handdator

Visa fullständig version : Blir man "uppsvullen" utav kesella och mjölk?


dawgfather
2005-08-24, 22:02
Hallå...Undrar om man blir uppsvullen utav kesella,minimjölk och keso...?Käkar 2 burkar kesella dricker typ 1 liter minimjölk om dagen...Känns som att magen och ansiktet sväller upp...Har ju precis tappat kaggen och vill ju inte bli gravid igen ;) Ngn som vet?

Spannmål
2005-08-24, 22:05
Laktosintolerans kan vara en anledning.

dawgfather
2005-08-24, 22:17
Har never "brukat" värst mkt mejeriprodukter tidigare i mitt liv...Kan det bero på det?Eller är det bara en egenskap som mjölkprodukter har?

Tolkia
2005-08-24, 22:24
De har egenskapen att de innehåller laktos. Om DU har egenskapen att inte kunna bryta ned laktos (d.v.s. är laktosintolerant) kan tarmpaketet göra uppror, från lindrigt till våldsamt beroende på hur intolerant du är (hur mycket av det enzym som bryter ned laktos som du har; kan som jag har förstått det vara allt från bara "lite mindre än andra" till ingenting). Har du å andra sidan inte använt mjölkprodukter förut och nu börjat hinka i dig litervis kan nog även en laktostolerant mage protestera mot chocken.

jean-wim
2005-08-24, 23:52
Har never "brukat" värst mkt mejeriprodukter tidigare i mitt liv...Kan det bero på det?Eller är det bara en egenskap som mjölkprodukter har?http://www.milksucks.com/WINDYWANDA.html :naughty:

Sverker
2005-08-25, 05:53
http://www.milksucks.com/WINDYWANDA.html :naughty:


Lågvattenmärke.

userfriendly
2005-08-25, 06:05
Hallå...Undrar om man blir uppsvullen utav kesella,minimjölk och keso...?Käkar 2 burkar kesella dricker typ 1 liter minimjölk om dagen...Känns som att magen och ansiktet sväller upp...Har ju precis tappat kaggen och vill ju inte bli gravid igen ;) Ngn som vet?

däremot blir magen jligt hård o trög... :D

Lizzie
2005-08-25, 08:12
Låter som du inte kan bryta ner laktos så bra. Försök få i dig proteinet från andra livsmedel (för det är väl därför du äter kesella?) och se om det blir bättre.

Nadja
2005-08-25, 12:10
däremot blir magen jligt hård o trög... :D
instämmer halvvägs. minimjölk tycker inte jag har så värst stoppande effekt. kesella äter jag inte längre. Blev som cement. :( Synd, för det var ju gott med kesella och fun light saft och grejer. Men livet går vidare ändå ;-)

00600
2005-08-25, 16:26
kan man få "gaviditets"- mage om man äter gluten som glutenintolerant?
Är nämligen det själv, och har vid vissa tillfällen då jag har ätit gluten, fått för mig att bugen har "växt"
Kanske bara inbillning?

Mac
2005-08-25, 16:53
instämmer halvvägs. minimjölk tycker inte jag har så värst stoppande effekt. kesella äter jag inte längre. Blev som cement. :( Synd, för det var ju gott med kesella och fun light saft och grejer. Men livet går vidare ändå ;-)


Testa att späda ut kesellan med ganska mycket vatten rör om...så de blir lite lättflytande.......det har funkat bättre för min mage!

Sverker
2005-08-25, 17:20
kan man få "gaviditets"- mage om man äter gluten som glutenintolerant?
Är nämligen det själv, och har vid vissa tillfällen då jag har ätit gluten, fått för mig att bugen har "växt"
Kanske bara inbillning?

Säkert inte inbillning. Glutenproteinerna reagerar med immunförsvaret i tunntarmen. Detta ger ett utflöde av vatten i tarmen och magen kan visst svälla.
Till detta kommer att tarmen blir irriterad och kan t o m sluta producera laktasenzymet under en period. Detta betyder att en glutenintolerant också kan vara laktosintolerant efter att ha ätit glutenprotein :(

00600
2005-08-25, 19:16
Säkert inte inbillning. Glutenproteinerna reagerar med immunförsvaret i tunntarmen. Detta ger ett utflöde av vatten i tarmen och magen kan visst svälla.
Till detta kommer att tarmen blir irriterad och kan t o m sluta producera laktasenzymet under en period. Detta betyder att en glutenintolerant också kan vara laktosintolerant efter att ha ätit glutenprotein :(

Okej.
Men när tarmslemhinnan "läkt" (efter glutenmissbruk) så kan man väl åter igen äta produkter som innehåller laktos?


Tack för svaret, iaf.

emmzan
2005-08-25, 21:35
Okej.
Men när tarmslemhinnan "läkt" (efter glutenmissbruk) så kan man väl åter igen äta produkter som innehåller laktos?


Tack för svaret, iaf.

Sannolikt ja. Dock kan glutenintolerans som ej upptäcks i tid ge upphov till oreparerbara skador i tarmslemhinnan.