handdator

Visa fullständig version : Vad kan det vara?


Ungtuppen
2005-08-30, 10:43
I Lördags körde jag ett väldigt tungt biceps/axel-pass. Jag kände mig riktigt på g och höjde min militärpress med 2kg och skivstångscurl med 1kg. Det är möjligt att jag fuskade relativt mycket på de sista repsen.

Iallafall, nästan morgon när jag vaknade hade jag en sjuhelsikes värk i själva slutet på överarmen och början på underarmen om ni förstår vad jag menar, vet inte riktigt vad området heter. Jag kontaktade läkare men hon kunde inte riktigt se vad det var så jag fick tipsen att käka ipren och smörja på ozon-salva och vänta 3-4 dagar och se om det gick över. Har inte värken gått över imorgon så tänker jag kontakta läkare igen.

Själva värken känns liksom inuti armen, inte på baksidan eller framsidan, utan inuti.

Har ni några teorier på vad det låter som att vara? Hur lång tid kommer det att dröjja innan jag kan träna igen?

Tacksam för svar.

mentzer
2005-08-30, 10:51
Träningsvärk? ;)

Ungtuppen
2005-08-30, 10:52
Verkligen inte, jag vet hur träningsvärk känns. Detta gör ONT, riktigt ont.

Nemesis
2005-08-30, 11:31
Ibland efter ett mördarpass med bicepscurl kan man få en såpass grymm träningsvärk att man knappt kan förstå det. Det känns mer som en inflammation än vanlig träningsvärk - och det kanske det är också.. (?)

Oftast får jag det om jag fjollat med isolationsövningar titt som tätt och, trots ett ofattbart pump, fortsatt köra ett tiotal set därefter med många reps. Det känns som om muskeln slits i bitar pga trycket, men eftersom det är så jävla skönt att plåga sig rep efter rep så fortsätter man tills det tar stopp - och detta sliter på muskeln.

En redig överbelastning som kroppen inte är van vid brukar ofta resultera i samma sorters extrema smärtor och ibland kan träningsvärken sitta i upp till en vecka (kanske även längre?). Men då är det, iaf för mig, extrem träningsvärk och man kan tro att alla muskelfibrer slitits sönder och samman.

4-dagarsgränsen är inte magisk och inte heller läkarens rekomendationer. Så jag säger vänta tills det gått över, och när det gjort det väntar du någon dag till innan du piskar armarna på nytt.

Nemesis
2005-08-30, 11:34
När man tränat ett tag lär man sig att känna av skillnaderna mellan träningsvärk, lite värre träningsvärk och extrem träningsvärk. Du kanske råkat ut för det sistnämnda första gången?

PS. varför får man inte editera efter 2min?

myggan
2005-08-30, 11:37
heh, som du säger.. du fuskade i slutet, körde förmodligen tyngre än vad du brukar och fick sjuk träningsvärk.. det lär gå över om 1-2 dagar, borde i alla fall kännas mindre

Ungtuppen
2005-08-30, 12:15
Tack för alla svar, får hoppas att det går över snart.

biffsson
2005-08-30, 13:40
Jag tycker att det låter som att du har sträckt dig.

Jazen
2005-08-31, 15:59
känns det som typ benskörhet?

Jay-Z
2005-08-31, 16:06
känns det som typ benskörhet?

Hur känns benskörhet? Förklara gärna för oss icke-pensionärer som gillar mjölk.

Jazen
2005-08-31, 16:07
Hur känns benskörhet? Förklara gärna för oss icke-pensionärer som gillar mjölk.


haha ingen aning faktiskt, men hade själv ett problem för 5-6 månader sen. kände hur benen värkte, va jag gjorde så kändes det på axeln, kändes som om man va skör :P

King Grub
2005-08-31, 16:08
Benskörheten släppte, eller?

Jazen
2005-08-31, 16:09
jepp, hade förjädrans ont i axeln, smörjde in med zon varje kväll efter träningen. efter ett tag så försvann det gradvis

Langster
2005-08-31, 16:40
Jag tror det rör sig om växtvärk! Känn musklerna växa och var glad! :D