handdator

Visa fullständig version : Ni som kör flera helkroppspass i veckan


Helena B
2005-08-29, 01:05
Hur många helkroppspass kör ni i veckan & hur många övningar per muskelgrupp?

Endumen
2005-08-29, 01:07
Jag tycker helkroppspass bara är uttröttande. Man orkar inte köra lika hårt, iaf inte jag.

King Grub
2005-08-29, 05:33
Jag kör tre stycken. En övning per muskel, vanligtvis. Och det är det bästa upplägget jag någonsin provat.

H.Emanuel
2005-08-29, 05:39
Tycker det verkar jobbigt med helkropps. Men Om Kingen säger att det är bra så är det kanske värt att testa?

The Draf
2005-08-29, 07:46
Gjorde grymma styrkeökningar när jag kör 3 helkroppspass i veckan. Vet inte om det är givande för volym dock

Slartibartfast
2005-08-29, 09:51
Håller med Grub. Helkropps äger allt annat. Tre pass i veckan med en övning per muskelgrupp. Rotera några övningar under veckan.

Markus H
2005-08-29, 10:01
Hur har det gått med volymökningarna ? Har ni ökat bättre i muskelvolym sen ni började med helkropps pass....

själv har jag inte kört helkropps pass så länge att jag kan se ngn skillnad...

kharon
2005-08-29, 11:03
Håller med Grub. Helkropps äger allt annat. Tre pass i veckan med en övning per muskelgrupp. Rotera några övningar under veckan.

Håller också med.
Jag tycker jag kan köra betydligt intensivare än tidigare med helkropps också.

Fatcan
2005-08-29, 11:09
Hur många sett är lämpligt att köra?

Zera
2005-08-29, 11:10
Får man fråga er som kör helkroppspass hur länge ett pass tar ungefär?

Markus H
2005-08-29, 11:23
Om jag ska köra grundligt HELA kroppen förutom vaderna så tar det ca 1:20 timmar.... då kör jag fem arbetsset på Ben och rygg övningarna.

King Grub
2005-08-29, 12:08
Får man fråga er som kör helkroppspass hur länge ett pass tar ungefär?

Jag kör fem set per muskel, och ett pass tar 70 minuter. Inga vader.

aGGe
2005-08-29, 12:31
Hur många helkroppspass kör ni i veckan & hur många övningar per muskelgrupp?


jag kör 3 pass i veckan

totalt ca 9 set per muskel och vecka.. dvs ca 3 set per dag och muskelgrupp


sen får ju musklerna träning indirekt genom andra övning

aGGe
2005-08-29, 12:49
Jag kör tre stycken. En övning per muskel, vanligtvis. Och det är det bästa upplägget jag någonsin provat.


HSN?

MasterChief
2005-08-29, 12:51
Klassisk Nautilus kör jag ofta. Runt 15 set totalt för kroppen...Men sällan tre ggr utan mest 2 ggr. Mest basövningar.

Tricklev
2005-08-29, 13:15
Får man fråga er som kör helkroppspass hur länge ett pass tar ungefär?

45minuter.

1 övning per muskelgrupp, 2 set(6 på en vecka) och mest basövningar.


Varierar reps antal varje gång, och byter övning när jag känner för det.

kharon
2005-08-29, 13:16
Får man fråga er som kör helkroppspass hur länge ett pass tar ungefär?

45 minuter.
11 övningar, ~2 set per övning.

flipp
2005-08-29, 13:23
Kul att se att det finns fler som kör helkroppspass. Jag brukar ofta få oförstående kommentarer från folk som säger sig vara helt säkra på att man inte kan köra samma muskelgrupp mer än en gång i veckan. Varifrån kommer igentligen detta "faktum" som verkar oerhört vedertaget - att kroppen behöver en hel veckas återhämtning. Finns det vetenskapliga belägg för detta?

Fatalist
2005-08-29, 13:25
3 pass, som ser ut såhär just nu

Bröst 3 set
-Plan Hantelpress
-Bröstdips
-Plan Bänkpress

Rygg 5 set
-Chins
-Marklyft
-Sittande rodd

Framsida Axlar 2 set
-Militärpress
-Axelhantelpress
-Skruvpressar

Mitten Axlar 2 set
-Sidolyftsmaskin
-Sidolyft
-Skruvpressar

Baksida Axlar 2 set
-Kryssdrag
-Hantelrodd

Triceps 3 set
-Frenchpress
-Dips
-Pushdowns

Biceps 2 set
Stångcurl
Scottcurl

Framsida lår 3 set
-Knäböj
-Benpress
-Hacksquat

Baksida lår 3 set
-Rakmark
-Hantelrakmark
-Lårcurl

Vader 2 set

Ett pass tar ca 45-50min

Sve
2005-08-29, 13:44
Tycker det verkar jobbigt med helkropps. Men Om Kingen säger att det är bra så är det kanske värt att testa?

Skulle du lägga dig framför tåget också om Kingen sa att det var bra?

MasterChief
2005-08-29, 14:03
Skulle du lägga dig framför tåget också om Kingen sa att det var bra?

Om man har stor respekt för någons kunskap så är det väl inte orimligt att man lyssnar, tar till sig, och kanske testar? Att jämföra det med att ta livet av sig är väl fånigt i kvadrat?

Sve
2005-08-29, 14:07
Om man har stor respekt för någons kunskap så är det väl inte orimligt att man lyssnar, tar till sig, och kanske testar? Att jämföra det med att ta livet av sig är väl fånigt i kvadrat?

Jag undrar då hur han kunnat bli en sådan kändis. Mig veterligen vet knappt någon vem han är eller hur han ser ut ens. Inte en bild, ingenting.
Killen i mina ögon sitter mest och refererar till en massa undersökningar.
Träna har han väl knappast tid med om man ser till antalet skrivna inlägg här och på andra forum.

King Grub
2005-08-29, 14:13
Jag har tid att träna. Och jag vet minst fem forummedlemmar som tränar samtidigt som jag och vet vem jag är. ;)

Och avundsjukan lyser i dina inlägg. :D Skriv något vettigt så kanske folk lyssnar på dig också. ;)

Sve
2005-08-29, 14:14
Jag har tid att träna. Och jag vet minst fem forummedlemmar som tränar samtidigt som jag och vet vem jag är. ;)

Och avundsjukan lyser i dina inlägg. :D Skriv något vettigt så kanske folk
lyssnar på dig också. ;)

Haha ,allt jag ber om är en bild!

King Grub
2005-08-29, 14:15
Det får du inte. Däremot får du gärna komma hit till Norrtälje så kan vi träna ett pass, om du är så intresserad av att se min kropp. :naughty:

MasterChief
2005-08-29, 14:16
Jag undrar då hur han kunnat bli en sådan kändis. Mig veterligen vet knappt någon vem han är eller hur han ser ut ens. Inte en bild, ingenting.
Killen i mina ögon sitter mest och refererar till en massa undersökningar.
Träna har han väl knappast tid med om man ser till antalet skrivna inlägg här och på andra forum.


Skulle rekommendera att du duckar för snart lär du bli överöst av arga kollomedlemmar...

Kan väl infoga att det är inte riktigt den bilden jag fått av Grubbens inlägg och för övrigt bryr jag mig inte om hur han ser ut. Jag har kommit över den åldern där jag trodde att kunskap har med bicepsomfånget att göra.

Sve
2005-08-29, 14:17
Skulle rekommendera att du duckar för snart lär du bli överöst av arga kollomedlemmar...

Kan väl infoga att det är inte riktigt den bilden jag fått av Grubbens inlägg och för övrigt bryr jag mig inte om hur han ser ut. Jag har kommit över den åldern där jag insett att kunskap inte har med bicepsomfånget att göra.

Jepp jag duckar redan.
Men jag skulle ändå vilja se karln in action.

King Grub
2005-08-29, 14:20
Väntar du dig en bjässe skulle du bli besviken. Jag är inte stor och det har jag aldrig påstått eller gjort gällande.

Akilles
2005-08-29, 14:31
Kul att se att det finns fler som kör helkroppspass. Jag brukar ofta få oförstående kommentarer från folk som säger sig vara helt säkra på att man inte kan köra samma muskelgrupp mer än en gång i veckan. Varifrån kommer igentligen detta "faktum" som verkar oerhört vedertaget - att kroppen behöver en hel veckas återhämtning. Finns det vetenskapliga belägg för detta?

Det kanske inte handlar om det? Det kanske handlar om att alla inte klarar av att bearbeta en muskel så mycket som krävs (för dem) på ett tiondels pass?

Sve
2005-08-29, 14:37
Väntar du dig en bjässe skulle du bli besviken. Jag är inte stor och det har jag aldrig påstått eller gjort gällande.

Nej det väntar jag mig inte.
Men jag vill gärna se att du inte är en 32-årig fet plufsig halv-alkis med för högt blodtryck heller ;)

King Grub
2005-08-29, 14:46
Det slipper du också. Jag är i utmärkt form. Och det törs jag säga med ett flertal forummedlemmar som tränar samtidigt och på samma gym. ;)

flipp
2005-08-29, 16:19
Det kanske inte handlar om det? Det kanske handlar om att alla inte klarar av att bearbeta en muskel så mycket som krävs (för dem) på ett tiondels pass?

En annan förklarning kan helt enkelt vara ett det är en dåligt underbyggd tes som ändå blivit allmängods.

jakke
2005-08-29, 17:10
Ska dessa helkroppspass vara intensiva?

grabben1980
2005-08-29, 17:10
Vad finns det för fördelar ser ni som tränar helkropp 3dar i veckan mot att dela upp det på olika muskelgrupper?

King Grub
2005-08-29, 17:17
Vad finns det för fördelar ser ni som tränar helkropp 3dar i veckan mot att dela upp det på olika muskelgrupper?

Tre belastningsträningsstimulerade proteinsyntesförhöjningar per muskel i veckan i stället för en.

King Grub
2005-08-29, 17:18
Ska dessa helkroppspass vara intensiva?

Vad är syftet med icke-intensiv träning? Om man vill ha resultat, alltså. Vill man gå ner till gymmet för att träffa polarna och pumpa lite biceps inför lördagkvällen behöver man aldrig träna intensivt.

jakke
2005-08-29, 17:20
Vad är syftet med icke-intensiv träning? Om man vill ha resultat, alltså. Vill man gå ner till gymmet för att träffa polarna och pumpa lite biceps inför lördagkvällen behöver man aldrig träna intensivt.
Var ju inte rikigt så jag menade. Mer vila mellan seten ger mig fler reps i nästa.
Ny fråga: Fail eller inte?

spacedog
2005-08-29, 17:25
Tre belastningsträningsstimulerade proteinsyntesförhöjningar per muskel i veckan i stället för en.

Men återhämtningen då?

Jay-Z
2005-08-29, 17:39
Men återhämtningen då?

Ja, det är ju dryga 48 timmar mellan passen. Fullt tillräckligt, enligt mig. Fast jag har små biceps.

King Grub
2005-08-29, 17:43
Men återhämtningen då?

Jag återhämtar mig mycket fortare och bättre nu, och träningsvärk är ett minne blott. Det handlar ju inte om lika stor träningsmängd per muskel och tillfälle, även om veckomängden är lika stor.

aGGe
2005-08-29, 17:55
kör du HSN eller=?

King Grub
2005-08-29, 18:04
Jag vet inte. :D

RobbeliRobban
2005-08-29, 18:52
Vem bryr sig om att Kingen inte tränar, är plufsig och super för mycket? Han har hela hårdisken full av bra studier, och är redigt påläst. Det är i mitt tycke det som är relevant när man mäter kunskap, inte hans fysik eller hans alkoholvanor.

King Grub
2005-08-29, 18:54
Tala för dig själv, din gamle suput. Jag har aldrig rört starka drycker. *slap*

Fagen
2005-08-29, 19:02
Förmodligen en dum fråga, men om man kör frivändning, marklyft, bänkpress och knäböj under ett och samma pass, är det ett helkroppspass? Eller kallar ni det för h.k.p när ni tränar "isolerade muskelgrupper" och kör alla dessa på ett pass.
Ytterligare en dum fråga som inte är menad att vara ironisk. När du Grub säger att du tränar alla muskler, blir inte det en rackarns massa övningar?

Spannmål
2005-08-29, 19:16
Det låter intressant det här.

Dock funderar jag på att kanske hålla mig till 4 halvkroppspass i veckan, så att varje muskel prickas 2 gånger istället för 1 eller 3.

Rekommenderar ni att man alternerar övningar mellan passen?

King Grub
2005-08-29, 19:46
Eller kallar ni det för h.k.p när ni tränar "isolerade muskelgrupper" och kör alla dessa på ett pass.

Jag kör isolerade muskelgrupper.

Ytterligare en dum fråga som inte är menad att vara ironisk. När du Grub säger att du tränar alla muskler, blir inte det en rackarns massa övningar?

Bänkpress
Chins
Press bakom nacken i Smith
Rear laterals maskin
Liggande tricepsexension runt huvudet
Alternerande hantelcurl
Magmaskin
Bencurl
Benspark

Så såg lördagens pass ut.

Fagen
2005-08-29, 19:57
Tackar för svaret!
(En fråga till OT: Du säger att detta är den bästa träningen du haft, är det för det personliga välbiffinandet (nytt, eget ord, ganska nöjd faktist) eller för att du håller på med någon idrott där du får bra resultat av detta.)

King Grub
2005-08-29, 20:02
Jag håller inte på med någon annan idrott, utan det är egna ökningar i styrka och muskeltillväxt.

Jag har i o f s varit både större och starkare, för 10-12 år sedan... men då vägde jag också 25 kilo bulk mer. :D

Akilles
2005-08-29, 20:09
[QUOTE=jakke]Var ju inte rikigt så jag menade. Mer vila mellan seten ger mig fler reps i nästa.[QUOTE]

Tempot i helkroppspass är faktiskt en eventuell fördel. Man kanske kan köra i högre tempo om man har bra flås; eftersom man byter muskelgrupp ofta behöver inte dessa vila jättelång tid emellan övningarna. Men då är det alltså lungkapaciteten som måste vara bra, inte muskelkonditionen? Förenklat, då.

Sedan ser jag nackdelen med helkroppspass att man måste vara duktig på att träna så jävla hårt att man tar ut MAX av den aktuella muskeln på ett eller två set. Det tycker jag verkar svårt.

En annan nackdel kan vara att de muskelgrupper som ligger sist i passet blir lidande, eftersom man antagligen har mindre ork kvar då.

MilkmaN
2005-08-29, 20:26
Såhär ser mina pass ut:

Knäböj
Marklyft
Hantelbänkpress
Flyes ibland för jag är så himla disco.
Chins
Hantelrodd
Militärpress SS hantelpress, dock ss bara ibland
Skivstångscurl
Smalbänk
Ståeende vadpress
Crunches
Hängande benlyft, ibland när jag har power kvar.

Detta resulterar i, per vecka:
6 set böj + 9 set inkörsvikter
6 set mark + 6 set inkörsvikter
12 set bröst
12 set rygg (exkl. marklyften)
6(12 vid ss) set axlar
6 set biceps (räkna in rodden + chinsen)
6 set triceps (sen kan man räkna in hantelpressen på ett hörn här, även militärpressen)
6 set vader
6(12) set mage

aGGe
2005-08-29, 20:58
Jag vet inte. :D


hehe ..
www.hsnhst.com

3 helkroppspass
9set per muskelgrupp fördelat på 3 träningar

Aldrig träning till failure pga återhämtningstiden då man bränner ut CNS. vilket tar mkt mkt längre tid att reparera än tiden det tar för att reparera musklerna.

läs mer på hemsidan om det låter intressant

Fatcan
2005-08-29, 21:20
hehe ..
www.hsnhst.com

3 helkroppspass
9set per muskelgrupp fördelat på 3 träningar

Aldrig träning till failure pga återhämtningstiden då man bränner ut CNS. vilket tar mkt mkt längre tid att reparera än tiden det tar för att reparera musklerna.

läs mer på hemsidan om det låter intressant

Heter inte det HST då?

Bjorne
2005-08-29, 21:36
Hur mycket varierar ni eran träning per pass?

Tror ni det skulle funka att ha tre helkroppspass med olika övningar som man ex;
Måndag - pass1
Onsdag - pass2
Fredag - pass3

Sedan lopa detta ett bra tag? Eller bör man kanske variera lite mer än sådär?

Hur går det att köra tungt ifall ni kör så ofta, går ni ner och kör riktigt tungt och 1-3 några gånger eller ser ni till att ligga på pumpnivå, dvs 9+ reps :)

Någon som kört helkroppspass x 3 gånger/vecka i mer än tre månader?

MilkmaN
2005-08-29, 21:43
Hur mycket varierar ni eran träning per pass?

Tror ni det skulle funka att ha tre helkroppspass med olika övningar som man ex;
Måndag - pass1
Onsdag - pass2
Fredag - pass3

Sedan lopa detta ett bra tag? Eller bör man kanske variera lite mer än sådär?

Hur går det att köra tungt ifall ni kör så ofta, går ni ner och kör riktigt tungt och 1-3 några gånger eller ser ni till att ligga på pumpnivå, dvs 9+ reps :)

Någon som kört helkroppspass x 3 gånger/vecka i mer än tre månader?

Har kört det i 2 månader om 4 dagar, men jag svarar ändå :D

Den idéen som du har har även jag funderat på, att rotera a la DC typ, men har inte gjort det i någon större utrsträckning än. Själv kör jag bara åttor, men är väl inte världens mest erfarne heller så det är lika bra. Men åttan är tung s.a.s. Dock försvinner lite av det jag gillar mest med dessa passen om man roterar för mycket. Nämligen det att man verkligen LÄR sig en övning, kör den hela hela hela tiden och den rörelsen sätter sig riktigt bra. Sen så är det väldigt lätt att komma ihåg vad man körde på passet innan, något som jag haft problem med tidigare.

bear.flowertwig
2005-08-29, 22:53
Heter inte det HST då?

stark HeST?

Metal_boy_
2005-08-29, 23:40
Helkroppspass flera gånger i veckan tror jag inte på för min del. Att liksom köra en övning på en muskel och sen hoppa över till nästa känns lite som en halvhjärtad insats där man inte kan köra slut muskeln ordentligt.

Bjorne
2005-08-30, 05:43
Helkroppspass flera gånger i veckan tror jag inte på för min del. Att liksom köra en övning på en muskel och sen hoppa över till nästa känns lite som en halvhjärtad insats där man inte kan köra slut muskeln ordentligt.Muskeln behöver väl inte bli "slut" för att den ska växa...

Sniggel
2005-08-30, 06:16
att man måste vara duktig på att träna så jävla hårt att man tar ut MAX av den aktuella muskeln på ett eller två set. Det tycker jag verkar svårt.


Det är väl här det ligger många teorier omkring begreppet att "köra slut på muskeln"
när folk säger det så brukar dom oftast mena att köra muskeln så mycket att man blir helt slut o tappar styrka mot de sista seten.

Enligt HST så behövs tydligen inte så många set för att stimulera muskeltillväxt, 1-2 ska tydligen räcka. fortsätter man att pressa på så blir man slut och det som händer är att CNS:et "tar stryk" o måste vila "en vecka" medans musklerna egentligen har återhämtat sig på ungefär 48 timmar. Musklerna kan fortsätta att växa efter 48 timmar även om de belastas på nytt! Ny belastning på musklerna skulle alltså inte vara hämmande för den tillväxt som redan pågår och har pågått i 48 timmar, plus att muskeln får nya signaler om tillväxt och därmed skulle ge en extra skjuts på tillväxten.
3 signaler i veckan som säger "bygg upp" istället för 1 borde ju i teorin vara bättre.
Detta är iaf ungefär hur HST-teorin är uppbyggd.

Själv tycker/tror jag inte heller att man måste köra så många set eftersom jag tror att ju högre belastning man kan utsätta muskeln för, desto mer "mikrotrauma" uppstår o ju tydligare signal får muskeln om att återhämta sig. kör man många set kan man inte utsätta muskeln för så hög belastning även om jag är medveten om att det är fler belastningstillfällen.

Yes
2005-08-30, 06:25
Jag vet knappt vad något av det där går ut på, och frågan är om jag behöver veta? För mig tycks det som att man kan bli stor och stark genom väldigt olika metoder. Viktigast kanske är att hitta något som känns bra och funkar, sedan ändrar man lite i upplägget om resultaten börjar släpa?

z_bumbi
2005-08-30, 06:28
Jag vet knappt vad något av det där går ut på, och frågan är om jag behöver veta? För mig tycks det som att man kan bli stor och stark genom väldigt olika metoder. Viktigast kanske är att hitta något som känns bra och funkar, sedan ändrar man lite i upplägget om resultaten börjar släpa?

:thumbup:

Yes
2005-08-30, 06:31
Oj, hjärnan släpar visst efter lite. Tänkte posta det där svaret i tråden om olika träningsmetoder. :)

Jag tolkar iaf din tumme-up som att jag inte är helt ute och cyklar på hal is. :D

aGGe
2005-08-30, 10:29
Oj, hjärnan släpar visst efter lite. Tänkte posta det där svaret i tråden om olika träningsmetoder. :)

Jag tolkar iaf din tumme-up som att jag inte är helt ute och cyklar på hal is. :D


nej ..
jag håller med dig.
hitta den träningsmetod som passar dig bäst. o kör på den.
man växer genom alla metoder.
Vissa metoder kanske är bättre än andra. det är därför man strävar efter att hitta den bästa metoden för att bygga på sig massa snabbast..

men huvudsaken är att man tränar OCH BLIR STARKARE. annars är det nått fel på den träning man gör

aliquis
2005-08-30, 15:06
3, 1 (2 på rygg på ena passet)

Bjorne
2005-08-30, 15:12
Ni som kör helkroppspass, kan ni lägga upp lite exempel på hur era pass kan se ut? Gärna flera exempel.

MilkmaN
2005-08-30, 21:01
Ni som kör helkroppspass, kan ni lägga upp lite exempel på hur era pass kan se ut? Gärna flera exempel.

Du har mitt...

Arne Persson
2005-08-30, 21:05
Jag körde ett gammalt klassiskt 70 tals Bulkprogram (från Arnolds gamla kultkurser). Man ökade som ett svin av det. Ger det fortfarande till folk som vill öka styrka och vikt. Tog några timmar att köra 2ggr i veckan. meningen var att man skulle köra det 3 ggr i veckan. Ha ha :) :bow:

Bjorne
2005-08-30, 21:35
Du har mitt...Marklyft 3ggr vecka känns lite väl.

Samt känns det som de programmet skulle ta två timmar ett genomföra.

Fatalist
2005-08-30, 21:37
Jag körde ett gammalt klassiskt 70 tals Bulkprogram (från Arnolds gamla kultkurser). Man ökade som ett svin av det. Ger det fortfarande till folk som vill öka styrka och vikt. Tog några timmar att köra 2ggr i veckan. meningen var att man skulle köra det 3 ggr i veckan. Ha ha :) :bow:

Lägg upp det då! :)

Arne Persson
2005-08-30, 21:38
Lägg upp det då! :)


He he! ;)

x_emir_x
2005-08-30, 21:45
Exakt... Lägg upp det! Skulle varit trevligt =)

Zera
2005-08-30, 22:02
Jag körde ett gammalt klassiskt 70 tals Bulkprogram (från Arnolds gamla kultkurser). Man ökade som ett svin av det. Ger det fortfarande till folk som vill öka styrka och vikt. Tog några timmar att köra 2ggr i veckan. meningen var att man skulle köra det 3 ggr i veckan. Ha ha :) :bow:

Give me give me ;)

Avesta
2005-08-30, 23:07
hur är det då med uppvärmningen inför helkroppspass?

bara jag kör armar måste jag värma upp de 10-15 minuter. Hoppar jag direkt till höga vikter på en gång börjar maskineriet klicka och låta. Så jag gissar att det måste ta jädrans tid att värma upp benen, ryggen, axlarna etc.

bedlam
2005-08-31, 08:01
när jag kör helkropps kör jag 3 pass/vecka. hur många set/övning beror på vilken övning det är. vissa kör jag bara en av, och andra två. tyvärr har jag slarvat bort mitt schema annars hade jag kunnat länka in det...
jag körde något HST-liknande dvs jag började på 12reps, körde det i 2v och gick sedan ner till 10 reps, osv osv. men jag var hyffsat övertränad sista veckan av 6or!

Nismo
2005-08-31, 08:10
Jag tyckte det var förkastligt. För att passet skulle ta ca 1h kunde jag inte vila tillräckligt mellan seten vilket gjorde att jag blev utmattad fort och därmed inte lyfta lika mycket. Iof har jag bara testat detta under deff, ska ge det en chans under bulk också.

King Grub
2005-08-31, 08:13
För att passet skulle ta ca 1h kunde jag inte vila tillräckligt mellan seten

Låt det ta längre tid och vila tills du kan göra dig rättvisa?

Bjorne
2005-08-31, 09:28
Inspirerat av era helkroppspass och SL, hur tror ni det hade funkat? http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=50316 (ja, det är lite tjatigt med nya program, som kanske inte är så speciella hela tiden :p)

Tänkte ni med helkroppspasserfarenhet kanske kan säga ett eller två om det?

Nismo
2005-08-31, 10:21
Låt det ta längre tid och vila tills du kan göra dig rättvisa?
Ja, jag får laborera mer nästa gång jag tränar på detta sätt. Gav det nog inte en ärlig chans.

Tricklev
2005-08-31, 10:29
Ni som kör helkroppspass, kan ni lägga upp lite exempel på hur era pass kan se ut? Gärna flera exempel.

CLean and press
Knäböj
Marklyft
Barbell pullover
Bänkpress
Chins/skivstångscurl

Nej jag tränar inte vader, 2set per pass och varierar emellan lätta, medel och tunga, där jag ändrar setten och intensiteten en del.

Metal_boy_
2005-09-01, 11:15
Muskeln behöver väl inte bli "slut" för att den ska växa...


Kanske inte, men för att jag ska tycka att det ska kännas bekvämt och roligt så JA.

johnnytex
2006-01-10, 13:06
Vore kul och höra vilka som fortfarande kör helkroppspass. Efter som det gått ett tag sedan många (?) hoppade på detta sätt och träna kunde det ju vara kul att utvärdera lite.

Själv har jag kört helkropp sedan augusti och använder mig av följande parametrar:

* 6 övningar/pass; vilket gör att man vilar någon muskelgrupp varje pass
* 2 set/övning
* 5 - 10reps
* 1-2 min vila mellan set
* Nära failure i varje set.
* Varierer mellan två övningar/muskelgrupp.

Hur har ni genomfört era helkroppspass och hur har era resultat varit?

Sniggel
2006-01-10, 16:08
Jag har kört nåt eller några helkroppspass innan jag tog uppehåll, samt under mitt besök hos föräldrarna. Detta gjorde jag därför att jag itne tränade lika ofta och därför visste att jag fick ordentligt med vila och kunde lika gärna köra hela kroppen.

Nu när jag tränar regelbundet kör jag inte helkroppspass men jag förkastar inte det, tror bara att jag skulle behöva lite bättre kardiorespiratoriskt system samt bättre återhämtningsförmåga för att kunna träna helkroppspass regelbundet med bra resultat.

Om jag skulle köra helkroppspass trots allt hade jag gjort det på måndag onsdag fredag och med FÅ set (1-2) dvs ganska likt HST.

aGGe
2006-01-10, 17:33
Vore kul och höra vilka som fortfarande kör helkroppspass. Efter som det gått ett tag sedan många (?) hoppade på detta sätt och träna kunde det ju vara kul att utvärdera lite.

Själv har jag kört helkropp sedan augusti och använder mig av följande parametrar:

* 6 övningar/pass; vilket gör att man vilar någon muskelgrupp varje pass
* 2 set/övning
* 5 - 10reps
* 1-2 min vila mellan set
* Nära failure i varje set.
* Varierer mellan två övningar/muskelgrupp.

Hur har ni genomfört era helkroppspass och hur har era resultat varit?

jag kör helkropp. enligt HST. kört så i 2 år typ.
2v 15 reppare få övningar, basövningar (2 set per muskelgrupp)
2v 10 reppare mer övningar (3 set per muskelgrupp)
2v 8 reppare --"--
2v 5 reppare mer övningar, mer isolationsövningar (3-4 set )
1v dropset/ecc

vila i 10-14 dar

mistermr
2006-01-10, 18:53
Jag kör månd-onsd-fred enligt nedanstående program varannan gång:

Program 1:

Hantelcurl
Seated legpress
Frenchpress med hantel (jag gör dem stående)
Lever seated hipabduction (inåt och utåt)
Crunches med vikter
Arnold press
Upright row
Dumbbell rear lateral raise
Bänkpress
Lutande bänkpress
Cable reverse curl
Stående rotation med hantel
Lastdrag (till bröst och bakom nacke)
Stående vadpress

Program 2:

Knäböj
Marklyft
hantelpress, sned/rak varannan gång
Chins
Hantelrodd
Arnoldpress/axelpress
Skivstångscurl
Smalbänk
Ståeende vadpress
Crunches

Jag avslutar varje pass med 15 min på löpbandet.

Varje pass tar ca 1 h 30 min om det är inga köer till ngt.

MVH

Slartibartfast
2006-01-12, 09:48
Tror ni man får lika bra resultat av att köra helkroppspass med två dagars vila mellan passen, som att köra dem mån-ons-fre?

Just nu kör jag såhär (övningarna roteras varje pass)

Benpress 2 set
bencurl 2 set
benspark 1 set
bänkpress 3 set
stångrodd 3 set
shrugs 1 set
frenchpress 2 set
stångcurl 2 set
vader 3 set

Funkar detta var tredje dag? Är seten för få? Åtminstone borde man väl kunna behålla musklerna med ett sånt upplägg?

Daniel_S
2006-01-12, 13:03
Tror ni man får lika bra resultat av att köra helkroppspass med två dagars vila mellan passen, som att köra dem mån-ons-fre?



Utan några desto mer vetenskapliga belägg, så tycker jag att det blir jäkligt tungt att köra helkropp sällan. Passen tenderar bli fruktansvärt tunga så man inte orkar köra alla muskelgrupper fullt ut. För mig ligger det lite i dess natur att träna helkropp ofta, så att volymen inte blir så stor att man baxnar.

keffat_liv
2006-01-12, 13:19
Tror ni man får lika bra resultat av att köra helkroppspass med två dagars vila mellan passen, som att köra dem mån-ons-fre?



Vitsen är ju att köra varje muskel med 1 dags mellanrum för att det ger fler tillväxttillfällen.

Didde
2006-01-12, 13:37
Kör ni helkroppspass året om eller hur brukar er periodisering se ut?

Thomas

Slartibartfast
2006-01-12, 13:39
Utan några desto mer vetenskapliga belägg, så tycker jag att det blir jäkligt tungt att köra helkropp sällan. Passen tenderar bli fruktansvärt tunga så man inte orkar köra alla muskelgrupper fullt ut. För mig ligger det lite i dess natur att träna helkropp ofta, så att volymen inte blir så stor att man baxnar.

Volymen på passen förändras ju inte för att man lägger till vilodagar.

Det finns ju de som kör två helkroppspass i veckan och ökar. Jag tänkte bara om volymen i mina pass räcker till.

mistermr
2006-01-12, 13:42
Kör ni helkroppspass året om eller hur brukar er periodisering se ut?

Thomas

Jag har tänkt mig köra hela året.

MVH

aGGe
2006-01-12, 15:16
Tror ni man får lika bra resultat av att köra helkroppspass med två dagars vila mellan passen, som att köra dem mån-ons-fre?

Just nu kör jag såhär (övningarna roteras varje pass)

Benpress 2 set
bencurl 2 set
benspark 1 set
bänkpress 3 set
stångrodd 3 set
shrugs 1 set
frenchpress 2 set
stångcurl 2 set
vader 3 set

Funkar detta var tredje dag? Är seten för få? Åtminstone borde man väl kunna behålla musklerna med ett sånt upplägg?

det låter bra .
du borde slänga in marklyft oxå
annars ser det bra ut. jag kör nått i den stilen fast fler övningar men ungefär lika många set per dag som du har.. men du kör mer set per övning.

och jag kör varann dag.

aGGe
2006-01-12, 15:17
Kör ni helkroppspass året om eller hur brukar er periodisering se ut?

Thomas


året om

aliquis
2006-01-12, 16:17
Hur många helkroppspass kör ni i veckan & hur många övningar per muskelgrupp?max 3, "max 1"

Don_Kocke
2006-01-12, 17:01
jag har fått bra ökningar av att köra samma muskelgrupper 2-3 dagar i rad..någon annan som testat det som massa skulle kalla idioti utan att ha provat ??

johnnytex
2006-01-12, 17:08
jag har fått bra ökningar av att köra samma muskelgrupper 2-3 dagar i rad..någon annan som testat det som massa skulle kalla idioti utan att ha provat ??

Har det varit nya övningar för dig som du ökat i? För det också vara en sak; du lär dig utföra övningar och kan hantera mera vikt utan att egentligen bli starkare.

