handdator

Visa fullständig version : axellyft åt sidan - utförande


dtox
2005-09-01, 20:10
Funderat lite på det där med axellyft åt sidan. Hur mycket ska man luta sig framåt när man utför övningen egentligen? och ska man föra upp hantlarna så hört så armarna blir 90grader?

Jazen
2005-09-01, 20:17
Funderat lite på det där med axellyft åt sidan. Hur mycket ska man luta sig framåt när man utför övningen egentligen? och ska man föra upp hantlarna så hört så armarna blir 90grader?

menar du hantellyft åt sidan?

dtox
2005-09-01, 20:18
ja, precis. Blev lite fel i topicen ;)

Jazen
2005-09-01, 20:18
ja, precis. Blev lite fel i topicen ;)

finns en beskrivning i övningsbanken =)

dtox
2005-09-01, 20:20
finns en beskrivning i övningsbanken =)

eftersom man ser utförande framifrån där tycker jag inte det framgår riktigt hur mycket han lutar sig

Jazen
2005-09-01, 20:22
eftersom man ser utförande framifrån där tycker jag inte det framgår riktigt hur mycket han lutar sig

hmm man ska väl inte stå allt för strikt rakt, lite böjj kan man väl ha men inget överdrivet. beror på hur tungt du kör, lite tyngre så pallar man inte få upp dom om man står helt rak, iaf inte många reps..

Wicked
2005-09-01, 20:24
Ju mer du lutar desto mer tar det på baksida axlar. Vill du aktivera mittre axlarna mest, ska du inte luta dig fram alls, utan stå naturligt rak i ryggen.
Så kör jag iaf.

Och armarna ska absolut INTE vara 90 grader, detta är skadligt för rotatorcuffarna i axlarna. Helst ska armen vara nästan helt sträckt och när du för upp hantlarna ska du tänka att lillfingret ska upp högst.

// Wicked

Jazen
2005-09-01, 20:24
annars står det:

Preparation

Grasp dumbbells in front of thighs. Bend over at hips slightly with knees bent.

så böjj lite över höfterna och lite böjjda knän

dtox
2005-09-01, 20:27
Ju mer du lutar desto mer tar det på baksida axlar. Vill du aktivera mittre axlarna mest, ska du inte luta dig fram alls, utan stå naturligt rak i ryggen.
Så kör jag iaf.

Och armarna ska absolut INTE vara 90 grader, detta är skadligt för rotatorcuffarna i axlarna. Helst ska armen vara nästan helt sträckt och när du för upp hantlarna ska du tänka att lillfingret ska upp högst.

// Wicked

jag tror du missuppfattade lite..jag menade om man ska föra upp armarna så de blir helt raka åt sidan.

Jazen
2005-09-01, 20:29
jasså, nej armarna skall inte vara helt raka. ska va en viss böjj i dom. du börjar övningen med hantlarna framför låren, tänk dig den positionen och så kör du upp hela vägen.

Arne Persson
2005-09-01, 20:31
Från mitt kurskompendium:
Side lateral raises: Med denna övning tränas främst kappmuskelns övre del (M. trapezius pars decendens), skulderbladshöjaren (M. levator scapulae), muskeln ovanför skulderbladskammen (M. supraspinatus) samt deltamuskelns mellersta del (M. deltoideus pars acromialis). Rörelsen är en ren abduktion ui axelleden och en pronation i underarmens båda leder. Denna övning kan vara svår att utföra korrekt för den ovane. Övningen tenderar ofta att utföras med utåtrotation i axelleden vilket medför ökad aktivitet av deltamuskelns främre del (M. deltoideus pars clavilularis) vilket i denna övning kan vara oönskat.
Utförande: Starta övningen med hantlarna framför höften mot övre låren, armarna skall vara lätt böjda (se bild). Lyft hantlarna utåt sidorna samtidigt som händerna proneras så mycket att lillfingrarna kommer överst i handen. Överarmen skall i toppläget (omkring 90° abduktion) vara ovanför underarmen (se bild). Håll gärna i toppläget någon sekund. Sänk därefter hantlarna till utgångsläget. Observera att armbågsvinkeln skall vara konstant genom hela rörelsen. Upprepa.

Jazen
2005-09-01, 20:33
där har du dtox
The great one has spoken ovanför mig :thumbup:

Wicked
2005-09-01, 20:33
jag tror du missuppfattade lite..jag menade om man ska föra upp armarna så de blir helt raka åt sidan.

Aha sorry, missförstod. Läs Arne Persson inlägg istället. Där har du ju all fakta du behöver :)

// Wicked