handdator

Visa fullständig version : Mark 3 ggr/vecka


MilkmaN
2005-08-28, 15:33
Som det är nu så kör jag helkropp 3 ggr i veckan (försöker iaf få det till det) och då kör jag först böj, sedan mark. (har självklart en massa annat) Frågan är, är det för mkt att köra det så mkt? Ibland så känner jag mig lite väl sliten i ryggen, men det kan lika gärna ha o göra med 4+ pass handboll i veckan. Nu senast körde jag lätta styrkevändningar istället, ibland kör jag lättare och högreps, ibland skippar jag marken helt och ibland kan jag köra hypers istället. Anyways, vad sägs? Hur kan man alternera träningen för att göra det så bra som möjligt? Vill bara bli så stark jag kan :D

Otto GROV
2005-08-28, 15:55
mark o böj 3gånger i veckan skulle aldrig funka för mig, De är aldeless för mycket, Själv har ja svårt för att köra ett tungt markpass per vecka.

ett mark o böjpass i veckan räcker fint

MilkmaN
2005-08-28, 16:08
Fast nu är ju inte passen så tunga direkt. Det är 2 uppvärmningsset samt 2-3 arbetsset. Inga sjuka mängder. Problemet är lite det att jag har svårt att låta bli att köra dem :) Det känns som träningen blir så mesig utan dem.

Otto GROV
2005-08-28, 16:16
Fast nu är ju inte passen så tunga direkt. Det är 2 uppvärmningsset samt 2-3 arbetsset. Inga sjuka mängder. Problemet är lite det att jag har svårt att låta bli att köra dem :) Det känns som träningen blir så mesig utan dem.

Men de är för mycket. Du kan ju köra mark o böj på ett pass å på dom andra passen kör du andra övningar

MilkmaN
2005-08-28, 16:34
Vad är det som säger att det blir för mycket? Varför är det just dem övningarna? Och isåfall, vilka övningar kan man byta ut det mot? Borde jag egentligen alternera mellan övningarna även för andra muskelgrupper så att jag exempelvis kör chins en träning, nästa latsdrag typ.

spacedog
2005-08-28, 19:33
Din kropp kommer förr eller senare säga att det är för mycket. Böj och mark är de två övningar som mig veterligen ger hela kroppen mest stryk.

Jay-Z
2005-08-28, 19:35
Jag tror det går alldeles utmärkt. Om du inte kör identiska mark/böjpass tre gånger i veckan. Ett normalt pass, ett med lättare vikter och ett med färre set.

Otto GROV
2005-08-28, 19:39
Vad är det som säger att det blir för mycket? Varför är det just dem övningarna? Och isåfall, vilka övningar kan man byta ut det mot? Borde jag egentligen alternera mellan övningarna även för andra muskelgrupper så att jag exempelvis kör chins en träning, nästa latsdrag typ.

Kanske funkar för dig vad vet jag.
men för mig så behöver ja mycket mer återhämtning, Skulle aldrig få för mig att köra 3 mark-pass per vecka ja skulle fan gå av.

O varför kör du igenom kroppen 3gånger per vecka?

Bjorne
2005-08-28, 20:27
Jag försökte köra mark och böj två gånger i veckan förut, fyra olika dagar. Resultatet var att ryggen fick alldeles för mycket stryk.

Har du precis börjat med övningarna och kör på relativt låga vikter, så ska det nog funka.

MilkmaN
2005-08-28, 22:14
Din kropp kommer förr eller senare säga att det är för mycket. Böj och mark är de två övningar som mig veterligen ger hela kroppen mest stryk.

Okej, jag får väl testa och se antar jag. Såvida jag inte byter till något annat nu.

Jay-Z:
Hm, förslag på hur det kan se ut? Atm ser det ut såhär:

Knäböj
Marklyft
Hantelbänkpress
Chins
Hantelrodd
Militärpress SS hantelpress, dock ss bara ibland
Skivstångscurl
Smalbänk
Ståeende vadpress
Crunches
Hängande benlyft, ibland när jag har power kvar.

Det är 2 arbetetsset på alla övningar x 8, utom på exempelvis crunches.

Otto Grov:
För att jag tycker att det är väldigt skönt, jag får en snabbare återhämtning och i princip ingen träningsvärk vilket gör att jag kan träna handboll på ett bra vis dagen efter. Dessutom kan jag koncentrera mig mer på basövningarna och bli stark. Har funderat lite över 5x5 Bill Star också eller Grubs "halvkroppspass" eller vad det nu är. Allt kan utvecklas för en själv, nu söker jag lite tips hur det kan bli bättre. Jag har ju känt att mark och böj 3 ggr / vecka är lite tungt och funderar på ett sätt att göra det bättre.

Bjorne:
Jo, det har jag väl, nött teknik i 1-2 månader och kör på mina lätta vikter. Dock så är ju mina muskler ovana vid den belastningen också. Fast nu kör jag 3 olika dagar, men ändå.

Weird
2005-08-28, 22:38
jag skulle nog köra böj och mark på ett kanske två av passen. sen på dom andra körs lite lätare övningar. sen beror de på hur ufft du kör failier i alla setten eller bara lite lätt

MilkmaN
2005-08-28, 23:18
Failar aldrig i mark och böj, tekniken blir så usel.

The Draf
2005-08-29, 07:49
Körde 2ggr mark och 1 gång böj per vecka. Dock bara 1 eller 2 arbetsset per träningstillfälle. Det gick utmärkt.

randig
2005-08-29, 09:27
klart du ska köra mark 3ggr i veckan om du vill det :thumbup:

Daniel_S
2005-08-29, 17:36
Jag har själv kört böj och mark 3 ggr/vecka i sammanlagt sju veckor. Jag klarade av det utan större problem när vikterna hölls kring 2/3 av max, men hade ingen egentlig annan träning vid sidan av. Håller man sig en bra bit från fail (7-8 femreppare i mitt fall) så återhämtar man sig bra. Sju veckor veckor är en kort tid, men mina råd är att hålla vikten tillräckligt lågt, öka vikten långsamt samt att ta en extra vilodag om man är sliten.

Att träna handboll 4+ ggr/vecka ger ju sju benpass i veckan, så i min värld är det en jävla massa träning, kanske för mycket? Men pröva för all del, alltid lär man sig nått.

MilkmaN
2005-08-29, 20:29
Jag har själv kört böj och mark 3 ggr/vecka i sammanlagt sju veckor. Jag klarade av det utan större problem när vikterna hölls kring 2/3 av max, men hade ingen egentlig annan träning vid sidan av. Håller man sig en bra bit från fail (7-8 femreppare i mitt fall) så återhämtar man sig bra. Sju veckor veckor är en kort tid, men mina råd är att hålla vikten tillräckligt lågt, öka vikten långsamt samt att ta en extra vilodag om man är sliten.

Att träna handboll 4+ ggr/vecka ger ju sju benpass i veckan, så i min värld är det en jävla massa träning, kanske för mycket? Men pröva för all del, alltid lär man sig nått.

Inte så att jag kan reglera benträningen och jag är van vid det så det är NP.
Men som sagt så ligger jag på åttor och 2 arbetsset. Har dock bestämt mig för att köra ett litet annorlunda pass en dag i veckan där jag istället kör styrkevändningar och kanske lite hypers.