handdator

Visa fullständig version : Att träna när man har noll lust o e skittrött?


Cerberus
2005-08-26, 15:38
Hur givande är det egentligen? Rent muskelbyggningsmässigt? Jag har noll lust att träna idag o ja e skittrött, men ja får så dåligt samvete om ja inte tränar...har tänkt att köra rygg idag...

någon som kan rådge mig i beslutet

Corpobal
2005-08-26, 15:40
Träna inte.

jwzrd
2005-08-26, 15:41
För mig beror beslutet på hur hårt jag tränat innan. Har jag tränat lugna pass en bra bit från max så skulle jag köra det passet iallafall. Ett lugnt pass. (Inte om jag är till förbannelsen trött dock). Ligger jag däremot i hårdträning så är det dock antagligen en signal som säger: ta det lugnt. Då tar jag det lugnt :)

Goddaniel
2005-08-26, 15:42
Jag tränar aldrig när jag bara inte känner för det, tycker inte man ska behöva plåga sig igenom ett pass. Då hoppar jag hellre över det :)

King Grub
2005-08-26, 15:50
Skilj på mental och fysisk trötthet. Är det mental trötthet kan det ofta t o m hjälpa att träna. Är det fysisk trötthet är det säkert bättre att vila och komma tillbaka laddad nästa pass.

Cerberus
2005-08-26, 15:51
okej, tack för tipsen!
grejen e att det e dåligt me öppetider på helgerna o just nu tror jag inte ens d har öppet på helgerna, vanligtvis stänger de tre vilket känns för tidigt för mig att träna...

ska tänka på det iaf, vill så gärna dra mig till gymmet för att få en dos endorfiner ;)

aliquis
2005-08-26, 15:51
skit i det, men oftast går det ruskigt bra fast jag är trött, gå o lägg dig trekvart-en timme och se om du är sugen efteråt, borde du vara :D

BigForre
2005-08-26, 15:59
Själv skulle jag aldrig gå och träna om jag inte kände för det...(dock kan jag fortfarande känna för det trots en lång dag i skolan då man också gärna skulle lägga sig i sängen att sova), men nej jag har aldrig gått till gymmet mot min egen vilja...

MilkmaN
2005-08-26, 16:09
Kämpa på, är du väldigt sliten så kan du väl hoppa detta passet men annars tycker jag du kan köra.

The Draf
2005-08-26, 17:19
Det är bara att plåga sig till gymmet. Bättre att träna lite än inget alls.
EDIT: Känner man sig sliten i leder och har lite småont här och där så är det nog bättre att vila.

Krokodil
2005-08-26, 17:25
Gå till gymmet och se vad det blir. Ibland kan man komma igång när man väl står där.

Cerberus
2005-08-26, 19:59
aijt, ja har sovit några timmar nu hehehe...var otroligt skönt...blev inget pass då.

nivaman
2005-08-26, 21:44
att läsa en byggartidning (FLEX eller B&K) alternativt kolla på lite justa filmer (Pumping Iron eller Blood And Guts) funkar för mig när jag inte har lust...
en kopp starkt svart kaffe och sen till gymmet... *flex*

Beast
2005-08-26, 22:38
dock kan jag fortfarande känna för det trots en lång dag i skolan då man också gärna skulle lägga sig i sängen att sova...

Haha orkar man inte träna efter en skoldag kommer man dö när man kommer ut i arbetslivet.

Lomas
2005-08-26, 22:41
Skilj på mental och fysisk trötthet. Är det mental trötthet kan det ofta t o m hjälpa att träna. Är det fysisk trötthet är det säkert bättre att vila och komma tillbaka laddad nästa pass.


Bra svar!

personligen skiter jag alltid i att träna när jag är trött eller inte känner för det, whats the point liksom, är det inte skoj, dont do it, livet står inte och faller med med en 8:a i militärpressen. Följden är förvisso att jag förblir lönnfet dekismotionär, men det finns större värden i livet, än någon cm extra på biccen eller några kilo till i marken, åtminstone för mej.

Tjänar man pengar på´t är det naturligtvis en helt annan sak.

dtox
2005-08-26, 22:59
Jag skulle inte gå till gymmet om jag verkligen inte känner för det, dock kan det vara bra ibland att göra det. Man kanske får tillbaka lusten när man är där. Men hursomhelst, enligt mig (och hur jag brukar känna det) så får jag inte ut jättemycket av träningen då jag är trött och inte har någon lust. Brukar då hoppa över träningen och ta den imorgon istället :)

Pez
2005-08-27, 00:16
Skilj på mental och fysisk trötthet. Är det mental trötthet kan det ofta t o m hjälpa att träna. Är det fysisk trötthet är det säkert bättre att vila och komma tillbaka laddad nästa pass.
True dat.. en del av de bättre passen kommer till när man är seg i kolan och bara "kör på".. men när kroppen säger ifrån så är det bara till att vila.

AngelLove
2005-08-27, 07:45
Iblan där det förbenat bra tändvätska att man är trött och seg.. När man lixom säger till sig själv att nä nu j-r får du ta i lite :D

Wooch
2005-08-27, 09:08
Jag brukar ta mig till dit och känna mig för om jag vill träna eller inte. Oftast blir det att jag tänder till och gör ett riktigt bra pass.

Forza
2005-08-27, 09:17
precis! igår var jag verkligen svintrött och tänkte att:orkar inte gå 25 min till gymmet, vill gå hem o sova istället. Men så drar man på lite schysst musik i mp3-spelaren och sen går man och ökar 5kg i bänken sen förra ggn *flex* :cool: så ibland kan det bli riktigt bra även om man e trött innan!

Obs! detta var för mig mental trötthet, även om jag var grymt seg i korsryggen sen marklyften dag innan, e jag sliten i kroppen e det bättre o vila.

BigForre
2005-08-27, 09:37
Haha orkar man inte träna efter en skoldag kommer man dö när man kommer ut i arbetslivet.

ÖHm ö ö ö...Har varit ute i arbetslivet, antar att du inte pluggat vidare på någon nivå och vet vad en lång skoldag är..

myggan
2005-08-27, 11:34
ganska sjukt, men dom allra hårdaste passen jag kört har jag kört när jag har varit psykiskt omotiverad och trött innan passet, det blir någon slags omvänd psykologi för mig, intalar mig själv att nu skall jag köra ett monsterpass istället.. konstigt det där *screwy*

när jag superladdad innan passet kan det gå åt helsike ibland :)

Sve
2005-08-27, 11:35
Bra svar!

personligen skiter jag alltid i att träna när jag är trött eller inte känner för det, whats the point liksom, är det inte skoj, dont do it, livet står inte och faller med med en 8:a i militärpressen. Följden är förvisso att jag förblir lönnfet dekismotionär, men det finns större värden i livet, än någon cm extra på biccen eller några kilo till i marken, åtminstone för mej.

Tjänar man pengar på´t är det naturligtvis en helt annan sak.

Så tänker jag också.
Det kanske blir så när man blir lite äldre...som du och jag lomas :)

MAXX
2005-08-27, 17:38
ta ett par koffeintabletter, kolla på någon byggarfilm som inspirerar dig och just do it! :whipped:

HenrY
2005-08-27, 17:48
ta ett par koffeintabletter, kolla på någon byggarfilm som inspirerar dig och just do it! :whipped:

kör nästan jämt detta innan mina gympass! :hbang:

ankan
2005-08-27, 17:50
Känner nästan aldrig för att träna, vill mycket hellre hem till soffan :)
Men när jag väl pinat mig till gymmet och fått början så blir det andra bullar.

H.Emanuel
2005-08-27, 18:11
Eller gör nåt annat den dan man är så där trött, typ ta en promenad i naturen eller dra till en simhall och simma 2000 meter (om nåt är öppet)

Sve
2005-08-27, 18:17
Fattar inte vad ni snackar om hela tiden.
Känner man inte för att träna så stanna hemma och kolla på TV eller surfa på Kolozzeum istället.
Herregud en missad träningsdag liksom....

Helena B
2005-08-27, 18:23
När jag tog tag i min övervikt så var det rena pest och pina och gå och träna, ville nästan aldrig men tvingade mig själv dag in och dag ut. Men nu 30 kilo senare så är jag oerhört glad att jag tvingade mig själv när jag inte alls ville. Fast nu är det iof skillnad, om jag har haft en vilodag så kan jag tvinga mig själv men annars så brukar den mentala (om vi pratar om det) gå över när man väl börjar träna. Så det finns stunder jag bör tvinga mig själv och det finns stunder när jag borde vila. Men det är bara en själv som kan veta det.

Yes
2005-08-27, 18:46
Herregud en missad träningsdag liksom....
Eller, "herregud, två missade träningsdagar"... eller tre missade träningsdagar, eller fyra, eller sju, eller trehundrasextiofem.... ;)

Det är bara bullshit att det inte gör någon skillnad, även om det vissa dagar är bättre att inte träna.

