handdator

Visa fullständig version : Syra/Bas-balans


raZmus
2005-09-01, 09:04
Lyssnade lite på "Getting the edge" av en kille som heter Tony Robbins (motivationsguru etc.) och han har mycket vettigt att säga, särskilt om hur man motiverar sig själv osv.

Nu har jag dock kommit till ett kapitel som handlar om hur man "får mer energi" och det handlar om hur man tar hand om sin kropp och således också om vad man bör äta.
Jag har ju hört det här med syra/bas-balans i förbifarten tidigare. Men hur är det egentligen? Han rekommenderar att man skall dricka vad han kallar "greendrinks" för att undvika att man är "acid".

Han förklarade en del kring syra och vad det gör i kroppen, men man vet ju aldrig hur vetenskapligt detta är. Man blir ju lite skeptisk när man är van vid fina vetenskapliga referenser här från Kolo ;). Kan lyssna igen och förse er med mer av vad han säger om ni undrar.

Så, syra/bas är det SÅ viktigt som han säger och hur vedertaget är det?


PS. Wee, tipping point över 2000 posts DS.

Mashik
2005-09-01, 12:49
Vet inte om det gjorts några vetenskapliga bevis men många inom alternativ-medicin/friskvård använder sig av detta.
Här finns lite mer info om syra/bas-balansen. http://www.phbalans.com/sid.asp?sid=66
Intag av kalk t.ex. dolmitkalk kan vara ett godare alternativ än en gröndrink.

Sverker
2005-09-01, 12:58
Jag är inte speciellt intresserad av frågan men kött ( eg nedbrytningen av köttets aminosyror ) försurar blodet medan frukt ( eg förbränningen av fruktens organiska syror ) gör blodet mer basiskt.

På den försurande sidan står också alla ceralier vi äter.




Spelar säkert roll men jag tror mer på att våra njurar klarar av att hålla vätejonkoncentrationen i blodet på bra nivåer samtidigt som andningen med vätekarbonatjon- kolsyra-koldioxid-balansen överglänser födans bidrag.

Mashik
2005-09-01, 14:39
Hittade lite mer info, trevlig lässtund. :thumbup:
http://www.mowifit.com/mat-02-04-01.htm

Zerohero
2005-09-01, 20:31
Hittade lite mer info, trevlig lässtund. :thumbup:
http://www.mowifit.com/mat-02-04-01.htm

Riktigt intresant läsning, synd att kött och spnamåls produkter skall vara syriska. man äter så mcyket sånt :eating:
Ännu värre ost är ju grymt surt, men man får ju inet i det lika stora mängder som mjölk t.ex
Man borde äta mera grönsaker/frukter väl för att jämna ut det.

Kolla ut del 2 också http://www.mowifit.com/mat-03-04-01.htm

Mashik
2005-09-02, 07:34
Riktigt intresant läsning, synd att kött och spnamåls produkter skall vara syriska. man äter så mcyket sånt :eating:
Ännu värre ost är ju grymt surt, men man får ju inet i det lika stora mängder som mjölk t.ex
Man borde äta mera grönsaker/frukter väl för att jämna ut det.

Kolla ut del 2 också http://www.mowifit.com/mat-03-04-01.htm

Jepp, allt det proteinrika är syra-bildande.
*grr*

Frukt och grönsaker är alltid bra att äta, men om man tycker det är jobbigt så kan det vara enklare att äta lite basiskt kalk istället. Eller de dagar man äter lite mindre frukt och grönt så tar man extra kalk, det är inte dyrt heller. :thumbup:

Lite mer länkar. http://www.huntingford.com/html/SBURT.htm

http://www.phbalans.com/sid.asp?m=4&sid=30

Sverker
2005-09-02, 07:49
Äta kalk :confused: *spy*

Visst, det fungerar men grabbarna i magsäcken får jobba över.
Kalk äter man för att neutralicera den sura magsaften. Skulle vi äta mer kalk måste magsäcken istället utsöndra mer saltsyra för att neutralicera kalken.

