handdator

Visa fullständig version : kikärts snacks


timoat
2005-08-30, 16:53
Nu till alla som e ute efter nyttigare snacks:

Rostade kikärtor:

förväll x gram över natten.
koka en timme
skölj med kallt vatten.
torka av dem så de blir nått så när torra
häll i kastrull
i med valfritt antal gram olja + kryddor (grill/taco/pommes/whatever)
på me lock, skaka rund som f-n
bakplåt + bakplåtspapper
sprid ut
ugn 180-200 grader skaka runt lite då o då
håll koll på dem! det tar ett tag innan de blir fint frasig, men sen går det snabbt utför mot bränning. Det har tagit mig ett par grillningar för att få perfekt konsistens, först stenhårda svarta kulor till mosiga o mjuka (ja jag pratar fortfarande kikärtor...) Men me tålamod blir de mycket bra

Njut av VÄLDIGT nyttiga snacks o fullt likvärdiga med chips o sånt skräp.
Mycket bra protein o långsamma kols + lite fett

Pellefant
2005-08-30, 17:39
Gjorde detta idag, jättegott!!! :thumbup:

Hade 100g kikärtor, 10g olivolja, havssalt och en krydda som heter "thai red"

Påminner om ostbågar med lite god vilja.

timoat
2005-08-30, 17:42
låter bra! Ifall man vill osta till dem kan man ju köpa cheeze doodles smaken på dip mix o hälla på. Men man kanske ska kolla innehållsförteckningen först, så att det inte är massa kassa härdade fetter i. Ibland kan man bli förvånad över vad dipmixerna innehåller. Samma med kött kryddor o dylikt.

Mental
2005-08-30, 17:59
Blir det inte bara skit kvar om man förväller en hel natt?

Pellefant
2005-08-30, 18:01
Blir det inte bara skit kvar om man förväller en hel natt?

Nejdå, man bör göra det, jag brukar blötlägga 8-16 timmar, har stått längre än så nångång, längre tid verkar inte göra nått.

"Blötläggning: c:a 8 tim."

http://www.risenta.se/risenta/mainframe.htm?top=3&page1=produkt/nav.htm&page2=produkt/index.html

Mental
2005-08-30, 18:54
Nejdå, man bör göra det, jag brukar blötlägga 8-16 timmar, har stått längre än så nångång, längre tid verkar inte göra nått.

"Blötläggning: c:a 8 tim."

http://www.risenta.se/risenta/mainframe.htm?top=3&page1=produkt/nav.htm&page2=produkt/index.html

Ahh, blötläggning, då är jag med :)

Du vet att förvälla och blötlägga inte är riktigt samma sak va? ;)
Förvälla "låta (ngt) hastigt koka upp, upphetta (fast ämne) till kokpunkten."

Trodde skiten skulle småkoka under natten, borde bli hmm, tja... skit kvar? :naughty:

timoat
2005-08-30, 19:07
Jaså? Jag trodde att förvällning var processen där kikärtorna sög upp vattnet och expanderade.
I stand corrected, sir!

Tur att du sa det, jag vill inte ha några kastruller på mitt samvete. Kikärtorna suger upp mad mycket vatten, man måste ofta hälla på mera. Det blir även ett skum som man kan ha kul med att plocka bort från vattenytan.

LexSinner
2005-08-30, 19:20
Detta låter mycket intressant. Skall jag ta och testa till helgen kanske :thumbup:

benbiten
2005-08-31, 00:18
Ja som titeln, för den upptagne.

Sigurdsson
2005-08-31, 07:02
Hur länge klarar sig sådana "snacks", jag menar kan man göra ganska så mycket och spara i en tät låda tills man blir sugen.

timoat
2005-08-31, 07:40
Tja, de brukat bli goa som f-n om man fixar en bra omgång, så de blir inte kvar så länge, ett par dar iallafall. Vågar dock inte lova för mycket, hade varit trist att få ett gäng magsjuka body builders efter sig...

