handdator

Visa fullständig version : Paltkoma..


bolt
2005-08-25, 22:11
Hade en ganska rolig diskussion med en polare nyss om paltkoma..
Hans påståenden var:

Visste du att palt förbränner mer energi än det ger, eftersom det är så svårt för kroppen att bryta ner palt, så ger den 100% för att få upp näringen, men lyckas inte utvinna lika mycket som det går åt att ha matsmältningssystemet på 100%...

Eftersom degen är svår att bryta ner, tar det mycket mer energi än man får igen av fläsket..

I call bullshit men han håller sig fast vid att det är så... Vad säger ni? :)

emmzan
2005-08-25, 22:14
Ryktet säger att det inte existerar något som negativa kalorier dvs livsmedel som kräver mer energi än de ger.

Paltkoma... vi kallar det paltschwimma häromkring och bara som en benämning på "efter-maten-svimnings-anfall"

bolt
2005-08-25, 22:18
Ok. Ingen som råkar sitta inne med lite mer info?

Heh, kallar det också paltschwimma,men hade jag skrivit det så hade det blivit en bunt posts med "Va ä dä?"

Grisen
2005-08-25, 23:48
Paltkoma? :laugh: :laugh:

Liten Men Fet
2005-08-26, 00:26
Paltkoma är helt otroligt, jag har ätit mig äckligt mätt på många olika saker men inget har tagit så hårt som när jag fick norrländsk palt.
Jag var fan mätt i en vecka.

King Grub
2005-08-26, 05:37
Ok. Ingen som råkar sitta inne med lite mer info?

Info om vad? Om det finns "negativa kalorier" i palt. Då kan jag bekräfta att det INTE gör det.

Börje H
2005-08-26, 07:11
He, he. Du kör potatis i hushållsassistenten och blandar med mjöl.... Kokar sedan i vatten.... Vore en STOR vetenskaplig sensation om detta skulle ge några underliga konsekvenser vad gäller energiinnehåll/energiutvinning.
Fakta är att iaf palt är det godaste som finns!!

emmzan
2005-08-26, 07:41
Då får jag skämmas över att jag aldrig ätit det då... Men jag har ätit surströmming - räknas det :D

Frazze
2005-08-26, 07:59
Då får jag skämmas över att jag aldrig ätit det då... Men jag har ätit surströmming - räknas det :D
Nej, tyvärr.

emmzan
2005-08-26, 08:07
Ska försöka bättra mig :em:

Frazze
2005-08-26, 08:18
Det enda sättet att komma ikapp efter dina missöden torde vara att blanda strömmingen med palten. Surpalt helt enkelt. DÅ räknas det

emmzan
2005-08-26, 08:26
Det enda sättet att komma ikapp efter dina missöden torde vara att blanda strömmingen med palten. Surpalt helt enkelt. DÅ räknas det

Det skulle kunna gå... Vad jag minns av surströmmingen var det inte alls så illa!

Honn
2005-08-26, 08:51
Fråga din kompis hur skogshuggarna förr överlede om palt gav negativa kalorier.
Palt är förövrigt den enda maträtt jag inte får paltkoma av *screwy* .

jwzrd
2005-08-26, 09:02
Fakta är att iaf palt är det godaste som finns!!

En fullständigt korrekt iaktagelse av gode herrn! GAAH nu har jag paltsug!

Tolkia
2005-08-26, 09:25
Om något innehåller nog palt en sådan lastbilslast med "positiva" kalorier att kroppen inte orkar koncentrera sig på NÅGOT annat än att ta hand om dessa, därav den beryktade "paltkoman" (som här f.ö. kallas "paltschwi:men"). :D

Allvarligt talat har det väl att göra med rättens "hårdsmälta" karaktär (orsakad av ingredienserna i kombination med beredningsformen; faktum är ju att palt påminner något om cement, om än synnerligen välskakande cement) samt med det faktum att det är apgott, så att man äter mer än man egentligen orkar med. Vilket inte är så svårt; densiteten är ju s.a.s. ganska hög. Någon annan kan säkert bidra med en mer vetenskaplig förklaring.

Annars kan jag bara hålla med om att palt är en föda för gudar; men det skall vara rundpalt på kornmjöl, inte halvmesyren flatpalt eller den vita vetemjölspalten (Mjölklister, urk. Alldeles för liks kroppkakor.). Och den skall ätas med lingonsylt och rivna morötter. Ahhhh ... :eating:

nottis
2005-08-26, 09:54
Palt ska göras på rågsikt och inget annat. Och morötter? *screwy*

eoas74
2005-08-28, 13:28
Hälften kornmjöl, hälften vetemjöl - och ett ägg för bättre bindning (min mormors recept - hon kan mycket väl lagt till ägget själv). Nykokta med lingonsylt och en klick saltat smör eller uppstekta med lite strösocker. :hbang:

Fartman
2005-08-28, 13:33
Hälften kornmjöl, hälften vetemjöl - och ett ägg för bättre bindning (min mormors recept - hon kan mycket väl lagt till ägget själv). Nykokta med lingonsylt och en klick saltat smör eller uppstekta med lite strösocker. :hbang:

mmmm, lingonsyyylt mmmmmmmmm

bolt
2005-08-28, 15:27
Lät inte helt fel..

z_bumbi
2005-08-28, 19:31
Palt innehåller blod. Inget av recepten ovan innehåller något blod. Alltså är det ingen palt.

Att bara koka en blandning av potatis och mjöl låter som man glömt fläsket som ska var i mitten på kroppkakorna.

:D

Sverker
2005-08-28, 19:46
OT !














.....Ölandskroppkakor...mums...schwips eller smurf. Kroppkakor sänker en lika djupt. Något med fett fläsk och potatis.

Fredrik_
2005-08-28, 19:59
Palt innehåller blod. Inget av recepten ovan innehåller något blod. Alltså är det ingen palt.

Att bara koka en blandning av potatis och mjöl låter som man glömt fläsket som ska var i mitten på kroppkakorna.

:D

Såna sydländska påfund. Palt med blod heter logiskt nog "blodpalt". Sen ska det förstås vara fläsk även i mitten på äkta palt! :eating:

z_bumbi
2005-08-28, 20:07
Såna sydländska påfund. Palt med blod heter logiskt nog "blodpalt". Sen ska det förstås vara fläsk även i mitten på äkta palt! :eating:

Palt heter palt, är det inget blod i den så heter det inte palt. Ordet "blodpalt" är alltså helt onödigt då det är allmänt känt att palt innehåller blod.

(Jag använde "allmänt känt" i en mening. :D)

Tolkia
2005-08-28, 21:19
Palt heter palt, är det inget blod i den så heter det inte palt. Ordet "blodpalt" är alltså helt onödigt då det är allmänt känt att palt innehåller blod.
Efterlyses härmed ett namn på de runda klubbar som nämns ovan, och INTE innehåller blod. Exempel på fel svar är kroppkakor (rys) respektive kams (ångermanländskt namn på flatpalt).

eoas74
2005-08-29, 10:26
Palt heter palt, är det inget blod i den så heter det inte palt. Ordet "blodpalt" är alltså helt onödigt då det är allmänt känt att palt innehåller blod.

Hehe, där jag kommer ifrån är det då rakt inte allmänt känt. Däremot kallar vi palt utan fläsktärningar som inkråm för blinnpalt (alltså "blindpalt" på rikssvenska, bra för att försätta militanta veganer i paltkoma.) ;)

christian
2005-08-29, 10:55
Pitepalt som fått svalna för att sedan stekas upp tillsammans med lite potatis är hur gott som helst. :eating: :eating: