handdator

Visa fullständig version : Dopingjouren


Sedis
2005-08-26, 06:54
Godmorgon på er alla!

När jag åt frukost i morse så läste jag en bok som heter "Doping, fakta och erfarenheter av missbruk", som personer som arbetar på Dopingjouren skrivit. Jag har inte hunnit läsa så mycket men reagerat på lite olika påståenden som de skriver och tänker höra om era åsikter.

"Vår uppfattning är att de som använder sig av kosttillskott lättare överger sin ursprungliga föresats om att avstå från dopingpreparat. De har redan börjat förlita sig på burkar och flaskor för att nå sina mål. Steget över till ett AAS-missbruk är inte lika långt för dem som det är för dem som valt att lita på sin egen förmåga.", sid 10.

Hur ser ni på denna uppfattning?

"Men oavsett hur vägen till missbruket ser ut är det vår uppfattning att de grundläggande orsakerna är bristande självförtroende och självkänsla, avsaknad av goda manliga förebilder och den skeva bild av manlighet som förmedlas idag.", sid 14.

Intressant orsaksförklaring. Påverkas vi killar lika mycket som tjejer av medias förmedling av hur en man ska vara och se ut?

Sedis

Bjorne
2005-08-26, 07:22
"Vår uppfattning är att de som använder sig av kosttillskott lättare överger sin ursprungliga föresats om att avstå från dopingpreparat. De har redan börjat förlita sig på burkar och flaskor för att nå sina mål. Steget över till ett AAS-missbruk är inte lika långt för dem som det är för dem som valt att lita på sin egen förmåga."Detta är ett sätt att se på det.

Tycker man borde försöka se fler alternativ istället.

Jag tror inte att det är så att de som väljer att ta kostillskott nödvändigtvis eller alls, är närmare att ta steroider än den som inte använder kostillskott. Utan att det snarare är så att de som tar steroider, eller har planer på det, tar kostillskott. Dvs., kostillskott är inte ett steg emot dopning, utan bara något som naturligt finns med hos steroider.

Jämfört med en annan, relativt populärare situation; Cannabis > tyngre droger (ni som försvarar kosttillskott, kanske borde ta er en funderar här också?) Kort och gott, tror jag att det har med inställningen hos personen att göra, varför röker man Cannabisen? Ex för att man mår åt helvete (personen här, vandrar säkert vidare), eller för att bara ta det lugnt med kompisarna (medans man här, inte lika lätt kan se en anledning, varför personen skulle gå vidare)?

Liknande exempel kan man även tillämpa på kostillskott...