handdator

Visa fullständig version : Direkt huvudvärk vid ansträngning!

pimpyd
2005-08-30, 21:31
Igår när jag körde marklyft så började det igen. När jag tar i så kommer det en strålande huvudvärk och det känns som skallen ska explodera i bakhuvudet. Det kommer så direkt och det gör så ont att jag är tvungen att avbryta övningen. Sen lugnar det ner sig och jag kan fortsätta passet efter några minuter och det gör inte lika ont längre. Idag körde jag en snabb uppvärming på 12 snabba reps i bänkpressen på 50kg och då kom det igen. exakt samma värk. har stött på de tidigare för några månader sedan men då vart det kanske några månaders mellanrum och inte lika intensivt. nu är det nästan varje pass och jag börjar bli orolig. Sitter nu och har fortfarande huvudvärk sent in på kvällen (den är inte lika jobbig utan känns nu som vanlig huvudvärk)

När jag kommer till gymet känns allt bra och ingen huvudvärk eller nått men efter en övning så kommer den direkt i bakhuvudet.

Tänkte jag ska snacka med en instruktör imorrn men tänkte ändå höra med er här om det är någon som vet eller har en susning om varför jag nu plötsligt får denna intensiva huvudvärk?

metalgirl_80
2005-08-31, 08:06
Halloj!

jag har haft samma problem, så skrev en tråd här för ett tag sen o fick många svar... vettifaen hur man länkar här, men kolla efter "en sjuhelvetes huvudvärk" lite längre ner här på "träningsskador & rehab"... Det är väl egentligen ingen som vet exakt vad det är, men vi är många som råkat ut för det! De råd jag har fått är att vila ett par da´r - nå´n vecka o min tränare sa åt mig att köra lugnt 3-4 veckor... Lycka till med huvudvärken!

timoat
2005-08-31, 08:50
Skit i tränare, snacka med en doktor ASAP säger jag.
För ungefär en månad sen dog en kompis kompis av en hjärnpropp (eller blödning) när han tränade på gym. Föll bara ihop, 24 var han, hur frisk o stark som helst. Jag säger inte att det är samma symptom, jag säger bara att du borde dra till en idrottsläkare som korrekt kan ställa diagnos, som har vana. Boka tid IDAG!

pimpyd
2005-09-04, 13:49
Jahapp dags för en liten uppdatering kanske. De senaste dagarna har jag testat med att springa en tio minuter istället för att gå som uppvärmning för att få blodet att strömma snabbare. Och det har hjälpt i think. Fick ingen huvudvärk de senaste passen. Men så igårkväll skulle jag o flickan leka lite under täcket och efter bara några minuters uhm...penetration hah så ja då kom huvudvärken direkt och vart tvungen att avbryta. Och när huvudvärken väl gått bort efter sisådär 5 minuter så blev det inge mera för flickan vart rädd att jag kanske skulle dö eller svimma whatever så näepp inge mer sex förrns jag vart hos läkarn *grr*
Så imorrn ska jag till vårdcentralen och snacka me fabror doktorn. Sex kan jag klara mig utan men får jag inte träna ja då finns de ju ingen mening me livet :D

Pez
2005-09-05, 00:19
Har haft samma skit hela veckan.. gissar på en sträckt/ansträngd muskel el liknande i nacken och idag brassade en redig förkylning ut, känns som det hör ihop på nåt vänster. All hell liksom. :D

Men uppdatera oss gärna här med vad ditt läkarbesök ger för förklaring.

pimpyd
2005-09-05, 18:01
Ja då har man vart och besök den lokala vårdcentralen och för att göra ett väldigt kort (och dyrt!) besök ännu kortare så summerar jag. Han hade ingen aning om vart det kan va förrutom muskelfästehinneinflamation (is that even a word!?) Och om smärtan fortsätter så ska jag kontakta han igen för vidare utredning. Doktorns råd var att träna lite lättare (oh va kul...INTE)

Men jag tror jag har kommit på ett botemedel. Att värma upp ORDENTLIGT. Tio minuter på löpbandet där du springer snabbt de första åtta minuterna och sen kuta allt va du kan de sista två så du höjjer din puls rejält. Gjorde det idag och maxade marklyft på 155kg och bänkpress på 95kg (båda PBs :D) och kände ingen huvudvärk alls varken före, i eller efter passet så ptjaa ni som lider av samma sak så prova det jag skrev. Fast man kanske borde lyda doktorn? Äh :)

MasterChief
2005-09-05, 18:08
Jag klistrar in mitt svar jag gav metalgirl i en annan tråd:

The International Headache Society(IHS) har skapat en klassificering av huvudvärk. Den delas in i spänningshuvudvärk och migrän. Tydligen så är träningsinducerad huvudvärk svår att klassificera enligt denna metod och har ofta blandade orsaker. Den som ligger närmast "vårt" problem är den så kallade benign exertional headache; Harmlös huvudvärk från kraftig ansträngning (Egen översättning). I lite olika arbeten har denna typ av huvudvärk blivit i detalj förklarad (se: Diamond S, Medina JL: Prolonged benign exertional headache, in Critchley M (ed): Headache:hysiopathological and Clinical Concepts. New York City, Raven Press, 1982, pp 145-149).
Huvudvärken utlöses av kraftig ansträngning och får ett plötsligt händelseförlopp. Först kraftigt pulserande i några sekunder till någon minut därefter mindre intensiv i några timmar. Problemet uppstår lätt igen under ansträngning i någon dag till någon vecka. Den drabbade har ytterst sällan lidit av migrän tidigare.

Man tror att denna huvudvärk är vaskulär i sin natur (har alltså med blodkärlen att göra). En teori går ut på att det skapas ett högt artäriellt tryck i cerebrum (främre delen av hjärnan) vilket kan få de smärtkänsliga kaviteterna att expandera, vilket skulle då orsaka smärtan.

En likartad typ av huvudvärk orsakas av sexuella aktiviteter. Båda dessa har tydligen likartade förlopp. Det här var nytt för mig men jag själv är ett litet bevis för denna tes. Jag själv har nämligen fått exakt samma typ av symtom av sex för länge sen.

Vanlig behandling är tydligen NSAID-läkemedel, typ ibuprofen. I praktiken verkar denna typ av huvudvärk försvinna efterhand och sedan aldrig dyka upp igen. De flesta har det ett par gånger endast. Ytterst få lider av den livet ut. Man rekommenderar att man kör igång lugnt och tänker på att undvika onödig spänning i icke arbetande muskulatur samt att man sköter andningen. Vad som gör att vissa är känsliga är inte utrett däremot så verkar kroppen kunna anpassa sig.

Hoppas det här lugnade dig. Jag är ingen läkare utan har läst mig till denna information på olika medicinska websidor.

Herkulez
2005-09-05, 18:17
Har haft samma skit hela veckan.. gissar på en sträckt/ansträngd muskel el liknande i nacken och idag brassade en redig förkylning ut, känns som det hör ihop på nåt vänster. All hell liksom. :D

Men uppdatera oss gärna här med vad ditt läkarbesök ger för förklaring.
jepp me to, kört 1pass på 3v nu, blev efter en festkväll, låg nog konstigt som fan med skallen för morgonen efter när jag skulle ha morgongymnastik med tjejen i sängen så kom den, som en hammare i skallen (inte orgasmen utan huvudvärken), men nu har det väl lagt sig hoppas jag, vi får se efter passet ikväll =/

n1tro
2005-09-05, 19:39
jepp me to, kört 1pass på 3v nu, blev efter en festkväll, låg nog konstigt som fan med skallen för morgonen efter när jag skulle ha morgongymnastik med tjejen i sängen så kom den, som en hammare i skallen (inte orgasmen utan huvudvärken), men nu har det väl lagt sig hoppas jag, vi får se efter passet ikväll =/

1 pass på 3 veckor o du har min drömfysik? *cry* skämt åsido... , dock inte drömfysikdelen :) GE MIG

Herkulez
2005-09-05, 19:44
1 pass på 3 veckor o du har min drömfysik? *cry* skämt åsido... , dock inte drömfysikdelen :) GE MIG
kommer med posten =)
tack föresten :em:

idag gick det lite bättre, kände ibland att det var på väg men då försökte jag slappna av så gott det gick i nacken och då gick det bort. framsteg iaf

Laan
2005-10-01, 10:11
det sitter i nacken skulle jag gissa på.. hade det jag med för något år sedan, och stretchning av nacken åt olika håll hjälper mycket bra.. Castro hade även han samma problem strax efter mig, och jag har för mig att det löste sig på samma sätt för honom

Forza
2005-10-20, 10:41
jag har också fått denna huvudvärk, fick den efter en Breathing squat (Widowmaker)sett i hackliften, hade ont i 1,5 dag sen gick det över. Men kom tillbaka igen när jag körde nästa pass. Har märkt att ju högre puls jag får (ju mer jag anstränger mig) desto mer ont gör det. Den smärta jag får är helt sjuk, vet inte vad jag ska ta vägen. Får ta det lite lugnt antar jag

chrille_22
2005-10-21, 00:47
Har också haft precis likadan värk.
Gå till en massör! Strecha nacken ordentligt.
Har varit hos massör 2 gånger nu och värken är nästan helt borta!

Forza
2005-10-21, 11:00
Har också haft precis likadan värk.
Gå till en massör! Strecha nacken ordentligt.
Har varit hos massör 2 gånger nu och värken är nästan helt borta!

Men min värk sitter i själva huvudet och jag käner bara av det när jag anstränger mig/ får höga puls och då som en pulserande värk.

E det det detta du hade? och var masserar han i så fall (specifikt alltså)?

The_RobRoy
2005-10-21, 11:16
somsagt det var en tråd om detta förrut, jag hade dehär problemet i 1 månad.. ..verkligen kul *cry*

Åkte in på magnetröntgen/ryggmärgsprov o hela kittet för att utesluta hjärnblödning, läkarna har verkligen ingen koll på denhär "huvudvärken"

superforce
2005-10-21, 11:25
Har haft det även jag..

Vid en Tuuuung armträningspass.. Fick så ont i bakhuvudet så att jag knappt kunde hålla balansen.. Helt sjukt!

Har dock inte fått det mer efter den gången, som tur är!

Popeye
2005-10-21, 11:30
Kan också ansluta mig till de som har problem med huvudvärk.
Då jag har haft problem med spänningshuvudvärk förr så uppfattar jag min huvudvärk som något liknande. Nackmusklerna spänns för mycket på något konstigt sätt -> Ont i huvudet. Stretching och massage av nackmusklerna brukar hjälpa. Speciellt nackrosetten är bra att masera. Smärtan är olidlig och jag klarar knappt att stå på benen när det slår till.

Forza
2005-10-21, 11:44
OK, "skönt" att man inte är ensam.

Iom att jag är i en lite stad i södra spanien så e det nog uteslut att gå till läkaren (fördommar jag vet), läste om det som kallas wieght lifters headache och symptomen stämmer för mig. Det står dock att man ska undvika fysisk aktivitet men även stretching och smrt stillande:

Initial management consists of avoidance of weight training, cervical range-of-motion exercises and stretches, and pain medication. After a patient's pain resolves, training technique should be reviewed to eliminate incorrect technique
http://www.physsportsmed.com/issues...mar/laskow2.htm

fan fick huvudvärken igen idag när jag cyklade till jobbet, suck :(

Took
2005-10-21, 15:57
*spy* Har haft exakt likdant. tänk på att värken kan vara överförd. från nacken till bakhuvudet, till exempel. Men min värk sitter i själva huvudet och jag käner bara av det när jag anstränger mig/ får höga puls och då som en pulserande värk.

E det det detta du hade? och var masserar han i så fall (specifikt alltså)?

Sohlis
2005-10-21, 16:31
God eftermiddag.

Muskler som strålat smärta mot bakhuvudet är SCM, levator scapulae, semispinalis capitis samt vissa muskler i nackrosetten. Alla dom här musklerna hjälper till att hålla upp nacken och huvudet (kan förklara vissa problem vid vissa sexuella aktiviteter). Levator scapulae tillsammans med trapezius pars descendens håller uppe skulderbladen vid belastning i av armarna vid tex marklyft.
Om besvären inte beror på ett ökat arteriellt inre tryck (se MasterChiefs briljanta inlägg), så kommer troligen problemen av någon av dessa muskler. Ordentlig uppvärmning samt stretching av dessa borde få problemen att avta.
Mvh.

Forza
2005-10-21, 17:07
God eftermiddag.

Muskler som strålat smärta mot bakhuvudet är SCM, levator scapulae, semispinalis capitis samt vissa muskler i nackrosetten. Alla dom här musklerna hjälper till att hålla upp nacken och huvudet (kan förklara vissa problem vid vissa sexuella aktiviteter). Levator scapulae tillsammans med trapezius pars descendens håller uppe skulderbladen vid belastning i av armarna vid tex marklyft.
Om besvären inte beror på ett ökat arteriellt inre tryck (se MasterChiefs briljanta inlägg), så kommer troligen problemen av någon av dessa muskler. Ordentlig uppvärmning samt stretching av dessa borde få problemen att avta.
Mvh.

grymt inlägg :bow: men mitt stämmer mer in på masterchiefs beskrivning, jag e inte det mista öm i nacken. Mitt "smärtcenter" är den knölen man har längst ner på bakre huvudet (valon knöl?), kan tillägga att det går inte så bra med de sexuella aktiviteterna heller (allt som höjer pulsen e kasst för mig)

Tror ni det kan vara skadligt att dricka alkohol när man har detta syndromet? ska på en grym fest ikväll nämligen :D

mangemani
2005-10-21, 17:11
så blir det för mej ibland,alltså att man tar i så det känns som att nånting ska gå sönder inuti en.
har bara upplevt det när jag kört bröst och vissa ggr också när jag kör trappsen.

The_RobRoy
2005-10-21, 23:50
Tror ni det kan vara skadligt att dricka alkohol när man har detta syndromet? ska på en grym fest ikväll nämligen :D

Ta det lungt med puslhöjjande saker, det går över, förr eller senare, tycker inte du ska festa loss, eftersom man tappar känsel när man blir packad, kan ta längre tid innan du tillfrisknar, gissar bara dock.

Tänk om dessa trådar funnits när jag fick dehär, gick med det 1 månad, läkarna sa att det kunde bli permanent, fick en burk starka värktabletter som inte hjälpte ett piss, värsta svackan i mitt liv hittils, såg mig en framtid utan några ansträngningar överhuvudtaget och inget sex, höll fan på att gå under *cry* *cry*

trasan
2005-10-23, 22:31
Jag kan få svinont , lr rättare sagt jag får svinont i huvet när jag går i trappor. Nån som mer som får det och vet varför ? Har dock aldrig upplevt detta på gymet...

Åttifem
2010-02-05, 00:35
Skit i tränare, snacka med en doktor ASAP säger jag.
För ungefär en månad sen dog en kompis kompis av en hjärnpropp (eller blödning) när han tränade på gym. Föll bara ihop, 24 var han, hur frisk o stark som helst. Jag säger inte att det är samma symptom, jag säger bara att du borde dra till en idrottsläkare som korrekt kan ställa diagnos, som har vana. Boka tid IDAG!

Tack för den jälla nazist! :devil::cryout:

Spinkis
2011-05-12, 15:08
Bump!

har haft den här skiten i en vecka nu(varje pass inte så mycket annars). Känns skitläskigt, har någon kommit fram till vad det är för något och vad man kan göra åt det mer än vila?

vicarious
2011-05-12, 15:48
Bump!

har haft den här skiten i en vecka nu(varje pass inte så mycket annars). Känns skitläskigt, har någon kommit fram till vad det är för något och vad man kan göra åt det mer än vila?

