handdator

Visa fullständig version : Vad tror ni om detta program? (nu är det faktiskt lite speciellt)


Bjorne
2005-08-30, 23:12
Blivit intresserad av helkroppsprogram och har planer på att efter två kommande SL-tävlingar dra igång en bulk och testa ett sådant program.

Mål; att bli starkare, inte bara i SL-momenten, utan rent generellt. Massan spelar ingen roll.

Tränat i mer än ett år, ett och ett halvt skulle jag våga säga, 19år.

Eftersom SL-gänget kör på måndag, onsdag och fredag kommer jag att köra dessa dagar. Jag kommer alltid börja träningen med laget och då köra ett delmoment, där efter tänkt att jag ska mitt eget lite race.


Måndag: (Träning för quads, glutes, ham string och korsryggen räknas in i knäböj)
Tunga böj - max 4 set (uppvärmning ej inräknad)
Chins
Uppåtlutande hantelpress
Posterior i maskin
Bicepscurl
Axelpress med hantlar (sittandes utan ryggstöd)
Frenchpress med rep
Mage i maskin

Onsdag: (Träning för quads, glutes, ham string och korsryggen räknas in i marklyft)
Tunga marklyft - max 4 set (uppvärmning ej inräknad)
Smala latsdrag till bröstet
Uppåtlutande flyes
Sittande hammercurl
Framåtlutande hantellyft (posterior)
Hantellyft framåt (Anterior)
Lateral i kabel
Pushdowns

Fredag: (räknar med att bänk och dipsen tar ut anterior)
Tunga bänk - max 4 set (uppvärmning ej inräknad)
Skivstångsrodd (Korsrygg och Lats)
Dips
Benspark
Good mornings (Glutes och hamstring)
Drag till hakan (Lateral)
Bicepscurl i maskin

Står det inget efter övningen, är det 4 set och 4-9 reps som gäller.

Detta kommer köras högintensivt, kommer inte köra 100% efter detta program , men något såhär. Om någon nu faktiskt orkar kolla igenom alla tre dagar och ge lite kritik så skulle det vara högst uppskattat. Undrar över vad folk har för eventuella erfarenheter, överträning, föreslås fler eller färre set, några övningar som bör bytas ut?


/Björne

stahlberg
2005-09-03, 17:52
Jag har inte läst igenom programmet, och har därför ingen åsikt om det. Orsaken till att jag inte läst det är den, att du titt och tätt kommer med olika upplägg som du vill att ska kommenteras.

Vad är det för mening med att begära kommentarer till program som du sedan ändå aldrig följer?

MilkmaN
2005-09-03, 18:02
Jag har inte läst igenom programmet, och har därför ingen åsikt om det. Orsaken till att jag inte läst det är den, att du titt och tätt kommer med olika upplägg som du vill att ska kommenteras.

Vad är det för mening med att begära kommentarer till program som du sedan ändå aldrig följer?

Tänkt samma tanke, du har ofta olika idéer och teorier hit och dit, men av de ständigt nya trådarna att döma så följer du dem inte. För övrigt så tycker jag inte det var så speciellt.

Bjorne
2005-09-03, 19:17
Jag testar de idéerna som inte döms ut. Får jag en idé så vill jag gärna ha feedback på den. Sedan ifall jag upptäcker att den kanske inte var så bra, så kör jag helt klart inte på det.

stahlberg
2005-09-03, 19:19
Man kan inte testa en idé i 1-2 veckor. Av de idéer du lagt fram här och fått feddback på under den senaste tiden så har du inte hunnit testa en enda tillräckligt noga för att se om den fungerar.

Bjorne
2005-09-03, 19:25
Man kan inte testa en idé i 1-2 veckor. Av de idéer du lagt fram här och fått feddback på under den senaste tiden så har du inte hunnit testa en enda tillräckligt noga för att se om den fungerar.Ifall man märker att man blir övertränad eller på annat sätt otrivs med det, så kan man dömma ut det rätt snabbt.

hulken
2005-09-03, 22:14
Ifall man märker att man blir övertränad eller på annat sätt otrivs med det, så kan man dömma ut det rätt snabbt.

Ibland kan det vara så att för att ta sig genom muren så måste man gå genom den, det kan ta flera veckor innan kroppen är med, att dömma ut ett program efter 2 veckor är ju lite drastiskt, nää bit ihop och kör 8-10 veckor och efter det så kan du börja utvärdera, beror ju också på hur programet ser ut och dina mål med det.

Lillgrabben
2005-09-03, 22:15
Ifall man märker att man blir övertränad eller på annat sätt otrivs med det, så kan man dömma ut det rätt snabbt.


