handdator

Visa fullständig version : Hur många av er har bastu


zipper
2005-08-24, 21:31
Tjenare. Tänkte lite på det här med bastu, en underbar uppfinnelse.
Men hur många av er hårt tränade pojkar/flickor har tillgång till en bastu ?
Alltid kul att veta.

Jag förespråkar även användandet av björkris kvast. Det finns bara fördelar med en sådan:
Det sätter fart på blodcirkulationen och ämnesomsättningen.
Det ger en härlig doft av skog :thumbup:
Svettningen blir det en markant skillnad på även det, och det är ju bra.

Något att tänka på bara är att blöta/kyla ned riset i påkastningsvattnet.

MVH

Helena B
2005-08-24, 21:37
Tjenare. Tänkte lite på det här med bastu, en underbar uppfinnelse.
Men hur många av er hårt tränade pojkar/flickor har tillgång till en bastu ?
Alltid kul att veta.

Jag förespråkar även användandet av björkris kvast. Det finns bara fördelar med en sådan:
Det sätter fart på blodcirkulationen och ämnesomsättningen.
Det ger en härlig doft av skog :thumbup:
Svettningen blir det en markant skillnad på även det, och det är ju bra.

Något att tänka på bara är att blöta/kyla ned riset i påkastningsvattnet.

MVH

Hmm ja på gymmet finns det ju bastu. Men det är alldeles för varmt för att gå in i :-D

Tolkia
2005-08-24, 21:39
- Där jag tränar: Ja. Den besöks flitigt; inte minst för att den oftast bjuder på trevligt sällskap efter passen. Ett minus är möjligen att man aldrig tar sig hem efter träningen ...
- Hemma: Ja och nej; bor i lägenhet, men det finns en i bostadsrättsföreningens gemensamhetslokal. Dock har jag aldrig varit där, trots att jag bott i lägenheten 5 år ... (får väl erkänna att jag inte har medlemskort till föreningens gym heller) :em:
- Hemma hos föräldrarna: Ja, men den har mig veterligen aldrig använts sedan vi/de flyttade in i huset och det måste vara över 20 år sedan ... undrar om det skulle lukta bara LITE bränt damm om man satte på elementet ...

Borde kanske ta med en bunt björkris medan det finns löv kvar, om inte annat för att få se folks miner. :D

zipper
2005-08-24, 21:42
Det enda felet med riset är att det blir lite löv inne i bastun :). Men testa iallafall. Det är en skön känsla när svetten börjar rinna. Och lägg inte riset inne i bastun sen. Blir avlagringar som inte är trevligast att sitta på.

Helena B = det gäller att stå ut tills man vänjer sig :). runt 60-70 grader är väldigt bra temperatur tycker ja iallaf, samt de flesta andra "normala" bastarna.

Helena B
2005-08-24, 21:54
Det enda felet med riset är att det blir lite löv inne i bastun :). Men testa iallafall. Det är en skön känsla när svetten börjar rinna. Och lägg inte riset inne i bastun sen. Blir avlagringar som inte är trevligast att sitta på.

Helena B = det gäller att stå ut tills man vänjer sig :). runt 60-70 grader är väldigt bra temperatur tycker ja iallaf, samt de flesta andra "normala" bastarna.


Men varför vill man vänja sig? Finns det några postiva aspekter med bastu? Har aldrig förstått varför man vill utsätta sig för något så varmt.... :confused:
Upplys mig plz :D

tuben
2005-08-24, 21:59
Har bastu hemma och bastar minst en gång i veckan.
Upplever att man blir renare efter ett bastubad.

zipper
2005-08-24, 22:05
Med glädje. Tyvärr hittar jag inga framlagda fördelar med det gjorda av forskare m.m. Men eftersom man svettas så försvinner smutset mer grundligt. Sen så borde en höjning av blodcirkulationen ha någon fördel vid fettförbränning m.m.
Kroppen får jobba lite, plus att det är skönt.

Men det viktigaste är ju att man trivs med att basta, annars försvinner ju själva poängen lite :)

Men varför vill man vänja sig? Finns det några postiva aspekter med bastu? Har aldrig förstått varför man vill utsätta sig för något så varmt.... :confused:
Upplys mig plz :D

Helena B
2005-08-24, 22:11
Med glädje. Tyvärr hittar jag inga framlagda fördelar med det gjorda av forskare m.m. Men eftersom man svettas så försvinner smutset mer grundligt. Sen så borde en höjning av blodcirkulationen ha någon fördel vid fettförbränning m.m.
Kroppen får jobba lite, plus att det är skönt.

Men det viktigaste är ju att man trivs med att basta, annars försvinner ju själva poängen lite :)


Ok så mindre smuts och ökad förbränning...Inte tillräckligt för att jag ska gå in där, om de inte sänker värmen såklart :D

mangemani
2005-08-24, 22:15
kommer och tänka på ett seinfeld avsnitt när jag läser detta "sauna= jewish workout" :laugh:

nope,har ej bastu,men syrran har...kommer ihåg tidigare i sommras när man hade varit ute och hjälpt dom bära in ved,sen bastat så man blev helt matt och sen hoppat i plurret...mmm..det var skönt det:)

muddler
2005-08-24, 22:28
jojomensan , har en bastu hemma

Edit: hoho tusen inlägg lalalalalallala!

Metal_boy_
2005-08-24, 23:43
Hade.

kharon
2005-08-25, 08:13
Ja, hemma, hos vänner/släktingar, hos föräldrarna, sommarstugan... Va fan jag bor ju i Finland... ;)

Kwon
2005-08-25, 08:18
jojomensan , har en bastu hemma

Edit: hoho tusen inlägg lalalalalallala!

GRATZ MUDDLES! :thumbup:

Godis_monstret
2005-08-25, 08:23
Önskar att jag hade det, men är nog inte så vanligt i Skåne

Pingu
2005-08-25, 09:23
Har en på övervåningen, men den används inte. Jag svettas så det räcker ändå. Har mina och grabbens hockey grejer i den nu

Metal_boy_
2005-08-25, 10:29
Har en på övervåningen, men den används inte. Jag svettas så det räcker ändå. Har mina och grabbens hockey grejer i den nu


Haha. Hur kommer det sig att en bastu så ofta slutar som en garderob? :) Iof så kostar ju ett bastuaggregat på el en del att driva.

Metal_boy_
2005-08-25, 10:32
Den dagen jag bor i hus kommer jag däremot bygga en bastu. Det är så jäkla skönt att basta och bra för sinnet. Ett det rensar skitiga porer är också ett plus.

Tolkia
2005-08-25, 10:45
Haha. Hur kommer det sig att en bastu så ofta slutar som en garderob? :) Iof så kostar ju ett bastuaggregat på el en del att driva.
Bastun hos mina föräldrar ligger vägg i vägg med tvättstugan och används till att:
- hänga tvätt (huvudfunktion; utmärkt för att torka lakan vintertid)
- förvara balar av toa- och hushållspapper
- förvara morsans målarsaker

Eftersom aggregatet mig veterligen aldrig har varit på sedan vi flyttade in är nog extrakostnaden lika med noll, men de som byggde huset skulle nog tycka att vi missbrukade den ... :D

Edit:
Metal_boy: Bygg då även en rejäl badtunna så kan du basta och bada ute året runt. Ganska häftigt när det är femton grader minus, faktiskt (men INTE häftigt när man startat för sent med att värma up tunnan så att vattnet ligger på femton grader plus som när mitt jobb skulle bada badtunna ... rys).

Metal_boy_
2005-08-25, 10:48
Bastun hos mina föräldrar ligger vägg i vägg med tvättstugan och används till att:
- hänga tvätt (huvudfunktion; utmärkt för att torka lakan vintertid)
- förvara balar av toa- och hushållspapper
- förvara morsans målarsaker

Eftersom aggregatet mig veterligen aldrig har varit på sedan vi flyttade in är nog extrakostnaden lika med noll, men de som byggde huset skulle nog tycka att vi missbrukade den ... :D

Edit:
Metal_boy: Bygg då även en rejäl badtunna så kan du basta och bada ute året runt. Ganska häftigt när det är femton grader minus, faktiskt (men INTE häftigt när man startat för sent med att värma up tunnan så att vattnet ligger på femton grader plus som när mitt jobb skulle bada badtunna ... rys).


Hehe där ser man. Den används alltid till nått annat. I våran bastu bodde tom min kanin ett tag :D

pekka
2005-08-25, 10:52
Ökad förbränning? Möjligen av hembränt :D

Varför gå i bastu Helena B? Jo det är ett slags avslappnings- och meditationsställe. Visst finns det alltid missbrukare för även detta eller de har helt enkelt inte förstått själva grejen med bastu.

I somras när det var 30+ var det skönt att basta på kvällen för efteråt kändes inte utetemperaturen lika pressande och speciellt vid läggdags vart det lagom temperatur istället för för varmt för att kunna sova.

Ren blir man. Första gången jag var utan bastu var 2 veckor i 20-årsåldern vid en solresa. Vid hemkomsten direkt i bastun såklart och den hudmängden som man "klöste" bort och med badlakan har jag aldrig sett tidigare. Min svenske fru vid den första bilsemester i Finland konstaterande att hon har aldrig känt sig så ren som nu (bastu varje kväll :D ) Och som OT hon tyckte att toaletterna vid mackar och rastplatser var rena och luktade inte urin som hemma i Sverige. *flex*

Varför förvandlas bastu i svenska hushåll till en garderob? För det första laven ligger för långt nere, ingen/dålig ventilation, för liten aggregat och var sitter givaren till aggregatets termostat? bara för att nämna några. Det är därför det kallas för bastu :D En sauna saknar nämligen dessa oegentligheter. :)

ArooN
2005-08-25, 11:36
Bastar efter varje gympass minst 15min.
Finns inget skönare sätt att avsluta på!
Varmt, skönt, och man kan snacka skit eller hur man tycker att passet var..!

Sonny
2005-08-25, 12:03
Vi har, men den används inte, den ska nån gång i framtiden rivas för att ge plats åt ett större duschrum!

muddler
2005-08-25, 12:56
GRATZ MUDDLES! :thumbup:

tackar ödmjukast :)

Mago
2005-08-25, 13:00
Vi flyttade in i huset 1987. Jag tror det var obligatoriskt att bygga bastu då. Så ja!

Slartibartfast
2005-08-25, 13:49
Saknar alternativet "jag är finne".

Jonesss
2005-08-25, 13:56
Huset har en fin bastu i källaren som besöks på vinterhalvåret väldigt flitigt :) Riktigt skönt att varvaner där inne :hbang:

GymTT
2005-08-25, 13:59
Hade i vårt förra hus, användes väldigt sällan så myrorna kom in på besök:)

Piranha
2005-08-25, 14:02
Om ni blev påbumpade av en polare i bastun skulle ni sen berätta det för någon ?

Jonesss
2005-08-25, 14:08
hahahahaha :laugh:
Piranha vilka jävla vänner har du egentligen ;)

Slartibartfast
2005-08-25, 14:22
Har ni haft samlag i en bastu? Det är tungt.

JJ
2005-08-25, 14:23
Har ni haft samlag i en bastu? Det är tungt.
Ja, svimma nästan :laugh:

Megatuttarna
2005-08-25, 14:31
Åååh, sex i bastun...

Pingu
2005-08-25, 14:34
Har haft sex på alla möjliga ställen och bastun är ett av dom

Megatuttarna
2005-08-25, 14:36
Har haft sex på alla möjliga ställen och bastun är ett av dom

Med män på bastun i ishockeyrinken, va? *popcorn*

Piranha
2005-08-25, 14:40
Har haft sex med män på alla möjliga ställen och bastun är ett av dom


OMG :booty:

Pingu
2005-08-25, 14:40
Ähhh vilka vyer som uppenbarades i mitt huvud *spy*

Nej för böveln, det närmaste jag har varit en man när jag har haft sex är gubben som gick utanför provrummet där vi var i full gång

Megatuttarna
2005-08-25, 14:46
Ähhh vilka vyer som uppenbarades i mitt huvud *spy*

Nej för böveln, det närmaste jag har varit en man när jag har haft sex är gubben som gick utanför provrummet där vi var i full gång

Pingu.Does.Provrum.4.xxx.DVDRiP.avi :naughty:

Pingu
2005-08-25, 14:49
Pingu does biblan var ännu bättre :naughty:

tuben
2005-08-25, 14:50
Pingu does biblan var ännu bättre :naughty:

Jag vill ha bilder annars tror jag inte dig *grr27*

Pingu
2005-08-25, 18:57
Sorry inga bilder och hade jag så skulle dom inte läggas ut. Detta är ett respektabelt forum *slap*

grisbil3n
2005-08-25, 19:23
Har ej bastu men bastubad under 100 grader är föga manligt vill ja tillägga.

Snorkfröken
2005-08-26, 14:19
Saknar alternativet "jag är finne".

:D Samma här :naughty:

tuben
2005-08-26, 14:22
Har ej bastu men bastubad under 100 grader är föga manligt vill ja tillägga.

Beror ju helt klart på vad för slags bastu de är.
Skulle vilja se dig i 100 graders ångbastu.

Torrbastu går ju an men när det är ångbastu bränner det i lungorna.

Fartman
2005-08-26, 14:39
Har ej bastu men bastubad under 100 grader är föga manligt vill ja tillägga.

bah, jag har hört det där så jävla många gånger av ett drös med töntar. alltid har dom bastat i 120 osv, sen när man kliver in i bastun och börjar hetsa lite med ångan så kryper dom ut fort och mumlar något om galen...
då tror jag då inte att jag bastat i 100, alla jävla termometerjävlar går ju aldrig att lita på.

EDIT: Jag har förövrigt bastu här hemma hos mina päron, har även hos mormor i tornedalen aka mumindalen aka lillfinland

grisbil3n
2005-08-26, 15:50
Beror ju helt klart på vad för slags bastu de är.
Skulle vilja se dig i 100 graders ångbastu.

Torrbastu går ju an men när det är ångbastu bränner det i lungorna.

Ångbastu, då tänker jag amerikanska filmer. Vedeldat 100 grader är inga problem om det gör mig till mera hardcore...

AcidSleeper
2005-08-26, 17:09
Hemma hos föräldrarna, i lägenhetshuset i källaren samt i sommarstugan...

Sa jag att jag älskar att bada bastu!? :D

FinnPower
2005-08-26, 21:07
Har bastu vid tvättstugan, 5 meter från lägenheten.
Att bada bastu är en riktig bra ursäkt för att "få" dricka en öl eller två :thumbup: