handdator

Visa fullständig version : Gå ner 4kg, utan att förlora styrka.


Bjorne
2005-09-01, 22:24
Har målet att väga under 75kg till den 11:e oktober, idag väger jag 77-79kg på 177cm. Dock vill jag inte börja med deffen före 11:e september. Mycket viktigt är dock att jag inte förlorar någon styrka, mycket viktigt.

Jag har egentligen inte så svårt för att gå upp och ner i vikt, dock har jag problem med att alltid hitta lämplig kost, i skolan kan vi i princip bara äta på pizzerior och kinarestauranger, finns inga bra allternativ, samt har jag problem med att få tiden att räcka till, klart allt går med lite planering, men kan bli tufft ändå.

Förslag på hur jag kan göra, där man blandar in så få mål som möjligt?

~4kg på ~30 dagar, när utgångvikten är ~78kg, känns det orimligt, ifall man inte vill förlora styrka.

timoat
2005-09-01, 22:29
Gör en matlåda att ta med?

Bjorne
2005-09-01, 22:33
Gör en matlåda att ta med?Missade att skriva detta såg jag nu.

Matlåda kan jag plocka med, dock har jag varken tillgång till frys eller micro på skolan (jag har frågat), skolan har nyligen flyttat och något sådant finns inte att tillgång. Tänkte fråga hantverkarna som var där ifall de hade lite utrymme att låna ut till en elev, vet inte vad de skulle sagt, dock har jag observerat att de alltid åker och köper mat, tyvärr.

Så, frågan är, vad man kan ha i en matlåda, i rumstemp, i upp till fem timmar, utan att det blir dåligt?

Rockhard
2005-09-01, 22:34
~4kg på ~30 dagar, när utgångvikten är ~78kg, känns det orimligt, ifall man inte vill förlora styrka.

Räknar du med vatten då också? För jag brukar iaf tappa 2kg de två första dagarna. Och då är det ju bara 2kg fett som ska bort, 0,5kg/vecka. Det är ju inte så mycket du borde inta tappa i styrkan.

Bjorne
2005-09-01, 22:40
Räknar du med vatten då också? För jag brukar iaf tappa 2kg de två första dagarna. Och då är det ju bara 2kg fett som ska bort, 0,5kg/vecka. Det är ju inte så mycket du borde inta tappa i styrkan.Dessa två kilo kommer väl tillbaks väldigt snabbt sen också?

Vad som orsakar viktnedgånge spelar ingen större roll, bara styrkan finns kvar och jag mår bra, samt att vågen inte går över 75.0 :)

Rockhard
2005-09-01, 22:43
Dessa två kilo kommer väl tillbaks väldigt snabbt sen också?

Vad som orsakar viktnedgånge spelar ingen större roll, bara styrkan finns kvar och jag mår bra, samt att vågen inte går över 75.0 :)

Jo dom kommer ju tillbaka när man börjar äta som vanligt igen. Så dag 31 kanske man väger 77 iaf. ;)

Bjorne
2005-09-01, 22:49
Jo dom kommer ju tillbaka när man börjar äta som vanligt igen. Så dag 31 kanske man väger 77 iaf. ;)Vilket gör det hela lite lurigt, kanske man inte ska börja räkna på kilo tappade i fett, förrens efter ex 5 dygn, då man lär ha tappat det mesta av vätskan och annat som styr vikten temporärt.

Tolkia
2005-09-02, 02:07
Så, frågan är, vad man kan ha i en matlåda, i rumstemp, i upp till fem timmar, utan att det blir dåligt?
Tja, jag kanske inte skulle rekommendera skaldjur eller råa ägg, men i övrigt tror jag nog att man kan säga "det mesta" (även om fil och flingor blir ganska äckligt på ett par timmar i rumstemperatur). Så länge det var OK när det lades i lådan, i alla fall.

jakke
2005-09-02, 06:31
Alltså jag har matlådan i väskan många timmar och blir aldrig sjuk..
Sallad. Kyckling osv.. (iofs värmer jag ju kycklingen innan jag äter den)

Lizzie
2005-09-02, 08:38
Så, frågan är, vad man kan ha i en matlåda, i rumstemp, i upp till fem timmar, utan att det blir dåligt?

Det finns små kylväskor som du kan ha i din ryggsäck - då slipper du välja mat efter vad som klara sig i rumstemperatur.

OggeP
2005-09-02, 08:41
Jag brukar frysa in min matlåda på morgonen precis när jag går upp, sen så får den tina upp under dagen. Brukar funka klockrent.

Spannmål
2005-09-02, 09:16
Du kan använda konserver (tonfisk, makrill) som proteinkälla. Kombinera med något gott bröd eller färdigkokt pasta.

Bjorne
2005-09-02, 21:02
Du kan använda konserver (tonfisk, makrill) som proteinkälla. Kombinera med något gott bröd eller färdigkokt pasta.Klara inte av fisk, tyvärr. Annars hade tonfisk och makrill varit perfekt.

Alltså jag har matlådan i väskan många timmar och blir aldrig sjuk..
Sallad. Kyckling osv.. (iofs värmer jag ju kycklingen innan jag äter den)Tycker att kött smakar rätt bra kallt, speciellt kyckling. Frågan är hur det smakar när det är rumstemp :)

Det finns små kylväskor som du kan ha i din ryggsäck - då slipper du välja mat efter vad som klara sig i rumstemperatur.Förslag på vart man kan hitta riktigt små ryggsäckar?

Bjorne
2005-09-03, 00:01
Jag brukar frysa in min matlåda på morgonen precis när jag går upp, sen så får den tina upp under dagen. Brukar funka klockrent.Känns rätt riskabelt, sedan tycker jag att man förstör smaken på matt, igenom att frysa ner det.



[Åter till en annan mycket viktig punkt[/b]
Många här har säkert deffat ner sig flertal gånger, är det möjligt eller till och med ganska lätt, att deffa ner sig 4kg på 30 dagar (dvs ganska exakt 1000kcal minus per dygn), utan att förlora någon styrka?

Var ju meningen att posta detta inlägget direkt efter, bara glömt bort rutan och så försvann den i surfandet, dök upp först nu :P

hangatyr
2005-09-04, 12:39
av ren nyfikenhet: vad är deffen till för i ditt fall?ngn form av tävling med viktklasser?

Bjorne
2005-09-04, 12:50
av ren nyfikenhet: vad är deffen till för i ditt fall?ngn form av tävling med viktklasser?SL, vill komma ner i 75:an.

Scratch89
2005-09-04, 13:17
Det är inget svårt att gå ner 1 kg i veckan. Ät 500 kcal mindre än vad du gör av med (ligg på kanske 2000-2200 kcal/dag) o sen kör promenader/jogging varje morgon o kväll, så kommer du tappa mer.