handdator

Visa fullständig version : Marklyft, ryckfattning


jwzrd
2005-08-26, 15:09
Jag har lite frågor om marklyft med ryckfattning. När jag kör det så tycker jag mig ha två alternativa utföranden. Det ena innebär att jag sänker häcken till under parallellt och drar därifrån. Oerhört tungt i låren och känslan är inte allt för långt ifrån frontböj. Det andra innebär att jag har häcken högre och står mer som en fällkniv, känns rätt likt mina vanliga marklyft, dock mycket tyngre i bålen och häcken.

Det jag undrar över är hur ni lite mer erfarna resonerar om hur man bör göra dom.

EDIT: i utförandet med häcken lågt hamnar även knäna en bit över på andra sidan stången också.

Rambo
2005-08-26, 15:13
hm mer erfaren det vet jag inte om jag är..
när jag orkar så brukar jag avsluta med sådana mark du menar och då brukar jag starta djupare nästan som en tyngdlyftare men bara nästan :D

jwzrd
2005-08-26, 15:18
hm mer erfaren det vet jag inte om jag är..
när jag orkar så brukar jag avsluta med sådana mark du menar och då brukar jag starta djupare nästan som en tyngdlyftare men bara nästan :D

Men böjer du benen och sänker häcken för att komma ner till stången eller böjer du dig framåt mer?

Rambo
2005-08-26, 15:22
jag sänker nog häcken mer och böjer mer på bena
kanske även det blir lite mer framåt lutning med jag har inte riktigt tänkt på det....kör inte så ofta för jag orkar ju nästan aldrig ....

jwzrd
2005-08-26, 15:26
jag sänker nog häcken mer och böjer mer på bena
kanske även det blir lite mer framåt lutning med jag har inte riktigt tänkt på det....kör inte så ofta för jag orkar ju nästan aldrig ....

Hehe. Jag har precis kommit igång med markträningen igen efter vad som känns som tusen månader med inflammation i undermarnarna. Det fattas lite pulver märker jag nu. Men det känns som om ryck-fattningen gör att jag hamnar precis där jag är som klenast!

Rambo
2005-08-26, 15:28
kul att det känns bättre såg att du gjort en 5x220 det är inte dåligt det ...

Otto GROV
2005-08-26, 15:31
Hehe. Jag har precis kommit igång med markträningen igen efter vad som känns som tusen månader med inflammation i undermarnarna. Det fattas lite pulver märker jag nu. Men det känns som om ryck-fattningen gör att jag hamnar precis där jag är som klenast!

vad menar du med hamnar precis som klenast?
Är den svaga länken i början av lyftet eller? precis vid startposititonen?

Har själv lite problem i början av lyftet för att sedan explodera när vikten kommer en bit upp, Är det de du försöker bättra på med denna mark-variant?

jwzrd
2005-08-26, 15:34
vad menar du med hamnar precis som klenast?
Är den svaga länken i början av lyftet eller? precis vid startposititonen?

Har själv lite problem i början av lyftet för att sedan explodera när vikten kommer en bit upp, Är det de du försöker bättra på med denna mark-variant?

Nej jag är stark precis från golvet, men svagare mitt i lyftet. Slutfasen är jag starkast i. Det jag menar är att med ryckböj hamnar just det svaga i starten. Eller vad vet jag, jag ska testa det ett tag. Kanske testar jag lite mark från pall också.

EDIT: japp, det är det jag försöker förbättra. Jag kör utan bälte också så det är verkligen döden från ca 10 cm från golvet till knäna ungefär.

Otto GROV
2005-08-26, 15:41
ok, Jag försöker bättra på början i lyftet med att köra på pall varanan vecka, Men ska nog testa lite mark med ryckfattning efter dagens vanliga mark-pass

stahlberg
2005-08-28, 17:23
Jag brukar träna marklyft med ryckfattning för att låta benen arbeta mera i starten, därmed träna starten (och dessutom göra den lättare i marklyft med normalbrett grepp). Om man tränar marklyft med ryckfattning av den orsaken, så ska man alltså gål LÄNGRE ner i starten (för att låta benen arbeta) och INTE mera över stången.

Man får lasta av en hel del vikt just av den anledningen som jwzrd beskriver : höfterna är så lågt nere i starten att "benen befinner sig i en svagare position", man får inte "med benen". Ska man utföra ett sådant lyft korrekt får vikterna inte vara för stora (vilket inte betyder att man måste träna lätt, utan SÅ lätt att lyftet kan utföras korrekt).

Själva "ryck"fattningen kan naturligtvis vara olika bred. Att ha lika bred fattning som i tyngdlyftningsmomentet ryck kan förstås varieras med alla varianter av fattning som är bredare än normal fattning. Ju smalare fattningen är desto mera liknar lyftet ett vanligt marklyft.

jwzrd
2005-08-28, 17:27
Kul att du ville skriva här Stahlberg.

Det jag undrade över var om jag skulle sänka höften så pass mycket att jag kan behålla samma vinkel i överkroppen mot markplanet som jag har i "vanliga" marklyft eller om jag ska böja mig mer framåt. Jag tar ditt svar som att jag hellre ska sänka höften än tippa ryggen då?

stahlberg
2005-08-28, 17:31
Just det.

jwzrd
2005-08-28, 18:49
Just det.

Tack!

delta_mats
2015-03-22, 13:26
Bump!

Vad är åsikterna om denna övning idag?
Har provat den några gånger, till och med upphöjda stående på en 20:a.
Gillar den långa lyftvägen man får, blir som ett långt driv.

Ryckfattningen tvingar mig att hålla tillbaka skuldrorna och spänna bröstryggen på ett annat sätt än vanliga marklyft. Hurvida det är bra eller dåligt jämfört med vanliga marklyft låter jag vara osagt.

anvihl
2015-03-22, 16:18
Bump!

Ryckfattningen tvingar mig att hålla tillbaka skuldrorna och spänna bröstryggen på ett annat sätt än vanliga marklyft. Hurvida det är bra eller dåligt jämfört med vanliga marklyft låter jag vara osagt.

Det där+att öka spänningen man håller i latsen är den största anledningen att jag kör övningen. Sen tycker jag det biter bra på sätesmuskulaturen då man låser ut stången betydligt högre (kan göra ont i penitz) än vanligt.

ceejay
2015-03-22, 16:19
Jag gillar den mycket. Jobbig som fan dock.
SQ67ZJIoPss

Linjedomarn
2015-03-22, 18:52
Det där+att öka spänningen man håller i latsen är den största anledningen att jag kör övningen. Sen tycker jag det biter bra på sätesmuskulaturen då man låser ut stången betydligt högre (kan göra ont i penitz) än vanligt.

Håller med om detta. Man lär sig att använda sig av latsen sen när man skall utföra ett vanligt marklyft och på så sätt också lära sig håll uppe bröstryggen.