Sök. Vanlig åkomma, finns hur många trådar som helst.

Kallas tränings-inducerad huvudvärk eller ansträngningshuvudvärk. Vila är det enda som gäller.

Spinkis
2011-05-12, 16:21
Sök. Vanlig åkomma, finns hur många trådar som helst.

Kallas tränings-inducerad huvudvärk eller ansträngningshuvudvärk. Vila är det enda som gäller.

tror du jag har bläddrat tillbaka till en tråd från 2005? jag har ju sökt det var därför jag hamnade här!

Linoftw
2011-06-28, 06:31
Fick detta idag när jag körde cable cross over :< va så intensiv smärta att jag fick avsluta settet och sätta mig ner och massera bakhuvudet, trodde jag va ur form bara och hade fel teknik, men det fortsatte sitta i genom hela den övningen, dock så kände jag inte av samma intensiva smärta på dem andra övningarna, hantelpress, decline bänk osv.. Eftersom jag har precis kommit igång med träningen igen så vill jag inte vila i en månad så kommer köra ett pass idag och se om det sitter i. Och tack för döds kommentaren, gjorde mig verkligen inte orolig. >.<

Linoftw
2011-06-28, 06:43
Nvm fick precis det när jag skalade banan:em:

Davvesk
2011-06-28, 07:57
En polare får huvudvärk jämt då vi tränar. Tidigare kunde han få det då och då men nu får han varje gång och han har högt blodtryck så de kan vara orsaken kanske..

Linoftw
2011-06-28, 14:16
En polare får huvudvärk jämt då vi tränar. Tidigare kunde han få det då och då men nu får han varje gång och han har högt blodtryck så de kan vara orsaken kanske..

jag skall testa att vila tills måndag själv, köra lite cardio bara.. Inte trevligt att få huvudvärk varje gång man skall lyfta vikter.*gah!*

Acids
2011-07-11, 17:25
Bumpar denna tråden lite.
Nu är det så att jag har vart förkyld i 2½ vecka och jag körde igång idag, dock var jag dum och öste på lika mycket som jag gjorde för 2½ vecka sedan, inte tappat någon styrka, skönt tyckte jag och körde på. Körde 3 set 8 reps i planbänk, och 3 set i snedbänk, körde riktigt tungt, sedan när jag gav mig in på dipsen började det, jag körde 2 set 8 reps, sedan avbröt jag passet.
Det var ingen huvudvärk som gjorde grymt ont direkt, utan det dunkade typ i huvudet en halv - en minut.

Vad tror ni? Man blir ju orolig, jag var som sagt dum nog att köra riktigt tungt som 2-3 veckor sedan, sen var det grymt varmt inne på gymmet.

Morrris
2011-07-11, 17:50
Vad ska vi tro? Smärtan kunde lika gärna uppstått även om du kört lugnare.

Acids
2011-07-11, 18:02
Så du menar att det hade inte spelat någon roll ifall jag hade kört ett lätt återhämtningspass istället för ett tungt möjligtvis tyngre pass än vanligt?

robain
2012-01-10, 05:37
bump.
fick det idag, någon som har fått bukt på det? vätskebrist före träning kan ju vara en sak, fick det idag och hade druckit rätt dåligt med vatten på förmiddagen.
fick den också på bänkpressen, tror jag pressar ner huvudet i bänken och spänner nackmusklerna, helvetee vad ont det gjorde i huvudet.

Men första gången jag fick den var när jag körde latsdrag, vet inte om jag spände nacken där också?

är enda utvägen en massör, samt 1 veckas vila? hua.

Hetz
2012-01-11, 20:29
Har själv haft problem med detta. Det som hjälper det allra flesta är att:
1. Värma upp ORDENTLIGT
2. Se över tekniken då nerver som kommit i kläm kan orsaka huvudvärk - framförallt i marken
3. Stretcha och jobba på rörligheten i rygg/bröstrygg med div. stretching, bålrotationer etc