handdator

Visa fullständig version : Handleder


Sigurdsson
2005-08-30, 06:24
Jag har ett problem när jag tränar bla. bänkpress. Det är så att mina handleder vinklas något bakåt när jag tränar tungt (allt är relativt), vilket resulterar i att det kan göra lite ont. Andledningen är naturligtvis att jag är för svag i handlederna så min fråga är vilka övningar ni rekomenderar för att träna upp styrka/stabilitet i handlederna så att jag kan klara pressövningar bättre. Förtillfället så ligger greppträning med grippers samt "stångrullning" på mitt träningsprogram.

Tack på förhand.
/Kristoffer

Arne Persson
2005-08-30, 08:01
Jag har ett problem när jag tränar bla. bänkpress. Det är så att mina handleder vinklas något bakåt när jag tränar tungt (allt är relativt), vilket resulterar i att det kan göra lite ont. Andledningen är naturligtvis att jag är för svag i handlederna så min fråga är vilka övningar ni rekomenderar för att träna upp styrka/stabilitet i handlederna så att jag kan klara pressövningar bättre. Förtillfället så ligger greppträning med grippers samt "stångrullning" på mitt träningsprogram.

Tack på förhand.
/Kristoffer


Självklart så skall handlederna vara bakåtvinklade (dorsalflexerade) när man kör pressövningar. Har har du tänkt dig att dom skall vara?

Markus H
2005-08-30, 08:17
Självklart så skall handlederna vara bakåtvinklade (dorsalflexerade) när man kör pressövningar. Har har du tänkt dig att dom skall vara?

Antagligen som vissa lär ut , helt raka (inte flexerade åt ngt håll).

Jag har börjat köra som du (Arne) säger och det känns mycket bättre ,stabilare och mindre vingligt.

the_PL_man
2005-08-30, 08:23
Antagligen som vissa lär ut , helt raka (inte flexerade åt ngt håll).

Jag har börjat köra som du (Arne) säger och det känns mycket bättre ,stabilare och mindre vingligt.

Det viktiga är inte hur handlederna är vinklade, utan hur nära stången kommer underarmens lodlinje.

/the_PL_man

Markus H
2005-08-30, 08:26
Det viktiga är inte hur handlederna är vinklade, utan hur nära stången kommer underarmens lodlinje.

/the_PL_man


Då kommer den tydligen närmre lodlinjen om jag fäller bak handlederna.

Mart|n
2005-08-30, 08:33
Jag har ett problem när jag tränar bla. bänkpress. Det är så att mina handleder vinklas något bakåt när jag tränar tungt (allt är relativt), vilket resulterar i att det kan göra lite ont. Andledningen är naturligtvis att jag är för svag i handlederna så min fråga är vilka övningar ni rekomenderar för att träna upp styrka/stabilitet i handlederna så att jag kan klara pressövningar bättre. Förtillfället så ligger greppträning med grippers samt "stångrullning" på mitt träningsprogram.

Tack på förhand.
/Kristoffer

Jag tycker att wristroller har hjälpt mig då jag haft ont i handlederna.

Arne Persson
2005-08-30, 08:35
Det viktiga är inte hur handlederna är vinklade, utan hur nära stången kommer underarmens lodlinje.

/the_PL_man


Jo det är faktiskt mycket farligt om handlederna är sk raka eftersom dom då kan vika sig åt den palmara sidan så att greppet släpper pga aktiv insufficiens. Intressant är att det inom vissa skolor lärs ut att man skall träna med raka handleder eftersom detta är sk "säker träning". Ha ha ha ha ha :laugh: :laugh: :laugh:

Sigurdsson
2005-08-30, 09:08
Men visst måste de väll vara för mycket böjda om det gör lite ont.
Man ska väll inte låta handlederna vara helt avslappnade?

tuben
2005-08-30, 11:03
Mina är avslappnade iaf när jag kör pressövningar :)
Du snedbelastar inte dom då med konstiga vinklar åt sidorna istället?

Sigurdsson
2005-08-30, 11:30
Tror inte det, håller händerna "armbågs brett" då bör det inte bli snett.


Men om jag nu ändå skulle vilja ha stabilare handleder, vilka övningar är det som passar.

the_PL_man
2005-08-30, 12:02
Då kommer den tydligen närmre lodlinjen om jag fäller bak handlederna.

Allting handlar om var i näven du placerar stången. Desto närmre underarmen desto bättre, för underarmen skall helst vara i 90 graders vinkel vs golvet.

/the_PL_man

Arne Persson
2005-08-30, 12:11
Ungefär mitt på denna sidan har jag avbildat handlederna i en helt självklar och naturlig position.

http://www.exhalemag.com/forum/index.php?showtopic=7931&st=75

emmzan
2005-08-30, 17:04
Jo det är faktiskt mycket farligt om handlederna är sk raka eftersom dom då kan vika sig åt den palmara sidan så att greppet släpper pga aktiv insufficiens. Intressant är att det inom vissa skolor lärs ut att man skall träna med raka handleder eftersom detta är sk "säker träning". Ha ha ha ha ha :laugh: :laugh: :laugh:

Och som vanligt råder en fantastisk oenighet över vad "raka handleder är". Dom PT-s jag pratat med säger att man ska ha raka handleder och när dom visar hur dom menar är det i princip en lätt dorsalflekterad handled dom syftar på..

emmzan
2005-08-30, 17:04
Jag har ett problem när jag tränar bla. bänkpress. Det är så att mina handleder vinklas något bakåt när jag tränar tungt (allt är relativt), vilket resulterar i att det kan göra lite ont. Andledningen är naturligtvis att jag är för svag i handlederna så min fråga är vilka övningar ni rekomenderar för att träna upp styrka/stabilitet i handlederna så att jag kan klara pressövningar bättre. Förtillfället så ligger greppträning med grippers samt "stångrullning" på mitt träningsprogram.

Tack på förhand.
/Kristoffer

Testat att stretcha handlederna och se om det bara är stelhet/orörlighet någonstans om det nu inte är så att du översträcker handlederna när du kör pressövningar?