handdator

Visa fullständig version : Öka i fettprocent


wintersnowdrift
2005-08-25, 12:35
Idag fick jag svar på diverse prover som jag gjort i sommar, p.g.a. undervikt och mensbortfall. Jag har sedan proverna togs gått upp i vikt, men ligger fortfarande "på gränsen" till undervikt (57 kg, 175 cm).

Min läkare beskrev provsvaren som att kroppen svälter. Jag hade mycket låga järnvärden och även extremt låga värden av något hormon. Järntabletter har jag käkat sedan proven togs, ska snart göra ett nytt och se om det förbättrats, annars får jag börja om på ny kula *suck*. Dessutom var min fettprocent väldigt låg (14%, rekommenderat för tjejer är tydligen runt 25%?).

Jag har också gjort en "benmärgsmätning" eller vad det kallas, som mäter tätheten i skelettet. Jag fick veta att kroppen om den inte får tillräckligt med näring under uppbyggnaden av skelettet prioriterar de delar som belastas (i mitt fall framför allt benen), men måste försaka andra delar (jag hade alldeles för låg täthet i bl.a. ryggraden). Inte så kul information måste jag säga...

Till saken hör att jag främst ägnar mig åt konditionsträning. Ska springa Lidingöloppet nu i september, och åka Vasaloppet senare i vinter. Mellan dessa lopp tänker jag fokusera på att bygga upp mig med hjälp av styrketräning, vila och MYCKET mat. Men hur sjutton ökar jag min fettprocent på kroppen med 10 procentenheter? Jag kan inte lägga ner konditionsträningen helt med tanke på Vasan (jag vill verkligen inte behöva göra det heller, har redan haft en period då jag uteslöt all konditionsträning för att öka i vikt så mycket som möjlig). Det verkar dock som om jag måste lägga på mig en hel del fett. Är det bara att sätta sig ner och dricka grädde nu eller?

Jag vet att de flesta här inte strävar efter att gå upp i fettvikt; men tror ni att jag kommer att kunna öka i fettprocent med hjälp av styrketräning och sedan behålla denna fast än jag konditionstränar?

//Kristin, som i dagsläget skulle kunna tänka sig en fettinjektion (kanske en omvänd fettsugning?)

Prankie
2005-08-25, 12:56
Energiöverskott är det som gäller, kör du mycket konditionträning så gäller det bara äta ännu mer, vilket kan vara svårt. Satsa på lägga till 250kcal extra varje vecka från din nuvarande kost tills du börja gå upp i vikt stadigt. En allt för snabb ökning mår du bara illa större delen av dagen. Sen känner du dig allt för mätt så ät energitäta mat, nötter. Lycka till! :)

Tolkia
2005-08-25, 13:01
Jag har också gjort en "benmärgsmätning" eller vad det kallas, som mäter tätheten i skelettet. Jag fick veta att kroppen om den inte får tillräckligt med näring under uppbyggnaden av skelettet prioriterar de delar som belastas (i mitt fall framför allt benen), men måste försaka andra delar (jag hade alldeles för låg täthet i bl.a. ryggraden). Inte så kul information måste jag säga...
Nä, inte så kul, för att inte tala om hur kul det kommer att vara när du blir åttio ... Och ganska vanligt hos tjejer som äter och väger för lite (för det är ju det du gör, de facto, även om du inte "bantar" med avsikten att väga just för lite).

Jag vet att de flesta här inte strävar efter att gå upp i fettvikt; men tror ni att jag kommer att kunna öka i fettprocent med hjälp av styrketräning och sedan behålla denna fast än jag konditionstränar??)
Borde väl lämna denna punkt åt de som styrketränar seriöst, men jag har svårt att tro att du skulle kunna lägga på dig fett GENOM ATT styrketräna. Vad träningen möjligen ger - i kombinatin med rätt kost - är väl i så fall muskler? Nyckeln står nog att finna i formeln "energiintag - energiförbrukning = viktförändring", d.v.s. vill du lägga på dig (och det verkar du behöva göra) behöver du nog äta mer näringstät mat. Skall det vara lite nötter, kanske ...? :)

Tolkia
2005-08-25, 13:03
Edit (för långsam för att editera i föreg. post): Amenorré (menstruationsbortfall) är ett "big no-no" från kroppen; i sammanhang som det här oftaast beroende på för lite mat (särskilt för lite fett) i kombination med stark fysisk stress i form av mycket träning. BIG no-no.

wintersnowdrift
2005-08-25, 13:06
Nä, inte så kul, för att inte tala om hur kul det kommer att vara när du blir åttio ... Och ganska vanligt hos tjejer som äter och väger för lite (för det är ju det du gör, de facto, även om du inte "bantar" med avsikten att väga just för lite).

