handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning efter styrkepasset = Inte bra?


Metal_boy_
2005-09-01, 01:03
Läste i Body en ganska trovärdig artikel angående kondition på morgonen eller efter träningen. Under deff var det tydligen ingen bra idé att köra kondition efter styrkepasset då man utsöndrar kortisol efter en viss tids träning som leder till ett katabolt tillstånd, samt bidrar lättare till överträning och minskning av testonivåerna. Det rekomenderades däremot väldigt varmt att köra på morgonen innan man ätit( Vilket vi vet är den vanliga hederliga metoden som alla känner till), Då kunde man vara säker på att man tar energi ifrån fettet. Stämmer det angående intensiv konditionsträning efter ett styrkepass? Och gällande att man kunde vara säker på att kroppen endast plockar energi från fettdepåerna, borde det inte vara oerhört lätt att hålla formen samt bygga muskler samtidigt då? Har vetat det förut att energin tas från fettet på morgonen innan frukost såklart men den här tanken slog mig faktiskt nyligen.

King Grub
2005-09-01, 05:40
Det är klart bättre att dela upp passen, så du kör kondition separat, som du föreslår, t ex på morgonen, och styrka på eftermiddag/kväll. Och ja, det är en möjlighet att lyckas förbränna fett samtidigt som proteinbalansen som helhet under dygnet är positiv.

Stämmer det angående intensiv konditionsträning efter ett styrkepass?

Ja, absolut. Prioriterar man resultat från styrketräningen är det inte det allra bästa upplägget att fortsätta träna en annan form av träning direkt efter.

Är du ute efter fettförbränning och kondition och måste köra båda sakerna samtidigt är det antagligen bättre att lägga konditionspasset före styrketräningen (högre EPOC, större frisättning av tillväxthormon under styrkepasset).

replay
2005-09-01, 06:19
Kanske en skit-grej för er men jag har gått och funderat på en sak som jag alltid gör efter mitt gympass. Så fort jag är klar med sista setet så rusar jag hem eftersom jag bor knappa 150m från gymet. Men på väg hem är det en otroligt brant backe som jag alltid rushar upp för för att få i mig min gainer så fort som möjligt, jag brukar ofta bli riktigt andfådd när jag väl når hemmet, skulle denna lilla rush kunna påverka min träning negativt?

King Grub
2005-09-01, 06:28
Nej.

Så bråttom med gainern är det däremot inte, så du måste inte rusa, om du inte vill. Proteinintag en timme efter träning stimulerar proteinsyntesen mer än proteinintag direkt efter (även om det första inte utesluter det andra), så det är ingen sekundstrid.

JLL
2005-09-01, 09:30
Är du ute efter fettförbränning och kondition och måste köra båda sakerna samtidigt är det antagligen bättre att lägga konditionspasset före styrketräningen (högre EPOC, större frisättning av tillväxthormon under styrkepasset).
Bättre fettförbränning om man kör kardio direkt efter än direkt före styrketräningen är det väl ändå?

King Grub
2005-09-01, 09:32
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15903371&query_hl=2

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15714290&query_hl=1

Metal_boy_
2005-09-01, 11:19
Tack för svaren. Ska ändra om min träning lite då.

pia
2005-09-01, 12:05
Vad händer i kroppen om jag styrketränar ca 40-50 minuter. Äter snabba kolhydrater ca 50-60 g och en proteindrink. Väntar sedan 30-60 minuter och cyklar sedan i 30 minuter på en puls på ca 150. Vill bara hålla igång lite trots att jag inte går på deff men vill inte att styrkan ska bli lidande. äter sedan direkt efter cykeln igen.

jean-wim
2005-09-01, 12:25
De där studierna är intressanta men frågan är om det kan generaliseras till att alltid gälla. Det var ju ganska speciella situationer de undersökte:

Det första testet körde ett ganska kort cardio-moment på 25 minuter och det står ingenting om intensitet. Cardion här liknar ju lite mer en form av uppvärmning, och det kan nog alla hålla med om att det är bra. I det andra testet kör de låg-medelintensiv cykling i 60 min och kör sedan benövningar. Jag tror inte ett överkroppspass hade varit lika trevligt.

Sedan är det ju en sak vad som ger maximal fettförbränning och vad som funkar. Jag tror inte ett bröst-bicepspass känns bra efter 40 min HIIT på cykel. Däremot är det omvända inget problem, iaf för mig.

JLL
2005-09-01, 16:31
Ska jag köra styrketräningen efter kardion måste jag ta med mig ombyte. Blir alltid genomsvettig så det blir till att fortsätta med kardion efter.

King Grub
2005-09-01, 17:05
Byta tröja! :( Nej, då går det ju inte.

Helena B
2005-09-01, 17:41
Tycker det är så konstigt bara. Man har hört och läst bland annat av Paulun att lågintensiv cardio efter styrketräningspasset ska ge samma effekt som träning innan frukost, när glykogendepåerna är tomma. Fast jag vet inte hur det är om man styrketränar för att bygga muskler om det är någon skillnad. Men det är alltså helt fel.... *screwy*

z_bumbi
2005-09-01, 17:56
Vad händer i kroppen om jag styrketränar ca 40-50 minuter. Äter snabba kolhydrater ca 50-60 g och en proteindrink. Väntar sedan 30-60 minuter och cyklar sedan i 30 minuter på en puls på ca 150. Vill bara hålla igång lite trots att jag inte går på deff men vill inte att styrkan ska bli lidande. äter sedan direkt efter cykeln igen.

