handdator

Visa fullständig version : Ont i armbågen av marklyft?


Bjorne
2005-08-27, 14:26
Tja

I onsdags så fick jag ont i min vänstra armbåge när jag körde marklyft, så efter marklyften, så bröt jag passet (testade även dips och bicepscurl lite lätt, de båda gjorde ont). Det liksom dunka lite i armbågen, kunde inte lista ut vart i armbågen det satt. Aldrig känt något i armbågen av marklyft förut. Det släppte till dagen efter, men valde att vila ändå och i fredags var det dags för bänk, körde singlar och väldigt tungt, inga som helst problem för armbågarna. Körde även tunga dips, helt utan problem, gjorde inte det minsta ont, inga som helst känningar.

Idag, när jag skulle hjälpa till att kasta ut rivningsmatrial till en container, så kom det i båda armbågarna, samma känsla. Var en hel tyngre saker att lyfta ut och blev även att ha sär lite delar med en slägga och yxa. Kastat på lite salva som ska öka blodcirkulationen i området, mer vet jag inte vad jag kan göra.

"Enda" som jag har gjort ur det ovanliga, är att jag har börjat klämma lite på en gripper, blivit varannan dag kanske, ibland varje dag, dock har jag aldrig fått ont där när jag kört med grippern.

Någon som har en idé?

Bjorne
2005-08-30, 15:48
Kunde köra lite lätta bänk och dips utan problem igår, mark i morgon. Någon som har någon idé om man kanske bör ta det försiktigt eller bara ska köra järnet även fast det kanske känns lite dumt, sl-tävling den 11:e, vill höja mig lite till :)

z_bumbi
2005-08-30, 16:32
Vila låter väl lämpligt, då kan du i alla fall kanske tävla.

Är du avslappnad eller spänd i triceps när du kör mark?

Bjorne
2005-08-30, 18:40
Vila låter väl lämpligt, då kan du i alla fall kanske tävla.

Är du avslappnad eller spänd i triceps när du kör mark?Jag vet inte, lite svårt att känna. Fick förut problem med vänstra armbågen när jag körde triceps, detta försvann dock efter lite stretching av biceps och värmande salvor.

Det är även vänstra som jag håller överhandgrepp på. Så kanske det ligger något i att det skulle vara triceps, dock så fick jag som sagt inte ont i triceps efter bänkpasset, då jag bland annat körde tunga dips och pushdowns.

z_bumbi
2005-08-30, 18:45
Det finns en teori om att man bör lägga en del spänning i triceps för att se till att armbågarna inte är böjda när man markar, detta för att hindra skador på biceps. Jag funderade alltså på om det var bicepsfästena som bråkade, då bänk och dips gick bra att köra senare låter det i mina öron inte som om det är triceps som är den stora boven.

Bäst är iofs om du låter någon kolla på armbågarna.

Bjorne
2005-08-30, 19:22
Det märkliga är ju att det även gjorde ont då jag körde dips, fast biceps kanske används statiskt där.

Ska be någon att kolla min armbåge i morgon, även försöka spänna triceps, även om detta känns jäkligt svårt då man kör singlar i mark :D

Bjorne
2005-08-31, 19:50
Så skönt, körde marklyft idag, körde på ganska bra och satte nytt personbästa, detta utan att det kändes det minsta i armbågarna, jäkligt glad för detta :thumbup: