handdator

Visa fullständig version : Kan inte "ta ut" armarna


Yes
2005-08-25, 01:55
Under den korta tiden jag tränat har jag ständigt dragits med ett problem, eller i varje fall vad jag upplever som ett problem. Det är så att mina armar(biceps och triceps) helt enkelt vägrar dö. Bara två ggr har jag ens känt av - lite - att jag tränat dagen innan. Jag antar att er spontana reaktion på det är att jag måste köra tyngre, men tro mig när jag säger att jag provat det.

Precis i början provade jag någon slags standard 3x8 med hantelcurls och pushdowns. Det gav verkligen ingenting, så jag fick tipset av en polare att köra intensivare, tyngre vikter och färre repetitioner. Så jag provade köra med två set, samma övningar, och ta ut mig helt på varje set - mellan 8-12 repetitioner. Det kändes fint i armarna efteråt, men nästa gång jag provade återhämtade sig armarna mirakulöst efter passet och jag kände inte alls av att jag tränat.
Efter det här kikade jag såklart lite här på forumet och kom fram till att jag skulle prova fler övningar och fler repetitioner. Första gången jag provade kändes det kalasbra, verkligen som musklerna fått jobba ordentligt. Men resterande gånger har det återigen känts som musklerna anpassat sig och återhämtat sig direkt efter passet.
Senast jag körde såg upplägget ut såhär, och det har väl varit ganska lika två tre gånger innan:

Bicepscurls med curlstång - 3x8
Hantelcurls - 5x8
Kabelcurl - 3x8

Triceps pushdowns - 5x8
Smalbänk - 3x8

Vid det här tillfället försökte jag också köra tricepsextensions, jag kunde knappt lyfta en femkiloshantel. Jag körde också så tungt att jag klarade max 3-4 lyft per set själv, och sen fick jag hjälp så jag preciiiis klarade att få upp vikterna. Jag försökte alltså verkligen ta livet av armjävlarna, men tror ni det hjälpte? Det här var alltså igår, och musklerna känns knappt pumpade.

Som ni säkert förstår känns det här riktigt frustrerande. Jag förväntar mig liksom lite gensvar från kroppen, att musklerna säger; "bra jobbat kompis - det där tog riktigt bra!". Med alla andra muskler funkar det så. Beroende lite på hur vana dom är vid ansträning får jag antingen en sjuhelvetes träningsvärk, eller så känner jag mig i varje fall lite pumpad och stel.

Det här är väl ändå inte normalt? Jag vet att det är svårt att få träningsvärk om musklerna är vana vid ansträning, men när jag tränat förut har jag iaf vant mig vid den där speciellt känslan som ändå talar om att man ansträngt sig. Den känslan får jag bara inte när jag tränar armarna.

Gör jag något fel, eller vad är det frågan om? :confused:

Bjorne
2005-08-25, 02:51
Triset?

Yes
2005-08-25, 03:33
Vad för något?

Bjorne
2005-08-25, 04:06
Ex;

Du kör:
Bicepscurl
Dips
Pushdowns

Kör ett set av varje övning, utan vila i mellan. När du kört alla tre, vilar du max en minut, sedan kör du igenom en cykel till och så upprepa det där.

Yes
2005-08-25, 04:16
Okej, det skall jag prova. :)

z_bumbi
2005-08-25, 06:35
Det låter väl bra att du slipper träningsvärken?
Enligt mig tyder det dels på att dina armar inte blir överlastade av den andra träningen vilket i kan betyda på att de inte heller begränsar den träningen genom att tröttna först och dels på att du inte tränar armar för mycket som många brukar göra i början.

Yes
2005-08-25, 07:00
Visst är det skönt att inte "bära kylskåp" efter träningen, men det känns som träningen inte ger någon effekt alls när jag inte får något som helst gensvar från musklerna. Jag vet iof inte om det skall vara så att man inte känner av något alls efter träningen, men för mig känns det helt främmande.

En teori som jag har är annars att armarna vant sig vid extremt slitsamt och nedbrytande jobb under det senaste året. Jag kommer ihåg i början när dom kunde kännas helt utslitna efter ett arbetspass. Numera behöver jag flera riktigt tunga arbetspass i rad för att jag inte skall orka med. Så om jag nu bara kör ett eller två armpass i veckan blir kanske ändå lite för lugnt för armarna, och då kanske det behövs mer träning för att dom skall växa?

z_bumbi
2005-08-25, 07:07
Får du en hög uthållighet i en muskel genom ditt arbete så är det troligtvis ett skäl till att du inte känner av den vanliga träningen genom träningsvärk, jag ser det dock inte som ett skäl att öka träningsbelastningen utan snarare tvärt om att vara ganska försiktig med att öka belastningen då du redan belastar armarna ganska mycket.

För en dagbok och så länge du ökar i styrka från månad till månad så är det inte så stor mening med att ändra på något. Då ska man även tänka på att om man tränar biceps efter rygg så är det ökningarna i ryggövnignarna som man kan se något på vad gäller styrkeökningarna och samma sak med bröst/axlar innan triceps.

Yes
2005-08-25, 07:30
Jag har nog tränat en månad eller så nu, och har väl kanske ökat pyttelite. När jag körde armar senast provade jag med 2,5Kg mer på curlstången, och då behövde jag ju rätt mycket hjälp. Fast jag försöker ligga på kaloriminus, så jag skall väl inte förvänta mig några stora ökningar egentligen.

Hursomhelst provar jag nog att fortsätta med nuvarande upplägg. Det känns trots allt bra när jag tränar, och det är väl kanske det jag skall fokusera på istället. Sen är det bara att hålla koll på resultaten.

Stort tack för svaren! :)

Metal_boy_
2005-08-25, 11:37
Tror inte att diverse övningar och upplägg är problemet. Jag tror det handlar om utförandet. Du känner absolut inget i musklerna? Träningsvärken behöver inte betyda nått bra, så den är skitsamma om du får eller inte. Dock borde du känna att du tränat muskeln i fråga. Försök att beskriv hur du gör dina utföranden.

Metal_boy_
2005-08-25, 11:41
Kolla Piranhas råd här med extra pumppass som iaf satte fart på hans armar

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49040&page=1&pp=15

Yes
2005-08-25, 21:28
Tror inte att diverse övningar och upplägg är problemet. Jag tror det handlar om utförandet. Du känner absolut inget i musklerna? Träningsvärken behöver inte betyda nått bra, så den är skitsamma om du får eller inte. Dock borde du känna att du tränat muskeln i fråga. Försök att beskriv hur du gör dina utföranden.
Nix, känner inget alls i musklerna efteråt. Vet inte heller vad som skulle brista i utförandet. Försöker köra rätt strikt och jag får bra kontakt, även om det "fuskas" lite när det verkligen börjar ta emot. Jag försöker också köra så tungt jag kan och armarna är helt slut efter träningen, fast det tar inte lång tid efter träningen innan jag känner mig helt återställd.