handdator

Visa fullständig version : Låsta trådar & trakasserier


stahlberg
2005-08-24, 19:24
I Kolozzeums träningsavdelning har vi en träningsjournal, som är skriven av d3nti. Allan har låst tråden, eftersom det enligt honom är meningen att man ska skriva (om träning) i sin journal och att andra inte ska retas.

Allt detta är naturligtvis sant. Eftersom jag är en av dem som "retats" ska jag passa på att ställa en fråga. D3ntis journal (eller egentligen hans resultat i bänkpress) är en uppenbar bluff.

FRÅGA : När man som kolomedlem läser en träningsjournal som är en UPPENBAR bluff, borde man då helt ignorera den journalen? Det är ju ingen vits att låtsas tro det som står där, om man märker att det inte kan vara sant. Eller har man rätt att ifrågasätta sanningshalten i skriverierna, om man (som jag hoppas att jag gjort) motiverar varför man anser att de är osanna?

Med frågan menar jag förstås ALLDELES UPPENBARA lögner. Självklart kan man inte ifrågasätta allt som skrivs i journalerna, ens om man tror att de innehåller överdrifter. Men att kritisera UPPENBARA osanningar är en annan sak ; trakasserar man någon utan orsak kan ju moderatorerna banna en.

Nyligen hade vi ju Spungebobs journal, som man redan vid första genomläsningen enkelt kunde konstatera att var rena rama påhittet. Också den fick kritik (bl.a av mig). Spungebob började efter detta pm-a mig för att övertyga mig om att "han var sann", vilket bara ledde till att han ljög ännu mera uppnebart. Också Spungebobs journal är numera stängd.

Jag tycker träningsjournalerna är trevlig läsning. Men jag tycker inte, att de blir bättre av att uppenbara lögnare skriver journal (om inte lögnerna dessutom är 1. så uppenbara att alla förstår att de är överdrivna och därtill 2. roligt skrivna, typ 2snartstenhårda...).

bubbe
2005-08-24, 20:04
klart man ska ignorera lögnare så det blir meningslöst att skriva likn journaler, men det är nog svårt för många att inse när allt är fejk och när man ska skriva du är jättestark.

Jag fattar inte varför man ska hitta på siffror på ex övningar som inte går att jmf mot andra utan att ha en riktig bedömning av kunnigt folk under tävlingslika förhållanden. det enda viktiga är ju för en själv att kunna se framstegen. Ungefär som att man skulle hitta på vikter i en journal man för själv på gymet

*screwy*

Helena B
2005-08-24, 20:13
klart man ska ignorera lögnare så det blir meningslöst att skriva likn journaler, men det är nog svårt för många att inse när allt är fejk och när man ska skriva du är jättestark.

Jag fattar inte varför man ska hitta på siffror på ex övningar som inte går att jmf mot andra utan att ha en riktig bedömning av kunnigt folk under tävlingslika förhållanden. det enda viktiga är ju för en själv att kunna se framstegen. Ungefär som att man skulle hitta på vikter i en journal man för själv på gymet

*screwy*

Nu är jag då en nybörjare när det gäller styrketräning. Men jag har själv startat en journal både för min egen motivation och för att få tips och råd av andra som vet mer än jag. Och efter att ha kört marklyft för första gången i hela mitt liv så tycker jag att alla som skriver att de tar 110 kg i mark fejkar, men det är bara min åsikt :D (och ett litet skämt) Men jag tycker absolut man ska kunna skriva i andras journaler... Jag tycker det är roligt att få pep och veta att man gör ett bra jobb.

