handdator

Visa fullständig version : Pride Final Round (spoiler)


Kimo
2005-08-29, 18:13
Någon annan som har sett matcherna från Pride MW GP 2005 Final Round? Jag har hunnit se matcherna några gånger nu och här är några tankar:

* Tank vs. Yoshida såg väldigt suspekt ut (precis som de flesta av Yoshidas matcher, tex. mot Frye och Tamura). Tank lät Yoshida ta ryggen och försvarade sig inte alls mot strypningen. Tank höll ena handen på Yoshidas fot, till och med en person som aldrig tränat någon form av mattkamp kan intuitivt försvara sig bättre än så (dvs. skydda halsen). Man skulle kunna tro att Tank försökte sig på en toehold men det var ett ovanligt slött försök i så fall. Och dessutom borde han veta att det är viktigare att skydda halsen efter han gjorde exakt samma misstag mot Don Frye i UFC. Personligen tror jag att Yoshidas har få legitima matcher (mot Silva och Gardner), resten uppgjorda.

* Werdum imponerade och det var bara en tidsfråga innan något lås skulle sitta. Snyggast trianglearmbar sedan Coleman vs. Nog.

* Pride borde införa oavgjorda matcher alternativt extraronder. Nakamura och Vovchanchyn kunde lika gärna avgjorts med tärning.

* Silva hade lite väl stor respekt för Aronas nedtagningar. Han borde gått in och sluggat mer. Visst, han hade kanske blivit nedtagen men det blev han ju ändå. Hans förlust och Shoguns vinster tror jag symboliserar slutet på Silva-eran och början på Shogun-eran. När Silva pensionärer sig från ringen för att släppa fram dojons nästa stjärna så vet du var du hörde det först. ;)

* Shogun vs. Overeem var en av Prides bästa matcher någonsin. Overeem imponerade stort genom att neutralisera Shoguns nedtagningar, samma nedtagningar som han dominerade lil. nog med totalt i förra omgången och Overeem var strået vassare på kickboxningen. Men Shogan har förädlat den barbariska "sparka den som ligger" till konst och vann på sedvanligt brutal maner när han fångade Overeems arm och slog mot ansiktet till domaren bröt.

* Shogun vs. Arona började i samma anda som matchen ovan slutade. Visst hade Arona en tuffare match innan men är det turnering så är det. Shogun tog ner ADCC-kungen och bankade honom medvetslös. Mycket imponerande.

* Fedor vs. Crocop var matchen som alla väntat på. Fedors träning med K-1-stjärnor hade lönat sig och desto längre matchen gick, desto mer dominerade Fedor. En mycket bra match med två mycket skärpta fighters i toppform. I slutet tappade dock Crocop fokus och lät Fedor ta ner honom på mattan utan större ansträngning. Nu är det äntligen avgjort vem som är världens bästa tungviktare, vem ska nu kunna utmana Fedor?

En förbannat bra gala helt enkelt. Shogun, Fedor och Overeem (trots att han förlorade) stod för kvällens bästa insatser enligt mig, fett med respekt!

Jense
2005-08-29, 20:30
Shogun is teh man. han kommer bli nästa silva. även om jag inte tror at silva-eran är över.

chevychase
2005-08-30, 00:45
Grym gala!

Fan vad skönt att Fedor vann. Helt klart väldens just nu bästa fighter. Kanske den bäste någonsin?
Hade dock väntat mig mer av hans ground n pound. Tyckte inte han gick för fullt. Men man har ju hört att han inte är helt fräsch i högerhanden så..

Vad tror ni, var Arona "nöjd" med att ha spöat Silva eller var han helt j-a slut efter semin? därför jag tror en fräsch Arona spöar Shogun.

polle
2005-08-30, 02:02
Fedor! :hbang: :hbang: :hbang:

Papi
2005-08-30, 08:28
Jag tror starkt på Overeem i framtiden. Han hade kunnat vinna mot Shogun om han inte blivit så trött. Suverän match dock!

Samma med Crocop, det var konditionen som gjorde det. Han orkade helt enkelt inte. Kolla på hans sista vänsterspark när det bara är en minut kvar av matchen. Ingen kraft alls.
Fedor imponerade grymt, som vanligt! Nu kan han gå tillbaka till sitt jobb som traktor i sin hemby :D

Synd att Silva vs Arona blev en riktigt tråkig match. De var för rädda för att förlora för att våga göra något. Typisk grudge-match, tror aldrig jag sett en bra grudgematch. Förhoppningsvis retar detta upp Silva, så han får tillbaka sin gamla glöd.

Angående Tank Abbott, han är kass helt enkelt. När vann han en match senast mot någon som kan slåss? Hans "stil" funkade i början av sportens historia, när folk inte var så duktiga. Det kändes verkligen som att han bara var med för att få lite pengar.
Den enda av Yoshidas matcher som jag tror kan ha varit uppgjord, var väl mot Royce Gracie, där Yoshida vann på ett mycket märkligt sätt.

