handdator

Visa fullständig version : läggs allt underskott ihop?


Hannes
2005-08-28, 16:09
alltså om man har ett underskott på 50 kcal ena dagen, och 100 kcal andra dagen, läggs allt då på till 150 kcal eller fungerar det annurlunda.

och är ett kilo fett ungefär 7500 kcal? så man kan egentligen springa med olika underskott av kcal så att när allt läggs ihop till 7500 är är 1 kg fett borta eller har jag fattat det helt fel?

lesden om jag frågar mkt, men jag vill vara säker ;)

King Grub
2005-08-28, 16:13
Du kan använda vilken tidsrymd som helst som referens.

Har du ett teoretiskt underskott på exakt 7.5 kcal per dag tar det dig nära tre år att gå ner ett kilo.

Har du ett underskott på 500 kcal per dag 6 dagar i veckan men ett överskott på 1000 kcal en dag, kommer veckan ändå att sluta på energiunderskott och fettminskning.

Hannes
2005-08-28, 16:26
Du kan använda vilken tidsrymd som helst som referens.

Har du ett teoretiskt underskott på exakt 7.5 kcal per dag tar det dig nära tre år att gå ner ett kilo.

Har du ett underskott på 500 kcal per dag 6 dagar i veckan men ett överskott på 1000 kcal en dag, kommer veckan ändå att sluta på energiunderskott och fettminskning.

Tack så MKT för svaret :)

Hannes
2005-08-28, 18:38
men ere så att man ska få "minus kcal" på sitt dagliga intag????? eller är det minus överhuvudutaget????? (menar att du ska göra av med all kcal man får i sig + lite mer)

King Grub
2005-08-28, 18:40
Förstår inte vad du menar. Du måste förbruka mer energi än du äter, under den tidsperiod du nu använder som referens. När du förbrukat runt 7500 kcal mer än du ätit har du gått ner ungefär ett kilo. Förbrukar du 500 kcal mer än du äter varje dag tar det alltså två veckor att tappa det där kilot. Förbrukar du bara 50 kcal mer än du äter per dag tar det tjugo veckor.

Hannes
2005-08-28, 18:47
Förstår inte vad du menar. Du måste förbruka mer energi än du äter, under den tidsperiod du nu använder som referens. När du förbrukat runt 7500 kcal mer än du ätit har du gått ner ungefär ett kilo. Förbrukar du 500 kcal mer än du äter varje dag tar det alltså två veckor att tappa det där kilot. Förbrukar du bara 50 kcal mer än du äter per dag tar det tjugo veckor.

jo okej förstår, alltså det jag menade var om man skulle ha underskott på sitt dagliga kcal intag, eller om man måste förbränna allt kcal man tar in under en dag + lite till

userfriendly
2005-08-28, 19:04
bara en liten tankeställare: smartare att köra jämnt underskott hela vägen eftersom om du tex äter -1000kcal en dag så ere lättare att tappa annat än fett..
(inte så insatt i diskussionen...)

King Grub
2005-08-28, 19:32
jo okej förstår, alltså det jag menade var om man skulle ha underskott på sitt dagliga kcal intag, eller om man måste förbränna allt kcal man tar in under en dag + lite till

Förstår fortfarande inte. Vad är skillnaden på dom två punkterna?

Fredrik_
2005-08-28, 19:51
Menar du skillnad på underskott skapat genom diet (dvs. äta mindre) eller underskott skapat genom aktivitet?
Hänger inte heller med på frågeställningen riktigt.

heljis
2005-08-29, 13:16
Se det så här:
Du bestämmer dig att deffa under 10 veckor. När de veckorna har gått har du ätit 140'000 kcal och gjort av med 175'000. Du hamnar alltså på ett underskott av 35'000 kcal vilket motsvarar att du gått ner ungefär 4,5kg.

Förstår inte heller din sista fråga.. Om du behöver förbränna varje kalori direkt efter att du ätit den? Nej.

ha underskott på sitt dagliga kcal intag, eller om man måste förbränna allt kcal man tar in under en dag + lite tillVad är skillnaden?