handdator

Visa fullständig version : Kreativ dopning?


Fagen
2005-08-29, 19:17
Är artister som skriver låtar när de är påverkade av narkotika dopade? Är Dylan, Lennon och Blackie Lawless lika stora "fuskare" som dopade styrkelyftare?

Grahn
2005-08-29, 19:18
Är musik en tävlingsform?!

scythe
2005-08-29, 19:19
Picture yourself in a boat on a river
With tangerine trees and marmalade skies
Somebody calls you, you answer quite slowly
A girl with kaleidoscope eyes

Cellophane flowers of yellow and green
Towering over your head
Look for the girl with the sun in her eyes
and she's gone

Lucy in the sky with diamonds

Follow her down to a bridge by a fountain
Where rocking horse people eat marshmallow pies
Everyone smiles as you drift past the flowers
that grow so incredibly high

Newspaper taxies appear on the shores
Waiting to take you away
Climb in the back with your head in the clouds
and you're gone

Lucy in the sky with diamonds

Picture yourself on a train in a station
With plasticine porters with looking glass ties
Suddenly someone is there at the turnstile
The girl with kaleidoscope eyes

Lucy in the sky with diamonds

Fagen
2005-08-29, 19:24
Är musik en tävlingsform?!


Ja, enligt TV4 (idol), 3 (fäjmfactory), Kanal 5 (popstar)... :)

Jorgen
2005-08-29, 19:25
Ja, enligt TV4 (idol), 3 (fäjmfactory), Kanal 5 (popstar)... :)
Och dom klassar du som idrottsorganisationer? *screwy*

Grahn
2005-08-29, 19:26
Ja, enligt TV4 (idol), 3 (fäjmfactory), Kanal 5 (popstar)... :)

Okej, men har de artister du räknat upp då deltagit i dessa tävlingar? Kan du dessutom påvisa ett direkt samband mellan ökad kreativitet och drogmissbruk?

Lillgrabben
2005-08-29, 19:26
Är artister som skriver låtar när de är påverkade av narkotika dopade? Är Dylan, Lennon och Blackie Lawless lika stora "fuskare" som dopade styrkelyftare?



Tack för den du. *grr*




Nej, de är inte fuskare. Däremot är de på god väg att bli narkomaner - om de inte redan är det.....

mini_Arnold
2005-08-29, 19:26
Man kan tävla i musik/låtskrivning/framförande. Vad hänger ni upp er på?

Jorgen
2005-08-29, 19:28
Man kan tävla i musik/låtskrivning/framförande. Vad hänger ni upp er på?
Hur ser reglerna ut?
Jag blev nyfiken nu. :)

Pudzianovski
2005-08-29, 19:28
Tack för den du. *grr*



Dopade Styrkelyftare skrev han.

mini_Arnold
2005-08-29, 19:28
Hur ser reglerna ut?
Jag blev nyfiken nu. :)
haha
ring popstars och fråga :D

Fagen
2005-08-29, 19:28
Och dom klassar du som idrottsorganisationer? *screwy*

Ja, dom är väl med i RF... Nej, det var tänkt som ett ironiskt svar...Sorry.

Jag menar nog inte själva tävlingsaspekten på det hela, även om jag förstår att frågan kan uppfattas som sådan, utan snarare synen på "prestationsförbättrande medel".
Frågan i sig är inte heller så allvarligt menad utan mest för att se vilken syn ni har på det.

Lillgrabben
2005-08-29, 19:29
Dopade Styrkelyftare skrev han.


jo, jag såg det.

Jorgen
2005-08-29, 19:30
haha
ring popstars och fråga :D
Jag?
Det är du som påstår att man kan tävla i det. Då måste det finnas regler. Eller?

scythe
2005-08-29, 19:33
Jag brukar dricka öl innan spelning. *cry*
Måste väl kunna liknas med EPO-dopning iaf?

mini_Arnold
2005-08-29, 19:33
Jag?
Det är du som påstår att man kan tävla i det. Då måste det finnas regler. Eller?
Yes, du ska ringa dem. Nu med en gång.. eller låt bli?
Du är nyfiken på om det finns regler.
Jag svarar att det finns.
Vill du gå steget längre får du ta reda på det för jag är inte intresserad.
Ville bara meddela er att det GÅR att tävla i det vissa här verkade vara skeptiska till att man kunde..

Gabriel_
2005-08-29, 19:34
säljtoppen... :D

Grahn
2005-08-29, 19:36
Grejen är väl den att de felsta inte jämställer musiker med idrottsmän så din paralell skjuter rätt ordentligt bredvid målet.

Jorgen
2005-08-29, 19:36
Ville bara meddela er att det GÅR att tävla i det vissa här verkade vara skeptiska till att man kunde..
Och om jag går OT och påstår att det inte går då?

scythe
2005-08-29, 19:36
miniarnold, jag tror mer att han syftade på att i styrkelyft vinner den som lyfter mest, i musik vinner den som...ja...?
Värdelöst.

mini_Arnold
2005-08-29, 19:37
Och om jag går OT och påstår att det inte går då?
Då skrattar jag till lite och fortsätter se på Lee Priest's träningsfilm. ;)

mini_Arnold
2005-08-29, 19:38
miniarnold, jag tror mer att han syftade på att i styrkelyft vinner den som lyfter mest, i musik vinner den som...ja...?
Värdelöst.
Vet vad han menar. Jävlas bara

scythe
2005-08-29, 19:40
Vet vad han menar. Jävlas bara
Jävlas inte med moderatorerna, de är höga på skrivarbläck och omega-3.

Marba
2005-08-29, 19:45
Det kan ju inte räknas som "dopning", eftersom knark bara försämrar deras kreativa förmågor.

scythe
2005-08-29, 19:46
Det kan ju inte räknas som "dopning", eftersom knark bara försämrar deras kreativa förmågor.
Förändrar är ordet. Förändrar. :D

Grahn
2005-08-29, 19:48
Vill minnas att jag läst att man är mest kreativ på kvällen eller då man är lätt påverkad av alkohol eller dyligt eftersom den kreativa delen av hjärnan får arbeta lite mer fritt och utan blokeringar av den mer kontrollerade delen.

Fagen
2005-08-29, 19:51
Grejen är väl den att de felsta inte jämställer musiker med idrottsmän så din paralell skjuter rätt ordentligt bredvid målet.

Förstår hur du menar men jag ska försöka förklara mig bättre. Om jag ser en stor välväxt/muskulös person som har blivit så stor tack vare dopning så tänker jag, "fuskare". Sen kan det mycket väl vara så att han/hon har tränat otroligt mycket, skött sin kost o.s.v, men lik förbannat tycker jag att han/hon fått sin kropp på ett oärligt sätt. (På detta sätt är jag förmodligen väldigt "svenssonaktig" och kan säkert bli överbevisad av t.ex. Boloi i en filosofisk diskussion om detta, men så ser jag på det)
Grejen är dock att om jag hör en bra låt som jag vet är skriven av en person som var påverkad när han/hon skrev den reagerar jag inte alls på samma sätt, utan tycker att det är helt ok. Detta upplevda jag som inkonsekvent när jag tänkte på det så därför ville jag veta hur ni såg/ser på det.
OT1.
Det går inte att tävla i musik. Jo, om man har bestämda kriterier, precis som jag tror att man har i BB, så skulle man kunna göra det. Snabbast, tightast, mest nsykapande, etc.
OT2.
Även om de flesta inte jämställer musiker och idrottsmän så skulle jag vilja påstå att musiker är den yrkesgrupp som har flest paralleller med idrottsmän, med det viktiga undantaget att man inte tävlar i musik.

Grahn
2005-08-29, 19:56
Musiker har ju iofs alltid varit lite konstiga så det är nog rätt accepterat för att inte säga uppmuntrat att de beter sig annorlunda. Ser inte riktigt jämförelsen.

bubbe
2005-08-29, 20:02
Även om de flesta inte jämställer musiker och idrottsmän så skulle jag vilja påstå att musiker är den yrkesgrupp som har flest paralleller med idrottsmän, med det viktiga undantaget att man inte tävlar i musik.

jag ser inte riktigt parallellen?

om man däremot jämför med en idrott som inte är inriktad på fysisk prestation blir det ju en annan sak. ex schack, där är betablockerare förbjudna därför är det lika mycket fusk som man skulle fuska med annan doping i en fysisk idrott.

bubbe
2005-08-29, 20:05
detta är dock ganska intressant ;)

P 1. ALKOHOL
Alkohol (etanol) är enbart förbjudet vid tävling, och endast i de idrotter som följer nedan.
Detektion görs på utandningsluft och/eller blod. Gränsvärdet för en dopingförseelse inom
respektive idrottsförbund anges inom parentes.
- Flygsport (FAI) (0.20 g/L) - Karate (WKF) (0.10g/L)
- Bågskytte (FITA) (0.10 g/L) - Modern femkamp(UIPM)(0.10g/L)
- Bilsport (FIA) (0.10 g/L) för discipliner inkl. skytte.
- Biljard (WCBS) (0.20 g/L) - Motorcykel (FIM) (0.00 g/L)
- Boule (CMSB) (0.10 g/L) - Skidor (FIS) (0.10 g/L)

Fagen
2005-08-29, 20:05
Musiker har ju iofs alltid varit lite konstiga så det är nog rätt accepterat för att inte säga uppmuntrat att de beter sig annorlunda. Ser inte riktigt jämförelsen.

Får nog med musiker i detta samanhang erkänna att jag inte syftar på låtskrivare speciellt, vilket tråden handlar om, utan snarare på jazzmusiker, studiomusiker och musiker som ägnar sig åt västerländsk konstmusik ("klassisk musik").
Paralleller: målmedvetenhet, konkurrensutsatthet, rgelbunden träning, metodisk övning, offentligaframträdanden, presterar ofta tillsammans med andra och dyl. Men framförallt träningsmängd och att det krävs mycket att bli skicklig.
Har jag gått alldeles för OT får någon moderator rensa bort detta.

Fatalist
2005-08-29, 20:06
Men speeeeelaaa roll om man kan tävla i det eller ej. Släpp LÖS LITE FFS! *screwy*

Jag tycker det var en rolig tankegång, men jag tror droger ibland är lika essentiellt som dopingpreparat inom BB-världen när det kommer till låtskrivande!

bubbe
2005-08-29, 20:12
Får nog med musiker i detta samanhang erkänna att jag inte syftar på låtskrivare speciellt, vilket tråden handlar om, utan snarare på jazzmusiker, studiomusiker och musiker som ägnar sig åt västerländsk konstmusik ("klassisk musik").
Paralleller: målmedvetenhet, konkurrensutsatthet, rgelbunden träning, metodisk övning, offentligaframträdanden, presterar ofta tillsammans med andra och dyl. Men framförallt träningsmängd och att det krävs mycket att bli skicklig.
Har jag gått alldeles för OT får någon moderator rensa bort detta.

Jag skulle vilja säja att även om man kanske satsar väldigt mycket om man ska bli musiker, så saknas ändå den essentiella delen av en idrottsgren och det är själva tävlingen, allt handlar ju om tävling. målmedvetenheten, träningen osv.

En musiker gör det oftast som sitt kall, skulle mer jämföra en musiker med ex kirurg. Är det doping om en kirurg tar lungnande för att kunna klara av dom
pressade situationerna? Jag tycker inte det är doping, bara sorgligt och fel.

Garnax
2005-08-29, 20:13
Om man skriver låtar när man är hög på något, och det kan bevisas att man skriver bättre låtar när man är hög och tävlar med dessa låtar är det doping.

Om man är hög och skriver egna låtar som man inte tävlar med så anser jag det inte vara doping.

Om man dopar sig medans man bygger sina muskler, och inte tävlar eller tänker tävla så är det inte fusk enligt mig.

Om man dopar sig och bygger muskler man tävlar med har man fuskat.

Man kan nämligen inte fuska emot sig själv...

Cilia
2005-08-29, 20:14
*skrattar*
Jorgen blev irriterad.


jag är emot doping oavsett sport
det finns en anledning till att jag aldrig lyssnade på Oasis.
jag knarkade helt enkelt för lite

Champagne supernova
How many special people change
how many lives are living strange
where were you wnen we were getting high?
slowly walking down the hall
faster then a cannon ball
when were you while we were getting high?


kan man skriva en mer poetisk text än den?

Fagen
2005-08-29, 20:17
Om man skriver låtar när man är hög på något, och det kan bevisas att man skriver bättre låtar när man är hög och tävlar med dessa låtar är det doping.

Om man är hög och skriver egna låtar som man inte tävlar med så anser jag det inte vara doping.

Om man dopar sig medans man bygger sina muskler, och inte tävlar eller tänker tävla så är det inte fusk enligt mig.

Om man dopar sig och bygger muskler man tävlar med har man fuskat.

Man kan nämligen inte fuska emot sig själv...


Låter rimligt.

Fagen
2005-08-29, 20:20
Jag skulle vilja säja att även om man kanske satsar väldigt mycket om man ska bli musiker, så saknas ändå den essentiella delen av en idrottsgren och det är själva tävlingen, allt handlar ju om tävling. målmedvetenheten, träningen osv.

En musiker gör det oftast som sitt kall, skulle mer jämföra en musiker med ex kirurg. Är det doping om en kirurg tar lungnande för att kunna klara av dom
pressade situationerna? Jag tycker inte det är doping, bara sorgligt och fel.


Tror inte att alla här på forumet tävlar men de skulle nog hålla med om att de idrottar ändå.

bubbe
2005-08-29, 20:26
Tror inte att alla här på forumet tävlar men de skulle nog hålla med om att de idrottar ändå.

jag säger inte heller att dom dopar sig, och även om någon då skulle inta dopingklassat prepparat så klassar jag det som fel annat sätt. Dvs jag gör parallellerna till doping vid tävling, om man använder sig av doping utan att tävla tycker jag precis som i fallet kirurgen att det bara är fel och sorgligt!

Fagen
2005-08-29, 20:38
jag säger inte heller att dom dopar sig, och även om någon då skulle inta dopingklassat prepparat så klassar jag det som fel annat sätt. Dvs jag gör parallellerna till doping vid tävling, om man använder sig av doping utan att tävla tycker jag precis som i fallet kirurgen att det bara är fel och sorgligt!

Då är jag med.

Ninjasmurf
2005-08-29, 21:23
musik går ju egentligen inte att tävla i då resultatet är högst subjektivt (alla gillar inte samma masik sort), samt att det är en kreativ process (undataget brittan m.m.). Om man skulle kunna tävla i musik skulle man lika gärna kunna tävla i konst.

Bolio
2005-08-29, 21:26
musik går ju egentligen inte att tävla i då resultatet är högst subjektivt (alla gillar inte samma masik sort), samt att det är en kreativ process (undataget brittan m.m.). Om man skulle kunna tävla i musik skulle man lika gärna kunna tävla i konst.

Vad är bodybuilding då?

Pingu
2005-08-29, 21:26
Konst

Grahn
2005-08-29, 21:27
Vad är bodybuilding då?

Nämenförfan...inte en tråd till om huruvida byggning är en sport eller inte.

Bolio
2005-08-29, 21:44
Nämenförfan...inte en tråd till om huruvida byggning är en sport eller inte.

Jag har inte sagt att det inte är en "sport" (eller motsatsen). Jag undrar bara hur man kan anse att konst är subjektivt men inte byggning. Det är ju fett subjektivt vad man tycker är snyggt.

Grahn
2005-08-29, 21:46
Jag har inte sagt att det inte är en "sport" (eller motsatsen). Jag undrar bara hur man kan anse att konst är subjektivt men inte byggning. Det är ju fett subjektivt vad man tycker är snyggt.

byggning handlar ju inte om att vara snyggast dock.

Jense
2005-08-29, 21:47
han skrev ju styrkelyftare då bodybuilding tydligen inte räknas som idrott av svenska idrottsförbundet,, hallåååååååååå

Bolio
2005-08-29, 21:48
byggning handlar ju inte om att vara snyggast dock.

Nej, det handlar om att ha "mest estetiskt tilltalande fysik"... D.v.s. vad domarna tycker är snyggt och sånt. Oavsett vad är det precis lika subjektivt som musik eller vilken annan konstform. Och ni har alla fel och ni är alla idioter.

Jense
2005-08-29, 21:51
Nej, det handlar om att ha "mest estetiskt tilltalande fysik"... D.v.s. vad domarna tycker är snyggt och sånt. Oavsett vad är det precis lika subjektivt som musik eller vilken annan konstform. Och ni har alla fel och ni är alla idioter.


Det jag gillar mest med dig är att du inte dömmer folk snabbt.

Grahn
2005-08-29, 21:54
Nej, det handlar om att ha "mest estetiskt tilltalande fysik"... D.v.s. vad domarna tycker är snyggt och sånt. Oavsett vad är det precis lika subjektivt som musik eller vilken annan konstform. Och ni har alla fel och ni är alla idioter.

Nja de har ju definerat ett set med regler men javisst är det subjektivt, därav att byggning inte har någon vidare respekt hos mycket idrottsfolk.