Allan
2005-08-24, 20:15
Nå, det skulle ju onekligen underlätta om man fick ett meddelande om att en journal är heltokig. Det är vår - moderatorernas - sak att reda ut det. Den ena tråden är definitivt stängd, eftersom skribenten är så bannad som man bara kan bli. Den andra ligger tills vidare, eller tills medlemmen hör av sig.
Låt oss sköta rättskipandet här. Meddela oss närdet går åt skogen i en tråd, istället för att man ska få meddelandet efter fyra sidor när någon intet ont anande sextonåring gått i era elaka fällor, blivit arg och gjort bort sig.

allan

Yankeee
2005-08-24, 20:17
Det är väl förmodligen rätt många på detta forum som far med osanningar. Ser inte varför man ska bry sig om det, tyck hellre synd om personerna bakom skärmen som tar till alla medel för att få lite uppmärksamhet.

Jense
2005-08-24, 20:22
Det är väl förmodligen rätt många på detta forum som far med osanningar. Ser inte varför man ska bry sig om det, tyck hellre synd om personerna bakom skärmen som tar till alla medel för att få lite uppmärksamhet.


upmerkashet menra duuuuuuu?P!Q


nä men i all sanning sår är denblabla en person som ljuger om sina vikter för att få respeklt. Han, som alla andra, fattar inte vad respekt är.


han måste lära sig att respekt är när man hugger någon med en kniv, och inte hur mycket man bänkar,,,jeeeeeeeeeeeees

bubbe
2005-08-24, 20:22
Det är väl förmodligen rätt många på detta forum som far med osanningar. Ser inte varför man ska bry sig om det, tyck hellre synd om personerna bakom skärmen som tar till alla medel för att få lite uppmärksamhet.

tror du? visserligen i sk kraftmätar trådar, där det handlar om vem som har tagit si eller så mycket kan man ju förstå att det läggs på lite extra internetvikter, men i egna journaler?

dessutom finns inget jag hellre önskar än att få läsa lite nya bravader hos 2snarthårdakillar! (hmm dags för bump eller :D)

Yankeee
2005-08-24, 20:25
tror du? visserligen i sk kraftmätar trådar, där det handlar om vem som har tagit si eller så mycket kan man ju förstå att det läggs på lite extra internetvikter, men i egna journaler?


De flesta skriver ju inte journal så ;)

Tror nog det förekommer en del i journalerna också. Kanske man lägger till 5-10 kg, några reps osv osv.

HenrY
2005-08-24, 20:27
Jag har aldrig läst 2stenhårdakillars journal, kan ingen länka till den!
Sorry om jag går lite Offt!

Cilia
2005-08-24, 20:28
Nå, det skulle ju onekligen underlätta om man fick ett meddelande om att en journal är heltokig. Det är vår - moderatorernas - sak att reda ut det. Den ena tråden är definitivt stängd, eftersom skribenten är så bannad som man bara kan bli. Den andra ligger tills vidare, eller tills medlemmen hör av sig.
Låt oss sköta rättskipandet här. Meddela oss närdet går åt skogen i en tråd, istället för att man ska få meddelandet efter fyra sidor när någon intet ont anande sextonåring gått i era elaka fällor, blivit arg och gjort bort sig.

allan
Det är väl förmodligen rätt många på detta forum som far med osanningar. Ser inte varför man ska bry sig om det, tyck hellre synd om personerna bakom skärmen som tar till alla medel för att få lite uppmärksamhet.
jag tycker ni är så himla snälla och godhjärtade.
Jag känner mig som en elak kärring för jag tycker gott han eller hon kan lära sig en läxa. Att om man ljuger är det ofta så att man kliver rätt i sin egen fälla. För det är ju just det som gör det så svårt med lögner dvs att hålla ihop detaljerna. Dom fäller nästan alla lögnare till slut.

Nu kanske han har lärt sig att det inte är så lätt att ljuga utan bättre att prata sanning.

Och visst har Yankeee rätt att många ljuger på nätet. Min utgångspunkt är att det mesta är lögn tills jag fått bevis för att det är motsatsen för då slipper man alla besvikelser man får. Men sen är jag en cynisk tant också.

bubbe
2005-08-24, 20:29
Jag har aldrig läst 2stenhårdakillars journal, kan ingen länka till den!
Sorry om jag går lite Offt!

at your service

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=7898

Yankeee
2005-08-24, 20:35
Jag känner mig som en elak kärring för jag tycker gott han eller hon kan lära sig en läxa. Att om man ljuger är det ofta så att man kliver rätt i sin egen fälla. För det är ju just det som gör det så svårt med lögner dvs att hålla ihop detaljerna. Dom fäller nästan alla lögnare till slut.


Grejen är ju att man ljuger av en anledning, vilket med stor sannolikhet är att man mår mindre bra av någon anledning. Vad lär man sig av att bli avslöjad? Tror du att man tänker "ah, nu vet folk hur jag är egentligen" (en person som man förmodligen inte uppskattar så mycket själv, därav lögnerna), då talar jag sanning nästa gång? Nja ;)

bubbe
2005-08-24, 20:37
tråden låst *cry*

kolozzeums bästa journal kommer tyna bort bland gamla övergivna
alster. Please make a sticky!

Lallle
2005-08-24, 20:43
Fasen så meningslöst att hitta på vikter i en journal.. riktigt patetiskt

Yankeee
2005-08-24, 20:44
Fasen så meningslöst att hitta på vikter i en journal.. riktigt patetiskt

Och du är perfekt?

Cilia
2005-08-24, 20:45
Grejen är ju att man ljuger av en anledning, vilket med stor sannolikhet är att man mår mindre bra av någon anledning. Vad lär man sig av att bli avslöjad? Tror du att man tänker "ah, nu vet folk hur jag är egentligen" (en person som man förmodligen inte uppskattar så mycket själv, därav lögnerna), då talar jag sanning nästa gång? Nja ;)
du har rätt
men jag har också sätt många blivit väldigt sårade av att folk har ljugit.
Nu kanske ingen blir sårad av att man ljuger i en träningsjournal (utom möjligtvis dom andra 16-åringarna som också vill bänka 120 kg)
Men generellt så skadar ofta lögner ngn annan. Då är ju frågan hur mycket man kan ljuga för att själv må bättre när andra far illa på vägen?

Loke
2005-08-24, 20:47
Fasen så meningslöst att hitta på vikter i en journal.. riktigt patetiskt

Vem har aldrig ljugit för att få sig själv att verka bättre? Hur många 14 åringar har inte överdrivit sina sexuella erfarenheter till exempel?

Det är sånt som alla kan göra.

Yankeee
2005-08-24, 21:02
men jag har också sätt många blivit väldigt sårade av att folk har ljugit.
Nu kanske ingen blir sårad av att man ljuger i en träningsjournal (utom möjligtvis dom andra 16-åringarna som också vill bänka 120 kg)
Men generellt så skadar ofta lögner ngn annan. Då är ju frågan hur mycket man kan ljuga för att själv må bättre när andra far illa på vägen?

Men är det verkligen du som är viktig då? Det är ju personen som ljuger som har problem, inte du.

Generellt sett så vet man ju inte om att folk ljuger ;) Frågan(orna) är väl snarare, varför ljuger personen och vad kan jag göra för att hjälpa?

Cilia
2005-08-24, 21:06
Men är det verkligen du som är viktig då? Det är ju personen som ljuger som har problem, inte du.
inte jag personligen är inte viktig men dom som blir skadade av lögnerna är viktiga tycker jag.
varför har någon rätt att skada en annan med lögner?
Även om förklaringen är att personen ifråga mår dåligt

tp_88
2005-08-24, 21:53
Och du är perfekt?
Sa han det? Även om han hade sagt det vad hade det spelat för roll?

Jag håller helt med Lalle. Ser verkligen INGEN anledning what so ever att ljuga om sina resultat.

Marba
2005-08-24, 22:01
Sa han det? Även om han hade sagt det vad hade det spelat för roll?

Jag håller helt med Lalle. Ser verkligen INGEN anledning what so ever att ljuga om sina resultat.

