handdator

Visa fullständig version : Varför träna rotatorcuffarna?


BigForre
2005-08-25, 17:19
Frågan är helt enkelt varför? Själv har jag alldrig gjort det...det jag också undrar över är vilket pass lägger ni in denna träning i (övrig axelträning?)...anledningen till att jag sitter och funderar över axelträning är att jag har problem med vänsteraxeln (går att läsa om i Träningsskador & Rehab) det problemet ska jag gå och kolla upp inom snar framtid...inte därför jag undrar över det här, men har kollat uipp allt möjligt om axelträning och snubblade över det här på vägen...Tack på förhand / Forsman

Zealot
2005-08-25, 17:22
Rotarcuffarna kör jag på axeldagen...flera reps, mindre vikt. Endast ur rehab eller snarare pre-rehab syfte.

H.Emanuel
2005-08-25, 17:24
Hade problem med min vänsteraxel ett tag och gick då till en naprapat. Hon gav rätt hårdhänta behandlingar, men rådde mig att köra rotatorcuffsövningar. Jag kör dessa i anslutning till axelpassen, men ibland har det blivit vid andra pass, beroende på om jag haft energi över, försöker köra dessa två ggr/vecka

BigForre
2005-08-25, 17:34
Grymt intressant att läsa...jo har vid tidigare tillfälle läst om att många kör det för att undvika axelskador, men kommer inte ihåg mkt av det jag läst...och nu står jag ju här med skägget i brevlådan och byxorna nere och början till axelproblem...vad har ni haft för problem med axlarna? och vilka övningar lägger ni in i denna träning?

emmzan
2005-08-25, 17:53
Värmer i regel upp rotatorcuffarna inför varje pass som kommer involvera axlarna på något sätt! :) Bra skadeförbyggande!

H.Emanuel
2005-08-25, 18:04
Misstänker att mitt axeltrubbel kom sig av axelpress-övningar. Svårt att säga, men jag tror det. Naprapattjejen sa först att jag skulle ta det lugnt med dessa övningar, sen när hon behandlat mig ett tag sa hon tvärtom åt mig att köra endast den negativa fasen i sittande militärpress i smithmaskin, så tungt att jag inte pallade att pressa vikten uppåt. Då gav det värsta med sig. Men ta det försiktigt med axlarna, kör inga övningar som ger smärta. Du vill inte paja dom. Så kör rotatorcuffarna .

RobbeliRobban
2005-08-25, 18:08
Rotatorcuff-problem är lite som folk som tror på att utomjordingar skall föra bort dem.

Förr hade de flesta ingen aning om vad rotatorcuffen var för något, och problem med den fanns inte. Nu vet alla tränande vad den är, alla gör mystiska, nästan rituella, religiösa utåt och inåt-rotationer i kabelhissen, men ändå har alla problem med den.

För att slippa bli bortförd av utomjordingar behöver man bara vara skeptiker, de varken för bort eller probar en skeptiker, aldrig någonsin. Liten svag parallell kan nog dras till rotatorcuffsträning.

;)

biffsson
2005-08-25, 18:28
Om man inte kör rotorcuff brukar man förr eller senare få ont i axlarna när man kör tung bänkpress eller tung axelpress.

Man kör rotorcuff för att stärka en liten muskel inuti axeln.

Jag brukar ligga på min vänstra sida (ligger på en bänk), lägga höger armbåge mot höften och ha armen 90 grader. Ta en lätt hantel och lyfta och sänka den utan att flytta armbågen. Sedan höjer jag vikten vid varje set.

Jag kör alltid rotorcuff som första axelövning på axeldagen, och som uppvärmning på bänkpressdagen.

Mvh/Biffsson

BigForre
2005-08-25, 18:37
Rotatorcuff-problem är lite som folk som tror på att utomjordingar skall föra bort dem.

Förr hade de flesta ingen aning om vad rotatorcuffen var för något, och problem med den fanns inte. Nu vet alla tränande vad den är, alla gör mystiska, nästan rituella, religiösa utåt och inåt-rotationer i kabelhissen, men ändå har alla problem med den.

För att slippa bli bortförd av utomjordingar behöver man bara vara skeptiker, de varken för bort eller probar en skeptiker, aldrig någonsin. Liten svag parallell kan nog dras till rotatorcuffsträning.

;)

Ehm...alla åsikter är naturligtvis välkommna...

BigForre
2005-08-25, 18:39
Om man inte kör rotorcuff brukar man förr eller senare få ont i axlarna när man kör tung bänkpress eller tung axelpress.

Man kör rotorcuff för att stärka en liten muskel inuti axeln.

Jag brukar ligga på min vänstra sida (ligger på en bänk), lägga höger armbåge mot höften och ha armen 90 grader. Ta en lätt hantel och lyfta och sänka den utan att flytta armbågen. Sedan höjer jag vikten vid varje set.

Jag kör alltid rotorcuff som första axelövning på axeldagen, och som uppvärmning på bänkpressdagen.

Mvh/Biffsson

Antar att du syftar på
denna (http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBLyingExternalRotation.html)...så du kör t.ex. bara den här övningen, det var sådant jag började undra över, vilka övningar som är "nödvändiga"...

biffsson
2005-08-25, 22:16
Antar att du syftar på
denna (http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBLyingExternalRotation.html)...så du kör t.ex. bara den här övningen, det var sådant jag började undra över, vilka övningar som är "nödvändiga"...


Exakt den menar jag :)

Det är den enda jag kör. Vet ej om det räcker med den. Kanske ska man köra tvärtom också, så att man tränar "den andra sidan" av muskeln.

Och det gör man nog lättast i en cablecross.
Hittade övningen på sidan http://www.exrx.net/Articulations/Shoulder.html#anchor109903

H.Emanuel
2005-08-26, 07:43
Rotatorcuff-problem är lite som folk som tror på att utomjordingar skall föra bort dem.

Förr hade de flesta ingen aning om vad rotatorcuffen var för något, och problem med den fanns inte. Nu vet alla tränande vad den är, alla gör mystiska, nästan rituella, religiösa utåt och inåt-rotationer i kabelhissen, men ändå har alla problem med den.

För att slippa bli bortförd av utomjordingar behöver man bara vara skeptiker, de varken för bort eller probar en skeptiker, aldrig någonsin. Liten svag parallell kan nog dras till rotatorcuffsträning.

;)
Vad får du det ifrån, att förr visste ingen vad det var? Är det inte snarare så att alla vetat vad det är med ansett övningarna lite fjolliga och icke macho?Eller du menar kanske att DU inte visste vad det var?

H.Emanuel
2005-08-26, 07:46
Man kan också stå med en lättare hantel och hålla ut armen så att överarmen är rakt ut åt sidan och underarmen hänger rakt ned. Sen vrider man underarmen uppåt med hanteln i handen, med bibehållen överarmsvinkel, alltså fortfarande rakt ut åt sidan.