handdator

Visa fullständig version : Koffein


Diana
2005-08-28, 19:06
Har just börjat supa TEE i relativt groteska mängder :angel: men frågan är hur länge innan man ska sova bör man hålla sej tee-fri? för att de inte ska påverka sömnen? hur många timmar tar de innan koffeinet från en teepåse slutar påverka kroppen? =)

off topic: måste slänga in en tee rekommendation när ja ändå håller på :D smaken 'African Rooibos' IS TO DIE FOR! gudomligt god! :love: =)

J_Hells
2005-08-28, 19:16
Har just börjat supa TEE i relativt groteska mängder :angel: men frågan är hur länge innan man ska sova bör man hålla sej tee-fri? för att de inte ska påverka sömnen? hur många timmar tar de innan koffeinet från en teepåse slutar påverka kroppen? =)

off topic: måste slänga in en tee rekommendation när ja ändå håller på :D smaken 'African Rooibos' IS TO DIE FOR! gudomligt god! :love: =)

African Rooibos är koffeinfritt, så det behöver du iaf inte oroa dig för. :)

Diana
2005-08-28, 19:22
African Rooibos är koffeinfritt, så det behöver du iaf inte oroa dig för. :)
Hahah LÄGG AV? är de sant :bow: och ja som inbillat mej att ja blir piggare av de *slap* :D

tnx!! =)

King Grub
2005-08-28, 19:30
Koffein har en halveringstid på 3-4 timmar i alla fall.

Tolkia
2005-08-28, 21:21
Hahah LÄGG AV? är de sant?
Orsak: Rooibos är inte te, det är - tadaa! - rooibos. ;)

Diana
2005-08-29, 12:51
Koffein har en halveringstid på 3-4 timmar i alla fall.
ojj va länge!! ja har trott/gissat de kan handla om ett par timmar bara innan de är helt borta *screwy* :D
tnx för infon =)

Orsak: Rooibos är inte te, det är - tadaa! - rooibos. ;)
Hahh driver du me mej nu eller? :D ja är nämligen HELT o-påläst när de kommer till tee ska ja säga, så ja har inte en aning om va rooibos är ens ju..? :angel:

Tolkia
2005-08-29, 13:14
"Te" är egentligen bara avkok på blad från tebusken, Camelia sinensis, även om ordet med tiden kommit att bli i det närmaste synonymt med "örtavkok som används som dryck" (jfr "örtte"). Rooibos (eller "rooibos-te"?) görs av en sydafrikansk buske, Aspalathus Linearis, d.v.s. en helt annan växt.

Rooibos är alltså inte en "tesmak" (Earl grey, Lapsang Souchong etc.) eller "tesort" (Ceylon, Darjeeling) utan något helt annat. Men rätt gott, och ett bra alternativ till den som tycker sig bli FÖR pigg av koffeinet på kvällen.

beckman88
2005-08-29, 21:09
Koffein har en halveringstid på 3-4 timmar i alla fall.

halveringstid?

King Grub
2005-08-29, 21:10
Den tid det tar för ett hälften av ett ämne eller en substans att försvinna ur systemet.

Sverker
2005-08-30, 06:24
halveringstid?

Du tar en kopp kaffe på morgonen kl. 07.00 och får ut 200 mg koffein i blodet på någon timme. Kl. 11.00 cirkulerar det fortfarande runt 100 mg i blodet och kl. 15.00 är det 50 mg som snurrar runt.

jakke
2005-08-30, 08:31
Jag kan ta en mugg starkt kaffe innan jag ska sova.

Frazze
2005-08-30, 10:41
Jag kan ta en mugg starkt kaffe innan jag ska sova.
Me med. Undrar om det kan bero på att man liksom slappnar av lite eller något åt det hållet.

LunaSpice
2005-08-30, 11:00
Du tar en kopp kaffe på morgonen kl. 07.00 och får ut 200 mg koffein i blodet på någon timme. Kl. 11.00 cirkulerar det fortfarande runt 100 mg i blodet och kl. 15.00 är det 50 mg som snurrar runt.

Det där har vi diskuterat mkt i utb. Rent teoretiskt så kan inte, enligt halveringstidsteorin, en substans HELT renas från systemet eftersom konstant halvering aldrig resulterar i total elimination. Självklart vet jag också att substanser faktiskt helt försvinner ur kroppen efter x T½ men det är en intressant tanke. :D

Sverker
2005-08-30, 15:25
LunaSpice !
Tänk på att när halterna i urinen eller blodet blir tillräckligt låga kan inte analysmetoden detektera dem längre.
Koffeinet finns där, men syns inte :D

Rockhard
2005-08-30, 16:02
Lånar tråden med en fråga. Kan det vara så att koffein inte alls har en uppigande effekt på vissa människor? Jag upplever iaf inte att jag blir något piggare och om jag redan är trött blir jag snarare ännu segare.

Diana
2005-08-30, 18:09
"Te" är egentligen bara avkok på blad från tebusken, Camelia sinensis, även om ordet med tiden kommit att bli i det närmaste synonymt med "örtavkok som används som dryck" (jfr "örtte"). Rooibos (eller "rooibos-te"?) görs av en sydafrikansk buske, Aspalathus Linearis, d.v.s. en helt annan växt.

Rooibos är alltså inte en "tesmak" (Earl grey, Lapsang Souchong etc.) eller "tesort" (Ceylon, Darjeeling) utan något helt annat. Men rätt gott, och ett bra alternativ till den som tycker sig bli FÖR pigg av koffeinet på kvällen.
Aaah tack för infon =)

Me med. Undrar om det kan bero på att man liksom slappnar av lite eller något åt det hållet.
Hmm vet fler som kan de, kanske om man är van kaffe/tee drickare, van vid koffeinet altså, får man inte samma uppiggande effekt som oss nybörjare :D och värmen av drycken får ju kroppen att slappna av :thumbup: (som me allt annat varm man äter/dricker)

Diana
2005-08-30, 18:12
Lånar tråden med en fråga. Kan det vara så att koffein inte alls har en uppigande effekt på vissa människor? Jag upplever iaf inte att jag blir något piggare och om jag redan är trött blir jag snarare ännu segare.
Kan de va för att du är van koffeinmissbrukare kanske? :D
Och/eller dricker de till eller efter maten ;) ja upplever iaf rätt stor skillnad i upp-piggande effekt om ja dricker de på fastande mage vs. till maten =)

Rockhard
2005-08-30, 20:11
Kan de va för att du är van koffeinmissbrukare kanske? :D
Och/eller dricker de till eller efter maten ;) ja upplever iaf rätt stor skillnad i upp-piggande effekt om ja dricker de på fastande mage vs. till maten =)

Jaså det är därför. Ja brukar alltid passa på att ta kaffe när man ändå är i köket å gör mat :eating: :)