handdator

Visa fullständig version : upp istället för ner


Jacqis
2005-08-28, 18:34
Nu är det så att jag har gått upp i vikt istället för ned. Egentligen är det ingen märkbar vikt och jag vet inte om det är fett jag lagt på mig eller inte, finns det något bra sätt att se huruvida det är muskler eller fett?

Under 2 veckors tid har jag tränat 3 ggr i veckan och innan det ca 1-3ggr i veckan i 2-3 veckors tid (innan sommarlovet tränade jag ca. 2-4ggr i veckan.) Jag räknade med att iaf gå ned något i vikt vilket inte har hänt.

Jag tycker inte att jag äter fel, kanske äter lite för sällan? äter ca 3 ggr om dagen + massa frukt. Sen känns det som att när jag väl äter så äter jag större potioner (precis efter träning) pga att jag är så förbannat hungrig efter varje pass. Spelar ingen roll om jag ätit 1 timme innan träningen jag är lika hungrig för det efteråt. Jag känner inte heller för att sitta och räkna kalorier eller kolhydrater, tycker det känns lite för mycket, utan vill i stortsett kunna äta vad jag vill när jag vill i måttliga mängder.

Men jag har läst någonstans att i början av träning så går man upp i vikt för att förbränningen sätts igång under och efter träningen så man äter mera. Men vilket leder till att man får ett överskott på engeri och lägger på sig, fast att förbränningen senare blir jämn och ligger på samma förburkning i stortsett hela tiden. Stämmer detta?

Jag är lite förvirrad när det gäller allt detta med träning och kost överhuvudtaget...

King Grub
2005-08-28, 18:37
Går du stadigt upp i vikt beror det antagligen på att du äter mer än du gör av med. En överskattning av energiförbrukningen, en underskattning av energiintaget, en kombination av ovanstående, eller ingen koll alls? :)

Jacqis
2005-08-28, 18:43
Kanske det... Men jag måste ju kunna äta... hur mycket är att rekomendera då? Jag menar, kollar jag på sånna där tabeller där det står hur mycket en person bör få i sig dagligen och det finns lista över vad för något det exempelvis kan vara för något så äter jag inte alls så mycket eller för mycket heller...

Bonnie
2005-08-29, 07:15
Jag har också lyckats med bedriften att gå upp i vikt istället för ner *cry*

När jag var hemma under sommaren och hade stenkoll på vad jag åt så gick jag ner sakta men säkert. Men efter att jag börjar jobba (och då trott att jag kommer att förbruka mera än att sitta hemma??) så har jag gått upp det lilla jag lyckats gå ner. Nu är jag lite halv panikslagen och funderar på att skippa 3 mål om dagen (så det blir 3 istället för 6), men vet att det inte är rätt sätt (att gå hungrig). Så det verkar inte bättre än att jag får ta mig i kragen och börja väga maten och räkna igen för att det inte skall bli mer än jag vill att det skall bli. Sedan så går det tydligen inte att ta en bit tårta vid fikarasten heller *cry*

Fettecke
2005-08-29, 08:00
Jag har också lyckats med bedriften att gå upp i vikt istället för ner *cry*

När jag var hemma under sommaren och hade stenkoll på vad jag åt så gick jag ner sakta men säkert. Men efter att jag börjar jobba (och då trott att jag kommer att förbruka mera än att sitta hemma??) så har jag gått upp det lilla jag lyckats gå ner. Nu är jag lite halv panikslagen och funderar på att skippa 3 mål om dagen (så det blir 3 istället för 6), men vet att det inte är rätt sätt (att gå hungrig). Så det verkar inte bättre än att jag får ta mig i kragen och börja väga maten och räkna igen för att det inte skall bli mer än jag vill att det skall bli. Sedan så går det tydligen inte att ta en bit tårta vid fikarasten heller *cry*

måste ju fråga om spegeln visar resultaten, eller dina kg på vågen ?

även "nyttig" mat innehåller kalorier... skippa nått mål för ju inget, då får du ju ner kaloriintaget några 100 kalorier redan där.

Bonnie
2005-08-29, 08:16
Vågen, spegeln och kläderna visar att jag gått upp.
Och det är inte muskler.
Och det handlar ifos inte om så värst mycket, men det känns ändå surt att hamna på högre vikt än när jag började träna/tänka på kosten för 14 veckor sedan.


måste ju fråga om spegeln visar resultaten, eller dina kg på vågen ?

även "nyttig" mat innehåller kalorier... skippa nått mål för ju inget, då får du ju ner kaloriintaget några 100 kalorier redan där.