Jag tvivlar starkt på att styrkan blir lidande om du kör konditionsträningen direkt efter styrkepasset iom att du kör så kort pass styrka. Om du kör med inriktning på styrka så förbrukar du ju inte så mycket glykogen under passet t ex.

cjs
2005-09-01, 18:01
När man väl dunkat i sig koffein och är igång på gymmet känns det lika bra att passa på att köra cardio efteråt. Vissa kvällar efter jobbet måste man ju faktiskt dissa gymmet till förmån för det sociala livet.

När man slutar bry sig om alla dessa forskningsrapporter kring vad som är optimalt blir träningen roligare! :)

JLL
2005-09-01, 18:19
Byta tröja! :( Nej, då går det ju inte.
Måste byta byxor också + att kallingar och strumpor också är dyngsura. I det läget vill jag bara in i duschen. Sen skulle det bli så förbannat mycket tvätt.

Jay-Z
2005-09-01, 18:28
Tycker det är så konstigt bara. Man har hört och läst bland annat av Paulun att lågintensiv cardio efter styrketräningspasset ska ge samma effekt som träning innan frukost, när glykogendepåerna är tomma. Fast jag vet inte hur det är om man styrketränar för att bygga muskler om det är någon skillnad. Men det är alltså helt fel.... *screwy*

Styrketräning förbrukar inte speciellt mycket glykogen. Iaf inte tillräckligt för att helt tömma glykogendepåerna. Om man bortser från cirkelträning med syfte att tömma muskelglykogen. ;)

Scratch89
2005-09-02, 07:15
Det som jag körde förut, 15 min löpning innan och 15 min löpning efter, är alltså rätt så bra? Jag vet att du klagade på det för ett par månader sedan, för att man blev "katabol" redan innan träningspasset.

King Grub
2005-09-02, 07:25
Det som jag körde förut, 15 min löpning innan och 15 min löpning efter, är alltså rätt så bra? Jag vet att du klagade på det för ett par månader sedan, för att man blev "katabol" redan innan träningspasset.

Du satsade väl på muskeluppbyggnad, fick jag för mig? Frisättningen av tillväxthormon är en rent fettförbrännande effekt. Det betyder inte att det är positivt att konditionsträna före styrketräning i avseende att bygga muskelmassa.

Det är jättebra för fettförbränningen att springa en halvmara efter benpasset också. Men inte för styrketräningsresultaten.

Att kombinera båda träningsformerna, aerob och anaerob träning, i samma träningspass, är aldrig bäst.

Scratch89
2005-09-02, 08:32
Du satsade väl på muskeluppbyggnad, fick jag för mig? Frisättningen av tillväxthormon är en rent fettförbrännande effekt. Det betyder inte att det är positivt att konditionsträna före styrketräning i avseende att bygga muskelmassa.

Det är jättebra för fettförbränningen att springa en halvmara efter benpasset också. Men inte för styrketräningsresultaten.

Att kombinera båda träningsformerna, aerob och anaerob träning, i samma träningspass, är aldrig bäst.
Jag var (och är igen) under diet :)
Så vad funkar? Funkar det att kuta en kvart innan och en kvart efter? Jag verkar inte tappa muskelmassa hur jag än bär mig åt :D

King Grub
2005-09-02, 08:53
Så vad funkar?

Att lägga konditionsträningen före frukost och styrketräningen på eftermiddag/kväll, om schemat tillåter det.

Scratch89
2005-09-02, 21:58
Att lägga konditionsträningen före frukost och styrketräningen på eftermiddag/kväll, om schemat tillåter det.
Får se, det borde det göra.
Nu när skolan börjat får jag gå upp kvart i sex för att hinna med (vilket inte är så angenämt). Får väl gå/jogga kanske 40 minuter på morgonen, och sen lite efter träning, sen lite slött på kvällen framför Datorn/TV.
Borde väl funka? ;)

Bjorne
2005-09-02, 23:43
Jag cyklar 8km före och sedan 8km efter passet, enkel väg tar det kanske 25min, dvs ~20km/h.

När jag kommer fram till gymmet, sänker jag en 100g kolhydrater i form av maltodextrin och 25g vassleprotein - tar en 20min innan den är slut. Direkt efter passet dricker jag yttligare en gainer, med samma mängd näring, under tiden jag cyklar hem.

Är ute efter styrke och att hålla uppe konditionen lite, tror ni styrkebiten drabbas särskilt hårt av "cyklandet"?

Metal_boy_
2005-09-02, 23:54
Att lägga konditionsträningen före frukost och styrketräningen på eftermiddag/kväll, om schemat tillåter det.


Kommer antagligen vara tvungen sen att träna på förmiddagen varannan vecka. Men jobbet måsste ju gå före.

Karl_alfred
2005-09-03, 04:39
Värst vad alla ska va optimala *screwy* Tro mig det går att tappa fett utan alla dessa teorier! :)

King Grub
2005-09-03, 05:44
Här handlar om saker som passerat teoristadiet, utan som är bevisade i praktiken. ;)

Karl_alfred
2005-09-03, 07:13
Här handlar om saker som passerat teoristadiet, utan som är bevisade i praktiken. ;)
:) tänkte väll mer att är egentligen sånt här de man saj behöva tänka på om man inte väldigt nära tävlingsform och sånt för att tappa de sista?

Eller hur stor är ungefär skillnaden på att köra förbränningen innan eller efter? :)

Scratch89
2005-09-04, 10:56
Energimässigt är det väl ingen skillnad, men sen vart energin ska tas ifrån... Det är väl det avgörande.
MEN, jag antar att sålänge man har positiv proteinbalans under största delen av dygnet så kan man bete sig som man vill... ?

keffat_liv
2005-09-26, 19:59
så vi kom fram till att springa 400-500 meter efter träningen är okej utan att påverka styrketräningen? Eftersom jag har enormt dålig kondis så kommer det ju hjälpa min kondis lite :)

King Grub
2005-09-26, 20:04
Ett 400-meterslopp är intensivt nog att knappt kallas uthållighetsträning och kommer inte att påverka styrketräningen negativt. Det handlar väl om strax över en minut; det är sprintträning (om man trycker på lite).

boo fan
2005-09-27, 16:16
Jag kör på ett likanade sätt av vad Scratch 89 gör men jag kör 7-10 min uppvärmning före passet och sen 15-20 min efter passet för att få bort slaggprodukter som har bildats i och med styrketräningen(läste att det var bra att bli av med "slagget").Är det alltså fel?

King Grub
2005-09-27, 16:18
Vilka "slaggprodukter" pratar vi om här?

boo fan
2005-09-27, 23:45
Det sa de tyvärr aldrig i tråden så jag vet inte riktigt :em:
Läste det i http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49687&highlight=jogga

Verni
2005-09-28, 18:16
Lånar tråden lite, jag brukar springa på mina "vilodagar", och då brukar det vara lite över en mils joggning (cirka 50 - 70 min) varje gång, påverkar detta proteinsyntesen under dygnet mycket? försöker alltid att äta mycket innan och efter joggningen.

King Grub
2005-09-28, 18:17
Det är bara bra att röra sig. Konditionsträning stimulerar också proteinsyntesen positivt.

Verni
2005-09-28, 18:21
Det är bara bra att röra sig. Konditionsträning stimulerar också proteinsyntesen positivt.Ja det vet jag, men dom flesta förespråkar ju korta HIIT pass, dessa långlöpningar som jag gör är på 1 - 1.5 mil.

Cerberus
2005-09-29, 15:21
Så jag ska skita i att cykla 20-40 min efter styrkepasset då? Hatar att gå upp tidigt på morgonen för att gå runt som en jävla idiot.

Cerberus
2005-09-29, 15:22
grub, ngt ja undrat över ett tag, vad FAN e proteinsyntes? Innebär det typ om man ökar proteinsyntesen att mer protein används till muskelbygge lr vad är det?

King Grub
2005-09-29, 15:30
Proteinsyntesen är bildningen av proteiner som sker i alla levande celler.

http://www.biology-online.org/1/6_protein_synthesis.htm

I det här sammanhanget (träning) pratar vi oftast om nybildning av muskelprotein.

Det pågår ständigt både proteinsyntes och proteinnedbrytning. Är proteinsyntesen större än proteinnedbrytningen befinner man sig i positiv proteinbalans. Och tvärtom.

Confilus
2005-10-13, 18:06
Jag tränar fem gånger i veckan efter max-ot principen och efter varje träningspass kör jag trappmaskin i 16-18 min och försöker att öka motståndet så ofta som kroppen tilllåter. Jag är ute efter att bygga så mycket muskler som möjligt och samtidigt försöka bli av med lite fett. Men det är ju jobbigt som fan, benen får ju aldrig vila. Finns det någon risk att jag övertränar benmusklerna när jag tränar på detta vis? Jag orkar inte gå upp en timme tidigare för att träna cardio, någon måtta får det vara! :) Men samtidigt vill jag ju inte överträna benen. Ska jag köra cardio färre gånger i veckan, köra på helger eller fortsätta köra som jag kör nu?

Confilus
2005-10-15, 11:34
Är det ingen som har ett svar?

King Grub
2005-10-15, 12:08
Nej. "Risken" finns, men när och om du passerar gränsen är omöjligt att sia om.

Confilus
2005-10-15, 15:00
Är det bättre än ingenting eller är det bara dumt att fortsätta om det finns en överhängande risk att det slår över?

MrBoris
2005-10-15, 15:48
Är det bättre än ingenting eller är det bara dumt att fortsätta om det finns en överhängande risk att det slår över?

Varför inte sänka antalet gånger du trampar till 3 alternativt 4gånger i veckan istället? Skippa maskinen den dagen du kör t ex ben kanske?