handdator

Visa fullständig version : Träningsstatistik


wintersnowdrift
2005-08-28, 09:49
...för ni någon sådan? Alltså registrerar ni era träningspass på ett sätt så att ni kan göra diverse diagram och kurvor av dem?

Jag fullkoligt ääälskar statistik i alla dess former. Har ett Exceldokumet där jag dels skriver in varenda pass med kommentarer, och sedan sammanställs allting i hur många km cykling/löpning/simning jag gjort en viss månad eller vecka, hur många timmar det blivit på gymmet, hur många timmar jag tränat sammanlagt i veckan/månaden/året etc.

Jag började med detta hösten 2003, så det börjar bli roligt nu att jämföra olika veckor och månader från olika år. Som exempel kan jag delge er att jag hittills i år cyklat 199,4 mil (år 2004 218,4 mil), förra veckan sprang jag 43 km mot 24 km samma vecka förra året och bara 9 km år 2003. Sportlovet 2004 tränade jag 11,9 timmar mot "bara" 10,2 timmar i år... osv osv, jag tycker att det är jätteroligt att jämföra och analysera data från år till år. Gör ni något liknande, typ kurvor som visualiserar era styrkeökningar kanske? ;)

//Kristin

thomast
2005-08-28, 09:59
OT Tips: Gör några backuper på det där dokumentet och sprid ut kopiorna (inte på en och samma hårddisk).

Fettecke
2005-08-28, 09:59
jodå, de gör jag, samlar allt i en databas...

Har själv ökat ca 20kg i maxvikt i bänkpress på runt 6 månader nu...
i Mars bänkade jag 80x1, nu är min träningsvikt på 85kg... och bänkar nog 100 en bra dag.
för även stats över skador osv, tidsåtgång, reps/set/vikt per övning, komentar, ranking på passet, samt vikt en gång i månaden... när jag började träna så vägde jag 90, nu väger jag mellan 86-88 och lyfter mkt tyngre... men inte så mkt mer konturer på kroppen faktiskt... bra det.

z_bumbi
2005-08-28, 10:00
Träningsdagbok
Skriver ner vad jag har gjort på gymet och i vilken status jag varit när jag gjort det, om jag ätit bra, sovit bra, allergi, inställning mm

Allan
2005-08-28, 10:02
...för ni någon sådan? Alltså registrerar ni era träningspass på ett sätt så att ni kan göra diverse diagram och kurvor av dem?


Definitivt inte.

allan

Osten80
2005-08-28, 10:06
Definitivt inte.

allan


Har du gjort det förr då?

Jax
2005-08-28, 10:12
Brukar föra ner allt i excel och även spara pulsdatan med tillhörande kurva, men nu har jag inte gjort det under sommaren. Tänkte jag skulle minska pressen att prestera. Lite trist att inte ha någon data sparad dock.

Toel
2005-08-28, 10:18
Just diagram, kruvor och sånt pysslar jag kanske inte så mycket med. Men jag dokumenterar alltid mina pass. Dåliga som bra. Jag tror det är viktigt för att kunna utvärdera sin träning och kunna se vad man kan göra bättre.

Vesseldahl
2005-08-28, 10:40
Skriver ner styrketräning i ett anteckningblock. Vilken övning, belasting, set och repetetioner, samt eventuella åkommor som kan påverka.

Inte särskilt avancerat, men det fungerar så jag kan ha kolla på vad jag gör och när.

emmzan
2005-08-28, 11:37
Träningsdagbok här på kollo där jag skriver ner det mesta.

Focus
2005-08-28, 11:49
Skriver i excell passtes längd, komentarer å sammanlagtda veckomängden.

wintersnowdrift
2005-08-28, 12:58
OT Tips: Gör några backuper på det där dokumentet och sprid ut kopiorna (inte på en och samma hårddisk).