Tolkia
2005-08-29, 21:58
För att närma sig topic igen finns det väl inga regler för hur man "får" respektive "inte får" skriva musik, och myten om den drogade konstnären som skapar i rusdimmorna är vida spridd och väääääldigt seglivad (vad är det som är så romantiskt med droger?); nästan i klass med myten om att den konstnär som lider mest är den som skapar bäst. Faktum är att musiker/författare/konstnärer som befinner sig bland dimmorna alltför ofta inte brukar bli särskilt långlivade vare sig som konstnärer eller fysiska personer. Visst finns Coleridge, men han är EN ...av hur många möjliga?

Fagen
2005-08-29, 22:10
För att närma sig topic igen finns det väl inga regler för hur man "får" respektive "inte får" skriva musik, och myten om den drogade konstnären som skapar i rusdimmorna är vida spridd och väääääldigt seglivad (vad är det som är så romantiskt med droger?); nästan i klass med myten om att den konstnär som lider mest är den som skapar bäst. Faktum är att musiker/författare/konstnärer som befinner sig bland dimmorna alltför ofta inte brukar bli särskilt långlivade vare sig som konstnärer eller fysiska personer. Visst finns Coleridge, men han är EN ...av hur många möjliga?

Elton John, Bob Dylan, Paul McCartney, John Lennon, Brian Wilson, Jimi Hendrix, Jim Morrison, Ozzy Osbourne, Paul Simon, Janis Joplin, Crosby-Stills and Nash, Robert Smith, Rolling Stones, James Brown, Miles Davis, Tom Petty and on and on and on...

Bolio
2005-08-29, 22:15
Elton John, Bob Dylan, Paul McCartney, John Lennon, Brian Wilson, Jimi Hendrix, Jim Morrison, Ozzy Osbourne, Paul Simon, Janis Joplin, Crosby-Stills and Nash, Robert Smith, Rolling Stones, James Brown, Miles Davis, Tom Petty and on and on and on...

Eazy-E, Tupac Shakur, Notorious B.I.G., Immortal Technique, and on and on and on...

Megatuttarna
2005-08-29, 22:16
Eazy-E, Tupac Shakur, Notorious B.I.G., Immortal Technique, and on and on and on...

Rick James bitch!

Krokodil
2005-08-29, 22:19
En tjejkompis spelar i symfoniorkester och där knapras det beta-blockerare som smågodis...

Bolio
2005-08-29, 23:08
Rick James bitch!

Fuck yo couch nigga!

Trance
2005-08-29, 23:22
Om man skriver låtar när man är hög på något, och det kan bevisas att man skriver bättre låtar när man är hög och tävlar med dessa låtar är det doping.


Klart som fan det inte är doping, du måste knarka loss rätt rejält själv.

Megatuttarna
2005-08-29, 23:59
Fuck yo couch nigga!

Hahaha

aliquis
2005-08-30, 00:07
Hur ser reglerna ut?
Jag blev nyfiken nu. :)ingen jävla bert eller vad han heter som gör musiken, minimalt med sång om det inte förstärker det musikaliska intrycket, i största möjliga mån elektronisk musik istället för akustisk, inga fula tjocka tjejer, inga smöriga grabbar.

Zozza
2005-08-30, 00:18
http://www.triggerfish.de/magazin/img/pete_180.jpg

Zozza
2005-08-30, 00:20
hela den här tråden känns lite narkotikapåverkad måste jag säga =)

norsk_gadd
2005-08-30, 11:05
Äh va fan, om man har fett med pengar, massa brudar och fans, varför inte lyxa till det med lite fin-röka eller lite import-snö från colombia..... måste man ha så mycket moral?

Bolio verkar va en rättvis och sansad kille. ;)

Megatuttarna
2005-08-30, 18:48
Vet ni varför Colombia och Jamaica aldrig kan mötas i fotboll?

Colombianerna sniffar bara linjerna och jamaicanerna röker gräset. Höhöhöhööä :)

Lasse Kongo
2005-08-30, 19:32
Vet ni varför Colombia och Jamaica aldrig kan mötas i fotboll?

Colombianerna sniffar bara linjerna och jamaicanerna röker gräset. Höhöhöhööä :)


:laugh:

kalle_banan
2005-08-31, 14:40
Okej, men har de artister du räknat upp då deltagit i dessa tävlingar? Kan du dessutom påvisa ett direkt samband mellan ökad kreativitet och drogmissbruk?
jag kan. och det är inget påstående, det är ett faktum.