handdator

Visa fullständig version : Kokt eller nukad havregröt, hur mkt lägre GI ??


internethjälten
2005-08-25, 00:19
Har läst lite i trådar fram och tillbaka om att det ska bli ett lägre GI:värde på att koka havregröten än att nuka den i micron.

Detta känns ganska självklart men det jag undrar över är hur mycket det sänks. Jag tar ca 3dl gryn och det blir ca 100gr.

Är skillnaden så pass stor att det är lönt att ställa sig vid spisen 4 gånger per dag eller kan jag fortsätta att nuka gröten i bulltv'n ???

//nicke

Akilles
2005-08-25, 08:41
Varför i hela friden skulle GI:t bli lägre i en kastrull än i en mikroskål? Och vilka trådar har kommit fram till det?

King Grub
2005-08-25, 08:43
Därför att dom vattenlösliga, GI-sänkande fibrerna tränger bara ut ordentligt vid kastrullkokning. Det handlar om en sänkning från 85 till 70 (uppskattning) på GI.

Akilles
2005-08-25, 09:00
Har det bevisats i tester, eller rör det sig om uppskattningar/teorier?

Min erfarenhet är att mikrogröt känns lika upplöst som kastrullgröt, men om vetenskapen anser något annat, böjer man sig så klart under den.

Finns det något riktvärde man kan gå på vid kastrullkokning, för att veta när alla fibrerna trängt ut? Tidsangivelse eller kännetecken på grynen.

Tolkia
2005-08-25, 10:37
Om jag för göra en ovetenskaplig gissning tror jag att det inte bara handlar om kokningen som sådan (det är ju inte så att vatten kokar på ett annorlunda sätt beroende på vad man använt för att värma upp det med) utan också med att havregrynen bearbetas på ett annat sätt på spisen. I mikrad havregrynsgröt brukar man ju, kunna SE grynen tydligare efter att den är klar, även om grynen är "upplösta" när man tuggar dem. Man kan göra en tvåstegskokning i mikron om man vill få en mer "kastrullkokt" konsistens, d.v.s. koka en minut, ta ut tallriken och röra runt lite, koka en minut till - ev. upprepning beroende på hur mycket gröt man har och vilken konsistens man vill ha på den. Det lär dock inte ha så stor effekt på GI.

Edit: Observera förresten att även gröt i mikron skall KOKAS och inte NUKAS; det senare tillagningssättet är inte bra för någonting i någon mat ... ;)

WHITEFOLKS
2005-08-25, 11:12
Jag brukar göra min havregrynsgröt genom att koka upp vatten och sen hälla de ovanpå grynen i en lite djupare "skål" och sen låta de stå och dra med lock på. Blir godast så tycker jag :)

kharon
2005-08-25, 11:17
Jag brukar göra min havregrynsgröt genom att koka upp vatten och sen hälla de ovanpå grynen i en lite djupare "skål" och sen låta de stå och dra med lock på. Blir godast så tycker jag :)

Det var nåt nytt!
Kanske man kunde börja med, så har man färdig gröt då man kommer hem från morgonpromenixen! :thumbup:

Men den hålls väl inte varm då heller... men kanske lite ljummen i alla fall..

aliquis
2005-08-25, 11:19
3dl utspritt på 4 måltider eller samma? Jag micrar, om det nu är till någon hjälp :D

WHITEFOLKS
2005-08-25, 11:24
kharon: man kan även ställa skålen på plattan med ett lock på så kokar den ofta vidare lite/hålls varm. Man får akta att plattan inte är för varm bara så inte skolen spricker/gröten bränns fast.

internethjälten
2005-08-25, 12:45
3dl utspritt på 4 måltider eller samma? Jag micrar, om det nu är till någon hjälp :D

3dl 4gånger per dygn, gröt är gott som det är men jag har faktiskt börjat ha i lite salt nu då det var rätt smaklöst utan...

kanske är mkt gröt men orka bry sig - jag gör framsteg med träningen och det är det jag går på...

kharon
2005-08-25, 13:25
3dl 4gånger per dygn, gröt är gott som det är men jag har faktiskt börjat ha i lite salt nu då det var rätt smaklöst utan...

kanske är mkt gröt men orka bry sig - jag gör framsteg med träningen och det är det jag går på...


Enkelt, gott, billigt, bra, vad mer kan man önska sig. :thumbup:

Akilles
2005-08-25, 14:52
Enkelt, gott, billigt, bra, vad mer kan man önska sig. :thumbup:

Lågt GI?

Akilles
2005-08-25, 14:54
Nej just det, behövs inte för oss som tränar. *slap*

Mac
2005-08-25, 16:44
3dl 4gånger per dygn, gröt är gott som det är men jag har faktiskt börjat ha i lite salt nu då det var rätt smaklöst utan...

kanske är mkt gröt men orka bry sig - jag gör framsteg med träningen och det är det jag går på...


Kör du med mjölk som proteinkälla varje gång till gröten eller varierar du den? *slap*

käkar ofta havregryn 2-3ggr/dag med kvarg :thumbup:

internethjälten
2005-08-26, 15:52
Kör du med mjölk som proteinkälla varje gång till gröten eller varierar du den? *slap*

käkar ofta havregryn 2-3ggr/dag med kvarg :thumbup:

Neee, mjölk är vidirgt.. tonfiks = protein :hbang:

hubbabubba
2005-08-26, 21:02
Neee, mjölk är vidirgt.. tonfiks = protein :hbang:

En gång testade jag och blanda i tonfisken i gröten och det smaka gott.. *rolleyes* *spy*

raZmus
2005-08-27, 10:52
Ang. GI, även om det kanske inte har så mycket att göra med just den aktuella frågan. Tycker det är en ganska bra artikel om man undrar om GI i allmänhet. Faktorer som påverkar GI (http://web4health.info/sv/answers/ed-glycemic-factors.htm)

internethjälten
2005-08-28, 04:11
Ang. GI, även om det kanske inte har så mycket att göra med just den aktuella frågan. Tycker det är en ganska bra artikel om man undrar om GI i allmänhet. Faktorer som påverkar GI (http://web4health.info/sv/answers/ed-glycemic-factors.htm)

Thanks dude !!! :cheers:

Diana
2005-08-28, 14:53
En gång testade jag och blanda i tonfisken i gröten och det smaka gott.. *rolleyes* *spy*
:laugh:


Keso+gröt är inte heller nån höjdare *innocent* :D

Rockhard
2005-08-30, 15:58
Vad är GI på torra havregryn då? Och blir det sänkt om man tex blandar det med mjölk. (orkar inte koka gröt alltid)

King Grub
2005-08-30, 16:01
GI på havregryn ligger på mellan 89-110.

Blandar du med mjölk blir GI:t på måltiden lägre, och så även blodsockersvaret, om du jämför samma mängd kolhydrat.

Rockhard
2005-08-30, 16:05
GI på havregryn ligger på mellan 89-110.

Blandar du med mjölk blir GI:t på måltiden lägre, och så även blodsockersvaret, om du jämför samma mängd kolhydrat.

Okej jag förstår. Men GI:t på själva havregrynen då. Sänks inte det när det kommer i en vätska. För det sänks ju en del när det kokas i vatten så då kanske det sänks om man bara lägger det i vatten också. Faste det kanse inte gjorts några tester, kan tänka mig att havregryn i vatten inte är så populärt *spy*