handdator

Visa fullständig version : fil?


gothen
2005-08-24, 18:44
Efter en spaningsrunda i kyldisken märkte jag snabbt att det fanns en hel del olika filtyper...
Brukar köra på lättfil, smakar surt och härligt.

Jag undrar nu vilken fil ni rekomenderar? Visst kanske inte det mest proteinrika men å andra sidan kan jag trycka i mig hur mycket som helst :eating:

Sen en liten följdfråga; är fil med typ all-bran (flingorna...) ett hyffsat mellanmål? Hörde av någon stackare att fil gav ett ganska så högt insulinpåslag men det kanske var fel?

King Grub
2005-08-24, 19:12
Fil har extremt lågt GI, men högt II. Det stämmer. Fil är ett bra livsmedel.

All-Bran Regular har jättehögt GI och II. All-Bran Plus är lågglykemiskt, men kan nog inte kallas näringsrikt: bränt vetekli. En bra müsli är ett näringsmässigt mycket bättre val.

gothen
2005-08-24, 20:40
Hoppar flingorna då...

Müsli tar jag ibland men jag tycker att det har så liten volym så att man behöver ta ganska så mycket, det blir en hel del kcal, även om det är bra mat.
Det finns inga flingor som är bra här världen? Eller något annat än müsli?

Spannmål
2005-08-24, 21:08
II på filmjölk och vanlig mjölk borde väl vara ungefär samma? Intressefråga.

King Grub
2005-08-24, 21:10
Ja, och yoghurt.

Max
2005-08-24, 21:17
Jag rekommenderar Onaka, den har en väldigt speciell smak, något kryddig eller nåt.

Tolkia
2005-08-24, 21:33
Gillar man surt fil (ovanligt med folk som gillar lättfil; jag brukar annars få äcklade blickar ...) kan man alltid prova Kefir; det är rätt surt om än på ett annat sätt. Naturell yoghurt - alltså inte Naturell MILD yoghurt - är skapligt sur den med.

Sedan tycker jag ju att alla borde testa långfil och filbunke (det finns även sådan som inte är så fet) åtminstone en gång i sitt liv, bara för allmänbildningens skull. :eating:

Wooch
2005-08-24, 21:53
Jag använder mig av A-fil fast den lätta varianten. Helt ok smak.

turbocalle
2005-08-24, 22:57
Jag trycker i mig fjällfil blir nog närmare 1 liter om dagen.. Onaka går också bra.. Men kefir får jag däremot klökningar utav =)...

MvH Carl