handdator

Visa fullständig version : Light dryck på morgonen


tinkerbell
2005-08-24, 19:04
Tjena, undrade över en grej jag grubblat på ett tag, nämligen ...

Pajjar Coca-Cola light fettförbränningen om man dricker en burk innan morgonpromenaden? Innehåller ju liten mängd koffein, menfinns de något i de som pajjar fettförbränningen på morgonen?

Är inte ute efter att höjja fettförbränningen med hjälp utav Cola-Light, utan om man helt enkelt är sugen på något läskande på morgonen, kan man dricka utan att de gör något?

Tacksam för svar

MVH tinkerbell

King Grub
2005-08-24, 19:11
Förutom koffeinets positiva effekt finns det inget i lightläsk som påverkar fettförbränningen åt något håll, vare sig i aktivitet eller i vila. Acesulfam-K frisätter i o f s lika mycket insulin som motsvarande energimängd glukos, men det är flera hundra gånger sötare än socker, varför motsvarande mängd mindre används, och därför handlar det om frisättning som bara kan upptäckas i laboratorium och inte påverkar i praktiken.

tinkerbell
2005-08-24, 19:12
Förutom koffeinets positiva effekt finns det inget i lightläsk som påverkar fettförbränningen åt något håll, vare sig i aktivitet eller i vila. Acesulfam-K frisätter i o f s lika mycket insulin som motsvarande energimängd glukos, men det är flera hundra gånger sötare än socker, varför motsvarande mängd mindre används, och därför handlar det om frisättning som bara kan upptäckas i laboratorium och inte påverkar i praktiken.

Tack Kin Grub =)

Så man kan dircka de å gå sin promenad som om man inte hade druckit något alls? ;) Alltså de sänker inte fettförbränningen? ;P

Vill bara vara säker =)

King Grub
2005-08-24, 19:13
Räckte inte svaret? :confused:

tinkerbell
2005-08-24, 19:18
*EDIT*

Ursäkta mig, ville bara vara säker.

Men de verkar som om de inte gör någon skada, mer possitivt (iaf lite)

gulyas
2005-08-24, 19:44
Light prudukter är skadligt för hjärnan :)

King Grub
2005-08-24, 19:47
Det är inte vetenskapligt bevisat hos människa.

Lizzie
2005-08-25, 08:20
De kommer nog inte på att det förbättrar hälsan ialla fall.

emmzan
2005-08-25, 21:40
De kommer nog inte på att det förbättrar hälsan ialla fall.

Jag räknar kallt med att om jag inte skulle hälla funlight/annat med syntetiska sötningsmedel i mitt vatten för att få i mig vätska (har ofta svårt för rent vatten) så skulle jag hälla i någonting med socker istället. Då skulle min hälsa vara sämre gissningsvis!

Sen gillar jag funlight också :D

Lillgrabben
2005-08-25, 21:43
Jag räknar kallt med att om jag inte skulle hälla funlight/annat med syntetiska sötningsmedel i mitt vatten för att få i mig vätska (har ofta svårt för rent vatten) så skulle jag hälla i någonting med socker istället. Då skulle min hälsa vara sämre gissningsvis!

Sen gillar jag funlight också :D


Bara jag som tycker att samarin & riktigt sjukt gott?! :)


Brukar knarka sånt på jobbet då törsten faller in nattetid!


MVH

emmzan
2005-08-25, 21:46
Samarin.... njae. Inte zantac heller tycker jag gott. Treo-comp brus är gott men det beror nog bara på att jag brukar vara så jäklarns dålig när jag tar dom :D


När jag jobbade natt förr i världen var det isvatten med citronskivor i!

Nadja
2005-08-26, 06:16
Brukar också ha samarin i 0.5 l vatten+fun light på morgonen :D


Funderar lite- aspartamsötade drucker är ju vätskedrivande (även fun light, har jag hört..) Kan man ändå räkna 0.5 lättspädd saft till "vattenintaget"?

King Grub
2005-08-26, 07:04
Brukar också ha samarin i 0.5 l vatten+fun light på morgonen :D


Funderar lite- aspartamsötade drucker är ju vätskedrivande (även fun light, har jag hört..) Kan man ändå räkna 0.5 lättspädd saft till "vattenintaget"?

Jag har inte hört att aspartam är vätskedrivande.

Cola Light är det, men då är det ju koffeinet, och det är på inget sätt negativt vattenintag, utan man kan räkna även denna vätska.

Davil
2005-08-26, 08:19
Bara jag som tycker att samarin & riktigt sjukt gott?! :)


Brukar knarka sånt på jobbet då törsten faller in nattetid!


MVH

Samarin är riktigt riktigt gott ! Dricker sån't ibland jag med.