Don_Kocke
2006-01-12, 17:19
njae de va mäst bänkpress jag körde..det va på tiden jag var nybörjare.. men jag ökade otroligt mkt i vikt oxå .. betydligt mkt mer än när jag lärde mig "hur man skulle träna"

pragmatist
2006-01-12, 17:55
njae de va mäst bänkpress jag körde..det va på tiden jag var nybörjare.. men jag ökade otroligt mkt i vikt oxå .. betydligt mkt mer än när jag lärde mig "hur man skulle träna"

Alla ökar otroligt i vikt som nybörjare nästan oavsett hur de tränar, så det förklarar nog saken.

Don_Kocke
2006-01-12, 18:07
nej det gör inte riktigt det eftersom att jag ökade så brutalt mycket mer än alla andra..trots att jag tränade motsatsen till hur folk säger att man ska träna..4 dagar i rad hela kroppen 2-3 timmars pass..+ sket helt och hållet i kosten

aGGe
2006-01-14, 01:49
nej det gör inte riktigt det eftersom att jag ökade så brutalt mycket mer än alla andra..trots att jag tränade motsatsen till hur folk säger att man ska träna..4 dagar i rad hela kroppen 2-3 timmars pass..+ sket helt och hållet i kosten

mm nybörjar tur...
hur fan kan du växa om du äter dåligt

Radiohead
2006-01-14, 02:34
Eller kallar ni det för h.k.p när ni tränar "isolerade muskelgrupper" och kör alla dessa på ett pass.

Jag kör isolerade muskelgrupper.

Ytterligare en dum fråga som inte är menad att vara ironisk. När du Grub säger att du tränar alla muskler, blir inte det en rackarns massa övningar?

Bänkpress
Chins
Press bakom nacken i Smith
Rear laterals maskin
Liggande tricepsexension runt huvudet
Alternerande hantelcurl
Magmaskin
Bencurl
Benspark

Så såg lördagens pass ut.


Rear laterals maskin? Vad är det? :)

Gradde
2006-01-14, 12:28
Nån som testat Ironman 10 Week Size Surge Routine?
Erfarenheter?

keffat_liv
2006-01-14, 13:37
Men är det egentligen nån erfaren som testat att köra t.ex. biceps varje dag? Vet många som gör eller iaf gjorde det och fick bra resultat:/

Don_Kocke
2006-01-14, 14:24
ja när jag var nybörjare körde jag typ allt jag gillade varje dag dvs bröst,axlar,triceps,biceps..och jag körde dem alla varje måndag tisdag onsdag torsdag fredag och fick helt sjukt grymma resultat..kan även tillägga att jag inte tog någon proteindrink efter passet och käkade relativt dåligt, som en vanlig svensson..hade inga kunskaper om att kost påverkade träningen..men gick jävligt bra trots det..därför funderar jag på att köra likadant som på den tiden efter en vilovecka, annars lär man bli övertränad efter 1-2 veckor

Yes
2006-01-14, 14:40
Hur gammal var du och vad är sjukt grymma resultat?

Don_Kocke
2006-01-14, 14:49
jag var 15 och tog 80 kg i bänkpress när jag började och tog 110 efter nån månad och ökade mitt bicepsmått från 37 till 39 på nån månad..och ökade i vikt från 75 kg till 84 stenhårda kilon på 6 veckor..

Don_Kocke
2006-01-14, 14:50
jag var nyss fyllda 14 föresten

Yes
2006-01-14, 15:09
Kroppen var speedad på hormoner och 80Kg i bänk som 14 åring tyder nog på rätt gynsam genuppsättning - 110Kg är det då inte många 14 åringar som klarar. Allting tyder alltså på att resultaten var något som kom trots träningen, inte tack vare den.

Don_Kocke
2006-01-14, 15:34
vad menar du ? jag förstår inte..du tror alltså att jag hade gjort saqmma styrkeutveckling utan att ha tränat ?

Yes
2006-01-14, 19:42
Kanske inte just utan träning, men jag tror du fick bra resultat trots ett väldigt dåligt träningsupplägg. I dom flesta fall tror jag sådan träning skulle vara direkt nedbrytande. Fast jag skall inte säga för mycket då jag inte är helt säker på den vetenskapliga biten.

Don_Kocke
2006-01-15, 15:50
okej men e de inte så att man som nybörjare har mkt bättre återhämntning ?

Osten80
2006-01-15, 15:53
okej men e de inte så att man som nybörjare har mkt bättre återhämntning ?


En otränad kropp har sämre återhämtningskapacitet än en tränad.
Däremot så spelar ålder in. En yngre människa har ofta lättare att återhämta sig än en äldre förutsett att de är ungefär likvärdigt vältränade.

Don_Kocke
2006-01-15, 16:03
En otränad kropp har sämre återhämtningskapacitet än en tränad.
Däremot så spelar ålder in. En yngre människa har ofta lättare att återhämta sig än en äldre förutsett att de är ungefär likvärdigt vältränade.


Jag var inte otränad har hållt på med konditionsidrotter från 7 års ålder och hade boxats i 4 år innan jag satte foten på ett gym..hade grym kondis..hänger konditionen ihop med återhämntningen på något sätt ?