handdator

Visa fullständig version : Smittar öroninflammation?


Spiffy
2005-08-28, 08:28
Hur smittsam är öroninflammation när man har börjat ta sin medicin mot det?

Tolkia
2005-08-28, 08:42
Jag är inte säker, men jag undrar om öroninflammation egentligen smittar överhuvudtaget? Det som brukar smitta är det som gjorde att man fick öroninflammationen, någon förkylning alltså. De brukar smitta som fasen i början, men mindre ju längre tiden går. De som vill undvika att smittas skall lämpligen tvätta händerna ofta, inte stoppa fingrarna i ögon/näsa/mun och inte ha alltför intim kontakt med den smittande eller hans/hennes saker. Det räcker ganska långt.

Osten80
2005-08-28, 08:49
Själva öroninflammationen smittar inte. Däremot så smittar ju det förkylningsvirus som ledde till infektionen.

Spiffy
2005-08-28, 08:49
Det är ungefär vad jag också hört innan.

Spiffy
2005-08-28, 08:50
Inte för att jag inte tror er. Men någon som har källa på detta? Kan vara bra att ha nämligen.

Tolkia
2005-08-28, 08:55
Inte för att jag inte tror er. Men någon som har källa på detta? Kan vara bra att ha nämligen.
Bara min dyre faders ord (han har å andra sidan praktiserat som läkare ungefär lika länge som jag har levt, så jag litar på honom åtminstone när det gäller enklare åkommor). Kolla netdoktor, infomedica eller liknande medicinsk informationssida; där kanske det står något.

Spiffy
2005-08-28, 09:01
"Själva öroninflammationen smittar inte, men de förkylningsvirus eller bakterier som barnet är infekterat med är smittsamma. Den som smittas klarar sig för det mesta undan med en vanlig förkylning, men ibland utvecklas förkylningen till en öroninflammation även hos den smittade. Därför kan det verka som om själva öroninflammationen har smittat."
Enligt http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=12762

Tackar :bow: