handdator

Visa fullständig version : "Gunillas mat en vanlig dag"


christian
2005-08-29, 07:44
Kanal 5 kl 20 ikväll. "Outsiders".

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=427653 och
http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=427656


Frukost:
#
Sex, sju smörgåsar. Enbart vitt bröd. Påläggen består av räkost och/eller fet salamikorv. Om det finns rester, exempelvis pyttipanna, tacos eller chili con carne, från kvällen innan äter hon upp dem också. Till det en liter sockrad apelsinjuice.

Lunch:
#
En pizza med kött och bearnaisesås eller den största hamburgertallrik med pommes frites som Bårestakiosken i Skinnskatteberg serverar. Till det en halv liter Coca-cola och mjukglass.

Mellanmål:
#
En påse blandgodis, upp till ett halvt kilo, alternativt en påse (300 gram) med lökchips. Hon sköljer ner med 1,5 liter Coca-cola.

Middag:
#
Två rejäla köttbitar, á 250 gram, med pommes frites med bearnaisesås. Till det en liter standardmjölk.

Kvällsmål:
#
Smågodis, chips, en 200 gram stor chokladkaka, 1,5-2 liter Coca-cola.

Fettecke
2005-08-29, 07:55
helvete va fet hon borde vara... skit att jag jobbar kväll annars hade jag campat framför TVn...

Fultjack
2005-08-29, 07:56
hon tar bulken på allvar i alla fall :MrT:

Fettecke
2005-08-29, 07:57
hon tar bulken på allvar i alla fall :MrT:
jajävlar.... :laugh: :laugh: :laugh:

Solros
2005-08-29, 08:00
Gjorde mig hungrig.

Mental
2005-08-29, 08:00
Hon har inte arbetat på flera år, villket borde göra att hon går på soc? hur katten har man då råd med barn boende och det matkontot? Trodde man mer eller mindre levde på svältgränsen när man går på soc, men tydligen kan man svulla och hälla i sig en 15 öl på krogen då och då.
Men iof kanske hon är rik och lever på ränta eller gammalt sparkapital eller något?

J.Saarela
2005-08-29, 08:06
Buhu buhu jag är fet å äcklig.Men stoppa inte mat i mun.

Mental
2005-08-29, 08:10
Buhu buhu jag är fet å äcklig.Men stoppa inte mat i mun.

Mjae. jag tror det kan vara lika jävligt som att sluta supa eller skjuta upp saker i armen. Är man en missbrukare så är man.
Vore det lätt att bara sluta med något skulle vi nog inte ha många rökare idag tex.

Kebab-Arne
2005-08-29, 08:28
"Sockrad apelsinjuice" Huh?

Hon äter som en man iaf...

mystic[-_-]
2005-08-29, 09:09
:sleep: :sleep: diciplin?

Ninjamicke
2005-08-29, 09:11
Mjae. jag tror det kan vara lika jävligt som att sluta supa eller skjuta upp saker i armen. Är man en missbrukare så är man.
Vore det lätt att bara sluta med något skulle vi nog inte ha många rökare idag tex.

Det håller jag med om! Försöker själv gå ner i vikt så jag undviker allt godis o sockerdricka, även chips och ostkrokar. Tidigare i våras slutade jag snusa och känslan av båda dessa är ungefär samma, man känner ett sug och ett begär hela tiden. Visst går det att sluta men då gäller det att man är motiverad, men även att man inte mår dåligt psykiskt, det är jag fullt övertygad om.

Pellefant
2005-08-29, 09:15
Mer här. Gunilla kan man även få kontakt med under kanal5 eget "diskussionsforum" acess.

Program-sida:
http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=10874

Forumet:
http://access.kanal5.se/default.ns?lngItemID=1013&action=viewforum&intForumID=62

jwzrd
2005-08-29, 09:17
Bara jag som tror hon äter mycket mer än så? Det där är inte så förbaskat mycket.

christian
2005-08-29, 09:24
Bara jag som tror hon äter mycket mer än så? Det där är inte så förbaskat mycket.

Sant, säkerligen en del hon trycker i sig som hon glömmer eller förtränger.

Men det där är mycket för en stillasittande kvinna som redan är gravt överviktig och har dålig insulinkänslighet.

jwzrd
2005-08-29, 09:33
Sant, säkerligen en del hon trycker i sig som hon glömmer eller förtränger.

Men det där är mycket för en stillasittande kvinna som redan är gravt överviktig och har dålig insulinkänslighet.

Helt klart. Jag hade dock väntat mig någon som intensivmockar ner 20000 kcal om dagen :) Det där kan väl inte vara mycket mer än 5000?

Lasse Kongo
2005-08-29, 09:46
5000 är väl rätt mkt för henne som kanske skulle klara sig på 2000kcal med aktivitet inräknat, just nu verkar väl enda aktiviteten vara att äta ;)

Fyfan, klarar inte av sånna där människor, "ooo jak er sjuk moste ha hjelp"

Sluta ät allt skit för fan, visst det kanske inte är så lätt för vissa, men för det första fattar de ju inte vad som är onyttigt vs nyttigt för fan.

Ja ska se skiten och sitta och bli arg.

spacedog
2005-08-29, 09:48
"Jag litar inte på feta människor. Kan man inte ta ansvar för sin egen kropp så kan man inte ta ansvar för något annat heller", sa ett befäl en gång till någon - minns inte vem. Elakt kanske, men ibland undrar man ju om han inte hade rätt. Den feta maten är som en drog, ja. Men gäller det för stillasittandet också? Som jwzrd säger så är det där inte sååå fasligt mycket käk, men det blir förstås en katastrof om man spenderar hela dagarna i tv-soffan.

Kwon
2005-08-29, 10:05
5000 är väl rätt mkt för henne som kanske skulle klara sig på 2000kcal med aktivitet inräknat, just nu verkar väl enda aktiviteten vara att äta ;)

Fyfan, klarar inte av sånna där människor, "ooo jak er sjuk moste ha hjelp"

Sluta ät allt skit för fan, visst det kanske inte är så lätt för vissa, men för det första fattar de ju inte vad som är onyttigt vs nyttigt för fan.

Ja ska se skiten och sitta och bli arg.

Pratar alla såna människor som Snel hest också? :D

Jak er sjuk hest

Lasse Kongo
2005-08-29, 10:06
Pratar alla såna människor som Snel hest också? :D

Jak er sjuk hest

Jak er fet flådhest

Ja, så snackar de vet du Kwonisch

MasterChief
2005-08-29, 11:29
Helt klart. Jag hade dock väntat mig någon som intensivmockar ner 20000 kcal om dagen :) Det där kan väl inte vara mycket mer än 5000?

Det är nog närmare 9000-10000 kalorier. Men jag håller med...Hon drar nog i sig betydligt mer titt som tätt. Det här är nog en "bantardag". :D

MasterChief
2005-08-29, 11:31
Märkligt hur vissa här har lätt att se ner på människor som inte är lika starka och balla som ni. *screwy*

Vic_1981
2005-08-29, 11:36
5000 är väl rätt mkt för henne som kanske skulle klara sig på 2000kcal med aktivitet inräknat, just nu verkar väl enda aktiviteten vara att äta ;)

Fyfan, klarar inte av sånna där människor, "ooo jak er sjuk moste ha hjelp"

Sluta ät allt skit för fan, visst det kanske inte är så lätt för vissa, men för det första fattar de ju inte vad som är onyttigt vs nyttigt för fan.

Ja ska se skiten och sitta och bli arg.

Tror du inte hon skulle slutat äta sån där skitmat om det nu vore så enkelt som du tror? Problemet är förmodligen djupare än så.

Yooo
2005-08-29, 11:37
Jag måste vara ärlig, jag blir äcklad av henne och hennes vräkande som kommer kosta mig pengar i längden. Svin? Jag vet.

mini_Arnold
2005-08-29, 11:38
Jag måste vara ärlig, jag blir äcklad av henne och hennes vräkande som kommer kosta mig pengar i längden. Svin? Jag vet.
Jag blir också äcklad men samtidigt tycker jag synd om henne.
Skiter i skattepengarna, staten blåser oss på dem ändå om dem vill.

Kwon
2005-08-29, 11:47
Hoppas hon får en ny diet , tappar lite kilo o vinner lite fitnesstävlingar sen!

Gunilla - The Comeback!

Kaew
2005-08-29, 11:50
Hon hade val en son ? Det borde val vara nog skal for att ata battre , sitta och grata over hamburgern for att ingen hjalper henne ?? Hon har ju pengar att ata for , finnns sa manga mer manniskor som lider bra mycket mer an vad hon gor. ser dagligen folk i varre situation, att sitta a tycka synd om sig sjalv hjalper varken henne eller hennes son . *grr27*

MasterChief
2005-08-29, 11:57
Hon hade val en son ? Det borde val vara nog skal for att ata battre , sitta och grata over hamburgern for att ingen hjalper henne ?? Hon har ju pengar att ata for , finnns sa manga mer manniskor som lider bra mycket mer an vad hon gor. ser dagligen folk i varre situation, att sitta a tycka synd om sig sjalv hjalper varken henne eller hennes son . *grr27*

Du har ingen aning om vad hon har för demoner så tagga ner. Visst borde hon ta tag i sitt liv men har man jobbat med överviktiga (vilket jag har) vet man hur jävla hårt det kan vara. Jag hävdar bestämt att för vissa överviktiga är det svårare att äta bra och lite än det är för en heroinist att sluta med knark.

Cilia
2005-08-29, 12:07
"Jag litar inte på feta människor. Kan man inte ta ansvar för sin egen kropp så kan man inte ta ansvar för något annat heller", sa ett befäl
visar på att han inte fattade vad han pratar om

Grahn
2005-08-29, 12:08
Är väl en psykisk åkomma som alla andra, svårt för de som inte lider av den att förstå den.

Mental
2005-08-29, 12:12
Är väl en psykisk åkomma som alla andra, svårt för de som inte lider av den att förstå den.

Jupp, en bruten fot kan man relatera till, men ett stukat sinne är svårare att greppa, det kommer man aldrig ifrån i dessa debatter.

Lasse Kongo
2005-08-29, 12:20
Hoppas hon får en ny diet , tappar lite kilo o vinner lite fitnesstävlingar sen!

Gunilla - The Comeback!

Annars kan hon ju alltid kontakta bandet Crashdiet, det kanske kan hjälpa henne?

spacedog
2005-08-29, 12:51
Hon verkar ju själv ha inställningen att det går bara man vill...fast bara när det gäller andra. "En alkoholist kan ju flytta ut i skogen, bort från kompisar och Systembolaget. Men mat finns runt en hela tiden." Själv kan hon alltså inte flytta ut i skogen, bort från McDonalds. Och hon har ju blivit erbjuden hjälp, men inte den hjälp hon tycker att hon skall ha. Fast vad det är för hjälp framgår tyvärr inte.

William
2005-08-29, 13:03
Hon verkar ju själv ha inställningen att det går bara man vill...fast bara när det gäller andra. "En alkoholist kan ju flytta ut i skogen, bort från kompisar och Systembolaget. Men mat finns runt en hela tiden." Själv kan hon alltså inte flytta ut i skogen, bort från McDonalds. Och hon har ju blivit erbjuden hjälp, men inte den hjälp hon tycker att hon skall ha. Fast vad det är för hjälp framgår tyvärr inte.

Jag har för mig att det var en magsäcksoperation som hon tackat nej till pga riskerna.

spacedog
2005-08-29, 13:05
Jag har för mig att det var en magsäcksoperation som hon tackat nej till pga riskerna.

Ja, det var den hjälp hon blivit erbjuden. Men vad alternativet är framgår inte. F ö är det nog ganska mycket som inte framgår av artikeln. Som vanligt.

Mental
2005-08-29, 13:06
bara att se programmet i kväll då

William
2005-08-29, 13:14
Ja, det var den hjälp hon blivit erbjuden. Men vad alternativet är framgår inte. F ö är det nog ganska mycket som inte framgår av artikeln. Som vanligt.

Finns inga andra riktiga alternativ för individer i hennes situation. Varken kostrådgivning och beteendeterapi fungerar speciellt bra. Troligtvis är läkemedel hennes bästa chans. Finsn dock inte så många alternativ där heller förutom Xenical och Reductil där det senare verkar mest lovande i dagsläget men även det har vissa risker.

Tolkia
2005-08-29, 13:18
En och annan blir äcklad av artikeln, en och annan blir äcklad av programmet. Själv blir jag ganska äcklad av den här tråden.

Tricklev
2005-08-29, 13:20
Stackars hennes son, vill se hur han ser ut.

Och dom 5000kalorierna hon slänger i sig är en hel del, hon lär bäll inte förbruka mycket mer än 2000, att gå upp en halvkilo om dagen är inte nyttigt ;)

spacedog
2005-08-29, 13:24
En och annan blir äcklad av artikeln, en och annan blir äcklad av programmet. Själv blir jag ganska äcklad av den här tråden.

Har du lust att utveckla det, eller är det för mycket begärt?

Kwon
2005-08-29, 13:31
Stackars hennes son, vill se hur han ser ut.

Och dom 5000kalorierna hon slänger i sig är en hel del, hon lär bäll inte förbruka mycket mer än 2000, att gå upp en halvkilo om dagen är inte nyttigt ;)

Hennes son ganske e grymt deffad, kylskåpet e ju praktiskt taget tomt när han hinner dit! JK :P

Tänkte det kanske var någon annan som käkade upp maten

"Morsan min äter mig ur huset.." etc
:naughty:

Tricklev
2005-08-29, 13:34
Hennes son ganske e grymt deffad, kylskåpet e ju praktiskt taget tomt när han hinner dit! JK :P

Tänkte det kanske var någon annan som käkade upp maten

"Morsan min äter mig ur huset.." etc
:naughty:

:laugh: :laugh:

Pellefant
2005-08-29, 13:51
Artikel om henne här:

http://www.expressen.se/index.jsp?a=427653

Mental
2005-08-29, 13:54
Artikel om henne här:

http://www.expressen.se/index.jsp?a=427653

Samma länk fins i trådens första post *whatever*

myggan
2005-08-29, 13:55
damn.. tänk att ha den aptiten, räcker ju att man kollar på en hantel så blir man biff med det kcal intaget :hbang:

Fatalist
2005-08-29, 13:57
Finns inga andra riktiga alternativ för individer i hennes situation. Varken kostrådgivning och beteendeterapi fungerar speciellt bra. Troligtvis är läkemedel hennes bästa chans. Finsn dock inte så många alternativ där heller förutom Xenical och Reductil där det senare verkar mest lovande i dagsläget men även det har vissa risker.

Åå jo, det gör det. Att hon tar sig samman och ger sig själv en FET bitchslap varje gång hon äter skitmat som i slutändad blir mer än 2500kcal/dag

Cilia
2005-08-29, 14:02
Har du lust att utveckla det, eller är det för mycket begärt?
jag är iaf en som förstår vad Tolkia menar

MasterChief
2005-08-29, 14:06
Åå jo, det gör det. Att hon tar sig samman och ger sig själv en FET bitchslap varje gång hon äter skitmat som i slutändad blir mer än 2500kcal/dag

Mr.Jag_Är_Så_Världsvan_Och_Vet_Bäst har uttalat sig...


Hur gammal var du? Torr bakom öronen?

mini
2005-08-29, 14:09
Jupp, en bruten fot kan man relatera till, men ett stukat sinne är svårare att greppa, det kommer man aldrig ifrån i dessa debatter.
:bow:

Megatuttarna
2005-08-29, 14:13
Fy fan vad gott och underbart allt det där lät. Ska följa det schemat nästa ätardag.

Mental
2005-08-29, 14:14
Åå jo, det gör det. Att hon tar sig samman och ger sig själv en FET bitchslap varje gång hon äter skitmat som i slutändad blir mer än 2500kcal/dag

Hehe, snacka om att diskvalifisera sig :)

Du har ingen aning eller erfarenhet om missbrukare och missbruksvård va?

Det är ungefär som att säga till en person med 2 brutna ben att sluta lipa och börja springa. Bara att örfila sig lite om man inte klarar av det.

Saker som vård, rehab osv är okänt för somliga

Kaboffastar
2005-08-29, 14:18
Fy fan vad gott och underbart allt det där lät. Ska följa det schemat nästa ätardag.

hahahahahaha

spacedog
2005-08-29, 14:20
jag är iaf en som förstår vad Tolkia menar

Så bra då.

nim
2005-08-29, 14:23
- Tar man bort maten från mig så finns det ingenting att leva för, säger Gunilla

Om maten är viktigare än sonen så tror jag hoppet är ute för henne.

Rockhard
2005-08-29, 14:26
förnedrings tv. haha titta på tjockisen! :thumbup:

Krokodil
2005-08-29, 14:33
Jag kan hålla mig för skratt! En sjuk människa ska inte hållas ansvarig för sin åkomma.

mangemani
2005-08-29, 14:37
var i samma sits(kanske inte lika allvarlig som den här personens)när jag var liten och upp i tonåren......man var fet som fan,åt allt som kom i ens väg,man sket i vikten,det enda som betydde nått var maten...familjen min var orolig och ville man skulle gå ner i vikt,men man lyssnade inte utan forsatte att frossa,vikten den sket man fullständigt i....det blev som en drog,man måste bara ha i sej maten annars mådde man inte bra.

men en dag(efter min första fylla)när man låg i sängen,bakis och kände sej helt vidrig,så klickade det bara till,nu ska jag fan göra nånting åt det här tänkte man och sen haffade man tag i sin tränande syrra,bad föräldrarna att sluta köpa skräp mat och sen var hjulen i rullning....kilona rasade snabbt och "brutalt",min kropp mådde piss,men man fortsatte(var sååå nära att slinka tillbaks till "mitt gammla jag" ett flertal ggr)...tillslut hade man gått ner från 140 till 85 efter några månader,,kroppen var söndertränad och svag efter denna "diet"(eller diet är väl inte det rätta ordet,svält stämmer nog bättre in).
sen gick man upp till 140 igen,för att sen göra om samma sak(men denna gång MYCKET långsammare och MYCKET försiktigare....jaja

MasterChief
2005-08-29, 14:43
var i samma sits(kanske inte lika allvarlig som den här personens)när jag var liten och upp i tonåren......man var fet som fan,åt allt som kom i ens väg,man sket i vikten,det enda som betydde nått var maten...familjen min var orolig och ville man skulle gå ner i vikt,men man lyssnade inte utan forsatte att frossa,vikten den sket man fullständigt i....det blev som en drog,man måste bara ha i sej maten annars mådde man inte bra.

men en dag(efter min första fylla)när man låg i sängen,bakis och kände sej helt vidrig,så klickade det bara till,nu ska jag fan göra nånting åt det här tänkte man och sen haffade man tag i sin tränande syrra,bad föräldrarna att sluta köpa skräp mat och sen var hjulen i rullning....kilona rasade snabbt och "brutalt",min kropp mådde piss,men man fortsatte(var sååå nära att slinka tillbaks till "mitt gammla jag" ett flertal ggr)...tillslut hade man gått ner från 140 till 85 efter några månader,,kroppen var söndertränad och svag efter denna "diet"(eller diet är väl inte det rätta ordet,svält stämmer nog bättre in).
sen gick man upp till 140 igen,för att sen göra om samma sak(men denna gång MYCKET långsammare och MYCKET försiktigare....jaja


Kudos till dig!! :thumbup: :hbang:

Rockhard
2005-08-29, 14:43
Jag kan hålla mig för skratt! En sjuk människa ska inte hållas ansvarig för sin åkomma.

Ändå spottar de flesta på knarkare/alkoholister....

Krokodil
2005-08-29, 14:46
Ändå spottar de flesta på knarkare/alkoholister....
Inte jag...

Mental
2005-08-29, 14:51
Ändå spottar de flesta på knarkare/alkoholister....

Ja, men så saknar de människorna empati och är säkert moderater hela bunten :booty:

Trance
2005-08-29, 14:58
Jag kan hålla mig för skratt! En sjuk människa ska inte hållas ansvarig för sin åkomma.

Nej, men ansvar för att vilja bli frisk.

Mental
2005-08-29, 15:01
Nej, men ansvar för att vilja bli frisk.

Nej, inte alltid det heller, många psykiska störningar gör individen omedveten om sin sjukdomsbild, ta bara alkoholisten tex, otroligt många kan inte förstå att de är sjuka, de ser bara alla andra som elacka och dumma i huvudet som försöker sjukförklara dem, förnekelsen är en del av sjukdomsbilden i många psykiska sjukdommar.

RobbeliRobban
2005-08-29, 15:01
Det är inte så himla lätt. Vet inte vem Gunilla är, vet inte hur hon ser ut eller vad hon väger. Men säg att ngn annan dam, väger kring 170kg. Att banta bort 50kg, är en jättebedrift som tar låååång tid. Lyckas hon med det, väger hon ändå 120kg, är kraftigt överviktig och ses fortfarande som fet och karaktärslös, och hon kanske behöver gå ner 50kg till för att vara nöjd med sitt utseende. Lätt uppgift? Knappast. Man hade tappat hoppet helt.

(Så skärpning i tråden)

aliquis
2005-08-29, 15:08
Men iof kanske hon är rik och lever på ränta eller gammalt sparkapital eller något?Är du rik får du ju inte soc.

Mental
2005-08-29, 15:19
Är du rik får du ju inte soc.

Vad har nu det med saken att göra?

mela
2005-08-29, 15:47
Det är ju sjukt att man kan vara äcklad av en människa för dess
sjukdom och problem. Jag har vart i en liknande sits.
Åt allt jag kom över, spydde dock sedan upp det.
Folk tycker synd om andra som har bulimi/anorexi, men inte om
dem som är hetsätare, vad är skillnaden egentligen ?

Lasse Kongo
2005-08-29, 16:11
JAG TYCKER VARKEN OM HETSÄTARE/ANOREKTIKER/ALKOLISTER/NARKOMANER ETC ETC ETC.

Tycker inte synd om NÅGRA människor som har satt sig i dessa sitsar själv, INGEN tvingar dessa personer att göra det dem gör oavsett vad de har varit med om i sina liv.

Svagt psyke och dålig karaktär, sen ska man tycka synd om dessa människor med, *spy* på dem gör jag.

Kaboffastar
2005-08-29, 16:16
JAG TYCKER VARKEN OM HETSÄTARE/ANOREKTIKER/ALKOLISTER/NARKOMANER ETC ETC ETC.

Tycker inte synd om NÅGRA människor som har satt sig i dessa sitsar själv, INGEN tvingar dessa personer att göra det dem gör oavsett vad de har varit med om i sina liv.

Svagt psyke och dålig karaktär, sen ska man tycka synd om dessa människor med, *spy* på dem gör jag.

Håller med.
Vill man så kan man kan man inte så vill man inte tillräckligt mycket, då kan man lika gäran låta bli.

Yankeee
2005-08-29, 16:23
Jag blir äcklad av att det finns folk som vill få dålig självdisciplin / karaktär till "psykisk sjukdom". Vad jag vet så finns det otaliga överviktiga som har lyckats förlora all övervikt så fort de bara har lagt lite energi på det (agerat alltså, inte snackat en massa bs).

Btw, lasse kongo, kunde inte ha sagt det bättre själv.

Grahn
2005-08-29, 16:26
Jag blir äcklad av folk med total brist på empati. Avsaknad av empati är ju iofs ett tecken på att man är psykopat och således en psykisk sjukdom så något motsägelsefullt.

Herkulez
2005-08-29, 16:26
Tror du inte hon skulle slutat äta sån där skitmat om det nu vore så enkelt som du tror? Problemet är förmodligen djupare än så.
problemet är att ditt könshår är rött.




den damen har nog inte länge kvar att leva.

Herkulez
2005-08-29, 16:29
Jag blir äcklad av att det finns folk som vill få dålig självdisciplin / karaktär till "psykisk sjukdom". Vad jag vet så finns det otaliga överviktiga som har lyckats förlora all övervikt så fort de bara har lagt lite energi på det (agerat alltså, inte snackat en massa bs).

Btw, lasse kongo, kunde inte ha sagt det bättre själv.
oja, som en polare till mig som varit fet hela sitt liv och sagt att han inte kan gå ner i vikt, han gjorde ett riktigt försök (ändå inte på elitnivå) utan började äta lite bättre och motionera mer, på 1.5 år gick han från 145kg till 85kg. Hans Yamaha R1:a gick inte mer som en Yamaha FS1:a kan jag lova

Yankeee
2005-08-29, 16:33
oja, som en polare till mig som varit fet hela sitt liv och sagt att han inte kan gå ner i vikt, han gjorde ett riktigt försök (ändå inte på elitnivå) utan började äta lite bättre och motionera mer, på 1.5 år gick han från 145kg till 85kg. Hans Yamaha R1:a gick inte mer som en Yamaha FS1:a kan jag lova

Du missade att det bara är de som inte går ner som är psyiskt sjuka ;)

Jävligt bra gjort av honom :bow:

scythe
2005-08-29, 16:34
Jag blir äcklad av folk som vill få vattenplaning, köra över på fel sida vägen och dö.

Kaboffastar
2005-08-29, 16:36
Jag blir äcklad av folk som vill få vattenplaning, köra över på fel sida vägen och dö.

haha vaa? :D

Lasse Kongo
2005-08-29, 16:36
Du missade att det bara är de som inte går ner som är psyiskt sjuka ;)

Jävligt bra gjort av honom :bow:

Instämmer, han lär säkerligen aldrig bli lika fet igen.

Tur att han blev av med sin "psykiska sjukdom" :D

My god vilka människor det finns.........................................

Herkulez
2005-08-29, 16:40
Jag blir äcklad av folk som vill få vattenplaning, köra över på fel sida vägen och dö.
jag blir äcklad över att det regnar så jag inte kan gå och träna wheelies *grr*

gothen
2005-08-29, 16:40
Orkar inte läsa igenom hela tråden men jag tycker att det är konstigt att hon vill ha hjälp från typ staten för sina "besvär". Hoppas hon betalar det själv bara... Visst, vi kommer säkert få betala en massa för henne ändå när hon får blodproppar och hjärtfel varannan vecka men jag tänker då inte betala för att någon inte orkar gå ut och gå.
Även om det är något psykiskt eller vad det nu kan vara så är det hennes eget ansvar, tycker jag då, igentligen har hon väll rätt till vård i vårat samhälle men det tycker jag dock är fel då hon själv har vållat skadan. Om hon nu är matberoende kan hon väll i alla fall röra på sig så att hon inte går upp i vikt lika snabbt...

Hon borde se det som sin skyldighet att antingen äta som normalt folk och gå ner galet mycket i vikt eller göra en magsäcks operation. Jag tror nog riskerna att fortsätta äta så där medför högre risker än en liten operation.
Såg lite snack om empati också; det saknar väll hon om någon? Förstår hon inte att alla inte vill betala för fetton som tar extra plats på flyget, sjukan och allt annat som deras fetma medför? Blir väll hatad av alla som tycker att det är allas ansvar att se till att alla mår bra...´

Lasse Kongo
2005-08-29, 16:41
Orkar inte läsa igenom hela tråden men jag tycker att det är konstigt att hon vill ha hjälp från typ staten för sina "besvär". Hoppas hon betalar det själv bara... Visst, vi kommer säkert få betala en massa för henne ändå när hon får blodproppar och hjärtfel varannan vecka men jag tänker då inte betala för att någon inte orkar gå ut och gå.
Även om det är något psykiskt eller vad det nu kan vara så är det hennes eget ansvar, tycker jag då, igentligen har hon väll rätt till vård i vårat samhälle men det tycker jag dock är fel då hon själv har vållat skadan. Om hon nu är matberoende kan hon väll i alla fall röra på sig så att hon inte går upp i vikt lika snabbt...

Hon borde se det som sin skyldighet att antingen äta som normalt folk och gå ner galet mycket i vikt eller göra en magsäcks operation. Jag tror nog riskerna att fortsätta äta så där medför högre risker än en liten operation.
Såg lite snack om empati också; det saknar väll hon om någon? Förstår hon inte att alla inte vill betala för fetton som tar extra plats på flyget, sjukan och allt annat som deras fetma medför? Blir väll hatad av alla som tycker att det är allas ansvar att se till att alla mår bra...´


:thumbup:

Trance
2005-08-29, 16:46
Jag hoppas ingen av er kör för fort, för om ni krashar med bilen så hoppas jag alla låter er ligga och dö. :)

scythe
2005-08-29, 16:53
haha vaa? :D
Min poäng var att man planerar att få vattenplaning lika lite som man planerar att hamna i ett drogmissbruk (t.ex.).

Att sitta och säga att folk i diverse missbruk (varesig det handlar om mat, alkohol eller droger) har valt själva att det ska gå åt helvete är helt jävla befängt.

Som någon tidigare skrev - om det nu är så enkelt som att bara sluta så borde hon väl vara smal vid det här laget.


Det faktum att det finns överviktiga människor (och missbrukare mm.) är bevis nog att ni har fel.







Jag blir äcklad av att det finns folk som vill få dålig självdisciplin / karaktär till "psykisk sjukdom". Vad jag vet så finns det otaliga överviktiga som har lyckats förlora all övervikt så fort de bara har lagt lite energi på det (agerat alltså, inte snackat en massa bs). .


Jävligt bra gjort av honom :bow:


Hur ska du ha det? Det var väl inte så jävla bra gjort av honom, med tanke på hur enkelt det är. Han gjorde ju bara vad han skulle.


Tog bara detta som ett exempel. På Kolozzeum finns överviktiga och det finns de som varit överviktiga och fått lovord och eloger för deras bantningsprestationer.
Men med inställningen som många har här borde de inte fått några jävla eloger, utan en örfil och ett "gör inte om det bara!

Pingu
2005-08-29, 16:56
Håller med dig Squat, missbruk är inget man bara kan sluta med sådär

Ninjamicke
2005-08-29, 16:56
JAG TYCKER VARKEN OM HETSÄTARE/ANOREKTIKER/ALKOLISTER/NARKOMANER ETC ETC ETC.

Tycker inte synd om NÅGRA människor som har satt sig i dessa sitsar själv, INGEN tvingar dessa personer att göra det dem gör oavsett vad de har varit med om i sina liv.

Svagt psyke och dålig karaktär, sen ska man tycka synd om dessa människor med, *spy* på dem gör jag.

Är du sinnessjuk? Man hoppas nästan att du drabbas av en djupare depression så kanske du lär dig nåt om livet... *screwy*

spacedog
2005-08-29, 16:57
Som någon tidigare skrev - om det nu är så enkelt som att bara sluta så borde hon väl vara smal vid det här laget.

Det faktum att det finns överviktiga människor (och missbrukare mm.) är bevis nog att ni har fel.

Hur ska du ha det? Det var väl inte så jävla bra gjort av honom, med tanke på hur enkelt det är. Han gjorde ju bara vad han skulle.


Ingen säger att det är enkelt. Men det är skillnad på "jävligt svårt" och "omöjligt utan medicinsk eller annan professionell hjälp".

grisbil3n
2005-08-29, 16:58
Jag blir äcklad av folk med total brist på empati. Avsaknad av empati är ju iofs ett tecken på att man är psykopat och således en psykisk sjukdom så något motsägelsefullt.

Varför ska jag bry mig om henne? Känner inte människan och känner därmed inte med människan. Empati är en sjuk jävla norm, grundläggande respekt räcker gott. Jag lägger mig inte i hennes fettoproblem och hon lägger sig inte i mina :D

Pingu
2005-08-29, 16:59
Missbrukare behöver nästan uteslutande alltid proffesionell hjälp för att komma ur sitt missbruk

Lasse Kongo
2005-08-29, 17:02
Är du sinnessjuk? Man hoppas nästan att du drabbas av en djupare depression så kanske du lär dig nåt om livet... *screwy*

Ärligt talat, knip din ****

Har du NÅGON SOM HELST ANING om vad jag har varit med om i livet eller gått igenom???????????????????????????????????


Om inte så knip istället.


Tror du att bara för att jag tycker så och har den inställningen så har jag glidit fram på en räckmacka och skrattat mig genom livet, så patetiskt, fick mitt första ryck på dig sen ja regga mig här, grattis :D

Grahn
2005-08-29, 17:04
Varför ska jag bry mig om henne? Känner inte människan och känner därmed inte med människan. Empati är en sjuk jävla norm, grundläggande respekt räcker gott. Jag lägger mig inte i hennes fettoproblem och hon lägger sig inte i mina :D

Har hon suttit och uttalat sig om dig här eller någon annan stans?

Jag tycker itne alls man måste sitta och sympatisera med hennes lidande hela dagarna men man behöver ju inte spotta på det heller.

Kaboffastar
2005-08-29, 17:04
Min poäng var att man planerar att få vattenplaning lika lite som man planerar att hamna i ett drogmissbruk (t.ex.).

Att sitta och säga att folk i diverse missbruk (varesig det handlar om mat, alkohol eller droger) har valt själva att det ska gå åt helvete är helt jävla befängt.

Vattenplaning kan man inte själv rå för, man kan ha helt nya däck, helt ny bil med alla finesser och köra UNDER tillåten hastighet och fortfarande få vattenplaning.

En sil å andra sidan kommer ju inte direkt flygandes från ingenstans och injecerar knark i en hemma i vardagsrummet. Det är något man väljer själv från början.
Det är ens eget fel varesig det handlar om mat, alkohol eller droger.

Men så tycker vi ju alla olika och har olika moral.

spacedog
2005-08-29, 17:05
Missbrukare behöver nästan uteslutande alltid proffesionell hjälp för att komma ur sitt missbruk

Men är hon en missbrukare då? (Retorisk fråga eftersom ingen av oss har en aning efter att ha läst Expressens korta notis.) Var går gränsen mellan att missbruka mat och att bara vara ett vanligt fetto som inte orkar lägga bort chipsen och ta en promenad? Jag har svårt att slita mig från Kolo ibland fastän jag vet att jag egentligen har viktigare saker att göra - är jag Kolo-missbrukare då? Skall jag få hjälp av staten?

scythe
2005-08-29, 17:05
Ärligt talat, knip din ****
Har du NÅGON SOM HELST ANING om vad jag har varit med om i livet eller gått igenom???????????????????????????????????

Om inte så knip istället.

Så sant. Då kan jag inte låta bli att fråga: har du någon aning om vad "Gunilla" gått igenom?

Cilia
2005-08-29, 17:05
Så bra då.
jag vet, alltid ego i centrum *eg*

Pingu
2005-08-29, 17:07
Jag vet inget om henne så det är inte alls säkert att hon är missbrukare, men när man bröjar få konsekvenser av sitt brukande så är man i riskzonen för missbrukare

Lasse Kongo
2005-08-29, 17:08
Så sant. Då kan jag inte låta bli att fråga: har du någon aning om vad "Gunilla" gått igenom?

Ja det har jag.

Hurså?

grisbil3n
2005-08-29, 17:10
Har hon suttit och uttalat sig om dig här eller någon annan stans?

Jag tycker itne alls man måste sitta och sympatisera med hennes lidande hela dagarna men man behöver ju inte spotta på det heller.

Spottar inte, men jag förbihåller mig rätten att skita blankt i andra människor, kanske missuppfattade din ståndpunkt. Påstod heller inte att hon jävlats med min skit, ville bara understryka hur man kan hålla relationen till sina medmänniskor smärtfri. Men människan är trots allt en potentiellt rejäl belastning för samhället och sådana tycker jag inte man ska dalta med...

Rockhard
2005-08-29, 17:12
Skillnad på missbruk och missbruk. Skräpmats-missbruk låter inte så allvarligt tycker jag. Ungefär som snus missbruk. Jag snusar och kan inte sluta då är jag missbrukare? Kanske det. Jag anser att det är mitt eget fel och ingen annans. Men folk slutar snusa varje dag. Varför kan inte matmissbrukare äta lite mindre då? Men det sker väl också antar jag, varje dag.

Grahn
2005-08-29, 17:13
Spottar inte, men jag förbihåller mig rätten att skita blankt i andra människor, kanske missuppfattade din ståndpunkt. Påstod heller inte att hon jävlats med min skit, ville bara understryka hur man kan hålla relationen till sina medmänniskor smärtfri. Men människan är trots allt en potentiellt rejäl belastning för samhället och sådana tycker jag inte man ska dalta med...

Det är en människa inte en "potentiell belastning" iofs.

scythe
2005-08-29, 17:13
Ja det har jag.

Hurså?
Jag hoppas verkligen att du är smart nog att förstå var jag ville komma med föregående inlägg.

Lasse Kongo
2005-08-29, 17:17
Jag hoppas verkligen att du är smart nog att förstå var jag ville komma med föregående inlägg.

Ja det är jag faktiskt, och kunde inte bry mig mindre :thumbup:

Orka ta allt seriöst, fan det var bra att jag fick ett utbrott där förut, ska gå och suga i mig en cigg nu bara för det.

Hoppas jag får cancer!! Skriver det så ni slipper...

*rökasmile* fan tog den borts för? eller har den ens funnits här? hm har för mig det....

Pingu
2005-08-29, 17:17
Rockhard : Det är just det, är du missbrukare så kan du inte sluta, blanda det med en ruggig massa ångest, skuldkänslor etc så har du en jobbig blandning.

grisbil3n
2005-08-29, 17:17
Det är en människa inte en "potentiell belastning" iofs.

Om man låter folk fucka upp sina och andras liv hursomhelst och hela tiden skickar signalerna att "Det är ok, du är bara människa, vi ordnar detta", så tror jag det kommer gå åt helvete i stor skala förr eller senare. Nu förstör hon ju främst för sig själv men i förlängningen så handlar det ju om alla typer av missbruk o dylikt.

Trance
2005-08-29, 17:19
Ja det är jag faktiskt, och kunde inte bry mig mindre :thumbup:

Orka ta allt seriöst, fan det var bra att jag fick ett utbrott där förut, ska gå och suga i mig en cigg nu bara för det.

Hoppas jag får cancer!! Skriver det så ni slipper...

*rökasmile* fan tog den borts för? eller har den ens funnits här? hm har för mig det....

Anser du att du borde få hjälp av staten om du får cancer av rökningen?

Mental
2005-08-29, 17:23
:smokin: menar du?

Lasse Kongo
2005-08-29, 17:23
Anser du att du borde få hjälp av staten om du får cancer av rökningen?

Nej, alltså är det så att det helt klart är rökningen som har ställt till det så är det ju mitt eget fel faktiskt och ja borde ju få tyna bort utan hjälp.

Men jag får ju hjälp, så rätt onödigt att tacka nej dock ;)

Lasse Kongo
2005-08-29, 17:25
:smokin: menar du?

Ja precis!

Grahn
2005-08-29, 17:32
Låter som en massa ursäkter för sitt taskiga betende detta, vårdsystemets eventuella prioriteringar förändras nog föga av "vafan ditt äckel det är ju bara att äta mindre!" mentaliteten som visats här och i alla tidigare trådar där samma kolomedlemar gottar sig.

spacedog
2005-08-29, 17:41
Låter som en massa ursäkter för sitt taskiga betende detta, vårdsystemets eventuella prioriteringar förändras nog föga av "vafan ditt äckel det är ju bara att äta mindre!" mentaliteten som visats här och i alla tidigare trådar där samma kolomedlemar gottar sig.

Jodå, kan vi bara sprida den mentaliteten till beslutsfattare inom vården så kan man snart på bredare front sparka ut gnällspikarna för att istället prioritera viktigare saker, såsom silikonimplantat åt redan snygga tjejer.

Nej, men allvarligt nu. Måste man antingen tycka "bit ihop och ryck upp dig" eller "stackars människa, psykiska problem, låt skattepengarna hagla"? Har vi inte nog av megapolarisering i dagens samhällsdebatt?

gothen
2005-08-29, 17:43
Jodå, kan vi bara sprida den mentaliteten till beslutsfattare inom vården så kan man snart på bredare front sparka ut gnällspikarna för att istället prioritera viktigare saker, såsom silikonimplantat åt redan snygga tjejer.

Nej, men allvarligt nu. Måste man antingen tycka "bit ihop och ryck upp dig" eller "stackars människa, psykiska problem, låt skattepengarna hagla"? Har vi inte nog av megapolarisering i dagens samhällsdebatt?

Siliokimplant görs väll inte många av statens sjukhus? Det är väll snarare privata kirurger som genomför operationerna? Låt dom göra det, det är deras liv och dom betalar för sina former, fettot i fråga låter oss betala för hennes former...

Grahn
2005-08-29, 17:44
Nej, men allvarligt nu. Måste man antingen tycka "bit ihop och ryck upp dig" eller "stackars människa, psykiska problem, låt skattepengarna hagla"? Har vi inte nog av megapolarisering i dagens samhällsdebatt?

Vet inte jag tycker inget av dem. Bara otroligt trött på den elitistiska mentaliteten som dras upp här varje gång någon postar en artikel med en fetknopp bara för att kunna sitta och bespotta dem.

Krokodil
2005-08-29, 17:51
Vet inte jag tycker inget av dem. Bara otroligt trött på den elitistiska mentaliteten som dras upp här varje gång någon postar en artikel med en fetknopp bara för att kunna sitta och bespotta dem.
Ja det här är ju inte den första tjockistråden. Det som skrämmer mig är att det finns nästan inga gränser för hur mycket folk kan avsky en medmänniska enbart baserat på hur deras kropp ser ut!

mela
2005-08-29, 17:53
Ja det här är ju inte den första tjockistråden. Det som skrämmer mig är att det finns nästan inga gränser för hur mycket folk kan avsky en medmänniska enbart baserat på hur deras kropp ser ut!


Jag tror mest att det är på hennes förhållande till mat.
men du har rätt, frågan är om de hade varit lika äcklade
om hennes matvanor inte hade synts på henne ?

spacedog
2005-08-29, 17:58
Ja det här är ju inte den första tjockistråden. Det som skrämmer mig är att det finns nästan inga gränser för hur mycket folk kan avsky en medmänniska enbart baserat på hur deras kropp ser ut!

Jag kan ha fel, men i det här fallet tror jag inte det är utseendet som retar upp folk, utan snarare passiviteten och kravet på att någon annan skall ta ansvar.

Focus
2005-08-29, 18:12
Lät jävligt gott. Men vilken jävla usel självdisiplin.

gothen
2005-08-29, 18:21
Jag stör mig på att hon vill ha betald hjälp. Lös det själv!
Varför ska inte tjocka betala dubbelt pris på t.ex. tåget när de ta upp två platser? Varför får de som väger 150kg få ha lika mycket bagage som jag när de väger nästan dubbelt så mycket?
Finns säkert folk som har någon anledning att de är feta men många är bara dumma...

mela
2005-08-29, 18:29
Jag stör mig på att hon vill ha betald hjälp. Lös det själv!
Varför ska inte tjocka betala dubbelt pris på t.ex. tåget när de ta upp två platser? Varför får de som väger 150kg få ha lika mycket bagage som jag när de väger nästan dubbelt så mycket?
Finns säkert folk som har någon anledning att de är feta men många är bara dumma...

Om de tar upp för stor plats får de iaf beställa två
platser på planet.

mela
2005-08-29, 18:30
Lät jävligt gott. Men vilken jävla usel självdisiplin.

Det är en sjukdom..
Det är ingenting hon kan styra.

Yankeee
2005-08-29, 18:32
Hur ska du ha det? Det var väl inte så jävla bra gjort av honom, med tanke på hur enkelt det är. Han gjorde ju bara vad han skulle.


Snälla, försök att tänka innan du skriver. Har jag sagt att det är LÄTT att gå ner i vikt? Har jag sagt att det inte är en prestation att förlora 50kg fett?

Mental
2005-08-29, 18:41
Nu ska jag köpa en påse chips och kolla på TV ;)

Yankeee
2005-08-29, 18:44
Jag kan ha fel, men i det här fallet tror jag inte det är utseendet som retar upp folk, utan snarare passiviteten och kravet på att någon annan skall ta ansvar.

Du har inte fel ;)

Det är väl i princip alltid så. Det är inte det att personerna är överviktiga som folk stör sig på, utan deras mentalitet.

userfriendly
2005-08-29, 18:48
Jag kan ha fel, men i det här fallet tror jag inte det är utseendet som retar upp folk, utan snarare passiviteten och kravet på att någon annan skall ta ansvar.

Jag har haft ätstörningar och träffat MÅNGA överviktiga (riktig fetma) och sett deras kamp...
det är förjävligt och inte något som man "e så slapp att man inte orkar ta sig ur det".
Dessa personer har seriösa problem bakomliggande och det är så FEL att kalla de för lata.
En person som är 10kg överviktig kanske är lat eller kan lite om hälsa o kost.. men FETMA är ett stört beteende mönster och ofta en ätstörningar...
många kan dessutom MASSOR om alla dieter eftersom de lever i ständigt missnöje med sig själva och drömmer om att gå ner i vikt men hela tiden tappar hoppet

axlpxl
2005-08-29, 18:49
Det viktiga i det hela är väl egentligen att alla här tycker om att se feta personer på tv :cool:

Pellefant
2005-08-29, 18:50
Nu börjar det strax!

Rockhard
2005-08-29, 18:52
Vems fel är det om man har ett missbruk då? Det måste ju vara ens eget fel det kan inte vara nån annans. Nån gång har man ju startat och när det gäller mat så är det ju bara psykiskt beroende och det tar längre tid att utveckla. Jag menar hon åt säkert massor under lång tid innan hon blev beroende, hon hade ju kunnat stanna upp och fundera vad hon höll på med under den tiden. Därmed inte sagt att jag inte tycker synd om henne att hon fastnat i sån skit.

Rockhard
2005-08-29, 18:53
Det viktiga i det hela är väl egentligen att alla här tycker om att se feta personer på tv :cool:

Feta på tv är dåliga föredömen och kan härledas till det mesta onda i världen ;)

Grahn
2005-08-29, 18:53
Orka bry sig i vems "fel" det är det mesta här i livet har sina orsaker.

scythe
2005-08-29, 18:54
Har jag sagt att det är LÄTT att gå ner i vikt? Har jag sagt att det inte är en prestation att förlora 50kg fett?
1. Jag vet inte, sa du det?
2. Jag vet inte, sa du det?

Snälla, försök att tänka innan du skriver.
Ska försöka, så är det åtminstone en av oss som gör det. Vad var det jag egentligen frågade?

Yankeee
2005-08-29, 18:54
1. Jag vet inte, sa du det?
2. Jag vet inte, sa du det?


Ska försöka, så är det åtminstone en av oss som gör det. Vad var det jag egentligen frågade?

Kom med något relevant istället.

Rockhard
2005-08-29, 18:54
Orka bry sig i vems "fel" det är det mesta här i livet har sina orsaker.

Hmm...många här verkar ju tycka att det inte är hennes fel att hon inte kunde göra något åt det...

Grahn
2005-08-29, 18:56
Hmm...många här verkar ju tycka att det inte är hennes fel att hon inte kan göra något åt det...

Det kanske är Bengt Persson 89s fel? Spela roll?
Vi lär knappast kunna utläsa det ur Aftonblaskan iaf.

Trance
2005-08-29, 18:58
Du har inte fel ;)

Det är väl i princip alltid så. Det är inte det att personerna är överviktiga som folk stör sig på, utan deras mentalitet.

Hur ser du på folk med anorexia?

Rockhard
2005-08-29, 18:59
Det kanske är Bengt Persson 89s fel? Spela roll?
Vi lär knappast kunna utläsa det ur Aftonblaskan iaf.

ok då. Men vad jag menade var att det inte är bengts fel. Det är hennes eget.

Trance
2005-08-29, 18:59
Jag stör mig på att hon vill ha betald hjälp. Lös det själv!
Varför ska inte tjocka betala dubbelt pris på t.ex. tåget när de ta upp två platser? Varför får de som väger 150kg få ha lika mycket bagage som jag när de väger nästan dubbelt så mycket?
Finns säkert folk som har någon anledning att de är feta men många är bara dumma...

Skulle du vilja ha hjälp om du körde av vägen när du kör bil för fort?

Skulle du vilja ha hjälp om du dricker för mycket alkohol och somnar i en snödriva?

spacedog
2005-08-29, 19:02
Skulle du vilja ha hjälp om du körde av vägen när du kör bil för fort?

Skulle du vilja ha hjälp om du dricker för mycket alkohol och somnar i en snödriva?

En betydande skillnad är att Gunilla inte precis dör i morgon om hon inte får hjälp. Men det jag tycker är viktigast här är att hon blivit erbjuden hjälp, men tackat nej.

Grahn
2005-08-29, 19:02
ok då. Men vad jag menade var att det inte är bengts fel. Det är hennes eget.

Hur vet du det? Är du utbildad på området och har utläst hennes livs historia genom Aftonbladets psykiska hotline?

Folk här är så satans snabba till att peka finger och ge dom över saker de inte vet något om.

Yankeee
2005-08-29, 19:03
Hur ser du på folk med anorexia?

Har ingen åsikt.

Däremot finns det en stor skillnad. Att inte äta är lättare än att försöka äta när man inte "kan".

Trance
2005-08-29, 19:03
Har ingen åsikt.

Däremot finns det en stor skillnad. Att inte äta är lättare än att försöka äta när man inte "kan".

Nej, det är exakt samma sak. Hur jäkla svårt är det att koka upp några deciliter makaroner och sätta i sig. Jag gör det hela tiden.

Grahn
2005-08-29, 19:03
Däremot finns det en stor skillnad. Att inte äta är lättare än att försöka äta när man inte "kan".

För att citera Allan, "källa på det tack".

scythe
2005-08-29, 19:05
Kom med något relevant istället.
Läs mina andra inlägg.

Trance
2005-08-29, 19:05
En betydande skillnad är att Gunilla inte precis dör i morgon om hon inte får hjälp. Men det jag tycker är viktigast här är att hon blivit erbjuden hjälp, men tackat nej.

Ja. Men min fråga var riktad till han som ansåg att hon inte skulle ha någon hjälp eftersom det kostar skattepengar. Ok då, rökning. Skador på levern från alkohol. Vad som helst. Frågan är, skall man få hjälp när man har självförvållade skador.

Yankeee
2005-08-29, 19:08
Nej, det är exakt samma sak. Hur jäkla svårt är det att koka upp några deciliter makaroner och sätta i sig. Jag gör det hela tiden.

Hur kan det vara samma sak? Vill inte kroppen / huvudet ha något så är chansen rätt stor att det kommer upp lika snabbt igen.

För att citera Allan, "källa på det tack".

Det är oftast lättare att inte göra x än att försöka göra x trots att man inte vill.

Trance
2005-08-29, 19:10
Hur kan det vara samma sak? Vill inte kroppen / huvudet ha något så är chansen rätt stor att det kommer upp lika snabbt igen.


Klart kroppen alltid vill ha mat, så det sitter bara i huvudet. Då är det bara att skaffa lite självdisciplin och äta. Som sagt, alla andra klarar det utan problem. Bara bita ihop och sluta löjla sig.

Grahn
2005-08-29, 19:10
Det är oftast lättare att inte göra x än att försöka göra x trots att man inte vill.

Väntar fortfarande på en källa på detta då jag inte alls ser det som självklart.

Yankeee
2005-08-29, 19:12
Väntar fortfarande på en källa på detta då jag inte alls ser det som självklart.

Hur tycker du att jag ska visa en källa på min uppfattning?

Yankeee
2005-08-29, 19:14
Klart kroppen alltid vill ha mat, så det sitter bara i huvudet. Då är det bara att skaffa lite självdisciplin och äta. Som sagt, alla andra klarar det utan problem. Bara bita ihop och sluta löjla sig.

Kan du äta när du är magsjuk? När du mår illa? Varför inte isåfall?

Grahn
2005-08-29, 19:17
Hur tycker du att jag ska visa en källa på min uppfattning?

Åhå din personliga uppfattning, okej. Vad baserar du den på då?

För jag ser då ingen skillnad i svårighet mellan de olika psykiska ätstörningarna, känns inte som om jag är kvalificerad nog för att slänga mig med åsikter i frågan heller för den delen.

Trance
2005-08-29, 19:19
Kan du äta när du är magsjuk? När du mår illa? Varför inte isåfall?

För att kroppen signalerar fysiskt illamående. Men de är ju inte magsjuka, om de kan bli friska genom att enbart ändra inställning så är det enbart i huvudet. Alltså är det bara bita ihop.

Tror det är dags för dig att ge dig nu, extrema ätstörningar är ganska lika faktiskt. Det är skillnad på att ligga några kilon över normal vikt och inte ta tag i det och att ha ett extremt vrickat förhållande till mat.

Yankeee
2005-08-29, 19:21
Åhå din personliga uppfattning, okej. Vad baserar du den på då?



Tja, att inte göra något kommer alltid för mig (och de flesta andra är jag rätt säker på) vara enklare än göra det trots att man inte vill. (Och ja, jag är medveten om att man kan vända på det)

userfriendly
2005-08-29, 19:23
men vafan tror ni på allvar att de känner efter hur de mår när de käkar????
jag har haft bulimi - hetsätit i perioder lia mkt som de käkar nu (men gjort mig av med det mesta)
MAN ÄTER TILLS MAN TROR ATT MAN SKA DÖ.. fick åka in på sjukhus första gångerna för att jag var så smal då att magtarmen tryckte på på nåt sjukt sätt...

Detta är oxå ett bevis på att synen på fetma o den romantiserade bilden av att vara smal leder till ännu mer ångest när man väl ätit.

När de väl har ätit nåt onyttigt tänker det "jaha nu ere redan kört då kan jag lika gärna fortsätta#

Yankeee
2005-08-29, 19:24
För att kroppen signalerar fysiskt illamående. Men de är ju inte magsjuka, om de kan bli friska genom att enbart ändra inställning så är det enbart i huvudet. Alltså är det bara bita ihop.


Och du vet hur anorektiker känner?

Grahn
2005-08-29, 19:24
Tja, att inte göra något kommer alltid för mig (och de flesta andra är jag rätt säker på) vara enklare än göra det trots att man inte vill. (Och ja, jag är medveten om att man kan vända på det)

Du tar alltså denna "levnadsvisdom" och aplicerar den på psykiska sjukdomar som en självklarhet mao.

Seriöst Yankeee du vet bättre än detta.

spacedog
2005-08-29, 19:27
Såhär tror jag det ligger till med folks skilda uppfattningar om anorektiker kontra de som lider av fetma. Anorektikern har - åtminstone tror jag geneme man uppfattar det så - hamnat i sin sits på grund av ett aktivt strävande efter att uppnå ett ideal. Det har vi lättare att acceptera eftersom det innebär ett visst mått av självuppoffrande. Fettot däremot - återigen är det så jag tror att de flesta uppfattar situationen - har bara suttit still framför tv:n och käkat chips. De flesta av oss tycker det är rätt gott att sitta framför tv:n och käka chips och gör det då och då, men det är något vi unnar oss. Alltså:

Anorektikern - en produkt av aktiva, jobbiga och onaturliga handlingar såsom överdriven träning eller fingrar i halsen. Saker vi inte vill göra.

Den fete - en produkt av passivitet, slappa handlingar som vi själva bara tillåter oss undantagsvis. Saker vi gärna gör.

Det är kanske inte så konstigt att man har lättare att känna sympati för anorektikern, eller?

Yankeee
2005-08-29, 19:30
Seriöst Yankeee du vet bättre än detta.

Nja, det gör jag nog tyvärr inte.

Dessutom sa jag att det var en skillnad mellan de olika, inte att det var en självklarhet.

Grahn
2005-08-29, 19:30
spacedog, jo det ligger nog något i det du säger. Men man får stiga lite över sånt tycker jag.

spacedog
2005-08-29, 19:30
spacedog, jo det ligger nog något i det du säger. Men man får stiga lite över sånt tycker jag.

Det får man. Men det förutsätter att man är medveten om att det är så man tänker och det är man kanske inte alltid.

Grahn
2005-08-29, 19:33
Nja, det gör jag nog tyvärr inte.

Dessutom sa jag att det var en skillnad mellan de olika, inte att det var en självklarhet.

Trist...

Du försökte använda det som bas för en värdering och såvitt jag kan se saknar ditt utalande någon som helst fast grund.

Grahn
2005-08-29, 19:34
Det får man. Men det förutsätter att man är medveten om att det är så man tänker och det är man kanske inte alltid.

Håller helt med, medvetenhet är något som vi alla kan bli bättre på rent generellt.

Yankeee
2005-08-29, 19:36
Såhär tror jag det ligger till med folks skilda uppfattningar om anorektiker kontra de som lider av fetma. Anorektikern har - åtminstone tror jag geneme man uppfattar det så - hamnat i sin sits på grund av ett aktivt strävande efter att uppnå ett ideal. Det har vi lättare att acceptera eftersom det innebär ett visst mått av självuppoffrande. Fettot däremot - återigen är det så jag tror att de flesta uppfattar situationen - har bara suttit still framför tv:n och käkat chips. De flesta av oss tycker det är rätt gott att sitta framför tv:n och käka chips och gör det då och då, men det är något vi unnar oss. Alltså:

Anorektikern - en produkt av aktiva, jobbiga och onaturliga handlingar såsom överdriven träning eller fingrar i halsen. Saker vi inte vill göra.

Den fete - en produkt av passivitet, slappa handlingar som vi själva bara tillåter oss undantagsvis. Saker vi gärna gör.

Det är kanske inte så konstigt att man har lättare att känna sympati för anorektikern, eller?

Tror nog mer att medierna påverkar en del, iaf för mig (måste tydligen skriva att det är min personliga åsikt). Hur ofta ser du en anorektiker i tv som gnäller / klagar / skyller ifrån sig / tycker att andra ska ta ansvar / osv? Ibland så är det något om h&m och deras reklam, men det är allt. Överviktiga ser man ju nästan dagligen gnällandes över något.

userfriendly
2005-08-29, 19:37
Såhär tror jag det ligger till med folks skilda uppfattningar om anorektiker kontra de som lider av fetma. Anorektikern har - åtminstone tror jag geneme man uppfattar det så - hamnat i sin sits på grund av ett aktivt strävande efter att uppnå ett ideal. Det har vi lättare att acceptera eftersom det innebär ett visst mått av självuppoffrande. Fettot däremot - återigen är det så jag tror att de flesta uppfattar situationen - har bara suttit still framför tv:n och käkat chips. De flesta av oss tycker det är rätt gott att sitta framför tv:n och käka chips och gör det då och då, men det är något vi unnar oss. Alltså:

Anorektikern - en produkt av aktiva, jobbiga och onaturliga handlingar såsom överdriven träning eller fingrar i halsen. Saker vi inte vill göra.

Den fete - en produkt av passivitet, slappa handlingar som vi själva bara tillåter oss undantagsvis. Saker vi gärna gör.

Det är kanske inte så konstigt att man har lättare att känna sympati för anorektikern, eller?

Anorexia är ofta matvägran o brukar handla om mer än viljan att bli smal, ofta extrma kontrollbehov, man vill tex inte ha mens eller gå o kissa tillssit.. men självklart vill man vara smal o inte väga nånting.. vara "ren som ett skelett"
Bulimia är däremot ofta mer en känsla av att man vill vara smal, man pressar sig så mkt att kontrollen tillsist brister och man hetsäter.. sen måste man kräkas o träna som fan för att bli av med skiten alltså..
BED- hetsätningsstörning, ofta ångestdämpande eller en "gränslöshet" allt eller inget... man gör sig inte av med det man äter..

Grahn
2005-08-29, 19:38
Tror nog mer att medierna påverkar en del, iaf för mig (måste tydligen skriva att det är min personliga åsikt). Hur ofta ser du en anorektiker i tv som gnäller / klagar / skyller ifrån sig / tycker att andra ska ta ansvar / osv? Ibland så är det något om h&m och deras reklam, men det är allt. Överviktiga ser man ju nästan dagligen gnällandes över något.

Jag har sett ett knippe TVprogram om anorektiker som visar hur deras vardag ser ut och hur de lider. Anledningen till att du inte ser dem kräva hjälp är kanske att ingen ifrågasätter deras sjukdom eller hjälpbehov?

userfriendly
2005-08-29, 19:39
Jag har sett ett knippe TVprogram om anorektiker som visar hur deras vardag ser ut och hur de lider. Anledningen till att du inte ser dem kräva hjälp är kanske att ingen ifrågasätter deras sjukdom eller hjälpbehov?

som sagt, jag tror INTE att det bara handlar om HM reklamen...

Yankeee
2005-08-29, 19:40
Anledningen till att du inte ser dem kräva hjälp är kanske att ingen ifrågasätter deras sjukdom eller hjälpbehov?

Mycket möjligt. Jag vet inte varför det är som det är. Och jag säger inte att överviktiga inte ska ha hjälp, däremot att de ska ta ansvar, precis som alla andra människor.

Grahn
2005-08-29, 19:41
Mycket möjligt. Jag vet inte varför det är som det är. Och jag säger inte att överviktiga inte ska ha hjälp, däremot att de ska ta ansvar, precis som alla andra människor.

Klart de ska!
Ingen kan hjälpa de som inte försöker hjälpa sig själva.

Yankeee
2005-08-29, 19:43
Klart de ska!
Ingen kan hjälpa de som inte försöker hjälpa sig själva.

Vi är nog rätt överens egentligen, bara det att jag alltid ska vara så extrem i diskutioner ;)

Grahn
2005-08-29, 19:46
Vi är nog rätt överens egentligen, bara det att jag alltid ska vara så extrem i diskutioner ;)

Mmmmm troligen.
Retar mig egentligen inte på dig utan mest som sagt att folk ska dra upp dessa topics för att spy galla över en person som de inte vet ngt om.

Helena B
2005-08-29, 19:48
Ja det här är ju inte den första tjockistråden. Det som skrämmer mig är att det finns nästan inga gränser för hur mycket folk kan avsky en medmänniska enbart baserat på hur deras kropp ser ut!

Jo jag kan själv intyga att det inte var kul..Nu har jag inte märkt någon avsky direkt mot mig. Men när jag blev av med övervikten så blev jag förvånad över hur alla började prata med en. I kön, på gymmet ja överallt och jag fattade ingenting *screwy* Jag är ju fortfarande jag, bara 30 kilo mindre..tycker det är hemskt

Pellefant
2005-08-29, 19:51
Jo jag kan själv intyga att det inte var kul..Nu har jag inte märkt någon avsky direkt mot mig. Men när jag blev av med övervikten så blev jag förvånad över hur alla började prata med en. I kön, på gymmet ja överallt och jag fattade ingenting *screwy* Jag är ju fortfarande jag, bara 30 kilo mindre..tycker det är hemskt

Har upplevt precis samma sak. Var kom alla trevliga människor ifrån liksom och var fanns de förut? *screwy*

Kaboffastar
2005-08-29, 19:53
Jo jag kan själv intyga att det inte var kul..Nu har jag inte märkt någon avsky direkt mot mig. Men när jag blev av med övervikten så blev jag förvånad över hur alla började prata med en. I kön, på gymmet ja överallt och jag fattade ingenting *screwy* Jag är ju fortfarande jag, bara 30 kilo mindre..tycker det är hemskt

Exakt samma för mig.. hmm jag vägde 106 ev sväng och nu 85 det är trots allt 21 kg "bara".

Fast jag tycker mer att jag fick skylla mig själv och att jag förtjänade att folk kalla mig fetto osv förr, har väl att göra med självförtorendet :)

Helena B
2005-08-29, 19:59
Exakt samma för mig.. hmm jag vägde 106 ev sväng och nu 85 det är trots allt 21 kg "bara".

Fast jag tycker mer att jag fick skylla mig själv och att jag förtjänade att folk kalla mig fetto osv förr, har väl att göra med självförtorendet :)

Ja alltså jag har ingen annan att skylla på än mig själv...Men människor behöver inte behandla en annorlunda för det...Jag är fortfarande samma människa

Helena B
2005-08-29, 20:01
Har upplevt precis samma sak. Var kom alla trevliga människor ifrån liksom och var fanns de förut? *screwy*

Visst är det konstigt...

mangemani
2005-08-29, 20:03
tycker att sådan tillfällen är utmärkta tillfällen att "hämnas"...dom som såg snett på en när man var "stor" och som nu blir så snälla och gulliga mot en när man är smal,ska man bara "ge en kick därbak"(inte bokstavligen talat)....den känslan är så jäkla skön.

Yooo
2005-08-29, 20:07
Jag blir också äcklad men samtidigt tycker jag synd om henne.
Skiter i skattepengarna, staten blåser oss på dem ändå om dem vill.



Helt rätt. Men man blir endå väldigt förgrymmad att hon inte kan växa upp och ta tag i sitt eget liv. Jag tror inte på hennes matberoend, lär hon sig äta rätt så försvinner det.

Cilia
2005-08-29, 20:08
Helt rätt. Men man blir endå väldigt förgrymmad att hon inte kan växa upp och ta tag i sitt eget liv. Jag tror inte på hennes matberoend, lär hon sig äta rätt så försvinner det.
ja just det......

Trance
2005-08-29, 20:10
Helt rätt. Men man blir endå väldigt förgrymmad att hon inte kan växa upp och ta tag i sitt eget liv. Jag tror inte på hennes matberoend, lär hon sig äta rätt så försvinner det.

Samma fråga till dig. Anser du att det är någon skillnad på henne och folk som har anorexia?

Yooo
2005-08-29, 20:10
Jag blir äcklad av att det finns folk som vill få dålig självdisciplin / karaktär till "psykisk sjukdom". Vad jag vet så finns det otaliga överviktiga som har lyckats förlora all övervikt så fort de bara har lagt lite energi på det (agerat alltså, inte snackat en massa bs).

Btw, lasse kongo, kunde inte ha sagt det bättre själv.



WORD.

Yooo
2005-08-29, 20:11
Samma fråga till dig. Anser du att det är någon skillnad på henne och folk som har anorexia?



Nej, absolut inte. Jag har själv haft det och tagit mig ur det.

Bjorne
2005-08-29, 20:13
Stackars hennes son, vill se hur han ser ut.

Och dom 5000kalorierna hon slänger i sig är en hel del, hon lär bäll inte förbruka mycket mer än 2000, att gå upp en halvkilo om dagen är inte nyttigt ;)Det där blir över 5000kcal, sedan så lagarar du knappst in ett halv kilo fett från 3000kcal och sedan, väger man så mycket som hon gör och äter så mycket, förbrukar man nog mer än 2000kcal.

Grahn
2005-08-29, 20:13
Nej, absolut inte. Jag har själv haft det och tagit mig ur det.

Du har vägt runt 200pannor eller ngt då?

Lasse Kongo
2005-08-29, 20:15
En väldigt bra bekant till mig (en tjej) ser ut som Gunilla gjorde i programmet (snäppet större tom) och inte fan tycker jag illa om henne, det spelar ingen roll hur man ser ut vare sig i ansiktet eller kroppen.

Hon jag känner varken kan få barn eller orkar att ta hand om dem om de skulle få barn, hon och hennes man fick barn när hon var smal en gång i tiden men de hade precis träffats så de gjorde abort, över 10 år sen, det mår båda 2 väldigt dåligt över.

Jag försöker så gott jag kan att hjälpa henne, men det är svårt, när hon väl ska ta tag i det blir hon så extrem, sjukt extrem, och det blir ju snart för tufft så då är hon snart tillbaka i samma sits, hon väger närmare 190 pannor och är dryga 170cm.

Jag har försökt så mkt att hjälpa henne med den kunskapen jag har, men det går inte, jävligt synd faktisk, man måste ju ändra på deras tankesätt, och det är inte lätt.

Hon vet att jag tycker lika mkt om henne om hon väger 190 eller 70kg, men det tråkiga är att hon inte kommer bli speciellt gammal, är bara 30 bast!

Hon har ju gått hos psykolog och provat mediciner osv, men det som aldrig ändras är ju hennes tankesätt runt maten, det som är så tragiskt, även om det är tufft så är det ju bara hon som kan dra det tyngsta lasset.

Så ni ser, jag har tom riktigt FETA vänner :thumbup:

Yooo
2005-08-29, 20:16
Du har vägt runt 200pannor eller ngt då?



Nej, mina problem var precis tvärt om.


Får hon ordning på kosten, undviker blodsockerfall och börjar röra på sig så försvinner det. Vill hon så kan hon.

Trance
2005-08-29, 20:17
Du har vägt runt 200pannor eller ngt då?

Nu är du långsam Grahn. Han pratade om anorexia.

Grahn
2005-08-29, 20:19
Nu är du långsam Grahn. Han pratade om anorexia.

Var lite tvetydigt men ja jag ser det nu.

*Flash*
2005-08-29, 20:37
Jag har haft ätstörningar av alla möjliga slag (anorexi, bullimi, typ tröstätit och då utan att spy upp).
Jag har varit sockerberoende, jag har varit djupt deprimerad och fått medicin för det, jag har mått så jävla dåligt att bara någon som mått lika dåligt verkligen kan förstå..
Och jag vet precis hur detkänns att stoppa i sig pizzan och godiset, dricka läsken..det är helt enkelt underbart.

Och enligt mig handlar det bara om frågan att VILJA sluta.

Det är hennes tankesätt som HON behöver ändra på och det kan ingen göra åt henne, visst samtalsterapi och dietister kan kanske hjälpa men om hon verkligen inte vill kommer det bara bli som det var innan hon fick hjälp.

mela
2005-08-29, 20:44
Jag har haft ätstörningar av alla möjliga slag (anorexi, bullimi, typ tröstätit och då utan att spy upp).
Jag har varit sockerberoende, jag har varit djupt deprimerad och fått medicin för det, jag har mått så jävla dåligt att bara någon som mått lika dåligt verkligen kan förstå..
Och jag vet precis hur detkänns att stoppa i sig pizzan och godiset, dricka läsken..det är helt enkelt underbart.

Och enligt mig handlar det bara om frågan att VILJA sluta.

Det är hennes tankesätt som HON behöver ändra på och det kan ingen göra åt henne, visst samtalsterapi och dietister kan kanske hjälpa men om hon verkligen inte vill kommer det bara bli som det var innan hon fick hjälp.


Förstår hur du menar. Been there, done that.
men man får tänka på att alla människor fungerar olika.
Jag ville inte bli frisk från min bulimi(det va min ända trygghet)
men jag blev tvingad att få hjälp och äta medicin.
I hennes fall tror jag mest på att hon kan vara:
1) rädd för att misslyckas
2) rädd för förändring
eller 3) för svag för att klara av det

Fatalist
2005-08-29, 20:55
Hehe, snacka om att diskvalifisera sig :)

Du har ingen aning eller erfarenhet om missbrukare och missbruksvård va?

Det är ungefär som att säga till en person med 2 brutna ben att sluta lipa och börja springa. Bara att örfila sig lite om man inte klarar av det.

Saker som vård, rehab osv är okänt för somliga

Det har jag, tack så mycket för upplysningen iaf. Men det är en jävla skillnad på att självmant stoppa i sig massa skit och vara tvungen att göra det. Hon KAN låta bli, lika mycket som en snusare KAN sluta snusa. Det handlar knappast om liv eller död om hon plötsligt skulle minska sitt energi-intag med 2000kcal. Förstår inte hur du kan prata om henne som om det är synd om henne. Bah

Hon skulle garanterat lyckas om hon följde min metod, vem kommer inte till bättre insikt över sitt eget liv än den som slår sig själv hårt som fan på käften varje gång han/hon gör nåt han/hon inte borde?

Här krävs det endast LITE VILJA! Varje örfil förstärker hennes tankar på just VILJAN! Och det är VILJAN som får henne att sluta äta!

*Flash*
2005-08-29, 20:59
Förstår hur du menar. Been there, done that.
men man får tänka på att alla människor fungerar olika.
Jag ville inte bli frisk från min bulimi(det va min ända trygghet)
men jag blev tvingad att få hjälp och äta medicin.
I hennes fall tror jag mest på att hon kan vara:
1) rädd för att misslyckas
2) rädd för förändring
eller 3) för svag för att klara av det
När du fått hjälpen ville du fortfarande vara bulimiker?
För om du verkligen ville fortsätta vara det så skulle du ju vara det nu, eller hur?

Trance
2005-08-29, 21:00
Det har jag, tack så mycket för upplysningen iaf. Men det är en jävla skillnad på att självmant stoppa i sig massa skit och vara tvungen att göra det. Hon KAN låta bli, lika mycket som en snusare KAN sluta snusa. Det handlar knappast om liv eller död om hon plötsligt skulle minska sitt energi-intag med 2000kcal. Förstår inte hur du kan prata om henne som om det är synd om henne. Bah

Hon skulle garanterat lyckas om hon följde min metod, vem kommer inte till bättre insikt över sitt eget liv än den som slår sig själv hårt som fan på käften varje gång han/hon gör nåt han/hon inte borde?

Här krävs det endast LITE VILJA! Varje örfil förstärker hennes tankar på just VILJAN! Och det är VILJAN som får henne att sluta äta!


Vem är tvungen till något? Din metod fungerar ju på alla sorts missbrukare, inklusive knarkare etc.

mela
2005-08-29, 21:01
När du fått hjälpen ville du fortfarande vara bulimiker?
För om du verkligen ville fortsätta vara det så skulle du ju vara det nu, eller hur?

Det var inte det jag menade, det var att jag inte ville få hjälp då.
Jag saknar fortfarande bulimin, men ja saknar inte ångesten.
Saknar bara att "kontrollera" allt och vara såpass smal som jag var.

Fatalist
2005-08-29, 21:04
Vem är tvungen till något? Din metod fungerar ju på alla sorts missbrukare, inklusive knarkare etc.

Nej det gör den inte, en inbiten knarkare klarar inte att sluta knarka utan hjälp. Du kan inte injicera heroin i 2 år sen sluta tvärt av på ren vilja, det fungerar inte. Du kommer få stoora problem med kramper, spyor, psykoser osv

*Flash*
2005-08-29, 21:04
Det var inte det jag menade, det var att jag inte ville få hjälp då.
Jag saknar fortfarande bulimin, men ja saknar inte ångesten.
Saknar bara att "kontrollera" allt och vara såpass smal som jag var.
Jag sa inte att man borde låta bli att hjälpa dom utan bara att hjälpen är bortkastad om dom inte är redo att ta emot den och göra nåt vettigt av den.

Kaew
2005-08-29, 21:04
kan visst forsta att hennes problem ar djupare en bara vikten , och alla respekt for dom orkar kanna medliande med dessa ting , dock kanns det som ett ruskigt j..vla lyxproblem att grata over att jag inte kan sluta ata "fel" mat . spontant kanns det som hon pissar alla manniskor som svalter , dor i diverse sjukdomar . 15 minuter sen gick jag forbi en man runt 60 ar , inga arma liggandes med en burk a hoppas pa att fa nagra kronor. Skulle vilja ge honom alla mina studiepengar men det spelar inge roll for det ar maffian som lamnar och hamtar honom(och tar alla pengar) . det ar ett litet skit exempel men det beror mig bra mycket mer en lilla feta gunilla som inte kan sluta ata hamburgare. har sjalv haft atstorning allvarlig sadan , men i slutandan sa ar det som alltid bara du sjalv kan ta dig ur trasket , rakna inte med att staten eller whatever ska kommma a hjalpad dig . sa jav la svenskt a gnalla sa fort det ar natt fel. *slap*

Grahn
2005-08-29, 21:04
Fatalist, jag har en annan metod men den inbegriper att hon får örfila till dig varje gång istället. Eftersom det skulle ge bättre motion och dessutom tror jag nöjet av att se dig hjula iväg som en flinga varje gång skulle stärka hennes självfötroende och hjälpa henne nå sitt mål. ;)

Fatalist
2005-08-29, 21:05
Fatalist, jag har en annan metod men den inbegriper att hon får örfila till dig varje gång istället. Eftersom det skulle ge bättre motion och dessutom tror jag nöjet av att se dig hjula iväg som en flinga varje gång skulle stärka hennes självfötroende och hjälpa henne nå sitt mål. ;)

Hehehhe..? nej

Grahn
2005-08-29, 21:06
Hehehhe..? nej

Attans... :(

Kaboffastar
2005-08-29, 21:10
Jag har haft ätstörningar av alla möjliga slag (anorexi, bullimi, typ tröstätit och då utan att spy upp).
Jag har varit sockerberoende, jag har varit djupt deprimerad och fått medicin för det, jag har mått så jävla dåligt att bara någon som mått lika dåligt verkligen kan förstå..
Och jag vet precis hur detkänns att stoppa i sig pizzan och godiset, dricka läsken..det är helt enkelt underbart.

Och enligt mig handlar det bara om frågan att VILJA sluta.

Det är hennes tankesätt som HON behöver ändra på och det kan ingen göra åt henne, visst samtalsterapi och dietister kan kanske hjälpa men om hon verkligen inte vill kommer det bara bli som det var innan hon fick hjälp.

Där satt den.

mini
2005-08-29, 21:14
Jag antar att Fatalist tycker att barnaga är ett särdeles effektivt grepp i barnuppfostran, samt att lite partnermisshandel då och då kan verka positivt och stärkande.

Lasse Kongo
2005-08-29, 21:14
Jag har haft ätstörningar av alla möjliga slag (anorexi, bullimi, typ tröstätit och då utan att spy upp).
Jag har varit sockerberoende, jag har varit djupt deprimerad och fått medicin för det, jag har mått så jävla dåligt att bara någon som mått lika dåligt verkligen kan förstå..
Och jag vet precis hur detkänns att stoppa i sig pizzan och godiset, dricka läsken..det är helt enkelt underbart.

Och enligt mig handlar det bara om frågan att VILJA sluta.

Det är hennes tankesätt som HON behöver ändra på och det kan ingen göra åt henne, visst samtalsterapi och dietister kan kanske hjälpa men om hon verkligen inte vill kommer det bara bli som det var innan hon fick hjälp.

Skönt att höra mina tankar från en som upplevt det på egen hand...

Hoppas du mår bra nu då.

Pingu
2005-08-29, 21:16
Bra skrivet Flash :thumbup: finns inte viljan att själv sluta så är alla former av behandling bortkastat

Rockhard
2005-08-29, 21:17
Hon hade inte sökt någon hjälp vad jag förstår? Och varför skulle hon, vad jag såg av programmet var en kvinna som verkade ganska nöjd med sig själv. Problemet hon hade var ju att folk så ner på henne, att hon var ful och lat typ. Men det är ju inte hennes fel utan alla andra fördomsfulla idioter. Så varför ändra något? Andra problemet var ju att hon hade lite svårt att röra sig, men det skulle dom ju lösa genom att flytta till ett enplanshus.

kimonque
2005-08-29, 21:18
sen att hon tar död på sig själv är väl heller inget problem

Rockhard
2005-08-29, 21:18
sen att hon tar död på sig själv är väl heller inget problem

hon kanske nämnde det...men jag missade det isf

kimonque
2005-08-29, 21:19
hon kanske nämnde det...men jag missade det isf

ingen aning, jag har inte sett programmet, såg bara reklamen.. men jag kan tänka mig att hon inte har så långt kvar med den kosten.

Megatuttarna
2005-08-29, 21:22
Jag antar att Fatalist tycker att barnaga är ett särdeles effektivt grepp i barnuppfostran, samt att lite partnermisshandel då och då kan verka positivt och stärkande.

Fy fan vad illaluktande inlägg. Stoppa orden i munnen sådär. Tar väl och testar jag med:

Jag antar att du är en manligt lagd klimakteriekossa som känner att det är riktigt jävla häftigt och rätt i tiden att motsätta sig allt som du upplever som "macho"? :thumbup:

För övrigt så är det så att man kan behöva hjälp med att finna rätt inställning inför en viktnedgång. Att finna sin motivation och framtidshopp är inte det lättaste alltid och det är detta som oftast är skillnaden mellan att orka och inte orka fram till sina mål. Att sedan faktiskt ta sig ner i vikt är fan inte så jävla omöjligt som folk här verkar tro.

mini
2005-08-29, 21:25
Jag antar att du är en manligt lagd klimakteriekossa som känner att det är riktigt jävla häftigt och rätt i tiden att motsätta sig allt som du upplever som "macho"? :thumbup:


Shit vad spooky, har vi träffats?

Rockhard
2005-08-29, 21:27
ingen aning, jag har inte sett programmet, såg bara reklamen.. men jag kan tänka mig att hon inte har så långt kvar med den kosten.

Nej det har hon säkert inte. Men det verkade inte bekymra henne


En annan sak. Störde mig otroligt på att när hon var i affären så var det typ: "om ja går förbi chipsen bli jag sugen, då kanske man tar några påsar, sen chokladen då blir man ju sugen å tar några kakor" . SUGEN wtf!? Varenda jäkel blir väl sugen när man går förbi chipsen. Vi har ju kommit fram till att det inte är självdisciplinbrist det är fråga om. Så det är ju synd att det framställs i programmet som att det är precis det som det är.

Trance
2005-08-29, 21:31
Nej det gör den inte, en inbiten knarkare klarar inte att sluta knarka utan hjälp. Du kan inte injicera heroin i 2 år sen sluta tvärt av på ren vilja, det fungerar inte. Du kommer få stoora problem med kramper, spyor, psykoser osv

Klart det går, är viljan tillräckligt stark så fungerar det.

Kaew
2005-08-29, 21:38
Nej det har hon säkert inte. Men det verkade inte bekymra henne


En annan sak. Störde mig otroligt på att när hon var i affären så var det typ: "om ja går förbi chipsen bli jag sugen, då kanske man tar några påsar, sen chokladen då blir man ju sugen å tar några kakor" . SUGEN wtf!? Varenda jäkel blir väl sugen när man går förbi chipsen. Vi har ju kommit fram till att det inte är självdisciplinbrist det är fråga om. Så det är ju synd att det framställs i programmet som att det är precis det som det är.

det ar val precis det ar , dalig sjalvdiciplin bara for att hon ar overviktig ska alla forsvara och verkligen forsta stackarn gunilla a hennes beroende . en ordentligt realitycheck for henne och en hel del skrivande medlemmar har ,vore kanske inte helt fel . ;Men det later ju sa fint nar man rycker ut till forsvar for dom svaga
;) :booty:

Trance
2005-08-29, 21:42
det ar val precis det ar , dalig sjalvdiciplin bara for att hon ar overviktig ska alla forsvara och verkligen forsta stackarn gunilla a hennes beroende . en ordentligt realitycheck for henne och en hel del skrivande medlemmar har ,vore kanske inte helt fel . ;Men det later ju sa fint nar man rycker ut till forsvar for dom svaga
;) :booty:

Nej, jag anser bara att alla skall ha rätt till hjälp och att det inte är självklart att man vet bakgrunden till allt. Knarkare har också dålig självdiciplin, det har rökare också osv.

Jompi
2005-08-29, 21:43
Fan va ja blev hungrig:D

Kaew
2005-08-29, 21:48
Nej, jag anser bara att alla skall ha rätt till hjälp och att det inte är självklart att man vet bakgrunden till allt. Knarkare har också dålig självdiciplin, det har rökare också osv.

helt klart haller med till fullo, la tonen nogot hard for att "retas" lite. dock blir jag lite forbannad nar problem likt detta far sadan stor uppmarksamhet . kanns som sa manga manniskor har ohyggligt mycket storre problem en detta ..

Megatuttarna
2005-08-29, 21:49
Shit vad spooky, har vi träffats?

Möjligen. Skaparlägret -71, va?

Trance
2005-08-29, 21:54
helt klart haller med till fullo, la tonen nogot hard for att "retas" lite. dock blir jag lite forbannad nar problem likt detta far sadan stor uppmarksamhet . kanns som sa manga manniskor har ohyggligt mycket storre problem en detta ..

Fetma är väl ett rätt stort problem i västvärlden.

mini
2005-08-29, 21:55
Möjligen. Skaparlägret -71, va?

:D

Tolkia
2005-08-29, 22:01
Empati är en sjuk jävla norm, grundläggande respekt räcker gott. Jag lägger mig inte i hennes fettoproblem och hon lägger sig inte i mina.
Och den här tråden är ett exempel på grundläggande respekt, antar jag?

Kaew
2005-08-29, 22:02
Fetma är väl ett rätt stort problem i västvärlden.

absolut helt klart , att jag reagerar ar just for att trots att det ar ett jobbigt fysiskt/psykisgt(kan inte stava full sen lange ) problem sa kanns det sa lojligt att klaga over for mycket mat , . hon har ju ett hem , har mat vatten en formodligen frisk son . hon kan troligtvist fortfarande vanda och ga ner i vikt . blir bara sur nar folk gnaller over trots allt smasaker nar det finns sa manga manniskor sa lider otroligt mer *grr* . aja det loser sig pa ett eller annat satt :devil: . kl o4:oo logar ut ..

Megatuttarna
2005-08-29, 22:03
Och den här tråden är ett exempel på grundläggande respekt, antar jag?

Hehe, finns ingen diskussionsvinnare som hyckleriet. Typ esset, atombomben. Rent jävla hus. :)

WHITEFOLKS
2005-08-29, 23:07
Ooofa invasionen av the last man har börjat =)

Metal_boy_
2005-08-29, 23:14
jaha? När kommer varmrätten?

Yes
2005-08-30, 01:38
Det har jag, tack så mycket för upplysningen iaf. Men det är en jävla skillnad på att självmant stoppa i sig massa skit och vara tvungen att göra det. Hon KAN låta bli, lika mycket som en snusare KAN sluta snusa. Det handlar knappast om liv eller död om hon plötsligt skulle minska sitt energi-intag med 2000kcal. Förstår inte hur du kan prata om henne som om det är synd om henne. Bah

Hon skulle garanterat lyckas om hon följde min metod, vem kommer inte till bättre insikt över sitt eget liv än den som slår sig själv hårt som fan på käften varje gång han/hon gör nåt han/hon inte borde?

Här krävs det endast LITE VILJA! Varje örfil förstärker hennes tankar på just VILJAN! Och det är VILJAN som får henne att sluta äta!
Lite vilja? *rolleyes*
Till att börja med krävs en total förändring av matvanorna, och då är förmodligen nuvarande matvanor väldigt djupt rotade. Det är liksom inte så att man plötsligt bestämmer sig för att äta som Gunilla, utan det är något man utvecklar över en lång tid. Sedan krävs en förändring av inställning och psyke. Då är det inte riktigt så enkelt som att bara slita sig från ångest, depression, tröstätande och alla andra problem. Man måste lära sig att verkligen inte vilja ha skräpmaten och lära sig uppskatta ett sundare liv. Den saken blir inte lättare av dom gruvliga abstinenserna.
Till sist så handlar det inte heller om en månad, eller ett år, utan att förändringarna skall vara bestående. Det kräver då en jävla vilja och fokusering.

För övrigt så tycker jag inte synd om henne. Hon borde varit klipskare än att låta det gå så långt. Till skillnad från dig förstår jag däremot hur svårt och stort hennes problem är. Knappast något man löser med lite örfilar.

*Flash*
2005-08-30, 10:22
Lite vilja? *rolleyes*
Till att börja med krävs en total förändring av matvanorna, och då är förmodligen nuvarande matvanor väldigt djupt rotade. Det är liksom inte så att man plötsligt bestämmer sig för att äta som Gunilla, utan det är något man utvecklar över en lång tid. Sedan krävs en förändring av inställning och psyke. Då är det inte riktigt så enkelt som att bara slita sig från ångest, depression, tröstätande och alla andra problem. Man måste lära sig att verkligen inte vilja ha skräpmaten och lära sig uppskatta ett sundare liv. Den saken blir inte lättare av dom gruvliga abstinenserna.
Till sist så handlar det inte heller om en månad, eller ett år, utan att förändringarna skall vara bestående. Det kräver då en jävla vilja och fokusering.

För övrigt så tycker jag inte synd om henne. Hon borde varit klipskare än att låta det gå så långt. Till skillnad från dig förstår jag däremot hur svårt och stort hennes problem är. Knappast något man löser med lite örfilar.
Vem har sagt att det ska vara enkelt?
Det är ingen omöjlighet att byta matvanor helt om man känner för det och det oavsett hur länge man haft dom.
Dock behövs det som sagt vilja vilket ingen av dessa tjocka människor har om dom inte verkligen försöker göra något åt sin situation.

Vi lever på 2000-talet, det finns bokaffärer där man kan köpa böcker om allt mellan himmel och jord och tro mig det finns ett antal böcker där som kan lära dom vad dom bör ändra på när det gäller sina matvanor.
Om hon är så lat och snål att hon inte ens orkar skaffa sig en vettig bok att läsa så tycker inte jag att hon verkar vara redo för någon annan hjälp än den där magsäcksoperationen.