Borde väl lämna denna punkt åt de som styrketränar seriöst, men jag har svårt att tro att du skulle kunna lägga på dig fett GENOM ATT styrketräna. Vad träningen möjligen ger - i kombinatin med rätt kost - är väl i så fall muskler? Nyckeln står nog att finna i formeln "energiintag - energiförbrukning = viktförändring", d.v.s. vill du lägga på dig (och det verkar du behöva göra) behöver du nog äta mer näringstät mat. Skall det vara lite nötter, kanske ...? :)

Självklart tänker jag samtidigt som jag styrketränar lägga mig på energiöverskott. Det är ju extrakalorierna och inte styrketräningen i sig som bildar själva musklerna :).

Min fråga borde väl snarare vara: kan jag samtidigt som jag styrketränar och ökar i muskelvikt (för det behöver jag också göra) öka även i fettprocent? Detta är nog ganska omvänt mot vad de flesta strävar mot men jag har ju uppenbarligen problem, som bara kommer att bli värre ju äldre jag blir som du säger. Det är nu jag har chansen att reparera och bygga upp skelettet, så jag ska verkligen försöka ta den.

//Kristin

Prankie
2005-08-25, 13:08
Min fråga borde väl snarare vara: kan jag samtidigt som jag styrketränar och ökar i muskelvikt (för det behöver jag också göra) öka även i fettprocent? Detta är nog ganska omvänt mot vad de flesta strävar mot men jag har ju uppenbarligen problem, som bara kommer att bli värre ju äldre jag blir som du säger. Det är nu jag har chansen att reparera och bygga upp skelettet, så jag ska verkligen försöka ta den.

//Kristin

Majoritet av de som styrketräna öka även i fettprocent, annars skulle on och off season inte finnas.

King Grub
2005-08-25, 13:09
Min fråga borde väl snarare vara: kan jag samtidigt som jag styrketränar och ökar i muskelvikt (för det behöver jag också göra) öka även i fettprocent?

Ja. Ett överskott lagras. Ju smalare (ju mindre underhudsfett), desto mer muskeltillväxt kommer att stimuleras av själva överätandet, men allteftersom fettprocenter ökar, ökar också mängden kroppsfett som stimuleras av viss energimängds överätning. Det blir alltså lättare och lättare att bli fetare. ;)

Lönnfet anorektiker
2005-08-25, 13:16
kortfattat: ät mer, spring mindre.....

ps. gainer efter all träning...

wintersnowdrift
2005-08-25, 13:17
Ja. Ett överskott lagras. Ju smalare (ju mindre underhudsfett), desto mer muskeltillväxt kommer att stimuleras av själva överätandet, men allteftersom fettprocenter ökar, ökar också mängden kroppsfett som stimuleras av viss energimängds överätning. Det blir alltså lättare och lättare att bli fetare. ;)

Ah, bra att veta att man har den tuffaste biten först då. Iofs har jag nog en mycket lång bit kvar till bilringar och gäddhäng, men den som väntar på något gott :hbang: ;). Haha, nejdå, men lite mer fläsk ska jag banne mig lägga på mig.

//Kristin

wintersnowdrift
2005-08-25, 13:19
Majoritet av de som styrketräna öka även i fettprocent, annars skulle on och off season inte finnas.

Jo, det har jag ju insett. Min farhåga är att jag ska tappa fett igen när konditionsträningen blir hårdare, men om jag fortsätter att äta så att jag ligger +-0 eller lite + så borde det kunna hålla sig, eller?

//Kristin

King Grub
2005-08-25, 14:04
Jo, det har jag ju insett. Min farhåga är att jag ska tappa fett igen när konditionsträningen blir hårdare, men om jag fortsätter att äta så att jag ligger +-0 eller lite + så borde det kunna hålla sig, eller?

//Kristin

Ju mer aktiv du är, desto mer får du också stoppa i dig, om du vill behålla vikten eller fortsätta öka den.

Max
2005-08-25, 19:31
Till mig har många aktiva sagt nåt i stil med "kolhydrater är din bästa vän" när jag vill gå upp i vikt. Nötter kanske bara har omvänd effekt, du blir mättare även om det känns som du äter mycket feta nötter. Drick några extra glas apelsinjuice utspritt över dagen kanske.