handdator

Visa fullständig version : Vinklad smithmaskin


Peter
2005-08-29, 21:57
Har noterat att vissa tillverkare har börjat luta "ledstängerna" i smithmaskiner. Vad tycker ni om det fenomenet? (vi struntar i vad ni tycker om smithmaskiner rent generellt just nu). Kan tänka mig att tanken är att det ska passa bättre i ex knäböj där stången automatisk rör sig lite framåt/bakåt på sin resa upp/ner, men blir det inte konstigt i många andra övningar?

Arne Persson
2005-08-29, 22:28
Har noterat att vissa tillverkare har börjat luta "ledstängerna" i smithmaskiner. Vad tycker ni om det fenomenet? (vi struntar i vad ni tycker om smithmaskiner rent generellt just nu). Kan tänka mig att tanken är att det ska passa bättre i ex knäböj där stången automatisk rör sig lite framåt/bakåt på sin resa upp/ner, men blir det inte konstigt i många andra övningar?


Mer än total idiotiskt! Speciellt vid Knäböj och Press bakom nacken mm så upptäcker man vilket skit det är. Jag tycker även att motbalanserade Smithmaskiner är skräp samt de med spärrar.

Peter
2005-08-29, 22:38
Mer än total idiotiskt! Speciellt vid Knäböj och Press bakom nacken mm så upptäcker man vilket skit det är. Jag tycker även att motbalanserade Smithmaskiner är skräp samt de med spärrar.

Tolkar det som att Nordic inte har någon vinklad på gång...

Arne Persson
2005-08-29, 22:40
Tolkar det som att Nordic inte har någon vinklad på gång...


Ha ha! Knappast! Dessutom har vi ingen motbalanserad eller med spärrar heller. ;)

spacedog
2005-08-29, 22:47
Vinklingen låter ju som om man kan vara utan, men vad är det för fel på motbalanserad och spärrar?

Fatcan
2005-08-29, 22:47
Vad innebär det att den är motbalanserad? Och vad är det för fel med spärrar, antar att du menar sånna där som man hakar av stången på när man inte orkar mera?

Arne Persson
2005-08-29, 22:56
Vinklingen låter ju som om man kan vara utan, men vad är det för fel på motbalanserad och spärrar?


Motbalanceringen tycker jag att gör gången onaturlig samt att det blir ytterligare friktionspunkter. Vissa övningar går ej att köra om där sitter en spärr som gör att man knappt kan vrida ut krokarna.

tuben
2005-08-29, 23:01
Smithen på mitt gym har krokar som kan vridas runt tills dom tar i på andra sidan.
Aldrig haft nått problem med den smithen iaf.

spacedog
2005-08-29, 23:02
Ok, jag har inte konfronterats med en motbalanserad smith på ganska länge, så jag vet inte. Men spärrarnas inverkan förstår jag inte riktigt, är det några komplicerade nymodigheter du menar?

emmzan
2005-08-30, 17:11
På gymet jag jobbade som instruktör hade vi en helt motbalanserad smithmaskin där alla plötsligt var jättestarka för dom kunde lasta på massor med vikter vilket inte är så konstigt om stången väger noll och intet. Den var dessuom lutad snett så alla övningar blev väldigt konstiga när man testade dom i den maskinen.

Skräp.

biffsson
2005-08-30, 17:27
Har noterat att vissa tillverkare har börjat luta "ledstängerna" i smithmaskiner. Vad tycker ni om det fenomenet? (vi struntar i vad ni tycker om smithmaskiner rent generellt just nu). Kan tänka mig att tanken är att det ska passa bättre i ex knäböj där stången automatisk rör sig lite framåt/bakåt på sin resa upp/ner, men blir det inte konstigt i många andra övningar?

En sån har jag aldrig sett. Har du någon länk till en bild på en sådan?