handdator

Visa fullständig version : Måltidsstorleken


rippel
2005-08-30, 08:17
Jag äter ganska nyttigt tycker jag, men jag känner på mig att storleken på mina mål är för stora...finns det någon som kan säga vad en "lagom" måltid är volym mässigt? eller ska man käka så att man inte är hungrig längre men inte mätt?? eller ska man käka tills man är mätt.....som jag gör idag *spy* ?

//Rippel

King Grub
2005-08-30, 08:26
Dela upp dagens energiintag på så många mål att du trivs med storleken på dom. 5-6 är bättre än 2-3.

pia
2005-08-30, 10:37
Om de är förstora märker du på om du går upp i vikt annars är de förmodligen inte det. Beroende på vad du äter kan ju portionsstorleken se olika ut. Jag äter mycket sallad för att jag vill äta mycket utan att gå upp för mycket i vikt så mina portioner är stora men kalorimässigt är de ändå lagom för mig.

Kaboffastar
2005-08-30, 14:07
Dela upp dagens energiintag på så många mål att du trivs med storleken på dom. 5-6 är bättre än 2-3.

Vad är det som gör det ? jag menar, varför är dte bättre att äta typ 6 gånger om dagen än vad det är att äta 3 gånger. Är det att kroppen / ämnesomsättningen får jobba _hela_ tiden och därför blir förbränningen bättre eller hur fungerar det egentligen ?
och kan det rent utav skälpa en om man tex deffar att äta 2 stora mål om dagen FAST att det sammanlagt är mindre än det rekomenderade energiintaget vid deff per dag?

King Grub
2005-08-30, 14:15
Vad är det som gör det ? jag menar, varför är dte bättre att äta typ 6 gånger om dagen än vad det är att äta 3 gånger. Är det att kroppen / ämnesomsättningen får jobba _hela_ tiden och därför blir förbränningen bättre eller hur fungerar det egentligen ?
och kan det rent utav skälpa en om man tex deffar att äta 2 stora mål om dagen FAST att det sammanlagt är mindre än det rekomenderade energiintaget vid deff per dag?

För fettförbränningen skull ger mindre mål totalt lägre insulinutsöndring, även om energiintaget är detsamma, från många mindre mål än ett par stora.

Blodsocker- och insulinkurvor hålls jämnare av ett flertal mål än av samma energimängd från ett fåtal.

För proteinsyntesens skull får man 6 tillfällen för anabol stimulans i stället för 3.

Kaboffastar
2005-08-30, 14:22
För fettförbränningen skull ger mindre mål totalt lägre insulinutsöndring, även om energiintaget är detsamma, från många mindre mål än ett par stora.

Blodsocker- och insulinkurvor hålls jämnare av ett flertal mål än av samma energimängd från ett fåtal.

För proteinsyntesens skull får man 6 tillfällen för anabol stimulans i stället för 3.

Tackar, då har man lärt sig nånting idag också. :)