Det fungerar för när magsäcken bildar saltsyra skickar den samtidigt ut vätekarbonatjoner i blodet och man når sitt syfte med mer basiskt blod. Men att regelbundet äta 40 g kalk kan inte vara bra för magsäckens och för de bakterier som lever där och skyddar oss mot andra otrevliga bakterier.

Mashik
2005-09-02, 07:56
Äta kalk :confused: *spy*

Visst, det fungerar men grabbarna i magsäcken får jobba över.
Kalk äter man för att neutralicera den sura magsaften. Skulle vi äta mer kalk måste magsäcken istället utsöndra mer saltsyra för att neutralicera kalken.

Det fungerar för när magsäcken bildar saltsyra skickar den samtidigt ut vätekarbonatjoner i blodet och man når sitt syfte med mer basiskt blod. Men att regelbundet äta 40 g kalk kan inte vara bra för magsäckens och för de bakterier som lever där och skyddar oss mot andra otrevliga bakterier.

Varifrån tog du siffran 40g?
:confused:

Tolkia
2005-09-02, 08:10
periodvis har det varit väldigt populärt att prata om syra-basbalansen och betydelsen för hälsan av en eventuell obalans. Givetvis är den av stor betydelse (blir vi för sura dör vi ganska snabbt), men jag tror att man, när man pratar om kostens betydelse i sammanhanget kraftigt underskattar kroppens förmåga att behålla jämvikt (på alla fronter, inte bara när det gäller pH). Den vanligast orsaken till acidos (för lågt pH i blodet) är att andningen och därmed syresättningen inte fungerar som den skall; inte att man äter för mycket av "försurande" födoämnen. Vad som betraktas som "försurande" och inte varierar dessutom en hel del beroende på vem man frågar. Ibland undrar jag f.ö. om man inte förväxlar lågt pH i kroppen med symptom på "sur mage" - där pH i och för sig har viss betydelse (magsaften är ju sur och ger symptom när den kommer i kontakt med känsliga slemhinnor) men bara väldigt lokalt.

När det gäller företaget "pH-balans" skulle jag nog rekommendera viss skepsis, både när det gäller information och produkter.

z_bumbi
2005-09-02, 08:13
Mofits artikel kan man väl hoppa över till stor del. mofit blandar sjuka och friska människor i samma artikel då ingen frisk människa får acidos eller alkalos, om man inte framkallar det för att göra experiment.

Att mäta PH på urinen för att se vilket ph blodet har verkar inte så genomtänkt på friska människor, c-vitamin skulle enligt det resonemanget orsaka en grym försurning av blodet då högt intag gör att urinen blir ganska sur.

"I en studie på friska män visades att acidos sänker halten av fritt T3 med 33 % och fritt T4 (tyroxin) med drygt 19 % i blodbanan (*16). Eftersom sköldkörterhormonerna ökar energiförbrukningen, är konsekvensen av detta att du lättare lagrar ett överskott av kalorier som kroppsfett."

Referens nummer 16.
16. Brungger M, Hulter HN, Krapf R. Effect of chronic metabolic acidosis on thyroid hormone homeostasis in humans. Am J Physiol. May 1997;272(5 Pt 2):F648-653.

"Chronic metabolic acidosis was induced by administering NH4Cl (4.2 mmol.kg body wt-1.day-1) to six normal male volunteers during metabolic balance conditions."

NH4CL är ammoniumklorid om någon undrar, är det någon som äter några större mängder av det så kanske ni bör fundera på vad ni stoppar i er. I experimentet användes 4,2 mmol/kg och dag.

Mashik
2005-09-02, 08:20
Den vanligast orsaken till acidos (för lågt pH i blodet) är att andningen och därmed syresättningen inte fungerar som den skall;

Intressant, vad kan vara orsaken till detta? :confused:

Mashik
2005-09-02, 08:26
Mofits artikel kan man väl hoppa över till stor del. mofit blandar sjuka och friska människor i samma artikel då ingen frisk människa får acidos eller alkalos, om man inte framkallar det för att göra experiment.

Då kan man kolla fotogalleriet istället. :thumbup:

Sverker
2005-09-02, 10:42
Varifrån tog du siffran 40g?
:confused:


Ja :D vad fick jag den siffran ifrån ?
Jag läste artikeln för snabbt. Personen åt 40 g protein per dag och neutralicerade det med 14 g kalk ( 50 kg på 10 år blir 13.7 g / dag ).


Då är jag inte så illa ute :D
Vem som helst på Kolozzeum äter mer än 40 g protein på en dag och skulle någon äta 200 g behövs säkert 40 g enligt författaren.

Sverker
2005-09-02, 10:48
NH4CL är ammoniumklorid om någon undrar, är det någon som äter några större mängder av det så kanske ni bör fundera på vad ni stoppar i er. I experimentet användes 4,2 mmol/kg och dag.


Salmiak :eating: Ammoniumklorid är salmiak.
Nu finns det ju en antilakritshysteri på Kolozzeum men under tidigare år fanns det säkert medlemmar som tryckte i sig
Salta katten och annat lakritsgott.

Mac
2005-09-02, 12:17
sverker tömmer du din PM box



Fixat !
Sverker

Mashik
2005-09-02, 12:24
Ja :D vad fick jag den siffran ifrån ?
Jag läste artikeln för snabbt. Personen åt 40 g protein per dag och neutralicerade det med 14 g kalk ( 50 kg på 10 år blir 13.7 g / dag ).


Då är jag inte så illa ute :D
Vem som helst på Kolozzeum äter mer än 40 g protein på en dag och skulle någon äta 200 g behövs säkert 40 g enligt författaren.

Jo redan 14g kalk / dag är ganska mycket! Bäst är det väl att äta mycket frukt och grönsaker(varför inte en gröndrink :D) och dricka skapligt med vatten. :thumbup:

Själv dricker jag en matsked magnesium/kalk i vatten nu som då.

Doktorn
2005-09-02, 18:00
Jag är inte speciellt intresserad av frågan men kött ( eg nedbrytningen av köttets aminosyror ) försurar blodet medan frukt ( eg förbränningen av fruktens organiska syror ) gör blodet mer basiskt.

På den försurande sidan står också alla ceralier vi äter.




Spelar säkert roll men jag tror mer på att våra njurar klarar av att hålla vätejonkoncentrationen i blodet på bra nivåer samtidigt som andningen med vätekarbonatjon- kolsyra-koldioxid-balansen överglänser födans bidrag.


Är det jag som minns fel, men andningen har väl inget med vätekarbonatjonen att göra? det är väl njuren...metabolisk kompensation, ej respiratorisk...
eller?

Sverker
2005-09-02, 19:06
Är det jag som minns fel, men andningen har väl inget med vätekarbonatjonen att göra? det är väl njuren...metabolisk kompensation, ej respiratorisk...
eller?

Har du sett filmen Det stora blå ?
Japanen andast mycket häftigt ( hyperventilerar ) innan han skall dyka och...svimmar.
Han svimmar eftersom den kraftiga andningen driver ut en stor mängd koldioxid från blodet och gör blodet något basiskt.

Detta är ju en kortsiktig lösning men blir blodet för surt så reagerar andningscentrum med att öka andningen och andas ut öveskottet av koldioxid/kolsyra.

Zerohero
2005-09-02, 20:30
Att käka stora mängder kalk är nog ingen ide då. Men hur är det med bikarbonat som de rekomenderar?

Annars är dte bara käka några hekto gurka, hade ju hela 31+.

Tolkia
2005-09-02, 21:48
... andningen har väl inget med vätekarbonatjonen att göra?
Andningen tar ju inte bara in det syre som behövs för ämnesomsättningen utan ventilerar även bort den koldioxid som bildas som biprodukt/slutprodukt. I löst form förekommer koldioxiden som vätekarbonatjoner, och om den inte ventileras bort löpande kommer överskottet av vätekarbonat att göra blodet surt = respiratorisk acidos. Metabol acidos förekommer också, men är somjag förstått det ovanligare.
Kort om acidos (för lågt pH)/alkalos (för högt pH) (http://www.all2know.com/sv/wikipedia/a/ac/acidos.html)
Längre och mer detaljerat om acidos/alkalos (http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1208)

Tolkia
2005-09-02, 21:51
Zerohero: Det enda bikarbonat lär ge dig är ett skumtäcke ovanpå magsyran. Jag vet att det finns folk som tar det mot "sur mage" och halsbränna, men jag tycker själv att man mest blir "bubblig" av det (vilket inte är så konstigt; eftersom det blir ungefär samma reaktion som när man löser upp en brustablett, fast häftigare).

(för sen med "edit" igen)

Sverker
2005-09-03, 06:57
Tack Tolkia !



Bikarbonat är synnerligen lättlösligt och reagerar direkt med den sura magsaften.
Kalk eller kalciumkarbonat reagerar lite trögare och är bättre. Dels för lite mer depåeffekt och dels för att du slipper svälja något som reagerar redan i halsen på vägen ned.

Doktorn
2005-09-03, 14:58
Har du sett filmen Det stora blå ?
Japanen andast mycket häftigt ( hyperventilerar ) innan han skall dyka och...svimmar.
Han svimmar eftersom den kraftiga andningen driver ut en stor mängd koldioxid från blodet och gör blodet något basiskt.

Detta är ju en kortsiktig lösning men blir blodet för surt så reagerar andningscentrum med att öka andningen och andas ut öveskottet av koldioxid/kolsyra.

My bad! Tänkte inte på att CO2 reagerar med vatten och bildar carbonsyra! Jag vet att ökad andnignsfrekvens -> ut med mer CO2 -> Lägre pH. Hade bara blandat ihop hur det blev lägre pH när jag skrev inlägget snabbt.

Att det är andningscentrum som reagerar tror jag inte man vet, bara att det finns några form av receptorer i medulla oblongata. Lite oklart exakt hur de fungerar..

Doktorn
2005-09-03, 15:00
Andningen tar ju inte bara in det syre som behövs för ämnesomsättningen utan ventilerar även bort den koldioxid som bildas som biprodukt/slutprodukt. I löst form förekommer koldioxiden som vätekarbonatjoner, och om den inte ventileras bort löpande kommer överskottet av vätekarbonat att göra blodet surt = respiratorisk acidos. Metabol acidos förekommer också, men är somjag förstått det ovanligare.
Kort om acidos (för lågt pH)/alkalos (för högt pH) (http://www.all2know.com/sv/wikipedia/a/ac/acidos.html)
Längre och mer detaljerat om acidos/alkalos (http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1208)

Det var ju metabolisk vi pratade om nu, att t ex äta mkt kött. Det är metabolisk.
Respiratorisk sker vid tillfällen när man inte kan andas riktigt och därmed inte göra sig av med koldioxiden...

