handdator

Visa fullständig version : Skolan - matsalen


Nixta
2005-08-24, 17:32
Hej

jag försöker äta 6-8 ggr per dag men i skolan är det en sån stressande miljö så jag får inte i mig nått när jag sitter i matsalen och äter får jag ont i magen och det känns som jag ska spy men det är enbart under skol lunchen känner inte så annars, typ någon som har nått tips om jag ska äta nått annat eller hur man ska bli av men "stressen"

Cendra
2005-08-24, 19:14
Hej

jag försöker äta 6-8 ggr per dag men i skolan är det en sån stressande miljö så jag får inte i mig nått när jag sitter i matsalen och äter får jag ont i magen och det känns som jag ska spy men det är enbart under skol lunchen känner inte så annars, typ någon som har nått tips om jag ska äta nått annat eller hur man ska bli av men "stressen"


Hej

Jag hade samma problem när jag gick i skolan.
Har det hållt på länge? För mig brukade det komma och gå..
Det ända tipset jag kan komma med är att försöka gå till matsalen när det är lite lugnare och inte i det värsta lunchruset.

Nixta
2005-08-24, 21:04
ok, nej det är i vissa perioder k tack ska försöka med det :)

Pingen
2005-08-24, 21:24
Ta den tid du behöver till att äta, även om kompisarna kanske lämnar dig ensam kvar. Du får proritera det du tycker är viktigast.

rQx
2005-08-24, 21:43
Fan det är på skollunchen jag får i mig mest mat ;) Bara att vräka i sig ju! De flesta brukar dra men har en eller två polare som stannar ;)

userfriendly
2005-08-25, 06:44
Hej

jag försöker äta 6-8 ggr per dag men i skolan är det en sån stressande miljö så jag får inte i mig nått när jag sitter i matsalen och äter får jag ont i magen och det känns som jag ska spy men det är enbart under skol lunchen känner inte så annars, typ någon som har nått tips om jag ska äta nått annat eller hur man ska bli av men "stressen"

alltså, du får ju "fixa" stress-problemen innan du börjar tänka på att få i dig mat på annat sätt.. annars låter du ju stressen ta över ditt liv...
vet vilket tryck dt är i skolan ibland men man får lära sig att hantera det

skaparn
2005-08-25, 07:02
Nu börjar jag undra hur det egentligen går till i din matsal. Är det du som är överkänslig eller är det kaos i matsalen? Om det senare tycker jag det kan finnas anledning att diskutera problemet i ett lämpligt forum, typ elevråd, hem&skola eller vad det kan vara. Är det på allvar så stökigt så folk blir av med matlusten borde något göras. Du riskerar ju att missa den bästa tiden i ditt liv; gratis skollunchtiden.

Jag minns förr, då var det ordning och reda...

Krokodil
2005-08-25, 08:24
Hej

jag försöker äta 6-8 ggr per dag men i skolan är det en sån stressande miljö så jag får inte i mig nått när jag sitter i matsalen och äter får jag ont i magen och det känns som jag ska spy men det är enbart under skol lunchen känner inte så annars, typ någon som har nått tips om jag ska äta nått annat eller hur man ska bli av men "stressen"
Min son har av olika orsaker svårt att äta ordentligt i stressig miljö, lösningen för honom var mp3-spelare med klassisk musik och att han sätter sig i ett lugnt hörn. Låt inte någon annan stressa upp dig när du ska äta, ta det lugnt och utnyttja hela lunchrasten till att sitta vid bordet om det behövs.

Weird
2005-08-25, 09:01
aa shitt det här problemet har jag nog haft så länge som jag har bryttmig om att äta i skolan, får fan inte ner en bit i matsalen men en pizza slinker ner utanproblem när ajg inte äter i skolan

raZmus
2005-08-25, 09:48
Mat 8 ggr om dagen låter nästan lite väl ofta eller? 6 gånger räcker nog gott och väl, känner du hur du blir mindre stressad redan nu? :)

Nixta
2005-08-25, 15:51
Hej tack för alla super bra svar , ska ta och testa det där med mp3

men det är mer att det går ju folk från och till hela tiden och då tittar på jag på dom omedvetet och då blir jag yr och får svårt att äta så måste sluta titta på alla andra och koncentrera mig på maten :)

emmzan
2005-08-25, 21:43
Hej tack för alla super bra svar , ska ta och testa det där med mp3

men det är mer att det går ju folk från och till hela tiden och då tittar på jag på dom omedvetet och då blir jag yr och får svårt att äta så måste sluta titta på alla andra och koncentrera mig på maten :)

Ska skriva precis vad du själv tänkte. Koncentrera dig på maten. Inled lunchen med att sätta dig med maten i matsalen och meditera en stund. Försök stänga ute alla ljud, andas djupt etc, sträva efter att känna dig lugn. När du känner att du inte är stressad, övergå till maten och koncentrera dig på den och var noga med att äta långsamt.

Är superexpert på att äta upp en rätt rejäl matlåda på 10 minuter och sedan rusa iväg från matbordet..

Nadja
2005-08-27, 11:10
Är superexpert på att äta upp en rätt rejäl matlåda på 10 minuter och sedan rusa iväg från matbordet..

En teknik jag åxå skulle vilja behärska! Får apont i magen om jag äter fort :(

Och ibland måste man ju skynda sig (rätt ofta faktiskt)

Normaltid för inmundingande av en tallrik mat för mig är..30-40 min..

norsk_gadd
2005-08-27, 14:52
Peronligen så blir jag väldigt stressad vid frukost och mår ofta illa när jag äter och efter. Och när jag inte får i mig nog med mat så blir jag ännu mer stressad över att jag inteska få i mig nog med näring under dagen. Så det blir ännu värre. Tyckte tipset med klassisk musik, verkade intressant, kanske funkar ihemmet också.

emmzan
2005-08-27, 20:09
En teknik jag åxå skulle vilja behärska! Får apont i magen om jag äter fort :(

Och ibland måste man ju skynda sig (rätt ofta faktiskt)

Normaltid för inmundingande av en tallrik mat för mig är..30-40 min..

Sa inte att jag mår strålande av det hela! :) Bästa är att ta med mat som kräver kniv och gaffel och INTE inleda måltiden med att t.ex skära hela kycklingfilén i mindre bitar och sen stjälpa i sig allting i högt tempo!

n1tro
2005-08-27, 20:18
Jag är expert på matsalsmat :thumbup: . Mp3spelaren är ett måste, sitt ensam eller något (jag har ändå inte lunch tillsammans med någon kompis...), och ät på. Sitt kvar HELA rasten, avrunda med vatten och sallad...