Tro mig, jag är mycket noga med att göra backuper! Jag har redan varit med om en total hårddisk-crashdown, som efter mååånga tårar slutade med att jag lämnade in hårddisken och fick filerna återskapade. Det kostade dock x antal tusenlappar, så det misstaget gör jag inte om. Har backuper på flera hårddiskar nu mera.

//Kristin

wintersnowdrift
2005-08-28, 13:03
Tilläggas bör kanske att mitt Excelark är en kopia av min fars, han har gjort alla formlerna så jag behöver bara fylla på med data. Jag hade aldrig kunna tillverka något så avancerat själv ;). Är lite avundsjuk på honom dock som har statistik ända från 2001, det är som sagt väldigt kul att kunna jämföra år från år. Om jag sysslat mer med styketräning hade jag säkert gjort diagram över min styrkeutveckling också, nu är jag inte så intresserad av det eftersom min prio ligger på konditionsträning.

//Kristin - störd statistiknörd? :D

Fatcan
2005-08-28, 13:09
Alltså registrerar ni era träningspass på ett sätt så att ni kan göra diverse diagram och kurvor av dem?

Jag fullkoligt ääälskar statistik i alla dess former. Har ett Exceldokumet där jag dels skriver in varenda pass med kommentarer, och sedan sammanställs allting i hur många km cykling/löpning/simning jag gjort en viss månad eller vecka, hur många timmar det blivit på gymmet, hur många timmar jag tränat sammanlagt i veckan/månaden/året etc.


Har du pratat med Sheogorath här på forumet? Tror ni skulle gilla varandra. :D

GymTT
2005-08-28, 13:11
Har du pratat med Sheogorath här på forumet? Tror ni skulle gilla varandra. :D
:thumbup:

Wooch
2005-08-28, 13:58
Jag har börjat föra anteckningar efter varje pass och tycker att det är väldigt positivt. Lättare att följa utvecklingen.

wintersnowdrift
2005-08-28, 15:02
Har du pratat med Sheogorath här på forumet? Tror ni skulle gilla varandra. :D

Haha, jasså? Får se om han hoppar på den här tråden då :).

//Kristin

Jax
2005-08-28, 15:18
Haha, jasså? Får se om han hoppar på den här tråden då :).

//Kristin
Stefan Holm är en bra karl också. ;)

MilkmaN
2005-08-28, 15:23
wintersnowdrift, du kan inte lägga upp det dokumentet?

För jag är inte heller bra nog för att fixa det själv :D

Jax
2005-08-28, 15:26
wintersnowdrift, du kan inte lägga upp det dokumentet?

För jag är inte heller bra nog för att fixa det själv :D
PM:a din e-post så kan jag maila min. Det är Fjällräven Extreme Marathons träningsdagbok som gör en massa tabeller och diagram som man kan roa sig med. Den har varit ute på deras sida innan men jag hittade den inte nu.

Langster
2005-08-28, 16:07
Nej, för det gör ingen skillnad.
Jag har i huvudet vad jag brukar klara av och vad jag klarat som bäst.
Något man skulle kunna tro vore bra är att anteckna är omständigheterna runt om: kost, sömn, tidpunkt för träningen osv för att se hur man uppnår sin optimala prestationsförmåga. Men tyvärr gör det ingen skillnad för mig heller, jag har haft några av mina bästa pass när jag sovit 4 timmar och bara ätit en gång under dagen...

MilkmaN
2005-08-28, 16:14
Nej, för det gör ingen skillnad.
Jag har i huvudet vad jag brukar klara av och vad jag klarat som bäst.
Något man skulle kunna tro vore bra är att anteckna är omständigheterna runt om: kost, sömn, tidpunkt för träningen osv för att se hur man uppnår sin optimala prestationsförmåga. Men tyvärr gör det ingen skillnad för mig heller, jag har haft några av mina bästa pass när jag sovit 4 timmar och bara ätit en gång under dagen...

Kroppen är konstig. Gör mina bästa matcher när jag suttit uppe till 5 tiden dagen innan, går upp klockan 10 och knappt vet vad jag heter.