
Direkt efter varandra x 3 och så vidare.

På detta sätt hinner jag med totalt 27 set på en lunchrast vilket jag ser som jäkligt bra tidsoptimering. Meningen med superset enligt min definition är alltså att hinna med mycket träning på kort tid utan att överbelasta muskler.

Dessutom får man garanterat högre snittpuls/förbränning av ett sådant pass.


Tack för bra svar!=)