Vad jag tror ( & vet) att Stahlberg avser i sitt svar är:

Du kan aldrig testa ett träningsuppläggs effektivitet på endast någon stackars vecka.
En så kort provperiod kan aldrig visa dig vad träningsupplägget i fråga ger & inte ger.



MVH

stahlberg
2005-09-06, 16:04
Och OM det vore så att man kan döma ut ett program redan efter två veckor så ska man inte skriva sina program själv överhuvudtaget, utan låta någon annan göra det. För då har man varit helt orealistisk när man planerade programmet (och det är inte troligt att denna brist på realism försvinner som i ett trollslag då man gör nästa program).

jwzrd
2005-09-06, 16:35
Ifall man märker att man blir övertränad eller på annat sätt otrivs med det, så kan man dömma ut det rätt snabbt.

Men.. slår du tärning, trycker potatistryck eller spår du i hundskit för att få fram programmen du önskar dig feedback på? Hur lyckas du sätta samman ett program som är så katastrofalt dåligt att du inte kan träna längre än en vecka på det?

Konstruktiva tips nu efter mina förolämpningar:
1) Ta ett grundprogram som inte verkar exotiskt, inte coolt, många tränar det (ok, det kan vara svårt med dom första två adjektiven), och har tränat ett tag på det.

2) Träna programmet i 3-4 månader. Rätt noggrant. Mycket seriöst.

3) Skriv ner dina erfarenheter vartefter du inser saker eller bara för att summera känslor, upplevelser osv.

4) Ta 1-2 extra vilodagar, gör saker du gillar, läs sen igenom dina anteckningar och tänk tillbaka på perioden du just avslutat och tänk noggrant på det. Hur var det nu, var du totalslut som fan!11 i ryggen dom flesta av just det psset. Fick du ont i axlarna? Fick du bra pump. Osv, kriterier du själv från början bestämt.

5) Nu har du kommit långt. Nu har du faktiskt kommit till ruta 1. Innan var du tammefan inte på spelplanen ens men nu är du på ruta 1. Nu VET du saker. Det du vet är:
- Vad som händer med styrkan när du gör EXAKT och till fullo det du just gjort.
- Hur det kändes att göra det
- Hur du ser ut i spegeln nu mot då (och andra saker av det du vill ändra på)

6) Nu är det äntligen dags att fundera på hur du tar dig till ruta 2. Nämligen att bli ännu bättre. Det är nu du jämför det du numer faktiskt kan säga att du VET med det du förut drömde om att ändra på och att få reda på. Här börjar det hända grejer. Det du INTE ska göra nu är att börja på från 1. Varför springa av spelplanen nu när du har chans att komma till ruta 2? Nu ändrar du naturligtvis schemat (med alla planer den består i och av) så att du börjar (eller fortsätter) röra dig åt det håll du önskar. Börja inte springa efter allt som blänker hela tiden. Ta det lugnt och fundera, tex:

- Du vill öka i bänk. Det första du INTE ska göra är att leta fram något av alla miljarder bänkprogram som finns på nätet. Du ska först bestämma vad du menar med: "Jag vill öka i bänk". Handlar det om att du vill bli bättre i SL-grenen bänkpress med reglerna som hör dit så är du närmare utgångsläget för att kunna söka lösningar. Handlar det snarare om att tex köra 6 reps på en tyngre vikt så har vi ett annat utgångsläge. Hur som helst tror jag att du börjar förstå.

Ta en sak i taget av dom saker som borde ha kristaliserats efter den träningsrepan och efterföljande utvärdering. En sak i taget! (Tål att upprepas).

När du gjort allt detta så tränar du nu efter ditt uppdaterade schema under en tidsperiod på minst 1½-2 månader innan du börjar härja runt med ändringar. Sen går du igenom alla punkter här igen! Varje sådan cykel gör att du intar det absolt bästa som finns av allting som finns. Du får VETA saker. Det är en sjukt stor skillnad på dravlet som skrivs på nätet (detta tex), program i skittidningar som BK, Body, Flex osv och det du själv tagit dig tid att försöka förstå dig på, lära dig om dig själv och plitat ner på papper. När du kört såna här vändor i ett par ÅR så börjar du närma dig en nivå där du faktiskt är mottaglig och aktuell för mer exotiska scheman. Anledningen är inte så mycket det som hänt/händer i din kropp utan det du VET. "Ahh, nu känns det så här och vikterna/prestationen rör sig åt det hållet" osv.

Weird
2005-09-06, 16:50
riktigt bra skrivet jwzrd :thumbup:

Yes
2005-09-06, 17:19
Men.. slår du tärning, trycker potatistryck eller spår du i hundskit för att få fram programmen du önskar dig feedback på? Hur lyckas du sätta samman ett program som är så katastrofalt dåligt att du inte kan träna längre än en vecka på det?

Konstruktiva tips nu efter mina förolämpningar:
1) Ta ett grundprogram som inte verkar exotiskt, inte coolt, många tränar det (ok, det kan vara svårt med dom första två adjektiven), och har tränat ett tag på det.

2) Träna programmet i 3-4 månader. Rätt noggrant. Mycket seriöst.

3) Skriv ner dina erfarenheter vartefter du inser saker eller bara för att summera känslor, upplevelser osv.

4) Ta 1-2 extra vilodagar, gör saker du gillar, läs sen igenom dina anteckningar och tänk tillbaka på perioden du just avslutat och tänk noggrant på det. Hur var det nu, var du totalslut som fan!11 i ryggen dom flesta av just det psset. Fick du ont i axlarna? Fick du bra pump. Osv, kriterier du själv från början bestämt.

5) Nu har du kommit långt. Nu har du faktiskt kommit till ruta 1. Innan var du tammefan inte på spelplanen ens men nu är du på ruta 1. Nu VET du saker. Det du vet är:
- Vad som händer med styrkan när du gör EXAKT och till fullo det du just gjort.
- Hur det kändes att göra det
- Hur du ser ut i spegeln nu mot då (och andra saker av det du vill ändra på)

6) Nu är det äntligen dags att fundera på hur du tar dig till ruta 2. Nämligen att bli ännu bättre. Det är nu du jämför det du numer faktiskt kan säga att du VET med det du förut drömde om att ändra på och att få reda på. Här börjar det hända grejer. Det du INTE ska göra nu är att börja på från 1. Varför springa av spelplanen nu när du har chans att komma till ruta 2? Nu ändrar du naturligtvis schemat (med alla planer den består i och av) så att du börjar (eller fortsätter) röra dig åt det håll du önskar. Börja inte springa efter allt som blänker hela tiden. Ta det lugnt och fundera, tex:

- Du vill öka i bänk. Det första du INTE ska göra är att leta fram något av alla miljarder bänkprogram som finns på nätet. Du ska först bestämma vad du menar med: "Jag vill öka i bänk". Handlar det om att du vill bli bättre i SL-grenen bänkpress med reglerna som hör dit så är du närmare utgångsläget för att kunna söka lösningar. Handlar det snarare om att tex köra 6 reps på en tyngre vikt så har vi ett annat utgångsläge. Hur som helst tror jag att du börjar förstå.

Ta en sak i taget av dom saker som borde ha kristaliserats efter den träningsrepan och efterföljande utvärdering. En sak i taget! (Tål att upprepas).

När du gjort allt detta så tränar du nu efter ditt uppdaterade schema under en tidsperiod på minst 1½-2 månader innan du börjar härja runt med ändringar. Sen går du igenom alla punkter här igen! Varje sådan cykel gör att du intar det absolt bästa som finns av allting som finns. Du får VETA saker. Det är en sjukt stor skillnad på dravlet som skrivs på nätet (detta tex), program i skittidningar som BK, Body, Flex osv och det du själv tagit dig tid att försöka förstå dig på, lära dig om dig själv och plitat ner på papper. När du kört såna här vändor i ett par ÅR så börjar du närma dig en nivå där du faktiskt är mottaglig och aktuell för mer exotiska scheman. Anledningen är inte så mycket det som hänt/händer i din kropp utan det du VET. "Ahh, nu känns det så här och vikterna/prestationen rör sig åt det hållet" osv.
Låter som bra råd, men jag skulle vilja fråga vad du tycker om att experimentera mer i början? Alltså, prova olika antal set/reps, olika intensitet och övningar, för att känna efter hur kroppen reagerar på träningen. Har man någon nytta av det? Jag förstår givetvis att man aldrig lär sig vilka ökningar dom olika uppläggen ger, för det krävs det ju att man följer ett upplägg under en lite längre tid. Vad jag är ute efter är alltså hur mycket vi kan lära oss om träningens effektivitet genom kroppens signaler(som nybörjare dessutom, vilket betyder att man inte har den bästa kollen på hur signalerna skall tolkas).

Jag försöker själv köra på den här "aproachen", och det är såklart därför jag frågar. Min tanke är att prova på lite olika upplägg(och då menar jag inte färdiga paketlösningar) för att hitta dom övningar jag gillar, med dom set/reps som känns bra, för att senare få lite mer struktur och lägga upp ett ordentligt schema. Den vägen hoppas jag hitta något som verkligen funkar bra för mig, som jag kan hålla mig till en längre tid.

jwzrd
2005-09-06, 18:42
Låter som bra råd, men jag skulle vilja fråga vad du tycker om att experimentera mer i början? Alltså, prova olika antal set/reps, olika intensitet och övningar, för att känna efter hur kroppen reagerar på träningen. Har man någon nytta av det? Jag förstår givetvis att man aldrig lär sig vilka ökningar dom olika uppläggen ger, för det krävs det ju att man följer ett upplägg under en lite längre tid. Vad jag är ute efter är alltså hur mycket vi kan lära oss om träningens effektivitet genom kroppens signaler(som nybörjare dessutom, vilket betyder att man inte har den bästa kollen på hur signalerna skall tolkas).

