handdator

Visa fullständig version : Arnold sux


pocoloco
2005-08-30, 21:39
Stackars Annika Öberg
Dumma Arnold

Man kan inte sitta hela livet för att bevittnat nåt.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,691808,00.html

Fatalist
2005-08-30, 21:48
Spärra in folk sux

Megatuttarna
2005-08-30, 21:49
De har ju ett medgärningsansvar som är bra jävla sjukt. Är du med och bara med så torskar du dit nästan lika hårt som den som gjorde skiten. Är inte säker på huruvida man ens gör en åtskillnad mellan gärningsmannen och dennes medbrottsling.

Hehe, slutsatsen blir den att ska man göra brott i USA så bör man verkligen lita på sin medbrottsling, slinter han med pistolen och dödar så är det ens röv som brinner med honom sen. *cry*

Coldsmith
2005-08-30, 21:53
Nu var det ju faktiskt så att hon inte bara såg på. Hon hjälpte till med att släpa bort liket osv osv.
Hon kan gott sitta kvar där.

"buuhuuuu vår kära svenska som bara mördat lite måste sitta i amerikanskt fängelse.. det är ju inte alls som våra fina hotell.. buuhuu.. stackars lilla annika... hon är ju en svensk tjej.. buhuuuu"

Catar
2005-08-30, 21:53
Undrar varför dom inte skriver de.. *innocent*

Coldsmith
2005-08-30, 21:55
Undrar varför dom inte skriver de.. *innocent*

Svarade du på mig?

Ja i svensk media skrivs inte mycket om det. Där uppmålas hon som en oskyldig stackare... gräver m an lite djupare så hittar man lite mer blod på hennes händer.

Men som vanligt så köper ju folk alla historier rakt av. För svensk media måste ju förstås alltid vara sanningsenliga och berätta Heeeeeeela långa sanningen. Allt som står i tidningenkan man lita rakt av på *spy*

ErikWrestlingFreaket
2005-08-30, 21:59
Den kriminella kärringen kan lugnt sitta kvar :thumbup:



Bra att Arnold inte är en girly man som släpper henne :hbang:

Catar
2005-08-30, 22:00
Svarade du på mig?

Ja i svensk media skrivs inte mycket om det. Där uppmålas hon som en oskyldig stackare... gräver m an lite djupare så hittar man lite mer blod på hennes händer.

Men som vanligt så köper ju folk alla historier rakt av. För svensk media måste ju förstås alltid vara sanningsenliga och berätta Heeeeeeela långa sanningen. Allt som står i tidningenkan man lita rakt av på *spy*

Måste öva på Quote-knappen lite tror jag :em:
Men tidningarna säljer nog bättre om det verkar värre än de är, vem köper en tidning om nån som släpat bort lik etc och vill sitta i fängelse i Sverige istället?
Samt att man får in lite Arnold och USA-bashing där också

Marba
2005-08-30, 22:04
24 år är mer än nog för medhjälp till mord. Hon har sonat sitt brott.

JLL
2005-08-30, 22:08
Har för mig att hon laddade om pistolen och drev på sin kille att skjuta...oskyldig var hon inte.

Vid det här laget känns det som hon avtjänat sitt straff. Finns ingen risk för återfall så hon kan gott få bli fri. Möjligt att jag skulle tycka annat om jag var anhörig till offren.

Coldsmith
2005-08-30, 22:08
Måste öva på Quote-knappen lite tror jag :em:
Men tidningarna säljer nog bättre om det verkar värre än de är, vem köper en tidning om nån som släpat bort lik etc och vill sitta i fängelse i Sverige istället?
Samt att man får in lite Arnold och USA-bashing där också

precis... sånt säljer. Tråkigt nog

blekfet2
2005-08-30, 22:17
24 år är mer än nog för medhjälp till mord. Hon har sonat sitt brott.


en kula i skallen är vad kärringen skulle få.

pocoloco
2005-08-30, 22:17
Nu var det ju faktiskt så att hon inte bara såg på. Hon hjälpte till med att släpa bort liket osv osv.
Hon kan gott sitta kvar där.

"buuhuuuu vår kära svenska som bara mördat lite måste sitta i amerikanskt fängelse.. det är ju inte alls som våra fina hotell.. buuhuu.. stackars lilla annika... hon är ju en svensk tjej.. buhuuuu"

Hon kunde gott suttit där. Jag skiter fullständigt i Annika hon hade säkert suttit i Rinkeby och rökt zuttla och reflekterat sin tid i US om hon klarat sig undan. Men 25 år! NEJ, för lång tid! Då kunde dom lika gärna gett henne dödsstraffet med en gång. Man hinner få nog med pina och bättre insikt efter 25 år för nåt man inte gjort själv!

High1ander
2005-08-30, 22:19
Nu var det ju faktiskt så att hon inte bara såg på. Hon hjälpte till med att släpa bort liket osv osv.
Hon kan gott sitta kvar där.

"buuhuuuu vår kära svenska som bara mördat lite måste sitta i amerikanskt fängelse.. det är ju inte alls som våra fina hotell.. buuhuu.. stackars lilla annika... hon är ju en svensk tjej.. buhuuuu"
Alltid kul nar media ska gora allt for att mala upp USA som helt galna i sitt rattsamhalle. Som sagt, slynan forsokte inte stoppa sin pojkvan, hon hjalpte sin pojkvan...

Var glada att Sverige inte behover betala nagot for henne.

mini_Arnold
2005-08-31, 05:10
Arnold gör Sverige en tjänst.
Och det tackar vi honom för!
Arnold :hbang:

grisbil3n
2005-08-31, 05:23
Arnold gör Sverige en tjänst.
Och det tackar vi honom för!
Arnold :hbang:

Gillar också karln, hårda bud!

H.Emanuel
2005-08-31, 06:02
Allt som Arnold gör är inte bra, hörrni. Han må vara en hyfsad actionskådis och en bra byggare, men han verkar också vara en jävla fascist.Man får skilja på mediabild och verklighet. USA är ett sjukt samhälle med sina dödsstraff och sitt sätt att faktiskt låta offrens anhöriga döma till o med dem som inte utfört själva brottet. 24 år borde räcka för hennes del

internethjälten
2005-08-31, 06:10
Arnold gör Sverige en tjänst.
Och det tackar vi honom för!
Arnold :hbang:

precis... fanns en hel del att läsa om henne samt varit ett och annat reportage om henne/dem på tv. skulle man göra så i t.ex. kina skulle man få ett nackskott och ens anhöriga en räkning från kinesiska staten på 10kr för skottet de annvände. annika kan gott och väl sitta ngr år till

H.Emanuel
2005-08-31, 06:16
Jämföra med diktaturer. Men jag antar att ni skämtar? I Kina skulle ni inte kunna sitta och skriva så här tillexempel, eftersom de anser att internet är av ondo. Lätt att sitta här med svullbuk och hylla fasciststater lite på bekväm ditans.

Bolio
2005-08-31, 06:18
precis... fanns en hel del att läsa om henne samt varit ett och annat reportage om henne/dem på tv. skulle man göra så i t.ex. kina skulle man få ett nackskott och ens anhöriga en räkning från kinesiska staten på 10kr för skottet de annvände. annika kan gott och väl sitta ngr år till

Så en diktatur som förtrycker sitt folk är ett föredöme?

Edde_1
2005-08-31, 06:46
Så en diktatur som förtrycker sitt folk är ett föredöme?
Tycker jag inte.
Men vissa tycker ju Sverige är ett föredömme.

IATOAON
2005-08-31, 07:08
Tycker jag inte.
Men vissa tycker ju Sverige är ett föredömme.

Sverige ÄR ett föredöme. Sedan tidigt 80-tal har ett flertal andra västländer (bla USA) studerat vårt samhälle, både vår "blandekonomi" och vår Kriminalvård. Men när allt kommer till sin spets är vi en nation med ynka 9milj invånare och därmed en flugskit i rymden :cool:

Ironbabe
2005-08-31, 07:29
Ge fan i att gnälla på ARNOLD!!! Han är kung :hbang:

Besserwisser
2005-08-31, 08:09
sitt sätt att faktiskt låta offrens anhöriga döma till o med dem som inte utfört själva brottet[/B]. 24 år borde räcka för hennes del

Que?

mini_Arnold
2005-08-31, 08:12
Allt som Arnold gör är inte bra, hörrni. Han må vara en hyfsad actionskådis och en bra byggare, men han verkar också vara en jävla fascist.Man får skilja på mediabild och verklighet. USA är ett sjukt samhälle med sina dödsstraff och sitt sätt att faktiskt låta offrens anhöriga döma till o med dem som inte utfört själva brottet. 24 år borde räcka för hennes del
Tack för din åsikt men där Arnold är guvernör, där bestämmer HAN och inte du! Tack och lov för det.

palme
2005-08-31, 08:32
Jag vill inte pynta för att hon ska sitta i ett svenskt fägelse, hon begick brottet i usa så hon kan stanna där...dont do the crime if you cant do the time var det nån som sa.

Fettecke
2005-08-31, 08:46
Tack för din åsikt men där Arnold är guvernör, där bestämmer HAN och inte du! Tack och lov för det.
jag tolkar det som att hon ska få sitta kvar i fängelse. ?
iaf, så ska det vara också, livstid...

det handlar inte om ifall dom är acceptabel i samhället efter sina 24 år... det är för fan en orsak till att hon sitter där hon sitter, har hon hjälp till att döda någon, fördärvat många personers liv, släckt en/flera personerns liv för evigt, så förtjänar även hon döden och skall därefter inte vara ett hot/kostnad för sammhället... hade hon suttit i sverige så hade jag inte vart så nöjd att veta att mina pengar går till hennes rehgabilitering, mat och överlevnad i ett relativt fint fängelse...

att folk tycker att sveriges kriminalpolitik är bra är ju också ett skämt(till viss del), då man får längre straff om man rånar en bank på ett brutalt sätt, än om man skulle skjuta sin granne med acceptabelt resonemang

självklart finns det ju vettiga saker i lagen, men det prioriteras fel...
(ovanstående är mina tankar beroende på mina kriminalböcker / tidningar)

datorjaevel
2005-08-31, 09:10
Svarade du på mig?

Ja i svensk media skrivs inte mycket om det. Där uppmålas hon som en oskyldig stackare... gräver m an lite djupare så hittar man lite mer blod på hennes händer.

Men som vanligt så köper ju folk alla historier rakt av. För svensk media måste ju förstås alltid vara sanningsenliga och berätta Heeeeeeela långa sanningen. Allt som står i tidningenkan man lita rakt av på *spy*

Word.

internethjälten
2005-08-31, 09:24
Så en diktatur som förtrycker sitt folk är ett föredöme?

Det skrev jag inte men jag ska förtydliga det lite till. Straffet för hennes gärning är olika på olika ställen på vår jord.

Kina : en offentlig avrättning

USA : 25år till livstid

Sverige : 5år utbildning och fri logi på 'hotell kumlaborg'

Ninjasmurf
2005-08-31, 10:56
att hon inte lämnas ut tror jag beror på att dom inte vill skapa ett predjukat (eller vad det kallas), om hon skulle utlämnas till svergie innebör det i princip att avtjänat straffet i USA och då skulle man troligen kunna hävada att medhjälpt till mord innebär 24års fängelse och få sina klienter som sittit där så länge utelämnade..oj vad jag svamlar...

Störtsta skillnaden ligger i hur vi ser på brott och brottslingar
USA = du har begått ett brott och därmed ska du straffas
Sverige = du har begått ett brott och ska rehabiliteras tillbaka i samhället

båda synsätten har sina fel och brister

Coldsmith
2005-08-31, 11:38
En till skillnad är ju att vi i sverige är så itutad att allt är samhällets fel. Det är alltid samhället man skyller på. Efter 100 år med sossar så tar vi inte längre eget ansvar utan allt faller tillbaka på samhället. Annika är visst inte skyldig, samhället är skyldigt.

I usa ser man att individen är skyldig, individen har gjort sina val.

porja
2005-08-31, 15:23
Arnold ”Terminator” Schwarzenegger gjorde bort sig totalt som politiker genom det här uttalandet om Annika... *screwy*

HELT OACCEPTABELT. HAN ÄR DÄRMED VÄRDELÖS SOM "POLITIKER". *screwy*

Terminator visar sin ondskefulla sida också.................... *screwy*

mini_Arnold
2005-08-31, 15:25
Arnold ”Terminator” Schwarzenegger gjorde bort sig totalt som politiker genom det här uttalandet om Annika... *screwy*

HELT OACCEPTABELT. HAN ÄR DÄRMED VÄRDELÖS SOM "POLITIKER". *screwy*

Terminator visar sin ondskefulla sida också.................... *screwy*
Tvärtom så visar han hur bra han är.

datorjaevel
2005-08-31, 15:26
Arnold ”Terminator” Schwarzenegger gjorde bort sig totalt som politiker genom det här uttalandet om Annika... *screwy*

HELT OACCEPTABELT. HAN ÄR DÄRMED VÄRDELÖS SOM "POLITIKER". *screwy*

Terminator visar sin ondskefulla sida också.................... *screwy*

Tvärtom så visar han hur bra han är.

Tricklev
2005-08-31, 15:28
Begår man brott i amerika får man räkna med att dömmas av amerikansk lag, hon får skyla sig själv.

Därmed inte sagt att jag förespråkar 50år i fängelse.

Trance
2005-08-31, 15:28
Arnold ”Terminator” Schwarzenegger gjorde bort sig totalt som politiker genom det här uttalandet om Annika... *screwy*

HELT OACCEPTABELT. HAN ÄR DÄRMED VÄRDELÖS SOM "POLITIKER". *screwy*

Terminator visar sin ondskefulla sida också.................... *screwy*

Nej, det visar bara på att du inte har en aning om fallet. Du har bara läst svenska medier, tragiskt. Läs på lite så ser du att hon inte direkt är oskyldig.

porja
2005-08-31, 15:33
Nej, det visar bara på att du inte har en aning om fallet. Du har bara läst svenska medier, tragiskt. Läs på lite så ser du att hon inte direkt är oskyldig.


Japp, jag har läst bara i Aftonbladet, men om det är sant så bör svenskarna glömma Annika. Hon får skylla sig själv........ :)

Begår man brott i amerika får man räkna med att dömmas av amerikansk lag, hon får skyla sig själv.

Begår man brott i amerika får man räkna med att dömmas av amerikansk lag, hon får skyla sig själv.

håller med :)

Trance
2005-08-31, 15:45
Japp, jag har läst bara i Aftonbladet, men om det är sant så bör svenskarna glömma Annika. Hon får skylla sig själv........ :)

Begår man brott i amerika får man räkna med att dömmas av amerikansk lag, hon får skyla sig själv.



håller med :)

Japp, sant. Jag tyckte också det var skit. Men efter ha läst lite så ser man vilken extrem vinkling Svenska medier har.

Den första personen som dödades var under ett rån. Då sa Annika t.ex. att ge oss pengarna, "He will pull the trigger". Syftandes på sin pojkvän. Det var även hon som tog initiativet till att äta hummer etc med den dödes kontokort.

Sedan provsköt hon pistolen innan de åkte iväg, anledning var att om de skulle bli stoppade så skulle de gå "all out".

Samt hon laddade och gav pistolen till sin pojkvän och han dödade polisen som stannat för att hjälpa dem med en punktering. Hon hjälpte även till att rulla ner liket i diket och plundra det på värdesaker.

I Californien så blir man medskyldig till det som händer under t.ex. ett rån även om det inte är man själv som gör det. Så om några personer rånar en affär och en person skjuter affärsinnehavaren, så blir alla anklagade för mord. Det är det som hände här också, hon var anklagad och dömd för mord. Sverige har något liknande, t.ex. malexander.

Sedan var hon inblandad i ett mord innan, 1973 tror jag det var. Glömde dock bort exakta fakta så jag skall inte spekulera, men om någon är intresserad kan jag nog leta upp det igen.

Kebab-Arne
2005-08-31, 18:09
Skulle hon få sitta av sitt straff i Sverige skulle hon vara ute fortare än i USA. Nu finns det visserligen ett system som säkert Aftonbladet påpekade stort med fångutväxling. Är man däremot med och skjuter en polis till döds är man jävligt illa ute. Polismord döms extra hårt, något som jag inte har något emot.

Säkert skulle hon få skadestånd för hon suttit så länge i amerikansk fängelse också, som Jackie Arklöv.

Sen har USA hög brottslighet trots sina hårda lagar. Vilket visar att hårda lagar inte automatisk sänker brottsliheten.

High1ander
2005-08-31, 18:23
Allt som Arnold gör är inte bra, hörrni. Han må vara en hyfsad actionskådis och en bra byggare, men han verkar också vara en jävla fascist.Man får skilja på mediabild och verklighet. USA är ett sjukt samhälle med sina dödsstraff och sitt sätt att faktiskt låta offrens anhöriga döma till o med dem som inte utfört själva brottet. 24 år borde räcka för hennes del
Din asikt att USA e ett "sjukt samhalle". Hon har fatt ett hart straff som ar helt i enlighet med USA lagar, sen att du tycker att det e hart och sjukt jamfort med svenska straff far du val sta for. Men jag tycker dock det e MER SJUKT med att ha fangelser som lockar till sig manniskor fran Polen, Estland, osv att komma hit och doda gamlingar i hopp om att fa avtjana tid i Sverige. Finns fangar som skickar alla sina pengar de far fran jobben i finkan till sina familjer i ett annat land...

Jämföra med diktaturer. Men jag antar att ni skämtar? I Kina skulle ni inte kunna sitta och skriva så här tillexempel, eftersom de anser att internet är av ondo. Lätt att sitta här med svullbuk och hylla fasciststater lite på bekväm ditans.
USA Fasciststat? Isf e Sverige kommuniststat...

BTW just nu sitter jag med min nya T-shirt med en bild pa Arnold som sager, "All of you GIRLY-MEN are free to leave NOW"

Allan
2005-08-31, 19:08
Naturligtvis är det ett sjukt system. I Oregon skulle hon ha släppts, även så i klassiskt reaktionära delstater i Södern. Den enda orsaken till att hon inte släpps är att i California får den mördades släktingar yttra sig. Varje gång hon begärt resning gör man de facto om rättegången och sen får släktingarna sägha om de accepterar en resningsansökan eller ej.
Vilket de inte gör.

En stat som hämnas på sina medborgare är förkastlig.


allan

Allan
2005-08-31, 19:09
USA Fasciststat? Isf e Sverige kommuniststat...


Dummare i huvudet än vanligt? Läs vad han skriver.


allan

H.Emanuel
2005-08-31, 19:13
Que?
Vad förstår du inte?

internethjälten
2005-08-31, 19:24
Naturligtvis är det ett sjukt system. I Oregon skulle hon ha släppts, även så i klassiskt reaktionära delstater i Södern. Den enda orsaken till att hon inte släpps är att i California får den mördades släktingar yttra sig. Varje gång hon begärt resning gör man de facto om rättegången och sen får släktingarna sägha om de accepterar en resningsansökan eller ej.
Vilket de inte gör.

En stat som hämnas på sina medborgare är förkastlig.


allan

Om det vore så att det var din fru som var offret och du fortfarande sörjde henne och du blev tillfrågad om han/hon som utförde handlingen skulle bli frigiven. Skulle du även då säga att det är självklart att denna ska ut då den suttit så länge eller skulle du bara vilja ha denna inspärrad ??

Blir lite skillnad om man själv sätter sig in i det själv istället för att bara se objektivt på det...

nicke

Allan
2005-08-31, 19:28
Om det vore så att det var din fru som var offret och du fortfarande sörjde henne och du blev tillfrågad om han/hon som utförde handlingen skulle bli frigiven. Skulle du även då säga att det är självklart att denna ska ut då den suttit så länge eller skulle du bara vilja ha denna inspärrad ??

Blir lite skillnad om man själv sätter sig in i det själv istället för att bara se objektivt på det...

nicke

Ja. Det kan du ge dig fan på att jag skulle göra. Liksom att i stort sett alla andra som får möjlighet att yttra sig i dessa "medhjälpardråp" , eftersom hon inte är ensam om att sitta så här, faktiskt accepterar att domstolen får ta upp hennes fall. Men inte här.
Den mördade polisens fd hustru och deras gemensamma barn motsätter sig inte resningsansökan. Det är hans syrra som inte kan släppa det här.


allan

Trance
2005-08-31, 19:30
Naturligtvis är det ett sjukt system. I Oregon skulle hon ha släppts, även så i klassiskt reaktionära delstater i Södern. Den enda orsaken till att hon inte släpps är att i California får den mördades släktingar yttra sig. Varje gång hon begärt resning gör man de facto om rättegången och sen får släktingarna sägha om de accepterar en resningsansökan eller ej.
Vilket de inte gör.

En stat som hämnas på sina medborgare är förkastlig.


allan

Ok, det har jag aldrig hört. Jag vet att de får yttra sig i resningen, men aldrig att de har något sorts veto. Det låter extremt orimligt, är du säker på detta?

Är du även säker på att hon skulle släppts i de andra staterna? Hon lyckades förhandla bort dödsstraff genom att erkänna de två morden. Hon har även varit inblandad och dömd för ett mord tidigare, detta spelade in i resningen.

Skall jag vara helt ärlig så är jag inte helt säker på att du är helt påläst här allan, sant eller falskt?

Trance
2005-08-31, 19:32
Den mördade polisens fd hustru och deras gemensamma barn motsätter sig inte resningsansökan. Det är hans syrra som inte kan släppa det här.

allan

Uhm, hyfsat fel?

"Den mördade polismannen Richard Helbushs äldsta dotter Tara Salizzone agerade liksom tidigare mycket känslomässigt och starkt mot Annika Östberg.

- Hon säger här att hon kan tala med sin mamma i telefon var tredje månad, men jag kan aldrig prata med min pappa, förklarade hon gråtande när hon fick ordet under slutet av sammanträdet.

- Hon har kanske uträttat bra saker här på fängelset, men hon har dödat en polis. Jag hoppas att hon sitter här tills hon dör.

Men det var Helbushs andra dotter, Dana Mcavoy, som den här gången var ännu mer aggressiv:

- Jag hatar dig, du har aldrig ens försökt att säga till mig och min syster att du är ledsen för vad som hände, skrek hon.

- Du bör dö här i fängelset, jag hatar dig."

Från:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=422295

datorjaevel
2005-08-31, 19:42
Skulle hon få sitta av sitt straff i Sverige skulle hon vara ute fortare än i USA. Nu finns det visserligen ett system som säkert Aftonbladet påpekade stort med fångutväxling. Är man däremot med och skjuter en polis till döds är man jävligt illa ute. Polismord döms extra hårt, något som jag inte har något emot.

Säkert skulle hon få skadestånd för hon suttit så länge i amerikansk fängelse också, som Jackie Arklöv.

Sen har USA hög brottslighet trots sina hårda lagar. Vilket visar att hårda lagar inte automatisk sänker brottsliheten.

Brottsligheten kanske skulle vara ännu högre om de inte hade så hårda lagar.

Allan
2005-08-31, 19:43
Ok, det har jag aldrig hört. Jag vet att de får yttra sig i resningen, men aldrig att de har något sorts veto. Det låter extremt orimligt, är du säker på detta?

I dokumentären sa den interimistiske domaren att de anhörigas åsikter spelade större roll än eventuell sakskäl

Är du även säker på att hon skulle släppts i de andra staterna? Hon lyckades förhandla bort dödsstraff genom att erkänna de två morden. Hon har även varit inblandad och dömd för ett mord tidigare, detta spelade in i resningen.

Ja. Det finns massor av prejudikat för det. Det man efterfrågade var inget frisläppande utan att straffet skulle tidsbestämmas, vilket var ett grundkrav för att kunna diskutera ett eventuellt straffavtjänande i Sverige.


Skall jag vara helt ärlig så är jag inte helt säker på att du är helt påläst här allan, sant eller falskt?

Jag drog det ur huvudet. Kan ha blivit nån miss nånstans. Men det förändrar inte min grundsyn. Kvinnan innebär inget hot för någon längre - enda orsaken till att hon sitter där är att staten California hämnas. Länge.
Enligt hennes amerikanska ombud var även hennes ursprungliga bekännelse och uppgörelse med domstolen ett skämt som knappast hade överlevt en rättegång idag.

allan

backflash
2005-08-31, 19:49
En stat som hämnas på sina medborgare är förkastlig.
allan


Leif Axmyr?

alle
2005-08-31, 19:52
Jämföra med diktaturer. Men jag antar att ni skämtar? I Kina skulle ni inte kunna sitta och skriva så här tillexempel, eftersom de anser att internet är av ondo. Lätt att sitta här med svullbuk och hylla fasciststater lite på bekväm ditans.

Jaha, internet får inte användas i Kina, hmmm, varför finns det då ett antal miljoner kinesiska world of warcraft spelare? konstigt.

A.K.O.A
2005-08-31, 19:54
Det skrev jag inte men jag ska förtydliga det lite till. Straffet för hennes gärning är olika på olika ställen på vår jord.

Kina : en offentlig avrättning

USA : 25år till livstid

Sverige : 5år utbildning och fri logi på 'hotell kumlaborg'


Var återfinns den största kriminalitetsstatistiken, Sverige eller USA?

alle
2005-08-31, 19:56
Förresten kom ihåg ett underbart citat

"If you can't do the time, don't do the crime"

Hon visste nog mycket väl att det var långa fängelsestraff för mord men som de flesta utgick hon ifrån att de inte skulle åka dit. Om man mördar någon ska man vara beredd på att sitta i fängelse livet ut, sedan får man ju helt enkelt bestämma om det är värt det eller inte.

A.K.O.A
2005-08-31, 19:56
En till skillnad är ju att vi i sverige är så itutad att allt är samhällets fel. Det är alltid samhället man skyller på. Efter 100 år med sossar så tar vi inte längre eget ansvar utan allt faller tillbaka på samhället. Annika är visst inte skyldig, samhället är skyldigt.

I usa ser man att individen är skyldig, individen har gjort sina val.


Hmmm, men är inte det största problemet att alla inte har samma möjlighet att göra sina val? Alla har knappast samma förutsättningar, eller???

Allan
2005-08-31, 19:57
Leif Axmyr?

Jag skrev:
Kvinnan innebär inget hot för någon längre - enda orsaken till att hon sitter där är att staten California hämnas

När det gäller hr Axmyr avråder samtliga instanser från att släppa ut honom. Så är inte fallet med Annika Östberg.


allan

z_bumbi
2005-08-31, 19:58
Jaha, internet får inte användas i Kina, hmmm, varför finns det då ett antal miljoner kinesiska world of warcraft spelare? konstigt.

Hört talas om Netnanny? Kinesiska staten har sådana filter på de flesta internetanknytningarna samt en hel hög anställda som sitter och letar efter folk som gör "fel" uttalanden på nätet.

A.K.O.A
2005-08-31, 19:59
Förresten kom ihåg ett underbart citat

"If you can't do the time, don't do the crime"

Hon visste nog mycket väl att det var långa fängelsestraff för mord men som de flesta utgick hon ifrån att de inte skulle åka dit. Om man mördar någon ska man vara beredd på att sitta i fängelse livet ut, sedan får man ju helt enkelt bestämma om det är värt det eller inte.


Du menar att varje mördare funderar igenom detta innan? Detta borde ju innebära att folk skulle mördas hej vilt i Sverige då? Om en person är psyksjuk görs detta val också, eller?

Trance
2005-08-31, 20:03
I dokumentären sa den interimistiske domaren att de anhörigas åsikter spelade större roll än eventuell sakskäl

Ja. Det finns massor av prejudikat för det. Det man efterfrågade var inget frisläppande utan att straffet skulle tidsbestämmas, vilket var ett grundkrav för att kunna diskutera ett eventuellt straffavtjänande i Sverige.

Jag drog det ur huvudet. Kan ha blivit nån miss nånstans. Men det förändrar inte min grundsyn. Kvinnan innebär inget hot för någon längre - enda orsaken till att hon sitter där är att staten California hämnas. Länge.
Enligt hennes amerikanska ombud var även hennes ursprungliga bekännelse och uppgörelse med domstolen ett skämt som knappast hade överlevt en rättegång idag.

allan

Jag håller med dig att hon sitter där för att staten California skall hämnas, de har lite den synen. Men att Annika är oskyldig etc som svenska medier vill få en att tro är bara inte sant.

1. Hon har förmodligen dödat en innan.
2. Hon var jäkligt delaktig i de två morden, hon rånade båda. Det var hennes idé vart de skulle fly. etc. Hotade det första offret om att hennes pojkvän skulle skjuta. Hon laddade vapnet och gav till sin pojkvän som sköt polisen. Plundrade kroppen etc.

Hon har inte stått vid sidan rädd och tittat på som svenska medier vill få en att tro. Sedan att straffen är jäkligt hårda, ja de är det. Men jag ser ingenting som ger Annika mer rätt att få lindring än någon annan där. Dessutom var en av dem en polis, det straffas alltid hårdare.

Trance
2005-08-31, 20:05
Var återfinns den största kriminalitetsstatistiken, Sverige eller USA?

Kan man gämföra rakt av så? Hur är det med straffen i t.ex. Singapore och hur hög brottslighet har de? Dags att införa spöstraff kanske.

backflash
2005-08-31, 20:08
Jag skrev:


När det gäller hr Axmyr avråder samtliga instanser från att släppa ut honom. Så är inte fallet med Annika Östberg.


allan

Jag är mycket väl medveten om vilket ärkesvin krappen var och fortfarande är :) ... men där kan synas vissa mönster, som har förankring till de(n) som brottet utfördes på, vilka leder till att en tror att dessa instanser agerar by proxy när det gäller hämndväg. ;)

Allan
2005-08-31, 20:12
Hon har inte stått vid sidan rädd och tittat på som svenska medier vill få en att tro.

Tänk, jag har inte läst nånstans att hon skulle vara en oskyldig åskådare. Hon var med, hon har erkänt det, och nu sitter hon. Det som är grejen är att andra, i samma sits, beviljas tidsbestämda straff med möjlighet att ansöka om nåd, men inte hon.
Och skulle hon överföras till Sverige skulle hon få sitta enligt den dom hon är dömd till. Hon skulle inte släppas fri efter en sommar som vissa fårskallar verka tro. Internationell juridiska överenskommelser funkar inte så.

Det sitter redan idag folk på svenska anstalter som är dömda i Thailand, och de kommer att sitta sina tjugofem år innan de kan ansöka om nåd. Annars skulle definitivt inte thailändarna gå med på ytterligare utväxlingar. Men för att detta ska kunna gälla Annika Östberg måste man ha ett tidsbestämt straff, och det är det man nekar henne.


allan

Trance
2005-08-31, 20:14
Tänk, jag har inte läst nånstans att hon skulle vara en oskyldig åskådare. Hon var med, hon har erkänt det, och nu sitter hon. Det som är grejen är att andra, i samma sits, beviljas tidsbestämda straff med möjlighet att ansöka om nåd, men inte hon.
Och skulle hon överföras till Sverige skulle hon få sitta enligt den dom hon är dömd till. Hon skulle inte släppas fri efter en sommar som vissa fårskallar verka tro. Internationell juridiska överenskommelser funkar inte så.

Det sitter redan idag folk på svenska anstalter som är dömda i Thailand, och de kommer att sitta sina tjugofem år innan de kan ansöka om nåd. Annars skulle definitivt inte thailändarna gå med på ytterligare utväxlingar. Men för att detta ska kunna gälla Annika Östberg måste man ha ett tidsbestämt straff, och det är det man nekar henne.


allan

Jag vet vad det handlar om. Men varför är hon mer förtjänt av det än någon annan som sitter där?

Allan
2005-08-31, 20:17
Jag är mycket väl medveten om vilket ärkesvin krappen var och fortfarande är :) ... men där kan synas vissa mönster, som har förankring till de(n) som brottet utfördes på, vilka leder till att en tror att dessa instanser agerar by proxy när det gäller hämndväg. ;)

Nu har du läst för mycket på Flashback tror jag. Axmyr är en riktigt läskig jävel enligt de som träffat honom, trots sin aktningsvärda ålder. Att offret var styvson till en fd socialdemokratisk minister har garanterat inget med saken att göra.

allan

Allan
2005-08-31, 20:24
Jag vet vad det handlar om. Men varför är hon mer förtjänt av det än någon annan som sitter där?

Det är väl inte fråga om att förtjäna något? Jag tycker hon kan få avtjäna resterande del av sitt straff i Sverige, där det finns folk som faktiskt bryr sig om henne, där hon kan få besök, där hon kan slippa det dubbelstraff som främlingskapet ger henne.


allan

backflash
2005-08-31, 20:40
Nu har du läst för mycket på Flashback tror jag. Axmyr är en riktigt läskig jävel enligt de som träffat honom, trots sin aktningsvärda ålder. Att offret var styvson till en fd socialdemokratisk minister har garanterat inget med saken att göra.

allan

ad hominem uppskattas alltid :)

Jag tror att även jag nämnde det första, men däremot tänker jag inte utesluta det sista påståendet. För även om en sätter ihop hans beteende i fängelset (samt att offret var styvson till en minister -tihi) och hans beteende utanför fängelset så har han fortfarande (tror jag) inget tidsbestämt straff. Oavsett svinfaktor, dvs oavsett om det är han eller hon, så är det ganska ... illa är väl ett bra ordval.

Allan
2005-08-31, 20:48
Nu minns jag inte juridiken jättebra, men för att ett livstidsstraff ska kunna omvandlas till ett tidsbestämt krävs att ett antal olika instanser är överens om det. I det här fallet är i varje fall KVS, RÅ och Jk överens om att det inte går. För om man omvandlade det här till ett tidsbestämt straff har Axmyr redan uppnått det maximala antal år man kan sitta på ett tidsbestämt straff, vilket gör att han skulle släppas omedelbums. Och det vore nog inte så bra, om man uttrycker det lindrigt.
Det skulle funka om instanserna var överens om att han är straffad nog, eller i varje fall inte innebär nån fara för andra. Men det är tydligen det han gör.

allan

backflash
2005-08-31, 21:10
Nu minns jag inte juridiken jättebra, men för att ett livstidsstraff ska kunna omvandlas till ett tidsbestämt krävs att ett antal olika instanser är överens om det. I det här fallet är i varje fall KVS, RÅ och Jk överens om att det inte går. För om man omvandlade det här till ett tidsbestämt straff har Axmyr redan uppnått det maximala antal år man kan sitta på ett tidsbestämt straff, vilket gör att han skulle släppas omedelbums. Och det vore nog inte så bra, om man uttrycker det lindrigt.
Det skulle funka om instanserna var överens om att han är straffad nog, eller i varje fall inte innebär nån fara för andra. Men det är tydligen det han gör.

allan


Jao, alltså jag håller ju egentligen med dig. Men om vi för skojs skull antar att det är för att det (till iaf en del) är pga brottets mål, så är det ingen större skillnad fallen emellan. Detta då ifall instansen i Sverige (även om det bara är en) kan tänkas vara påverkad av någon annan så fungerar den (by proxy visserligen) på ett liknande sätt som den i kalifornien. Som en konsekvens blir det lika illa som det jag först citerade. Vilket var det jag genom min halvkassa svenska ville få fram *innocent* (sen kanske en bör poängtera att detta bara är ett av sätten att se på saken).

Trance
2005-08-31, 21:15
Det är väl inte fråga om att förtjäna något? Jag tycker hon kan få avtjäna resterande del av sitt straff i Sverige, där det finns folk som faktiskt bryr sig om henne, där hon kan få besök, där hon kan slippa det dubbelstraff som främlingskapet ger henne.


allan

Hon har trots allt bott i USA sen hon var...6 eller något? Hon begick brottet i USA och då får hon sitta i USA. Skulle vilja säga att hon är mer amerikansk är svensk.

Sedan har de gjort bedömningen att hon är fortfarande inte rehabiliterad eller ofarlig för samhället, därför vill de inte tidsbestämma.

Coldsmith
2005-08-31, 21:57
Börja då inte jämföra brottslighet mellan sverige och usa och peka på straffen och försöka sig på slutsatser därifrån.

Däremot kan man se att om vi bortser från mord så är det bättre i usa än i sverige (trots att sverige har bättre förutsättningar). Sverige har högre "vanlig" brottslighet än i usa. Och i usa så SJUNKER brottsligheten konstant, det gör den inte i sverige (inte nämnvärt iaf).

Coldsmith
2005-08-31, 21:59
Enligt hennes amerikanska ombud

Ojdå.. vad förvånad jag blir att det var hennes ombud som yttrade sig i det. Mycket att lägga vikt vid?

Hmmm, men är inte det största problemet att alla inte har samma möjlighet att göra sina val? Alla har knappast samma förutsättningar, eller???

Nu handlar det inte om att tjäna visst mycket pengar, få visst betyg i skolan eller köra en viss bil vid 16års ålder. Nu handlar det om brott, om mord. Där har vi alla möjlighet att INTE begå brott.

ErikWrestlingFreaket
2005-08-31, 22:00
Arnold gör Sverige en tjänst.
Och det tackar vi honom för!
Arnold :hbang:


WORD :hbang:

dantheman
2005-08-31, 22:18
Nu minns jag inte juridiken jättebra, men för att ett livstidsstraff ska kunna omvandlas till ett tidsbestämt krävs att ett antal olika instanser är överens om det. I det här fallet är i varje fall KVS, RÅ och Jk överens om att det inte går. För om man omvandlade det här till ett tidsbestämt straff har Axmyr redan uppnått det maximala antal år man kan sitta på ett tidsbestämt straff, vilket gör att han skulle släppas omedelbums. Och det vore nog inte så bra, om man uttrycker det lindrigt.
Det skulle funka om instanserna var överens om att han är straffad nog, eller i varje fall inte innebär nån fara för andra. Men det är tydligen det han gör.

allan

Pratar du om Sverige nu? Regeringen fattar beslutet men du kanske menar att man inhämtar yttrande i frågan? Men det krävs alltså inte att "ett antal olika instanser är överens om det". Sedan finns ett förslag från regeringen om att domstol ska äga rätt att efter ansökan från den livstidsdömde utdöma ett tidsbestämt straff.

Shadow Warrior
2005-09-01, 05:28
Nu var det ju faktiskt så att hon inte bara såg på. Hon hjälpte till med att släpa bort liket osv osv.
Hon kan gott sitta kvar där.

"buuhuuuu vår kära svenska som bara mördat lite måste sitta i amerikanskt fängelse.. det är ju inte alls som våra fina hotell.. buuhuu.. stackars lilla annika... hon är ju en svensk tjej.. buhuuuu"

Du tror inte att det räcker med 24 år då? Skulle inte du hjälpt din flickvän när hon råkat i knipa? osv... fuck usa helt enkelt... :D

timoat
2005-09-01, 07:21
Är det inte viss skillnad på att "råka i knipa" och att hetsa din flickvän att rånmörda någon?
Hade man kanske gjort ifall man inte vågade göra slut, då åker hon ju in, så slipper man...

timoat
2005-09-01, 07:26
Sen kanske Arnie inte kan släppa ut utländska brottslingar innan deras time is up. Då hade det blivit landslide på kriminella som ville tillbaka till deras hemland, som ev. har högre standard än i USA. Sure, gör ett brott i USA, sen skickas man hem. Brottet begicks i deras land, inte Sverige.

Men hey, vi kör en dokumentär där hon gosar med lite hundar för att visa hur rehabiliterad hon är, där vi naturligtvis inte nämner hur pass delaktig hon var. (Jag syftar på den som gick på TV för ett tag sen)

datorjaevel
2005-09-01, 07:50
Jävla jidder, kärringen o hennes jävla meth nylle kan gött sitta kvar o punda på kåken.

A.K.O.A
2005-09-01, 11:06
Kan man gämföra rakt av så? Hur är det med straffen i t.ex. Singapore och hur hög brottslighet har de? Dags att införa spöstraff kanske.


Ge mig en undersökning som visar att brottsligheten sjunker vid högre straff, snarare handlar det om att landet Singapore har en annan kultur än vi. Visst är det så att olika kulturella aspekter gör jämförelsen svår, men undersökningar som försöker påvisa att brottsligheten sjunker iom högre straff har inte hittat ngt samband, men du kanske har läst ngn annan?

Min tes är att brottslighet generellt handlar om utanförskap. Utanförskap botas knappast med straff!

A.K.O.A
2005-09-01, 11:09
Börja då inte jämföra brottslighet mellan sverige och usa och peka på straffen och försöka sig på slutsatser därifrån.

Däremot kan man se att om vi bortser från mord så är det bättre i usa än i sverige (trots att sverige har bättre förutsättningar). Sverige har högre "vanlig" brottslighet än i usa. Och i usa så SJUNKER brottsligheten konstant, det gör den inte i sverige (inte nämnvärt iaf).


Det var något nytt för mig, kan du länka till siffror? Vad tror du själv isf detta beror på, högre straff, eller?

A.K.O.A
2005-09-01, 11:12
Ojdå.. vad förvånad jag blir att det var hennes ombud som yttrade sig i det. Mycket att lägga vikt vid?



Nu handlar det inte om att tjäna visst mycket pengar, få visst betyg i skolan eller köra en viss bil vid 16års ålder. Nu handlar det om brott, om mord. Där har vi alla möjlighet att INTE begå brott.

Med andra ord så väljer vi våra förutsättningar, eller? Knappast! Jag skyller inte på staten, men jag vill att brottslingar ska rehabiliteras, detta tjänar vi på i rena pengar, såsom i lycka och glädje. Du verkar gilla bestraffningar som inte leder till mer än att offrens hämndbegär tillfredställs och att brottslingen faller djupare in i sitt utanförskap!

Trance
2005-09-01, 18:35
Med andra ord så väljer vi våra förutsättningar, eller? Knappast! Jag skyller inte på staten, men jag vill att brottslingar ska rehabiliteras, detta tjänar vi på i rena pengar, såsom i lycka och glädje.

Det var något nytt för mig, kan du länka till siffror?

Coldsmith
2005-09-01, 19:12
Med andra ord så väljer vi våra förutsättningar, eller? Knappast! Jag skyller inte på staten, men jag vill att brottslingar ska rehabiliteras, detta tjänar vi på i rena pengar, såsom i lycka och glädje. Du verkar gilla bestraffningar som inte leder till mer än att offrens hämndbegär tillfredställs och att brottslingen faller djupare in i sitt utanförskap!

Vi väljer inte våra förutsättningar. Men vi gör våra egna val. Inte svårare än så. Som sagt, det handlar inte om att tjäna visst mycket eller liknande. Här handlar det om mord. Man föds inte till en mördare, man blir det av sina egna val. Efter ett sådant val så förtjänar man ett saftigt straff, om inte döden själv.

Rehabilitering är bra också, absolut. Det tycker Arnold också :)

Coldsmith
2005-09-01, 19:15
Det var något nytt för mig, kan du länka till siffror? Vad tror du själv isf detta beror på, högre straff, eller?

Gick igenom statistik från BRÅ och FBI (tror jag det var) för en tid sedan då det var en liknande diskussion om brottslighet i sverige och usa. Mord var usa långt före i, men på alla andra punkter så låg sverige före. Och brottsligheten i usa hade dessutom sjunkit stadigt sen en topp i skiftet mellan 80- och 90-talet. Så på den tiden låg nog usa före på de flesta punkter men det har rättats till.
Vad det beror på kan jag inte svara på. Straffens tid? Tjaå, i den mån att inlåsta brottslingar inte kan begå brott ute i samhället så sjunker nog brottsligheten pga det.

Sen, visst, det finns säkert ingen forskning som visar att högre straff ger lägre brottslighet per automatik. Finns nog ingen forskning som visar motsatsen heller. Vad vi däremot kan konstatera är att en inlåst våldtäktsman är en våldtäktsman som inte kan våldta kvinnor ute i samhället. Och det är en bra sak.

A.K.O.A
2005-09-02, 10:30
Det var något nytt för mig, kan du länka till siffror?


Du ifrågasätter alltså om staten förlorar pengar på att hålla folk fängslade istället för att de jobbar och betalar skatt? Hmmm, gör dig inte löjlig!

Tolkia
2005-09-02, 11:02
Du ifrågasätter alltså om staten förlorar pengar på att hålla folk fängslade istället för att de jobbar och betalar skatt? Hmmm, gör dig inte löjlig!
Det förutsätter ju å andra sidan att de personer som annars skulle suttit fängslade plikttroget arbetar och betalar skatt. Huruvida det är realistiskt att förvänta sig detta är jag inte helt säker på, inte minst om man ser till vilken social situation många av de som begår brott de åker i fängelse för har INNAN de begår brottet.

A.K.O.A
2005-09-02, 11:07
Det förutsätter ju å andra sidan att de personer som annars skulle suttit fängslade plikttroget arbetar och betalar skatt. Huruvida det är realistiskt att förvänta sig detta är jag inte helt säker på, inte minst om man ser till vilken social situation många av de som begår brott de åker i fängelse för har INNAN de begår brottet.


Men du missar att brott kostar samhället oerhörda pengar, om de endast slutar med det och går på bidrag så tjänar ju samhället pengar, eller hur?

Bolio
2005-09-02, 11:14
Men du missar att brott kostar samhället oerhörda pengar, om de endast slutar med det och går på bidrag så tjänar ju samhället pengar, eller hur?

Tvärtom. Vi skulle bli urfattiga om det inte begicks brott. Då skulle ju allt vad polisväsendet, de juridiska instanserna, lagmakarna, fängelsepersonalen, soc och allt vad det heter och inte heter bli arbetslösa.

Coldsmith
2005-09-02, 11:43
Tvärtom. Vi skulle bli urfattiga om det inte begicks brott. Då skulle ju allt vad polisväsendet, de juridiska instanserna, lagmakarna, fängelsepersonalen, soc och allt vad det heter och inte heter bli arbetslösa.

*screwy*

Hur gammal är du?

Tricklev
2005-09-02, 12:12
Ge mig en undersökning som visar att brottsligheten sjunker vid högre straff, snarare handlar det om att landet Singapore har en annan kultur än vi. Visst är det så att olika kulturella aspekter gör jämförelsen svår, men undersökningar som försöker påvisa att brottsligheten sjunker iom högre straff har inte hittat ngt samband, men du kanske har läst ngn annan?

Min tes är att brottslighet generellt handlar om utanförskap. Utanförskap botas knappast med straff!

Sedan ska man väll vara lite försiktig med att släppa ut folk som har dömts för mord, oavsett om det KANSKE kan bota deras utanförskap ;)

Bolio
2005-09-02, 12:17
*screwy*

Hur gammal är du?

13, men jag är på god väg att fylla 14. Då ska jag sluta läsa Marx!

Tolkia
2005-09-02, 12:19
Men du missar att brott kostar samhället oerhörda pengar, om de endast slutar med det och går på bidrag så tjänar ju samhället pengar, eller hur?
Nej, jag har inte missat det. Jag är bara tveksam till om alla skulle sluta begå brott av pur tacksamhet över att inte behöva sitta i fängelse. Voilá - BÅDA kostnaderna.

Edit: JAg vill påpeka att jag inte propagerar för något slags "öga-för-öga-inställning" när det gäller brottsbekämpning och straffsatser.

Trance
2005-09-02, 15:04
Du ifrågasätter alltså om staten förlorar pengar på att hålla folk fängslade istället för att de jobbar och betalar skatt? Hmmm, gör dig inte löjlig!

Nej, jag ifrågasatte om rehabilitering av fångar gör att staten sparar pengar, eftersom det var det du skrev. Du pratade inte om fängslade/jobbande.

A.K.O.A
2005-09-02, 16:12
Nej, jag ifrågasatte om rehabilitering av fångar gör att staten sparar pengar, eftersom det var det du skrev. Du pratade inte om fängslade/jobbande.

Det är ju uppenbarligen konsekvenserna av rehabilitering, eller iaf målet av en bra sådan, eller hur?

A.K.O.A
2005-09-02, 16:15
Tvärtom. Vi skulle bli urfattiga om det inte begicks brott. Då skulle ju allt vad polisväsendet, de juridiska instanserna, lagmakarna, fängelsepersonalen, soc och allt vad det heter och inte heter bli arbetslösa.

Vem är det som betalar deras löner? Staten eller hur? Hur skulle vi kunna bli utfattiga av att betala socialbidrag (mindre pengar) istället? Jobb kommer och försvinner, folk måste anpassa sig!