Bra turnering, allt som allt!

Wicked
2005-08-30, 11:09
Kimo, det vore bra om du lägger upp officiella resultat innan du skriver vad du tycker, så att folk först kan se vem som vann, tillvägagångssättet osv.

Match - Vinnare - Förlorare - Vinstsätt - Minut och Runda
1 - Kazuhiro Nakamura - Igor Vovchanchyn - Decision (Unaminous) - 5:00 2
2 - Ricardo Arona - Wanderlei Silva - Decision (Unaminous) - 5:00 2
3 - Mauricio Rua - Alistair Overeem - TKO (Strikes) - 6:42 1
4 - Fabricio Werdum - Roman Zentsov - Submision (Triangle Armbar) - 6:01 1
5 - Hidehiko Yoshida - David Abbott - Submission (Choke) - 7:40 1
6 - Fedor Emelianenko - Mirko Filipovic - Decision (Unaminous) - 5:00 3
7 - Mauricio Rua - Ricardo Arona - KO (Strikes) - 2:54 1

Annars jättebra kommenater :thumbup:

// Wicked

Wicked
2005-08-30, 11:11
Den enda av Yoshidas matcher som jag tror kan ha varit uppgjord, var väl mot Royce Gracie, där Yoshida vann på ett mycket märkligt sätt.


Faktiskt så gick den matchen om och blev oavgjord året efter i Pride shockwave 2003.

// Wicked

weli
2005-08-30, 12:02
Vet nån när Remy Bonjansky Kör hans nästa match.

Han e grym som fan.....He is THE ONE AND ONLY :hbang:

PopEye2
2005-08-30, 12:16
remy bonjasky? menar du han som var i final conflict heter alistair overeem. Jag tyckte galan var bra, det mest dramatiska kom från chutebox grabbarna.

Wicked
2005-08-30, 12:18
Remy Bonjasky hör hemma i den korrumperade sporten K-1. Inte i Pride som den här tråden handlar om.

// Wicked

Kwon
2005-08-30, 12:20
Vet nån när Remy Bonjansky Kör hans nästa match.

Han e grym som fan.....He is THE ONE AND ONLY :hbang:

Fel organisation Weli! :)

Kwon
2005-08-30, 12:43
Juste

Fedors Mini-Fish Dance

http://s26.yousendit.com/d.aspx?id=2Q2FSTP5LU1S2387OAD0UMGX25

Kimo
2005-08-30, 14:10
Angående Tank Abbott, han är kass helt enkelt. När vann han en match senast mot någon som kan slåss? Hans "stil" funkade i början av sportens historia, när folk inte var så duktiga. Det kändes verkligen som att han bara var med för att få lite pengar.
Den enda av Yoshidas matcher som jag tror kan ha varit uppgjord, var väl mot Royce Gracie, där Yoshida vann på ett mycket märkligt sätt.


Jag håller med dig om att Tank Abbott inte är någon top-fighter men jag tror likväl att hans match var uppgjord på förhand. Om du kollar på hans match mot Don Frye i Ultimate Ultimate 1996 så försölkr han försvara en rear naked choke med en toehold vilket slutar med att han blir utstrypt. Det är ingen vidare smart strategi (jag har testat själv några gånger och kan intyga detta). Tim "Obake" Catalfo gick samma öde till mötes mot Tom Ericson i Pride. Om du kollar på UFC Legends med Tank Abbott så säger han dessutom rakt ut att det var en korkad idé att gå efter Fryes fot när han hade ryggen, så han var högst medveten om det. Det enda som fattades i matchen mot Yoshida var att Tank inte skrek "snälla, stryp ut mig!".


http://www.sherdog.com/images/pictures/16487.jpg

Papi
2005-08-30, 16:15
Faktiskt så gick den matchen om och blev oavgjord året efter i Pride shockwave 2003.

// Wicked

Jo, jag vet. Just på grund av att beslutet var högst tveksamt. Jag hade för mig att Royce vann rematchen... :confused:

Tank har inget i en högklassig tävling som Pride att göra, tycker jag. Bara freakshow, fast japanerna verkar ju gilla sånt. Kolla Giant Silva t ex :laugh:

Nu vill jag se Fedor köra mot Mark Hunt och Kharitonov! Det lär bli underhållande!

Kimo
2005-08-30, 17:58
Jo, jag vet. Just på grund av att beslutet var högst tveksamt. Jag hade för mig att Royce vann rematchen... :confused:

Första matchen var inte med fulla Pride-regler (begränast med slag och sparkar etc.) eftersom den skulle likna den historiska matchen då deras föräldrar(?) möttes för länge sedan. Som bekant avbröt domaren matchen alldeles för tidigt. Andra matchen var med vanliga Pride-regler gällande kontakten men Royce fick igenom att det inte skulle vara några domarbeslut, dvs. att matchen avgjordes på knock eller submission och inget annat. Royce gjorde en helt ok match och hade vunnit på poäng om han själv inte hade drivit igenom specialregler.