Sve
2005-08-27, 18:58
Eller, "herregud, två missade träningsdagar"... eller tre missade träningsdagar, eller fyra, eller sju, eller trehundrasextiofem.... ;)

Det är bara bullshit att det inte gör någon skillnad, även om det vissa dagar är bättre att inte träna.

Nu snackade vi en (1) dag tjomme. Inte 365. Har man sådana funderingar kanske man inte ska träna alls.

H.Emanuel
2005-08-27, 19:06
Jag är inte heller särskilt avspänd så när det gäller träningen. Kämpar som satan med att unna mig vilodagar utan en massa ågren.

Yes
2005-08-27, 19:09
Nu snackade vi en (1) dag tjomme. Inte 365. Har man sådana funderingar kanske man inte ska träna alls.
Jo, men om nu inte en dag gör någon skillnad så gör inte 365 dagar det heller.

BigForre
2005-08-27, 19:11
Eller, "herregud, två missade träningsdagar"... eller tre missade träningsdagar, eller fyra, eller sju, eller trehundrasextiofem.... ;)

Det är bara bullshit att det inte gör någon skillnad, även om det vissa dagar är bättre att inte träna.

Det är när det börjar bli 53 missade träningsdagar varje år för att man är trött, saknar motivation osv osv osv...det är då man kanske borde fundera över för vem man verkligen tränar och om man inte borde lägga ner istället...och det är inte frågan om träning på motionärs nivå för sitt fysiska välbefinnade jag tjötar om nu för då hade nog inte personen i fråga varit så orolig för uteblivna resultat...känner man inte för att gå till gymmet någon enstaka gång tycker jag att man kan skita i det, man måste ha roligt när man tränar, annars tröttnar man tillslut...

Yes
2005-08-27, 19:20
Det är när det börjar bli 53 missade träningsdagar varje år för att man är trött, saknar motivation osv osv osv...det är då man kanske borde fundera över för vem man verkligen tränar och om man inte borde lägga ner istället...och det är inte frågan om träning på motionärs nivå för sitt fysiska välbefinnade jag tjötar om nu för då hade nog inte personen i fråga varit så orolig för uteblivna resultat...känner man inte för att gå till gymmet någon enstaka gång tycker jag att man kan skita i det, man måste ha roligt när man tränar, annars tröttnar man tillslut...
Det avgör man väl själv när det inte känns givande längre. Jag menar bara att enstaka träningspass visst gör skillnad, för det är trots allt enstaka träningspass över en lång tid som gör att man når sina mål. Sen kanske det ibland är klokare att hoppa över ett träningspass för att man är trött, jag menar bara att det är fel att tro att ett träningspass inte gör någon skillnad.

H.Emanuel
2005-08-27, 19:30
Ett missat träningspass får man aldrig åter. Men så kan man väl inte gå omkring och tänka, som att gråta över spilld mjölk

Jorgen
2005-08-27, 19:31
Jo, men om nu inte en dag gör någon skillnad så gör inte 365 dagar det heller.
Klokt resonerat. *rolleyes*

Yes
2005-08-27, 19:36
Ett missat träningspass får man aldrig åter. Men så kan man väl inte gå omkring och tänka, som att gråta över spilld mjölk
Nä, däremot kan man tänka att varje pass gör skillnad och tar dig ett steg närmare dina mål.

Klokt resonerat. *rolleyes*
Sorry, jag är immun mot ironi. Men om du känner dig riktigt klok kan du förklara hur jättemånga träningspass gör någon skillnad, om ett träningspass inte ens betyder en piss i havet. ;)

H.Emanuel
2005-08-27, 19:40
Nä, däremot kan man tänka att varje pass gör skillnad och tar dig ett steg närmare dina mål.

För mig är det vägen som är målet

Yes
2005-08-27, 19:44
För mig är det vägen som är målet
Där kan jag delvis hålla med dig. Vägen blir dock rätt tråkig om man inte kommer någonstans.

Jorgen
2005-08-27, 19:54
Sorry, jag är immun mot ironi. Men om du känner dig riktigt klok kan du förklara hur jättemånga träningspass gör någon skillnad, om ett träningspass inte ens betyder en piss i havet. ;)
En krona gör dig inte till miljonär. En miljon gör det.
Eller varför inte träna 365 dagar om året? Hur många pass är optimalt? Hur många pass kan man missa innan man inte bygger något?

BigForre
2005-08-27, 20:03
Det avgör man väl själv när det inte känns givande längre. Jag menar bara att enstaka träningspass visst gör skillnad, för det är trots allt enstaka träningspass över en lång tid som gör att man når sina mål. Sen kanske det ibland är klokare att hoppa över ett träningspass för att man är trött, jag menar bara att det är fel att tro att ett träningspass inte gör någon skillnad.

Lägger in mitt sista inlägg, börjar känna mig fånig som håller på och är en sån som är sån, vilket jag egentligen hatar...det beror naturligtvis på vilken nivå man ligger, vilka mål man har om man ska skita i "det där träningspasset"...men se rent hypotetiskt på det, vem kommer längst?

Ason: Hatar sint träning och tränar 4 dagar i veckan
Bson: Älskar att träna, men går ändå bara ner och kör 3 dagar i veckan

Det jag ville få fram var bara att genom att skippa ett pass när man saknar motivation, kan för många gör att man hittar den till nästa gång...vilket man kanske inte gjort om man gått ner å rivit av passet. Så mitt svar är: NEJ, men förlorar inte alltid på att skippa ett pass, om det medför att man får upp viljan till nästkommande...

Yes
2005-08-27, 20:05
En krona gör dig inte till miljonär. En miljon gör det.
Eller varför inte träna 365 dagar om året? Hur många pass är optimalt? Hur många pass kan man missa innan man inte bygger något?
För varje krona man tjänar kommer man ju närmare miljonen.
Sen menar jag givetvis inte att det alltid är bra att träna. Det är ju välkänt att för mycket träning är nedbrytande istället. Som sagt, det enda jag reagerar på är snacket om att ett pass är skitsamma. Det är det inte. Sen är inte jag rätt man att svara på hur många pass som är optimalt eller hur många man kan missa innan det blir meningslöst.

Yes
2005-08-27, 20:12
Lägger in mitt sista inlägg, börjar känna mig fånig som håller på och är en sån som är sån, vilket jag egentligen hatar...det beror naturligtvis på vilken nivå man ligger, vilka mål man har om man ska skita i "det där träningspasset"...men se rent hypotetiskt på det, vem kommer längst?

Ason: Hatar sint träning och tränar 4 dagar i veckan
Bson: Älskar att träna, men går ändå bara ner och kör 3 dagar i veckan

Det jag ville få fram var bara att genom att skippa ett pass när man saknar motivation, kan för många gör att man hittar den till nästa gång...vilket man kanske inte gjort om man gått ner å rivit av passet. Så mitt svar är: NEJ, men förlorar inte alltid på att skippa ett pass, om det medför att man får upp viljan till nästkommande...
Visst, du har helt rätt. Jag ville bara få fram att man inte skall behandla träningspassen som "skitsamma", utan snarare som något betydelsefullt. Sedan finns det såklart lägen där det är bättre att vila istället för att träna. Jag menar absolut inte att det är fel att ta en vilodag när man känner sig trött och sliten.

Jorgen
2005-08-27, 20:52
Sen menar jag givetvis inte att det alltid är bra att träna. Det är ju välkänt att för mycket träning är nedbrytande istället. Som sagt, det enda jag reagerar på är snacket om att ett pass är skitsamma. Det är det inte. Sen är inte jag rätt man att svara på hur många pass som är optimalt eller hur många man kan missa innan det blir meningslöst.
Självklart inte.
Men att gå till gymmet och köra ett oinspirerat pass där man inte är på g varken fysiskt eller psykiskt kommer inte att ta dig närmare målet. Snarare tvärtom.
Och jag har inga källor eller forskningsrapporter på det.

Pez
2005-08-28, 00:03
En krona gör dig inte till miljonär. En miljon gör det.
Eller varför inte träna 365 dagar om året? Hur många pass är optimalt? Hur många pass kan man missa innan man inte bygger något?
Ja! En vilodag kan man ta när det är skottår.
:thumbup:

Sve
2005-08-28, 00:10
För varje krona man tjänar kommer man ju närmare miljonen.
Sen menar jag givetvis inte att det alltid är bra att träna. Det är ju välkänt att för mycket träning är nedbrytande istället. Som sagt, det enda jag reagerar på är snacket om att ett pass är skitsamma. Det är det inte. Sen är inte jag rätt man att svara på hur många pass som är optimalt eller hur många man kan missa innan det blir meningslöst.

M men träning är inte som pengar. Det är klart att ett pass är bra om det följs av ytterligare ett pass etc etc etc.
men om man nu känner att man ändå inte kan prestera några resultat en gång av en eller annan anledning så anser jag att man bör vila.
klarar man inte att vila en enda dag när man känner sig risig då bör man nog tänka över lite saker.

End of Thread.