handdator

Visa fullständig version : Armhävningar?


fffffffff
2005-08-24, 18:11
Jag hade tänkt börja göra ca 100 armhävningar varje eller varannan dag, jag hade tänkt dela upp dom så jag gör ca 20 på morgonen, kanske 25 på eftermiddagen o.s.v.
Vad får man för resultat om man gör såhär? (Jag gör armhävningarna när jag känner för det och därför kommer jag inte äta någonting efter att jag gjort armhävningarna så det känns som om jag bara kommer förbränna mina muskler om jag gör på det här sättet, är det möjligt :S?

King Grub
2005-08-24, 18:13
Vad får man för resultat om man gör såhär?

Inga, antagligen, inga synbara. Du blir bättre på att göra armhävningar.

Ame
2005-08-24, 18:16
Jag gjorde armhävningar varje dag i 1 år kanske, eller tom ännu längre. Den enda effekt jag märkte av var att jag kunde göra fler. Så lite ökad uthållighet i de involverade musklerna får man väl kanske.

fffffffff
2005-08-24, 18:19
Inga, antagligen, inga synbara. Du blir bättre på att göra armhävningar.


Okej det är inte så viktigt att dom blir så mycket större, men blir man starkare i armarna och håller uppe armstyrkan? (jag har tränat lite styrketräning på armarna och dom har växt litegrann, kan man hålla dom lika stora genom att göra armhävningar så som jag tänkt?

Dumleman
2005-08-24, 19:13
(jag har tränat lite styrketräning på armarna och dom har växt litegrann, kan man hålla dom lika stora genom att göra armhävningar så som jag tänkt?
Armarna består av mer än triceps :). Dock aktiveras betydligt fler muskler vid armhävningar som inte sitter på just armarna, t.ex. bröst, vilket imho gör armhävningar till en ganska "dålig" armövning.

Eva_E
2005-08-24, 20:07
Jag körde ett experiment i år med mig själv som försökskanin: Den här semestern gjorde jag armhävningar (75-100) varannan dag, under den perioden jag inte hade tillgång till gym. Det och en del andra enkla övningar med kroppen som belastning, höll på cirka en halvtimme om dagen.

Och faktiskt - när jag började gymma igen "som vanligt" så hade jag tappat mycket mindre i styrka än jag brukar! Var t.o.m. en pytteliten smula starkare i axlarna... Så visst gör det nytta, om inte annat som "uppehållande försvar" om man inte har möjlighet till den vanliga träningen!

Eva

fffffffff
2005-08-24, 21:52
Jag körde ett experiment i år med mig själv som försökskanin: Den här semestern gjorde jag armhävningar (75-100) varannan dag, under den perioden jag inte hade tillgång till gym. Det och en del andra enkla övningar med kroppen som belastning, höll på cirka en halvtimme om dagen.

Och faktiskt - när jag började gymma igen "som vanligt" så hade jag tappat mycket mindre i styrka än jag brukar! Var t.o.m. en pytteliten smula starkare i axlarna... Så visst gör det nytta, om inte annat som "uppehållande försvar" om man inte har möjlighet till den vanliga träningen!

Eva



Okej men när du gjorde dina armhävningar, åt du någonting efteråt eller körde du dom lite vilken tid på dygnet som helst?

BigForre
2005-08-24, 22:13
Prova att göra armhävningar 3*10 klarar du av att göra det? Vänta två dagar gå ut och samla sten och lägg i en ryggsäck så att den blir lagom tung för att du ska klara att göra 3*10...fortsätt proceduren och öka antalet stenar allt eftersom du orkar mer...då kanske du får upp aningen synligare tuttar... :)

Octoberman82
2005-09-23, 15:07
Jag tror jag tar och rippar tråden lite, jag kör igenomsnitt 105 armhävningar varje dag. 35 rep 3 set, nu är det så att jag börjar bli lite smått förbannad, jag klarar inte mer än typ 35 stycken sedan så blir det pannkaka av allt. Jag gör det tillsammans med "frivillig" strechning som 50 sit-ups lite hopp-upp, ja allt som man ska göra.

Hur i hela är det något genetiskt fel på mig som inte orkar kunna fullfölja 35 armhävningar? Det säger bara stopp efter det... *grr*

Jag är bra på löpning, men när det kommer ovanför midjan så säger det stopp. :furious:

herr_vanlig
2005-09-23, 16:15
King Grub. Skitsnack, klart han får. Bättre hållning, mer muskler om än inte så stora etc.

MilkmaN
2005-09-23, 22:05
Jag tror jag tar och rippar tråden lite, jag kör igenomsnitt 105 armhävningar varje dag. 35 rep 3 set, nu är det så att jag börjar bli lite smått förbannad, jag klarar inte mer än typ 35 stycken sedan så blir det pannkaka av allt. Jag gör det tillsammans med "frivillig" strechning som 50 sit-ups lite hopp-upp, ja allt som man ska göra.

Hur i hela är det något genetiskt fel på mig som inte orkar kunna fullfölja 35 armhävningar? Det säger bara stopp efter det... *grr*

Jag är bra på löpning, men när det kommer ovanför midjan så säger det stopp. :furious:

Inte köra varje dag? Köra extra djupa ibland? Köra täta? Köra med vikt på ryggen?

Octoberman82
2005-09-23, 22:51
Inte köra varje dag? Köra extra djupa ibland? Köra täta? Köra med vikt på ryggen?

Tack för ett riktat svar, men vad menar du? :em:

- kör ett pass på morgonen 35 armhävningar
- kör ett pass på eftermiddagen 35 armhävningar
- kör ett pass på kvällen 35 armhävningar

Ska jag inte köra varje dag menar du...eller hur menar du?
Extra djupa, jag kör så djupt jag bara kan försöker snudda med bröstkorgen på marken och lyfta mig upp för att inte inbilla mig att jag fuskar.
Täta, kör en sekund upp/ner...börjar med att lyfta upp mig.
Vikt på ryggen, nja, man ska kunna göra fler utan att ha vikter på ryggen.

Tack dock för svaret, men om du kunde fördjupa dig lite så skulle jag vara tacksam. Som sagt har bra kondition och så springer milen 4 gånger i veckan, så man borde kunna få någorlunda bra push-ups på köpet...tycker man.

PS. Det jag vill är att kunna i alla fall börja runda upp i 40-50 reps, målet är 100-150 reps. DS.

ohah
2005-09-24, 09:53
om du inte orkar fler armhävningar beror det väl förmodligen på att du tar slut styrkemässigt i bröst, axlar och armar. att du springer lär väl knappast förändra det.
vi andra som vill bli starkare i bröst, axlar och armar vi lyfter vikter på gym. testa det

Allan
2005-09-24, 10:15
King Grub. Skitsnack, klart han får. Bättre hållning, mer muskler om än inte så stora etc.


Nej. Enbart armhävningar ger ingen muskulär tillväxt överhuvudtaget. För att man ska öka muskulärt behövs progressiv träning. Man blir lite starkare, men styrkeökningen är knappt mätbar. Däremot skapar man en rätt bra mjölksyretålighet som kan vara användbar.

allan

bengdoktor
2005-09-24, 10:25
Jag gjorde några armhävningar med flickvännen på ryggen, det blev logom tungt, och så många orkar man inte göra heller :thumbup:

Dumleman
2005-09-24, 19:01
Tack för ett riktat svar, men vad menar du? :em:

- kör ett pass på morgonen 35 armhävningar
- kör ett pass på eftermiddagen 35 armhävningar
- kör ett pass på kvällen 35 armhävningar
....................
PS. Det jag vill är att kunna i alla fall börja runda upp i 40-50 reps, målet är 100-150 reps. DS.

105 per dag med det uppläget är inte mycket i mina ögon. Gör så många du orkar vid varje pass typ :). Eftersom du är bra på löpning antar jag att du har en lätt kropp och bra kondition och då ska du kunna göra betydligt fler armhävningar än 35 per pass.

randomized
2005-09-24, 19:46
Nej. Enbart armhävningar ger ingen muskulär tillväxt överhuvudtaget. För att man ska öka muskulärt behövs progressiv träning. Man blir lite starkare, men styrkeökningen är knappt mätbar. Däremot skapar man en rätt bra mjölksyretålighet som kan vara användbar.

allan

Men chins ger väl bredare rygg? Eller är dessa svåra att jämföra kanske.

Fettecke
2005-09-24, 20:21
Men chins ger väl bredare rygg? Eller är dessa svåra att jämföra kanske.

svårt att dra paraleller... armhövningar så blir det ju inte hela din vikt, men de blir de i chins, samt mkt mer om du lägger på vikter i ett bälte och hänger på.

Allan
2005-09-24, 21:03
Men chins ger väl bredare rygg? Eller är dessa svåra att jämföra kanske.

Tyngdlagen min vän. Övningens rörelseomfång. Belastningen...


allan

krellik
2005-09-25, 22:37
När du kan göra 100 i sträck börjar du ha hyfsad muskelkondition, då kanske det är dags att börja göra dom jobbigare;)

Några tips: Dive bomber armhävningar (fråga om du är nyfiken så kan jag förklara, finns säkert svenskt namn med)

Enarmade armhävningar

Explosiva armhävningar med klapp

Armhävningar stående på händer mot en vägg

Armhävningar med ryggsäck med vikter i och händer och fötter på stolar för max djupp

När du kan göra 20 stycken strikta av varje sort är jag övertygad om att du är mer vältränad än åtminstone 90% av alla gymtränande (lite humoristiskt och väldigt ovetenskapligt uträknat, tror dock det finns saning i det)

Hobbes
2005-09-25, 23:04
[QUOTE=krellik]
Några tips: Dive bomber armhävningar (fråga om du är nyfiken så kan jag förklara, finns säkert svenskt namn med)
[QUOTE]

Nyfiken....har aldrig hört om dem!

krellik
2005-09-25, 23:19
Såg du Gi Jane härom helgen så låg dom faktiskt och körde såna i vattnet noterade jag... Det är just en övning som deras elitsoldater kör mkt.

Börja med arslet upptryckt mot taket, tänk dej att du har en taggtråd framför dej i ansiktshöjd, du ska dyka ner med huvudet under tagtråden och trycka dej upp på raka armar samtidigt som du trycker ner höften i golvet, nu trycker du dej tillbaka under taggtråden till utgångsläget, voila en repetition. Svin tuff och svin bra övning. Är man kampsportare eller liknande är den skitbra att köra. Som vanligt med muskeluthålighetsövningar av det här slaget så har den väl begränsade bodybuilding aplikationer.

Den här länken förklarar övningen bättre än jag kunde för övrigt...

http://www.trainforstrength.com/ex-1.shtml

Dumleman
2005-09-25, 23:33
Såg du Gi Jane härom helgen så låg dom faktiskt och körde såna i vattnet noterade jag... Det är just en övning som deras elitsoldater kör mkt.

Börja med arslet upptryckt mot taket, tänk dej att du har en taggtråd framför dej i ansiktshöjd, du ska dyka ner med huvudet under tagtråden och trycka dej upp på raka armar samtidigt som du trycker ner höften i golvet, nu trycker du dej tillbaka under taggtråden till utgångsläget, voila en repetition. Svin tuff och svin bra övning. Är man kampsportare eller liknande är den skitbra att köra. Som vanligt med muskeluthålighetsövningar av det här slaget så har den väl begränsade bodybuilding aplikationer.

Den här länken förklarar övningen bättre än jag kunde för övrigt...

http://www.trainforstrength.com/ex-1.shtml
Ja "masken" är det svenska namnet :).

krellik
2005-09-25, 23:35
Tack Dumleman, blir lätt att man blir lite fattig på svenska termer när man lär sej övningarna på nätet. Elak liten övning oavsett namn..;)

krellik
2005-09-26, 01:04
Känner mej lite kreativ och kan inte sova så jag tipsar om yterligare några övningar man kan bygga upp sej till som inte ens rambo klarar så många av...;)

Iso-balistisk armhävning. Kör en explosiv armhävning med handklap som vanligt, när du landar sjunk ner halvägs i rörelseomfånget av en armhävning, håll statiskt i tio sekunder och pressa sen upp dej i toppläget, det var en repetition, kör nästa omedelbart när du pressat upp dej. Mkt äcklig jobbig övning.

Här kommer några ännu jobbigare som jag inte klarar att testa själv eftersom jag är för vek..:(

Divebomber/masken med en arm och ett ben. Kör övningen som vanligt, ha i en arm och en fot på parallel sida, sjukt svår övning.

Fristående armhävningar stående på händer. Balans+styrka=kick that fat ass!

Enarmad stående armhävning mot en vägg. Endå mer avancerat har man någon form av platform som man gör den på för fullt rörelseomfång. När det är en barnlek flyttar man ut platformen från väggen och gör den fristående. När det är enkelt tar man och lägger lite vikter i en väska och gör denna armhävning... Slutligen börjar man gå upp på fingrarna och plockar bort fingrar allt eftersom man blir hårdare...
Nu jag vill se den jäveln som inte blir starkare av att träna upp sej på några såna här.. :whipped:

Hobbes
2005-09-26, 09:12
krellik: Gillade din förklaring med taggtråden :thumbup: ...jag är gammal kampsportare och vi kallade den alltid "KÅLMASKEN", övning man älskade att hata!

Tack för bra tips, kör en del armhävningar sen jag började att klättra, bra för en allmän muskeluthållning.

Morty
2008-01-02, 02:40
Mycket gammal tråd, men jag tycker att det vore värt att dra upp den igen. Ni visa säger att armhävningar inte ger någon massa, jag måste gå emot er. Detta eftersom min goda vän byggde sig en (vad som då klassades som) grym fysik ENBART på armhävningar. Detta är en person som svarar galet på styrketräning, såklart. Det var även under 2 års tid, så inte gick det snabbt. Dessutom under puberteten, det var när han var 14-15 som han körde med detta. Ska se om jag kan leta upp några gamla bilder på det.

Guddi
2008-01-02, 10:19
Så länge man stegrar motståndet och varierar övningen är det klart att man kan få en bra fysik av att göra armhävningar (I de muskler som tränas då dvs). Problemet är att nästan alla jag stött på som gör armhävningar hemma gör dem likadant var gång under flera månader/år. Med den typen av träning kommer man inte att bygga någon nämnvärd volym.

Ignatius72
2008-01-02, 10:21
Det är klart att armhävningar gör skillnad. För den som inte tränat alls innan så blir det skillnad både genom att man blir starkare, större volym etc, för den som är tränad så blir det nog ingen volym eller styrkeökning att tala om, men däremot en mjölksyreträning och seghet som kan spillas över positivt om/när man går tillbaka till gymmet.

Emil_Larsson
2008-01-02, 10:24
Man skulle kanske kunna ha armhävningar i någon typ av sets, dropsets, eller vad man skall säga, man tränar te.x pushdowns och sänker i vikter tills man inte orkar mer, sen ner och köra armhävningar. Borde bli rå tungt. Nu är detta ren och skär fantasi, men borde det inte gå?

Edit: För volymutveckling alltså. Men när jag tänker efter så är det kanske inte just armhävningarna som står för det, utan helheten?

Eddie Vedder
2008-01-02, 10:48
Detta eftersom min goda vän byggde sig en (vad som då klassades som) grym fysik ENBART på armhävningar. Detta är en person som svarar galet på styrketräning, såklart. Det var även under 2 års tid, så inte gick det snabbt. Dessutom under puberteten, det var när han var 14-15 som han körde med detta. Ska se om jag kan leta upp några gamla bilder på det.

Du svarar egentligen på din egen fundering här. En kille med grymma grundförutsättningar som befinner sig i sin kanske mest växande period i livet och som inte tränat innan (?).

Så mycket bättre förutsättningar går inte att få, pubertetsgrabbar kan växa något helt sjukt och knappt göra ett dugg.

För en "vanlig" tränande som kommit förbi den största nybörjarutvecklingen och passerat "växa-så-det-knakar"-åldern tror jag inte att armhävningar lär ge ett dugg förutom att man möjligtvis underhåller styrkan rätt okej och helt enkelt rör på kroppen vilket ju alltid är positivt.:)

Morty
2008-01-02, 15:36
Du svarar egentligen på din egen fundering här. En kille med grymma grundförutsättningar som befinner sig i sin kanske mest växande period i livet och som inte tränat innan (?).

Så mycket bättre förutsättningar går inte att få, pubertetsgrabbar kan växa något helt sjukt och knappt göra ett dugg.

För en "vanlig" tränande som kommit förbi den största nybörjarutvecklingen och passerat "växa-så-det-knakar"-åldern tror jag inte att armhävningar lär ge ett dugg förutom att man möjligtvis underhåller styrkan rätt okej och helt enkelt rör på kroppen vilket ju alltid är positivt.:)

Det är nog helt sant att det inte ger något för någon som är vuxen och van vid träning, men att säga att armhävningar inte ger ett dugg är alltså fel.

Eddie Vedder
2008-01-02, 15:57
Det är nog helt sant att det inte ger något för någon som är vuxen och van vid träning, men att säga att armhävningar inte ger ett dugg är alltså fel.

Ja ett man rent kategoriskt påstår att det inte ger ett dugg är fel, det håller jag med om.

Det var i stort sett den enda typen av styrka vi tränade i fotbollen när vi var mindre. Visst blev man lite starkare av det, samtidigt som det var just den nämnda "växa-så-det-knakar"-åldern och ingen bättre form av styrketräning genomfördes i någon större utsträckning under den perioden.:)

krellik
2008-01-02, 17:05
Det som stör mej i en sån här tråd är att en armhävning jämt ska antas vara en standard armhävning gjord för enormt många repetitioner.

Allt handlar om mål och syften och för en boxare är den typen av träning funktionelt, men vill man öka sin styrka genom armhävningar ska man naturligtvis utföra mer krävande armhävningsvariationer.

Solve
2008-01-02, 23:12
en arms armhävning borde ge lite mera? någon form av vikt på ryggen? armhävningar ståående på händer

Raschmus
2008-01-03, 11:58
Jag hade inte spridit ut det över dan, utan gjort alla armhävningar under samma "pass". Och som flera andra har skrivit hade jag kört med vikter på ryggen. Håll fast vid samma repetitioner och set men öka vikten efterhand, då blir det ju någonstans progressivt (?). Sen kör exempelvis handstående som även skrivits tidigare. Då vaknar mer än bröst och tricce.

Mitt största råd är egentligen att inte ha någa höga förväntningar på armhävningar. Önska dig eller köp ett gymkort om det är styrka du söker, annars gå med i exempelvis en brottarklubb om du söker en allsidig, bred fysik.

:thumbup: