handdator

Visa fullständig version : Biceps fråga


Wuren
2005-08-24, 22:58
Läste någonstans att man får en stor "kula" på armen om man inte sträcker ut ordentligt i övningarna istället för en "lång" biceps. Ligger det nånting i det?

Då mina anatomi kunskaper är ganska begränsande så hoppas jag ni ursäktar ordvalet.

aliquis
2005-08-24, 23:05
Nej, sträcker man inte ut ordentligt får man ju bara inte med hela rörelsen...

Men längden kan du inte påverka, och mer kula får du om den växer ;D

Wuren
2005-08-24, 23:13
Grejjen är den att jag under 1-2 år inte tränade så seriöst utan körde mest biceps/bröst för att se häftig ut och kan tänka mig att det var ganska slarviga utföranden ibland. Ja jag vet... Armarna växte visserligen rätt mycket men fick lite "kul" liknande utseende.

Sen ett par månader när jag körde igång igen har jag skärpt till mig med utförandet och schemat, men sista veckorna har biceps nästan exploderat och "Kulorna" blivit ganska stora sett till proponaliteten (stavas?) på armarna. Släpar säkert med tricps och underarmarna lite fortfarande men ska det se ut så? Säkert svårt att svara på utan bilder ect men går det att prioritera några övningar?

Weird
2005-08-25, 09:14
Grejjen är den att jag under 1-2 år inte tränade så seriöst utan körde mest biceps/bröst för att se häftig ut och kan tänka mig att det var ganska slarviga utföranden ibland. Ja jag vet... Armarna växte visserligen rätt mycket men fick lite "kul" liknande utseende.

Sen ett par månader när jag körde igång igen har jag skärpt till mig med utförandet och schemat, men sista veckorna har biceps nästan exploderat och "Kulorna" blivit ganska stora sett till proponaliteten (stavas?) på armarna. Släpar säkert med tricps och underarmarna lite fortfarande men ska det se ut så? Säkert svårt att svara på utan bilder ect men går det att prioritera några övningar?
vad e det du undrar?? vill du ha några bra tricepsövningar ? :confused:

Dissector
2005-08-25, 10:46
Läste någonstans att man får en stor "kula" på armen om man inte sträcker ut ordentligt i övningarna istället för en "lång" biceps. Ligger det nånting i det?

Då mina anatomi kunskaper är ganska begränsande så hoppas jag ni ursäktar ordvalet.

Mer så kallad "peak" alltså? Jag har hört massa olika, Lee Priest säger t.e.x att det inte finns någon övning som bygger peak speciellt, och att det är mer genetiskt ifall man får bra peak eller inte, men jag vet inte. I Weiders Muscle&Fitness utgåva om armträning nämner de något om att inte köra full rörelse utan bara ungefär halvvägs. Hur mycket sanning det ligger i det, eller hur avgörande eller effektivt det är vet jag dock inte. Jag tycker dock jag har fått bättre peak bara genom vanliga bicepsövningar som stångcurl med full rörelse och allt. Jag har även börjat köra en i cable-cross som jag gillar skarpt. Vet inte exakt vad den heter men man har kablarna i de övre trissorna och drar ihop armarna så man står som i en Dubbel-biceps-pose. Fungerar bra för mig tycker jag.

beckman88
2005-08-25, 10:50
Grejjen är den att jag under 1-2 år inte tränade så seriöst utan körde mest biceps/bröst för att se häftig ut och kan tänka mig att det var ganska slarviga utföranden ibland. Ja jag vet... Armarna växte visserligen rätt mycket men fick lite "kul" liknande utseende.

Sen ett par månader när jag körde igång igen har jag skärpt till mig med utförandet och schemat, men sista veckorna har biceps nästan exploderat och "Kulorna" blivit ganska stora sett till proponaliteten (stavas?) på armarna. Släpar säkert med tricps och underarmarna lite fortfarande men ska det se ut så? Säkert svårt att svara på utan bilder ect men går det att prioritera några övningar?

Min peak är rätt stor, men jag har tränat exakt samma övningar som alla mina kompisar har gjort... Jag anser att om man får peak eller inte helt enkelt ligger i generna!

Weird
2005-08-25, 14:18
hur stor peak är bara genetiska förutsättningar. men med en större biceps klart man för en större kul

Gorilla
2005-08-25, 19:49
Muskelfästena kan sitta olika högt och på så sätt göra att muskeln börjar högre upp eller längre ner. Det är min idé om det hela, sen om det stämmer vet jag inte