Jag försöker själv köra på den här "aproachen", och det är såklart därför jag frågar. Min tanke är att prova på lite olika upplägg(och då menar jag inte färdiga paketlösningar) för att hitta dom övningar jag gillar, med dom set/reps som känns bra, för att senare få lite mer struktur och lägga upp ett ordentligt schema. Den vägen hoppas jag hitta något som verkligen funkar bra för mig, som jag kan hålla mig till en längre tid.

För att du inte har en aning om hur du ska tolka resultaten. Vad vet du om intensiv träing innan du vet vad "normal" träning är? Jag inser naturligtvis att vad som är normalt är individuellt och en högst subjektiv upplevelse. Man måste dock börja någonstans. Man kan inte börja med att testa hundratjugo saker om dagen, hur ska du veta vad som gjorde eller ändrade vad?

Ändringar, rittiga ändringar, och färbättringar tar tid. Det du/någon gör när samme någon ändrar hela tiden är egentligen att träna på ett och samma sätt hela tiden. Det ickesättet! Hela tiden nya bud, varianter och modifikationer. För att kunna avgöra om nu är bättre än då så måste man veta vad då var och innebar FÖRST. För att veta hur man ska anpassa sin träninge måste man veta vad då innebar, vad nu innebär och vad man tycker sen borde betyda. Det är omöjligt om man tränar HST på måndagar, HIT på tisdagar, lite allt möjligt på onsdag, bjornespecial torsdag, super fredag och nått nytt program man kladdat ihop på lördag. Om man sen till råga på allt försöker luska ut vad som fungerat för att skriva ett nytt schema på söndagen...

Yes
2005-09-07, 03:15
För att du inte har en aning om hur du ska tolka resultaten. Vad vet du om intensiv träing innan du vet vad "normal" träning är? Jag inser naturligtvis att vad som är normalt är individuellt och en högst subjektiv upplevelse. Man måste dock börja någonstans. Man kan inte börja med att testa hundratjugo saker om dagen, hur ska du veta vad som gjorde eller ändrade vad?

Ändringar, rittiga ändringar, och färbättringar tar tid. Det du/någon gör när samme någon ändrar hela tiden är egentligen att träna på ett och samma sätt hela tiden. Det ickesättet! Hela tiden nya bud, varianter och modifikationer. För att kunna avgöra om nu är bättre än då så måste man veta vad då var och innebar FÖRST. För att veta hur man ska anpassa sin träninge måste man veta vad då innebar, vad nu innebär och vad man tycker sen borde betyda. Det är omöjligt om man tränar HST på måndagar, HIT på tisdagar, lite allt möjligt på onsdag, bjornespecial torsdag, super fredag och nått nytt program man kladdat ihop på lördag. Om man sen till råga på allt försöker luska ut vad som fungerat för att skriva ett nytt schema på söndagen...
Fullt så ostrukturerat kör jag givetvis inte. Jag försöker ha en grund att stå på, så jag vet ungefär hur jag skall köra. Sen blir det automatiskt en del variation. På en del övningar kanske jag märker att vikten var lite för tung, så jag går ner från 8 reps till 6 - eller om det är lättare än jag trodde, så kör jag 12 istället. Märker jag då att något kanske gav mycket bättre kontakt och en rejäl pump, då fortsätter jag gärna på den vägen - i den övningen. Sådär kan det hålla på att förändras, stegvis, och ibland provar jag lite annorlunda upplägg bara för att se hur det känns. Schemat måste också ändras i viss mån eftersom jag inte alltid har lika mycket tid över för träning. Då försöker jag se till att få alla muskelgrupper tränade under veckan, vilket gör att jag får prova 3-dagars split och 4-dagars, för att kanske ibland gå till 5.

Alltså, det jag talar om är inte något kaos där jag bara flummar runt i gymet, utan jag försöker få det mer som en naturlig utveckling.

Shadow Warrior
2005-09-07, 05:15
Bra argumenterat JWZRD, indirekt har du hjälpt en hel del andra med som inte synns i tråden, inklusive mej själv, jag håller själv på planerar träningen efter rehabben jag ny sysslar med och fan vad förvirrande allt är, känns som om jag vet aldeles för mycket *rolleyes*