handdator

Visa fullständig version : Är socker alltid dåligt?


RichardRoma
2005-08-29, 22:13
Tja, har en fråga om socker. Om det tagits upp förut ber jag om ursäkt men jag gjorde en sökning och hittade inget.

Min fråga är fall socker alltid är dåligt. Efter träning säger de flesta jag talat med att man ska få i sig protein och snabba kolhydrater. Det är ju vad en vanlig gainer brukar innehålla. Är socker sämre för kroppen än andra typer av snabba kolhydrater eller skulle det funka att blanda protein med sockerbaserad saft istället för gainer om man nu tycker att socker är tillräckligt snabbt för att passa efter träning? Det är ju ganska enkelt och billigare än en dyr gainer.

mangemani
2005-08-29, 22:18
vad jag vet så är socker inte så speciellt snabbt,alltså att det har högt GI,eller jo det är ju klart att det är snabba kolhydrater,men om man jämför socker med maltodextrin eller dextropur,så är socker mycket långsammare,har för mej att socker har ett GI på 90-100 nått.
sen var det nått mer som gjorde så att socker inte var så bra att käka i samband med träningen,men det kommer jag inte ihåg.

Frazze
2005-08-29, 22:19
Tja, har en fråga om socker. Om det tagits upp förut ber jag om ursäkt men jag gjorde en sökning och hittade inget.

Min fråga är fall socker alltid är dåligt. Efter träning säger de flesta jag talat med att man ska få i sig protein och snabba kolhydrater. Det är ju vad en vanlig gainer brukar innehålla. Är socker sämre för kroppen än andra typer av snabba kolhydrater eller skulle det funka att blanda protein med sockerbaserad saft istället för gainer om man nu tycker att socker är tillräckligt snabbt för att passa efter träning? Det är ju ganska enkelt och billigare än en dyr gainer.
Det som är dåligt med socker, förutom att det är en snabb kolhydrat vilket man kanske vill undvika månag gånger är att det knappt mättar alls och inte innehåller någon näring. Under en period gjorde jag som du säger, drack 2liter läsk och en proteinshake efter träning. Inte det bästa, men fortfarande rätt snabba kolhydrater. Så; ja det funkar

jean-wim
2005-08-29, 22:49
sen var det nått mer som gjorde så att socker inte var så bra att käka i samband med träningen,men det kommer jag inte ihåg.Socker (sackaros) bryts ner till ca. 50% glukos och 50% fruktos, därav det lägret GIt. Fruktos är bland det sämsta man kan äta efter träning. Se vidare här:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49779&highlight=fruktos

RichardRoma
2005-08-29, 22:53
Ja det finns betydligt snabbare klhydrater än socker också men frågan är om det gör så stor skillnad, att ta efter träning alltså. En av personalen jag pratade med på mitt gym sa att socker alltid är sämre än andra snabba kolhydrater pga av att det har en rad negativa bieffekter för kroppen, undrade om det låg någon sanning i det? Hur kan socker inte innehålla någon näring förresten? Kolhydrater är väl näring?

RichardRoma
2005-08-29, 22:55
Socker (sackaros) bryts ner till ca. 50% glukos och 50% fruktos, därav det lägret GIt. Fruktos är bland det sämsta man kan äta efter träning. Se vidare här:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49779&highlight=fruktos

Ok det var intressant tack! Så vilken typ av snabba kolhydrater skall en bra gainer innehålla?

jean-wim
2005-08-29, 23:08
Ok det var intressant tack! Så vilken typ av snabba kolhydrater skall en bra gainer innehålla?Du har bara två allmänt tillgängliga val: Druvsocker (glukos) eller maltodextrin, av vilka det sista är att föredra eftersom druvsocker kräver betydligt mer vatten för att inte ge magproblem (sök på "isoton").

Det finns andra designer-kolhydrater, men de kostar skjortan. Nästan alla kommersiella gainers använder vanligt malto.

mangemani
2005-08-29, 23:09
Ok det var intressant tack! Så vilken typ av snabba kolhydrater skall en bra gainer innehålla?


maltodextrin eller(om du nu gör en egen)dextropur

Metal_boy_
2005-08-29, 23:25
Vanligt socker är inget bra alternativ efter träningen. Det har endast ett GI på 80.

z_bumbi
2005-08-30, 04:58
En av personalen jag pratade med på mitt gym sa att socker alltid är sämre än andra snabba kolhydrater pga av att det har en rad negativa bieffekter för kroppen, undrade om det låg någon sanning i det?

Alltid är ett väldigt starkt ord, om man vill ha ett stabilt blodsocker tiden efter träningen och inte har möjlighet att äta så snabbt som man bör göra efter en gainer så är socker inte helt fel.
Tränar man kondition ganska hårt/länge så är socker helt okey.

King Grub
2005-08-30, 05:42
Vid konditionsträning verkar som sagt strösocker (eller fruktos) i kombination med t ex maltodextrin ge en betydligt högre exogen kolhydratoxidation än enbart maltodextrin. Fruktos har absolut sin plats under hård och lång konditionsträning. I samband med styrketräning är det rätt värdelöst, och vid alla andra tillfällen.

Socker, alla sockerarter, är alltid fullständigt värdelösa rent näringsmässigt, men tillfredsställer man näringsbehovet vid dagens övriga mål kan man utnyttja dess återhämtningsegenskaper i samband med träning.

Alcazara
2005-08-30, 10:08
[QUOTE=King Grub]Vid konditionsträning verkar som sagt strösocker (eller fruktos) i kombination med t ex maltodextrin ge en betydligt högre exogen kolhydratoxidation än enbart maltodextrin. Fruktos har absolut sin plats under hård och lång konditionsträning. I samband med styrketräning är det rätt värdelöst, och vid alla andra tillfällen.
(QUOTE]

Men Grub, i en annan tråd för ca en månad sedan, så var också denna diskussion uppe, och då frågade jag om det inte kunde vara rent av positivt att få i sig fruktos efter ett hårt konditionspass, eftersom den fruktos som finns i levern förbrukas vid kondisträning. Då fick jag svaret att fruktos aldrig var bra efter någon typ av träning. Jag menar i flytande form. Det var så jag förstod det iaf, så nu blir jag förvirrad. Kan du reda ut detta? ;)

King Grub
2005-08-30, 10:15
Du frågade om skumgodis.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1004640#post1004640

Alcazara
2005-08-30, 10:18
Du frågade om skumgodis.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1004640#post1004640


Ajdå, då är jag på banan. :em:

zipper
2005-08-31, 01:02
jag som inte bill gaina men ändå vill ha lite snabba kolisar efter träning. vassle + 1 dl dextropur :). gör att vasslet smakar godare också

edit: efter styrkepass då för min del