handdator

Visa fullständig version : Lutar framåt i dips?


Bjorne
2005-08-28, 17:57
Vad blir den egentliga skillnaden på att vara lodrät i kroppen när man kör dips, kontra ~45° lutning? Antar att det tar mer på brösten, men finns det någon annan egentlig skillnad?

Brukar alltid luta framåt när jag kör dips, främst för att jag kommer djupare så men också för att det känns bättre så. Problemet blir dock, att när jag hänger på en kedja fäst i lite extra så lutar jag väldigt mycket framåt, får ibland stanna för att axlarna går i chinsställningen som står framför, så blir ju ett litet problem.

Mccartney
2005-08-28, 17:57
Vad blir den egentliga skillnaden på att vara lodrät i kroppen när man kör dips, kontra ~45° lutning? Antar att det tar mer på brösten, men finns det någon annan egentlig skillnad?

Brukar alltid luta framåt när jag kör dips, främst för att jag kommer djupare så men också för att det känns bättre så. Problemet blir dock, att när jag hänger på en kedja fäst i lite extra så lutar jag väldigt mycket framåt, får ibland stanna för att axlarna går i chinsställningen som står framför, så blir ju ett litet problem.

Du har redan nämnt det....bröstet går in och tar hand om jobbet....

Mccartney
2005-08-28, 17:58
ett förslag är att rikta blicken uppåt så faller du inte framåt.

Fatcan
2005-08-28, 18:00
Varför skulle bröst kopplas in mera bara för att man lutar sig framåt? Det som spelar roll för hur mycket bröst du använder är greppbredden.

Arwen
2005-08-29, 07:26
mer bredd = mer bröst?

The Draf
2005-08-29, 07:43
Prova söka. Fanns en mastodont tråd där Shegorat och någon annnan hade en redig holmgång framåtlutande dips. Fanns fina bildillustrationer och allt :)

Sheogorath
2005-08-29, 09:49
Prova söka. Fanns en mastodont tråd där Shegorat och någon annnan hade en redig holmgång framåtlutande dips. Fanns fina bildillustrationer och allt :)

:laugh: Den ja! Fast där handlade det mer om huruvida dips var "mest" analog med neråtlutande bänkpress eller uppåtlutande. Sen spårade det ut som vanligt. Men de flesta i tråden var iaf överens om att det är greppbredden, inte lutning, som avgör i vilken grad bröst kopplas in. Om man vill förflytta tryck från bröst till triceps i bänkpress är det ju inte lutningen på bänken man trixar med först och främst, righto?

Bjorne
2005-08-29, 10:01
Hur brett brukar ni köra när ni vill gå på både bröst och triceps?

Spannmål
2005-08-29, 10:14
Håller händerna precis efter "benen" på dipsställningen, utifrån räknat.