Jag brukar göra 500 g ( 1200 g uppsvällda, blir 2 plåtar me olika kryddning), o har dem i lufttäta containtrar. Viktigt är ju att de blir så torra som möjligt. Har man i dem LITE för länge blir de dock ganska hårda, så se upp me tänder eller släng o börja om! Mättar mycket!

timoat
2005-08-31, 07:45
kul att veta hur näringsvärdena, ifall man kan använda sig av ickeblötlagdas tabell, eller hur man nu gör, kanske ändras eftersom de går tillbaka igen, vad vet jag? Nån ide?
Naturligtvis dunstar det mesta av vattnet bort, så de återgår till påsvikt. Det hade varit
Mycket vatten!

Lalla
2005-08-31, 08:14
Låter som ett suveränt snacks! Jag älskar kikärtor... :eating:

För de lata så finns det färdigkokta på burk som är helt ok! Då slipper man blötlägga o koka. :thumbup:

timoat
2006-07-27, 14:15
Uppdatering:
Man behöver inte alls koka ärtorna, bara att lägga i blöt på kvällen, efter 8 timmar torka av så de blir relativt torra, sen i med olja o krydda plus 20 min på 225 grader= klart!

z_bumbi
2006-07-27, 14:27
Har man i dem LITE för länge blir de dock ganska hårda, så se upp me tänder eller släng o börja om!

Istället för att slänga så mal ner ärtorna och släng ner i en köttfärsås etc.

timoat
2006-07-27, 14:30
Istället för att slänga så mal ner ärtorna och släng ner i en köttfärsås etc.

Det var en grym ide!

eleni
2006-07-28, 12:16
Vill komma med en liten varning till er som rostar kikärtor i ugnen - akta er när ni öppnar ugnsluckan / tar ut kikärtorna. Det var en del av mina som "poppade" till och höll på att sprängas i ansiktet på mig. Mindre trevligt :/

Annars mycket gott att rosta kikärtor med en skvätt olivolja, salt, sesamfrön, curry och cayennepeppar :eating:

timoat
2006-07-29, 10:24
Haha, din avatar är perfekt för det ansiktsuttrycket jag föreställde mig dig ha när du nästan fick en i skallen!
Håller er borta från dipmixer ifall ni vill har torra snacks, jag körde sweet chili, go smak men sockret i mixen blir till en halvseg kladig yta, inte alls dragerade chilinut-style som jag hade planerat! *grr27*

aliquis
2006-07-29, 11:33
kul att veta hur näringsvärdena, ifall man kan använda sig av ickeblötlagdas tabell, eller hur man nu gör, kanske ändras eftersom de går tillbaka igen, vad vet jag? Nån ide?
Naturligtvis dunstar det mesta av vattnet bort, så de återgår till påsvikt. Det hade varit
Mycket vatten!Förhållandena är ju iaf desamma hur som helst.Uppdatering:
Man behöver inte alls koka ärtorna, bara att lägga i blöt på kvällen, efter 8 timmar torka av så de blir relativt torra, sen i med olja o krydda plus 20 min på 225 grader= klart!Blir det ingen skillnad i konsistens alls? Just kikärtor innehåller väl mycket av något ämne som förstör matsmältningen/är giftigt/något så det skall ju vara rätt viktigt att man kokar dem, men ugnsvärmen bryter säkert ner detsamma också.

timoat
2006-07-29, 18:01
hmm, man blötlägger ju dem i 8 timmar först, och det vattnet har ju en minst sagt obehaglig lukt efteråt, så det kanske lakas ur. Hoppas jag!

hejhopp
2006-07-30, 19:59
Hur lång tid ska man ha dom i ugnen? Snackar i 5 min eller 2h?

o.z.z
2006-07-30, 20:08
om ni tycker om kikärts snacks kan jag tipsa om rostade kikärtor Citir, de är rostade o sojamjöl som gör de mycket krispiga...är sojamjöl nyttigt föresten?
500g kostade 18:90:- på coop forum
http://www.laroc.se/photos/urunler/notter10.jpg