handdator

Visa fullständig version : v-form nu tack :)


dtox
2005-08-31, 19:33
Tänkte höra med er vilka rygg övningar ni rekommenderar. Jag är framförallt ute efter en stor utveckling av mina lats. Är ganska smal vilket gör att min midja sticker ut för mycket. Det går alltså inåt över midjan sedan aningen ut igen.

Hursomhelst, bra ryggövningar som tar mycket på lats men även ÖVRE rygg regionerna?

Tack på förhand! :thumbup:

Liten Men Fet
2005-08-31, 19:40
Chins, latsdrag med tätt och brett grepp. Tungt som fan..
Enda muskelgruppen som jag tycker är hyfsad på mig, fast jag bara har kört latsdrag knappt några chins.
Jag kör alltid framför men det är väl mest en smaksak, känns bäst för mig då.

Sen så mycket vikt att det inte går att sätta sig utan att en polare trycker ner mig, typ 4-7 rep. Ibland blir det en 2 reps ibland 8.

Fatalist
2005-08-31, 19:41
Vanlig allsidig träning borde i 99 fall av 100 ge V-Form. Det enda det handlar om är hurpass smal midja du har, en smal midja ökar intrycket av en V-form mer än en bredare. Jag tycker inte du borde träna specifikt för att få en sjysst V-form. Det kommer; kör på.

Chins, mark, rodd, T-bar, stångrodd är sjyssta ryggövningar

Rock'nRoll
2005-08-31, 19:43
Latsdrag! Rak stång och brett grepp är outstanding!

dtox
2005-08-31, 19:58
Vanlig allsidig träning borde i 99 fall av 100 ge V-Form. Det enda det handlar om är hurpass smal midja du har, en smal midja ökar intrycket av en V-form mer än en bredare. Jag tycker inte du borde träna specifikt för att få en sjysst V-form. Det kommer; kör på.

Chins, mark, rodd, T-bar, stångrodd är sjyssta ryggövningar

min midja är väldigt bred :(

Hittills har jag kört chins på 2 set (så många reps jag klarar..då går jag ända mer så armarna blir helt raka och gör övningen sakta)
Sedan latsdrag med brett grepp. Hantelrodd sen funderar jag på en till. Möjligtvis byta ut någon.

Fatalist
2005-08-31, 20:11
min midja är väldigt bred :(

Hittills har jag kört chins på 2 set (så många reps jag klarar..då går jag ända mer så armarna blir helt raka och gör övningen sakta)
Sedan latsdrag med brett grepp. Hantelrodd sen funderar jag på en till. Möjligtvis byta ut någon.

jag skulle kört chins med vikt istället, och kanske nån lite tyngre övnign än latsdrag. Kabelrodd t ex. Bara min åsikt dock! Vad mäter din midja? Jag har 83cm i midjemått, och om du nu är så smal så bör du inte ha mer :)

Kolla förstaposten i min journal för att få en hum

dtox
2005-08-31, 20:12
jag skulle kört chins med vikt istället, och kanske nån lite tyngre övnign än latsdrag. Kabelrodd t ex. Bara min åsikt dock! Vad mäter din midja? Jag har 83cm i midjemått, och om du nu är så smal så bör du inte ha mer :)

Kolla förstaposten i min journal för att få en hum

min midja ligger på 81-82 cm :(

Scratch89
2005-08-31, 20:14
Jag ligger väl på runt 80 jag med, tjock o glad ;)
Nej men seriöst. Det är inte bara latsen som gör saken biff.
Grymma axlar med för att få intryck.
Så förutom TUNGA, JOBBIGA JÄVLA CHINS så rekommenderar jag militärpressar, lika tunag och jävliga. Alla pressövningar för axlarna, samt alla roddövningar för ryggen. :thumbup:

NerX
2005-08-31, 20:16
Själv värderar jag roddövningar högre än chins/latsdrag.

dtox
2005-08-31, 20:20
Jag ligger väl på runt 80 jag med, tjock o glad ;)
Nej men seriöst. Det är inte bara latsen som gör saken biff.
Grymma axlar med för att få intryck.
Så förutom TUNGA, JOBBIGA JÄVLA CHINS så rekommenderar jag militärpressar, lika tunag och jävliga. Alla pressövningar för axlarna, samt alla roddövningar för ryggen. :thumbup:

vilka typer av roddar rekommenderar du? :)

MilkmaN
2005-08-31, 20:29
Jag tycker min V-form har förändrats rätt mkt om du jämför bilderna från maj med dem nu i min bildtråd (någonstans på första sidan i medlemsbilder) så ser man en rejäl förändrig. Det enda jag har kört är hantelroddar och chins. Chinsen har jag kört strikt och med hjälp för att klara strikt och hantelroddarna har jag lassat på så mycket jag kunnat och dragit för kung och fosterland.

V-formen is on teh avatar btw.

Majsan
2005-08-31, 21:23
några ryggövningar som jag tycker är super:

chins

latsdrag brett grepp och smalt grepp

hantelroddar

t-bar

skivstångsrodd

Liten Men Fet
2005-08-31, 22:06
Marklyft är ju en fin grej, kanske inte direkt använder latsmusklerna så men den är grym för allmän utveckling. Den och skivstångsrod.

internethjälten
2005-09-01, 04:03
Själv värderar jag roddövningar högre än chins/latsdrag.

Då är vi två då :thumbup:

Mina favoritövningar för ryggen är helt klart lastdrag för vidden och marklyft och t-bar samt rodd för tjockleken :hbang:

//nicke

Shadow Warrior
2005-09-01, 05:21
Maskin Pullover, isolerar som fan tycker jag.

dtox
2005-09-01, 13:59
en fråga..skillnad mellan latsdrag med v-handtag eller en stång typ med rakt samt nedåtböjt handtag?

tenchi
2005-09-01, 20:03
Då är vi två då :thumbup:

Mina favoritövningar för ryggen är helt klart lastdrag för vidden och marklyft och t-bar samt rodd för tjockleken :hbang:

//nicke

den är bra! latsdrag för "vidd".... mark och t-bar för "tjocklek". Biceps i cable för den där "peaken" då? ;)

Johan.S
2005-09-02, 08:19
Variera med tunga drag och roddövningar så blir det nog bra till slut. Annars så är ju marklyft kungen av ryggövningar.

Brukar dock själv köra halva lyft eller hur man ska förklara det.

z_bumbi
2005-09-02, 08:29
en fråga..skillnad mellan latsdrag med v-handtag eller en stång typ med rakt samt nedåtböjt handtag?

Rak vs nedböjd stång. Det är för de flesta människor sämre med ett nedböjt handtag då handleden i bottenläget får en skum vinkel.

V-handtag kan göra att man sträcker ut latsen mer i toppen men det kräver nästan att man lutar kroppen en del bakåt för att få en bra rörelse i bottenläget. Inget fel i det men det blir lätt att man börjar gunga ner vikten vilket man kanske bör undvika.

ReQard
2005-09-02, 10:01
latsdrag fasst sitt med benen åt andra hållet så du inte har stöd utan tvingas köra strikt hela vägen annars lyfter man, den övningen e förjävla bra

Johan.S
2005-09-02, 10:26
latsdrag fasst sitt med benen åt andra hållet så du inte har stöd utan tvingas köra strikt hela vägen annars lyfter man, den övningen e förjävla bra


Hur fan går det till om man kör med mer än vad man väger :confused: