handdator

Visa fullständig version : 970g


Pellefant
2005-08-30, 11:29
Hejsan,

Varför är det 970g i Felix nya sockerfria ketchup(sukralos) och inte 1 kg som i andra ketchupflaskor av den storleken?

Jag får inte ihop det.

Dumleman
2005-08-30, 11:32
Tror det beror på att de använder samma maskiner som de använde för den sockriga ketchupen och nu när sockret är borta, ja då är ketchupen lite lättare. Men det är bara en gissning :).

Jazen
2005-08-30, 11:34
slut på tomater *cry*

Tolkia
2005-08-30, 12:02
Tror det beror på att de använder samma maskiner som de använde för den sockriga ketchupen och nu när sockret är borta, ja då är ketchupen lite lättare. Men det är bara en gissning :).
Dum fråga, men ÄR sukralos verkligen lättare än socker. Jag har i och för sig inte satt mig in i ämnet på allvar, men jag hade för mig att sukralos var något slags halogenerat (klorerat, kanske?) socker, och att skillnaden mellan sukralos och vanligt socker "bara" är att det förra inte tas upp av kroppen på samma sätt, inte som med t.ex. aspartam et consortes som är vanvettigt mycket sötare än socker, och därför inte behövs i lika stora mängder? Eller gör kloreringen att smaken blir väldigt mycket sötare också?

Nytt förslag: Kloreringen gör varje sockermolekyl lite större, men påverkar molymen mer än vikten - d.v.s. när flaskan är full är det mindre massa ketchup i den (obs att jag inte har någon som helst aning om ifall en skillnad på 30 g är rimlig eller helt galen).

JJ
2005-08-30, 12:03
Dum fråga, men ÄR sukralos verkligen lättare än socker. Jag har i och för sig inte satt mig in i ämnet på allvar, men jag hade för mig att sukralos var något slags halogenerat (klorerat, kanske?) socker, och att skillnaden mellan sukralos och vanligt socker "bara" är att det förra inte tas upp av kroppen på samma sätt, inte som med t.ex. aspartam et consortes som är vanvettigt mycket sötare än socker, och därför inte behövs i lika stora mängder? Eller gör kloreringen att smaken blir väldigt mycket sötare också?

Nytt förslag: Kloreringen gör varje sockermolekyl lite större, men påverkar molymen mer än vikten - d.v.s. när flaskan är full är det mindre massa ketchup i den (obs att jag inte har någon som helst aning om ifall en skillnad på 30 g är rimlig eller helt galen).

Du skrämmer mig.

Dumleman
2005-08-30, 12:12
Det måste ju vara något problem vid påfyllningen som ställer till det, för 1000g låter mycket mer än 970g, vore jag ketchupförsäljare skulle jag vilja få vikten fyrsiffrig :).

hasse36
2005-08-30, 12:31
Densiteten för den sockerfria är helt enkelt lägre än för den med socker. Mängden sukralos är så liten att den inte påverkar densiteten.

Klassikern som visar den högre densiteten i en produkt med socker:

Mental
2005-08-30, 12:33
Tror inte det har med maskinen att göra, utan snarare att man vill använda samma flaska.

King Grub
2005-08-30, 12:52
Dum fråga, men ÄR sukralos verkligen lättare än socker. Jag har i och för sig inte satt mig in i ämnet på allvar, men jag hade för mig att sukralos var något slags halogenerat (klorerat, kanske?) socker, och att skillnaden mellan sukralos och vanligt socker "bara" är att det förra inte tas upp av kroppen på samma sätt, inte som med t.ex. aspartam et consortes som är vanvettigt mycket sötare än socker, och därför inte behövs i lika stora mängder? Eller gör kloreringen att smaken blir väldigt mycket sötare också?

Nytt förslag: Kloreringen gör varje sockermolekyl lite större, men påverkar molymen mer än vikten - d.v.s. när flaskan är full är det mindre massa ketchup i den (obs att jag inte har någon som helst aning om ifall en skillnad på 30 g är rimlig eller helt galen).

Sukralos är 600 ggr sötare än socker.

Pellefant
2005-08-30, 13:20
Sukralos är 600 ggr sötare än socker.

Det borde ju innebära att massor med socker "tas bort" ur flaskan och ersätts med ca ett kryddmått sukralos, så "problemet" är då kanske tomatpurens densitet istället?

King Grub
2005-08-30, 13:59
Låter rimligt. Man kan ju i o f s tycka, att dom kunde lägga till 30 gram tomat till i stället, plus 1 mg sukralos till för att smaken skall bli densamma, så det blir en jämn och fin siffra i stället för 970 g.

Mental
2005-08-30, 14:02
Låter rimligt. Man kan ju i o f s tycka, att dom kunde lägga till 30 gram tomat till i stället, plus 1 mg sukralos till för att smaken skall bli densamma, så det blir en jämn och fin siffra i stället för 970 g.

Men då kanske det inte får plats i flaskan?

King Grub
2005-08-30, 14:07
Varför tillverka flera olika flaskor av olika storlek? Varför inte använda samma flaskor som till 1000-gramsketchupen? Det är ju samma tillverkare.

I o f s... tomat tar förstås större plats än samma energimängd socker.

Mental
2005-08-30, 14:31
Varför tillverka flera olika flaskor av olika storlek? Varför inte använda samma flaskor som till 1000-gramsketchupen? Det är ju samma tillverkare.

I o f s... tomat tar förstås större plats än samma energimängd socker.

Just vad jag tror, man vill använda samma flaska, och får inte i 1000g av lightketchupen. Och man kan ju inte falskdeklarera vikten, så det fick nog bli en mindre vikt med samma volym.

aliquis
2005-08-30, 14:57
volymen låter korrekt, men jag gissade på att sukralosen var pyttelite dyrare så de minskade mängden, men det är kanske bara dumt.

Action
2005-08-30, 14:58
Det lär defintivt ha med vinster vid produktionen att göra. Omställningskostnader är stora för ett företag.

Det är säkert samma volum ketchup, men densiteten är lägre på lightketchupen. Maskinerna styrs antagligen av volym.

Jakobbus
2005-08-30, 15:16
Finns det mycket forskning på sukralos? Cancerogent?

Rockhard
2005-08-30, 15:18
Vad snåla felix är. Tur att jag inte köper deras ketchup.

King Grub
2005-08-30, 15:21
Finns det mycket forskning på sukralos? Cancerogent?

Den forskning som finns under dom senaste 20 åren pekar inte på några signifikanta bieffekter.

Om sukralos är tumörframkallande är för tidigt att uttala sig om. Det finns inga långtidsstudier på människa. Det gör det inte på några sötningsmedel.

"The approvals of new generation sweeteners (acesulfame-K, sucralose, alitame and neotame) are too recent to establish any epidemiological evidence about possible carcinogenic risks."

Annals of Oncology 2004 15(10):1460-1465.

Lalla
2005-08-30, 16:30
Nu får ni ge er!

Jag skickar denna fråga till RIX morronzoo och programpunkten Våga Fråga! :cheers:

Lyssna o se om det stämmer...

Pellefant
2005-08-30, 17:42
Just vad jag tror, man vill använda samma flaska, och får inte i 1000g av lightketchupen. Och man kan ju inte falskdeklarera vikten, så det fick nog bli en mindre vikt med samma volym.

Fast idag när jag kollade på Willys så fanns det ingen 1 kg Felixketchup, bara 1,25 kg, dessa flaskor är ca 4-5 cm högre än sukralosketchupflaskorna.

cheesian
2005-08-30, 21:10
Har ni inga större problem ?

Lalla
2005-08-30, 21:56
cheesian > jooo, hur kommer det sig att ketchup heter just ketchup? Vore det inte mer logiskt att döpa det till "tomatmos" eller "flytande tomater"?

*uttråkad..* Hatar att vara sjuk...:cryout:
f-låt, men jag kunde inte låta bli.... ;)

Mental
2005-08-30, 22:51
cheesian > jooo, hur kommer det sig att ketchup heter just ketchup? Vore det inte mer logiskt att döpa det till "tomatmos" eller "flytande tomater"?

*uttråkad..* Hatar att vara sjuk...:cryout:
f-låt, men jag kunde inte låta bli.... ;)


Från http://www.ketchup.wonderland.org/

I guess some people are under the impression that ketchup was originally an American invention, and has always been made out of tomatoes. It's companies like Heinz that have made ketchup fans think tomato tomato tomato!!! Just take a look at the recipes on Planet Ketchup (use menu bars) to see the different variations of ketchup that can be made.

Looking back to the eighteenth century, ketchup started out as a sauce made of anchovies, walnuts, mushrooms and kidney beans. Doesn't sound very tomato like, does it? One popular theory is that the word ketchup is derived from the koechiap or ke-tsiap which is from the Amoy dialect of China. Roughly translated means the brine of pickled fish or shellfish. Around the late seventeenth century the name and samples arrived in England where it appeared in print as catchup and then finally as ketchup. It seems the name has stuck and has been made popular throughout the world! The British took in the idea and were soon using ketchup for pickling anchovies and oysters.

So what about Heinz? Sources claim that Henry J Heinz began making ketchup in 1876. The recipe has remained the same to this day. Heinz was neither the inventor of ketchup nor the first to bottle it commercially. The tomato is a native of the Andes, and early in the 1500's, while living in Mexico a group of Spanish conquistadores discovered it and the tomato followed them back to Europe.

Another source states that ketchup is a term derived from Asian cookery, where it is known to be a sweet sauce made from tomatoes

Jakobbus
2005-08-31, 17:01
Den forskning som finns under dom senaste 20 åren pekar inte på några signifikanta bieffekter.
Det skulle väl isåfall vara det "nyttigaste" sötningsmedlet?
Aspartam, Acesulfam k och sackarin med mera har väl alla visat sig vara antingen cancerframkallande eller kromosonförändrande?

Pellefant
2005-09-07, 16:21
På alla (5-6 st nu) sukralosketchupflaskor(Felix) jag köpt så har jag lyckats att bryta av det ena av de två plastfästena på korken. :cryout:

Är det likadant för er?

Felkonstruktion?

rememberence
2005-09-07, 19:49
På alla (5-6 st nu) sukralosketchupflaskor(Felix) jag köpt så har jag lyckats att bryta av det ena av de två plastfästena på korken. :cryout:

Är det likadant för er?

Felkonstruktion?
du är för stark för att kontrollera det ;)