handdator

Visa fullständig version : Överträning ????


yeyoya
2005-08-25, 19:26
Hej undrar lite om överträning.

1. Vad är de egentligen ???

2. hur vet man att man är övertränad eller håller på o bli ?

3. va e konsekvenserna av de ???

4. hur förhindrar man de ???

tacksam för svar

Fettecke
2005-08-25, 19:35
1. psykiskt / fysiskt överansträngd
2. kroppen blir slöare, sämre imunförsvar, svagare, smärta, du mår sämre helt enkelt
3. beroende på hur allvarligt det är, så kan det bli en kronisk sjukdom... du får alltså lida av det hela livet.... eller så går det över på 1 vecka
4. vet vad du håller på med... kunskap.! lyssna på din kropp

detta är bara en liten del av det... jag har dragit upp de värsta nu tror jag :)

yeyoya
2005-08-25, 20:21
kunskap ????

försök berätta den kunskapen då plz så ja vet vilken kunskap ... hjälper mig inte så mkt att veta att man behöver kunskap utan att veta den om du fattar :D

tinkerbell
2005-08-25, 22:05
Gäller de bara inte å träna mindre ansträngande moment inom träning och vila mera för att förhindra överträningen? ;)

Beast
2005-08-25, 23:56
Du vet när du är övertränad. Du lär inte kunna förhindra det utan att först bli det då vet du vart din gräns går. Är inget som är kroniskt heller.

biffsson
2005-08-26, 00:02
Jag brukar träna hårt i ca 6 veckor, sedan vilar jag från all träning i 7-10 dagar. På så sätt undviker jag att riskera att bli övertränad.

Fettecke
2005-08-26, 13:26
Du vet när du är övertränad. Du lär inte kunna förhindra det utan att först bli det då vet du vart din gräns går. Är inget som är kroniskt heller.

lite ang. att det Kan bli kroniskt... men då krävs det mkt överansträngning....

http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1903

finns fler träffar på Google...