Jag undrar verkligen hur folk kan "veta" att någon ljuger.

OggeP
2005-08-24, 22:04
Och du är perfekt?

Känner du dig träffad?

Krokodil
2005-08-24, 22:21
"Hej mitt namn är Nisse Blixt, jag är 16 år och har tränat i snart två månader och tar 150 kg i bänk... Bla bla.. osv. Kommentera gärna".

Klart att en sådan journal skiter sig direkt! :)

Kebab-Arne
2005-08-24, 22:32
Såg en länk på Exhale för ett tag sen där en 17-åring i USA la in bilder på Csaba Kocsis på ett amerikansk byggarforum och påstod att det var han. Han blev såklart inte alls trodd. Har gått jävligt långt om man vill få respekt och beundran för nån annans slitande på gymmet.

Dumleman
2005-08-24, 22:37
Jag blir långt ifrån arg/irriterad över folk som ljuger för sig själva. Brukar istället börja fundera på varför de gör det. Verkligheten brukar komma ifatt dem, om inte så låt dem leva i sin egen lilla värld. Att ljuga för sig själv är inget man väljer att göra.

tp_88
2005-08-24, 22:56
Jag undrar verkligen hur folk kan "veta" att någon ljuger.
Snälla, börja inte låta som nån samhällslärare som ifrågasätter allt och alla.

Givetvis kan man inte avgöra smärre lögner, men rejäla saker tror jag nog man genomskådar.

Metal_boy_
2005-08-24, 23:06
Skitsamma vad han skriver liksom. Bara han som lider av att det inte är sant, för inte fan sitter man och hakar upp sig på sånt? Att man sitter på internet och ljuger om sina prestationer tror jag tyder på dåligt självförtroende. Personen kanske hade behövt lite mer kärlek från sina nära? Personen kanske aldrig får höra att han gör nått bra? Så saksamma vad nån skriver för vikter, det finns värre problem.

Marba
2005-08-24, 23:17
Snälla, börja inte låta som nån samhällslärare som ifrågasätter allt och alla.

Givetvis kan man inte avgöra smärre lögner, men rejäla saker tror jag nog man genomskådar.

"Tror" och "vet" är två olika saker.

tp_88
2005-08-25, 15:47
"Tror" och "vet" är två olika saker.
Ja, därav jag önskade att du inte skulle leka samhällslärare.

Kan du nånsin veta något med 100% säkerhet?

Yankeee
2005-08-25, 15:52
Sa han det? Även om han hade sagt det vad hade det spelat för roll?

Sa jag att han hade sagt det? Eftersom att han tyckte att det var patetiskt att göra eller agera fel (ljuga i detta fall) så antog jag att han aldrig gjorde några fel själv. Verkar ju lite dumt att sitta och säga hur dåliga (patetiska) andra när man inte är bättre själv.

Yankeee
2005-08-25, 15:56
inte jag personligen är inte viktig men dom som blir skadade av lögnerna är viktiga tycker jag.
varför har någon rätt att skada en annan med lögner?
Även om förklaringen är att personen ifråga mår dåligt

Rätt har man inte, det har jag inte sagt. Däremot så bör man väl kunna ha lite överseende?

emmzan
2005-08-25, 15:58
Nu är jag då en nybörjare när det gäller styrketräning. Men jag har själv startat en journal både för min egen motivation och för att få tips och råd av andra som vet mer än jag. Och efter att ha kört marklyft för första gången i hela mitt liv så tycker jag att alla som skriver att de tar 110 kg i mark fejkar, men det är bara min åsikt :D (och ett litet skämt) Men jag tycker absolut man ska kunna skriva i andras journaler... Jag tycker det är roligt att få pep och veta att man gör ett bra jobb.

Ska jag känna mig träffad hördu! :D

mini
2005-08-25, 16:12
Det går ju inte att jämföra lögner som skadar och lögner i en träningsjournal. Hur länge orkar en lögnare föra hitte-på-journal? Låt bli att kommentera istället, så dör den ganska fort tror jag.

Cilia
2005-08-25, 16:12
Rätt har man inte, det har jag inte sagt. Däremot så bör man väl kunna ha lite överseende?
fast om du läste allt jag skrev så ser du också att jag sa att min utgångspunkt är att alla ljuger om det mesta online. Så jag har överseende men inte så stort så att jag bara går förbi det. Jag tycker gott man kan ge lite tjuvnyp om dom är dumma nog att inte ljuga tillräckligt bra.

Cilia
2005-08-25, 16:13
Det går ju inte att jämföra lögner som skadar och lögner i en träningsjournal. Hur länge orkar en lögnare föra hitte-på-journal? Låt bli att kommentera istället, så dör den ganska fort tror jag.
tycker inte jag heller och det var inte det jag menade.
menade bara att ljuga är inte så oskyldigt som jag tyckte dom fick det att framstå.

tp_88
2005-08-25, 16:42
Sa jag att han hade sagt det? Eftersom att han tyckte att det var patetiskt att göra eller agera fel (ljuga i detta fall) så antog jag att han aldrig gjorde några fel själv. Verkar ju lite dumt att sitta och säga hur dåliga (patetiska) andra när man inte är bättre själv.
Så man kan alltså inte, enligt dig, kritisera någon eller något så länge man gör minsta lilla fel inom något område?

jwzrd
2005-08-25, 16:43
Sa jag att han hade sagt det? Eftersom att han tyckte att det var patetiskt att göra eller agera fel (ljuga i detta fall) så antog jag att han aldrig gjorde några fel själv. Verkar ju lite dumt att sitta och säga hur dåliga (patetiska) andra när man inte är bättre själv.

Inser du ironin i ditt klagomål mot tp_88?

disturbed
2005-08-25, 16:44
Sa jag att han hade sagt det? Eftersom att han tyckte att det var patetiskt att göra eller agera fel (ljuga i detta fall) så antog jag att han aldrig gjorde några fel själv. Verkar ju lite dumt att sitta och säga hur dåliga (patetiska) andra när man inte är bättre själv.

Av vilken anledning? Skilj på person och sak! Vad han själv gör, eller har gjort, har ingenting med sakfrågan att göra.

Yankeee
2005-08-25, 16:45
Inser du ironin i ditt klagomål mot tp_88?

Jaja :P

Yankeee
2005-08-25, 16:46
Så man kan alltså inte, enligt dig, kritisera någon eller något så länge man gör minsta lilla fel inom något område?

Kan kan man. Personligen tycker jag dock att man bör sopa framför sin egen dörr innan man klagar på grannens.

tp_88
2005-08-25, 16:50
Vad är ironiskt?

För det första tycker jag inte det är relevant. Även en människa med brister kan väl se att andra också har brister och påtala det.

Yankeee
2005-08-25, 16:55
Vad är ironiskt?

För det första tycker jag inte det är relevant. Även en människa med brister kan väl se att andra också har brister och påtala det.

Att jag klagade?

Frågan är ju isåfall: varför känner man ett behov av att påtala andras brister?

tp_88
2005-08-25, 17:10
Att jag klagade?

Frågan är ju isåfall: varför känner man ett behov av att påtala andras brister?
Aha. :)

Av samma anledning som en totalt felfri individ!?

H.Emanuel
2005-08-25, 18:17
Klart att det skulle kännas bättre att dra till med några kilo extra istället för att stå för hur klen man egentligen är i bänkpress. Men då är det ännu bättre att inte skriva alls, meningen me dessa journaler är väl ändå att få feedback på sin träning osv?

Tolkia
2005-08-25, 22:20
Frågan är ju isåfall: varför känner man ett behov av att påtala andras brister?
Tja, vi kanske skulle ta och fråga någon som brukar göra det ...? *innocent*