Tolkia
2005-09-03, 20:12
Det var ju metabolisk vi pratade om nu, att t ex äta mkt kött. Det är metabolisk.
Respiratorisk sker vid tillfällen när man inte kan andas riktigt och därmed inte göra sig av med koldioxiden...
Nej, i den här tråden pratar vi egentligen inte alls om metabol acidos. Metabol acidos är acidos (sänkt pH i blodet) av skäl som har med andra reaktioner i kroppen än andningen (t.e.x störd njurfunktion som nämns i texten jag länkade till) att göra - "ämnesomsättningsacidos" alltså. Den "försurning av kroppen" som man enligt vissa alternativmedicinare kan åstadkomma genom att äta t.ex. mycket kött eller spannmål (eller andra saker; vad som anses särskilt surgörande brukar variera) har inget med det som vanligen avses med "metabol acidos" att göra. En "försurning" p.g.a. intag av "surgörande" föda har den friska kroppen inga problem att buffra med hjälp av andning och kanske i viss mån njurar. "Acidos" som sådan är ju en diagnos, d.v.s. pH är sänkt i sådan utsträckning att det ger påtagliga, ganska lätt identifierbara symptom -något som inte är fallet med den "försurning" som man beskriver t.ex. på sidan "pH-balans" som det länkades till ovan. Länkarna var tänkta som en förklaring till vad acidos/alkalos är överhuvudtaget, just för att minska risken för att folk blandar ihop acidos och den typ av "försurning" som ursprungligen diskuterades.

Ett för högt proteinintag kan förvisso ge olika typer av problem (det har väl varit uppe ett oräkneligt antal gånger vid det här laget, eftersom detta forum är det forum det är), men inga som har med pH-värdet i kroppen att göra vad jag vet.

F.ö. skall det inte heller glömmas bort att pH är olika i olika delar av kroppen - i magsäcken och lysosomerna är det ju t.ex. surt så det förslår - varför man kanske inte oreflekterat skall köpa resonemang kring "pH i kroppen".

Sverker
2005-09-04, 07:00
Nej, i den här tråden pratar vi egentligen inte alls om metabol acidos. Metabol acidos är acidos (sänkt pH i blodet) av skäl som har med andra reaktioner i kroppen än andningen (t.e.x störd njurfunktion som nämns i texten jag länkade till) att göra - "ämnesomsättningsacidos" alltså.


Det finns ju en del personer på Kolozzeum som förespråkar acidios och regelbundet ( enligt dem själva ) utsätter kroppen för det.




Det är alla som kör med ketogena dieter. Vid ketios sjunker pH i blodet betydligt just pga att ketonkropparna är sura men även att blodet fylls med stora mängder fettsyror :(

Tolkia
2005-09-04, 09:05
Det finns ju en del personer på Kolozzeum som förespråkar acidios och regelbundet ( enligt dem själva ) utsätter kroppen för det.

Det är alla som kör med ketogena dieter. Vid ketios sjunker pH i blodet betydligt just pga att ketonkropparna är sura men även att blodet fylls med stora mängder fettsyror :(
Stämmer. Missade i hastigheten att det kanske rörde sig om ketogena dieter, och inte att äta mycket kött i största allmänhet, och tänkte därför inte längre än till diskussionen om huruvida spannmål, ost, kött etc. per definition skulle vara så "försurande" att de bör konsumeras med försiktighet för att man inte skall drabbas av acidos (jfr. "pH-balans" - och den tolkningen är jag fortfarande tveksam till). Peinlich. :em:

LunaSpice
2005-09-04, 11:34
My bad! Tänkte inte på att CO2 reagerar med vatten och bildar carbonsyra! Jag vet att ökad andnignsfrekvens -> ut med mer CO2 -> Lägre pH. Hade bara blandat ihop hur det blev lägre pH när jag skrev inlägget snabbt.

Att det är andningscentrum som reagerar tror jag inte man vet, bara att det finns några form av receptorer i medulla oblongata. Lite oklart exakt hur de fungerar..

Japp, det är kemoreceptorer i medulla oblongata som reagerar på CO2-nivåerna i blodet. Tyvärr är hyperventilering ett mkt ineffektivt sätt att ventilera CO2. Njurarna har ett betydligt effektivare system för syra-bas-homeostasen men det träder inte in förrän efter 1-2 dagar av acidos (oavsett om den är respiratorisk eller metabol).

Doktorn
2005-09-04, 12:45
Nej, i den här tråden pratar vi egentligen inte alls om metabol acidos. Metabol acidos är acidos (sänkt pH i blodet) av skäl som har med andra reaktioner i kroppen än andningen (t.e.x störd njurfunktion som nämns i texten jag länkade till) att göra - "ämnesomsättningsacidos" alltså. Den "försurning av kroppen" som man enligt vissa alternativmedicinare kan åstadkomma genom att äta t.ex. mycket kött eller spannmål (eller andra saker; vad som anses särskilt surgörande brukar variera) har inget med det som vanligen avses med "metabol acidos" att göra. En "försurning" p.g.a. intag av "surgörande" föda har den friska kroppen inga problem att buffra med hjälp av andning och kanske i viss mån njurar. "Acidos" som sådan är ju en diagnos, d.v.s. pH är sänkt i sådan utsträckning att det ger påtagliga, ganska lätt identifierbara symptom -något som inte är fallet med den "försurning" som man beskriver t.ex. på sidan "pH-balans" som det länkades till ovan. Länkarna var tänkta som en förklaring till vad acidos/alkalos är överhuvudtaget, just för att minska risken för att folk blandar ihop acidos och den typ av "försurning" som ursprungligen diskuterades.

Ett för högt proteinintag kan förvisso ge olika typer av problem (det har väl varit uppe ett oräkneligt antal gånger vid det här laget, eftersom detta forum är det forum det är), men inga som har med pH-värdet i kroppen att göra vad jag vet.

F.ö. skall det inte heller glömmas bort att pH är olika i olika delar av kroppen - i magsäcken och lysosomerna är det ju t.ex. surt så det förslår - varför man kanske inte oreflekterat skall köpa resonemang kring "pH i kroppen".


Jag har väl inte sagt att metabolisk acidos har något med andning att göra? Bortsett från att den kompenseras av andningen.
Det var väl Sverker som lanserade att ökat kött gav acidos? Jag bara skrev vidare på det han sa, jag har själv ingen aning om så är fallet. Jag har inte själv hört talas om det, men antog att han hade rätt. De former av metabolisk acidos jag hört om är t ex diarré, njurfel, okontrollerad diabetes mellitus (eller ketogen diet då...). Men klart att man vet ju inte allt! Och jag vet intag av ämnen som ger syror, som tex NH4CL, ger met. acidos så tänkte visst protein borde oxå ge det då! För det försurar ju, men om du säger att det inte är så så oki!

Doktorn
2005-09-04, 12:46
Det finns ju en del personer på Kolozzeum som förespråkar acidios och regelbundet ( enligt dem själva ) utsätter kroppen för det.




Det är alla som kör med ketogena dieter. Vid ketios sjunker pH i blodet betydligt just pga att ketonkropparna är sura men även att blodet fylls med stora mängder fettsyror :(


Jag tror de flesta här på kolozzeum gör det! Lactat ger ju metabolisk acidos. Den kompenseras dock alltid av ökad andning, men vid maxgränsen för vad man orkar så kan faktiskt inte kroppen klara av att kompensera!

Doktorn
2005-09-04, 12:49
Japp, det är kemoreceptorer i medulla oblongata som reagerar på CO2-nivåerna i blodet. Tyvärr är hyperventilering ett mkt ineffektivt sätt att ventilera CO2. Njurarna har ett betydligt effektivare system för syra-bas-homeostasen men det träder inte in förrän efter 1-2 dagar av acidos (oavsett om den är respiratorisk eller metabol).

Ja och andningen tar några timmar!

Sverker
2005-09-04, 13:11
Det var väl Sverker som lanserade att ökat kött gav acidos?


Var det jag som började ?
Hur som helst så är just kött ett klassiskt exempel på att blodet och därmed urinen försuras. Personer fick äta kött och timmarna efteråt så var urinen surare än före måltiden.
Svavelaminosyrorna methionin och cystein metaboliseras till sulfat ( svavelsyra ) vilket utsöndras i urinen.

Tolkia
2005-09-04, 13:27
Arrgh; nu har jag trasslat in mig! :em:
Jag undrar om inte ett av problemen är vad som räknas som "acidos" och inte. Jag har tänkte på "acidos" som något man egentligen inte börjar tala om förrän försurningen överstiger kroppen förmåga att kompensera hyfsat, och blir ett "fall för vården" - på ett annat sätt än att pH i urinen har sjunkit (och att man får en gräslig andedräkt ...), för att urinen i sig är surare än vanligt är väl i sig inget problem (inom rimliga gränser givetvis), så länge blod-pH är oförändrat?

Jag är osäker på var gränsen går för att en diet skall vara ketogen, men jag undrar om det verkligen är så många som äter på det sättet? Krävs det inte att man drar ned på kolhydratintaget å det grövsta för att kroppen skall börja bilda ketonkroppar? En diet med väldigt mycket kött borde i så fall inte ge acidos, om den bara dessutom innehåller tillräckligt med kolhydrater? Eller?
Laktat ger ju metabolisk acidos.
Jag är inte säker på att jag fattar vad du syftar på här? Mjölksyra som bildas i vilket sammanhang?

Doktorn
2005-09-04, 13:30
Var det jag som började ?
Hur som helst så är just kött ett klassiskt exempel på att blodet och därmed urinen försuras. Personer fick äta kött och timmarna efteråt så var urinen surare än före måltiden.
Svavelaminosyrorna methionin och cystein metaboliseras till sulfat ( svavelsyra ) vilket utsöndras i urinen.

Ja att det försurade menade jag, se inlägg 3 i threaden!

Doktorn
2005-09-04, 13:35
Arrgh; nu har jag trasslat in mig! :em:
Jag undrar om inte ett av problemen är vad som räknas som "acidos" och inte. Jag har tänkte på "acidos" som något man egentligen inte börjar tala om förrän försurningen överstiger kroppen förmåga att kompensera hyfsat, och blir ett "fall för vården" - på ett annat sätt än att pH i urinen har sjunkit (och att man får en gräslig andedräkt ...), för att urinen i sig är surare än vanligt är väl i sig inget problem (inom rimliga gränser givetvis), så länge blod-pH är oförändrat?

Jag är osäker på var gränsen går för att en diet skall vara ketogen, men jag undrar om det verkligen är så många som äter på det sättet? Krävs det inte att man drar ned på kolhydratintaget å det grövsta för att kroppen skall börja bilda ketonkroppar? En diet med väldigt mycket kött borde i så fall inte ge acidos, om den bara dessutom innehåller tillräckligt med kolhydrater? Eller?

Jag är inte säker på att jag fattar vad du syftar på här? Mjölksyra som bildas i vilket sammanhang?


Nej blod pH är det viktigaste...Det krävs inte stora svängningar för att man ska dö!

Mjölksyra som i det som uppkommer vid träning, något de flesta här håller på med.

Doktorn
2005-09-04, 13:37
Var det jag som började ?
Hur som helst så är just kött ett klassiskt exempel på att blodet och därmed urinen försuras. Personer fick äta kött och timmarna efteråt så var urinen surare än före måltiden.
Svavelaminosyrorna methionin och cystein metaboliseras till sulfat ( svavelsyra ) vilket utsöndras i urinen.

Ja men levern har ju ingen direkt koppling till njuren så blodet måste ju få sig en omgång av det sura? Och därför uppstå en acidos? Det stämmer också med det jag vet att försurande ämnen ger met. acidos... Och protein måste tillhöra den gruppen?



Tolkia:
Och nej alltså en acidos tror jag inte är så värst farlig om den inte blir så värst kraftig. Bara lite försämrad proteinmetabolism, försämrad insulinkänslighet å lite annat...