handdator

Visa fullständig version : Åker till USA inatt...


High1ander
2005-08-24, 12:08
Så vad får man inte glömma att ta med sig?

Just nu sitter jag och slänger in fullt med musik på ipoden, är inte säker att det räcker med 30 gig på flyget :)

Bärbara datorn ska laddas upp med massa viktiga filer.

Måste köpa lite Dumle och annat godis som inte finns i USA.

Ta bilder på kattungarna och lägga in allt man filmat i sommar på datorn och bränna ut.

Som ni kanske märker så gör jag allt dagen man ska åka, men vafan skönare så ;)

Måste skriva ett brev till en tjej *rolleyes*

Jag har ju redan varit i USA ett år, men undrar om ni vet något som måste införskaffas innan man drar?

Buckethead
2005-08-24, 12:10
En nagelsax i jeansfickan för att öka spänningen litegrann.

Überbiffen
2005-08-24, 12:10
Farmor.. så slipper du laga mat själv.

High1ander
2005-08-24, 12:14
En nagelsax i jeansfickan för att öka spänningen litegrann.
Kan ju vara kul eftersom jag flyger till England och sen USA, de gillar väl "terroristskämt" nu också?

Tomten
2005-08-24, 12:22
ser redan rubrikerna i aftonbladet.....

"TERRORSVENSKEN SKJUTEN I HUVUDET (TILL DÖDS) 3 GÅNGER"

När terrorsvensken landade på heathrow så ertappades han med ett vapen, antagligen en bomb, och sköts omgående av tulltjänstemännen. Vid närmare undersökning av vapnet, visade det sig vara en mördarklippare(1). Polisen i London undersöker nu kopplingar mellan den avlidna terroristen och eventuella kopplingar till Al'Qaida.
















(1)red. anm vid andra tillfällen även kallad "nagelsax".

High1ander
2005-08-24, 12:25
ser redan rubrikerna i aftonbladet.....

"TERRORSVENSKEN SKJUTEN I HUVUDET (TILL DÖDS) 3 GÅNGER"

När terrorsvensken landade på heathrow så ertappades han med ett vapen, antagligen en bomb, och sköts omgående av tulltjänstemännen. Vid närmare undersökning av vapnet, visade det sig vara en mördarklippare(1). Polisen i London undersöker nu kopplingar mellan den avlidna terroristen och eventuella kopplingar till Al'Qaida.
















(1)red. anm vid andra tillfällen även kallad "nagelsax".
:)
Så länge jag inte ropar Mohammed Jihad, Derka Derka så bör det vara lugnt.

BTW, lägger upp en gammal avatar som passar lite nu...

Frippe_L
2005-08-24, 12:34
:)
Så länge jag inte ropar Mohammed Jihad, Derka Derka så bör det vara lugnt.

BTW, lägger upp en gammal avatar som passar lite nu...
:laugh: Hey terrorist, terrorise this!

mela
2005-08-24, 12:45
Snus ? :P Det ska tydligen smaka skit i USA :P där det finns

High1ander
2005-08-24, 12:46
Snus ? :P Det ska tydligen smaka skit i USA :P där det finns
Jag snusar inte, men min polare tar med sig 4 rullar, och sen köper han via Internet sen när de tar slut...

mela
2005-08-24, 12:49
Jag snusar inte, men min polare tar med sig 4 rullar, och sen köper han via Internet sen när de tar slut...

Haha ok.. har en kompis som åkte förra veckan, har har jobbat hårt för
att sluta snusa.

High1ander
2005-08-24, 12:53
Haha ok.. har en kompis som åkte förra veckan, har har jobbat hårt för
att sluta snusa.
Polaren lyckades sluta, han blev så illa tvungen... Men nu kommer han fortsätta eftersom han kan få tag i svenskt snus...

Själv har jag aldrig tagit en cigg eller en snus i mitt liv, får dock se om jag röker på lite där borta, kan ju vara kul att testa (har blivit frågad på varje jävla fest man gått på hittills om man vill ha)...

mela
2005-08-24, 12:54
Polaren lyckades sluta, han blev så illa tvungen... Men nu kommer han fortsätta eftersom han kan få tag i svenskt snus...

Själv har jag aldrig tagit en cigg eller en snus i mitt liv, får dock se om jag röker på lite där borta, kan ju vara kul att testa (har blivit frågad på varje jävla fest man gått på hittills om man vill ha)...


Varför börja röka när man klarar sig utan?

Mandus
2005-08-24, 13:09
Polaren lyckades sluta, han blev så illa tvungen... Men nu kommer han fortsätta eftersom han kan få tag i svenskt snus...

Själv har jag aldrig tagit en cigg eller en snus i mitt liv, får dock se om jag röker på lite där borta, kan ju vara kul att testa (har blivit frågad på varje jävla fest man gått på hittills om man vill ha)...

Är det är lika socialt accepterat som alkohol bland ungdomar i USA?

High1ander
2005-08-24, 13:17
Är det är lika socialt accepterat som alkohol bland ungdomar i USA?
Minst sagt, alkohol är 21 års gräns, så det är lika olagligt som att röka.

Alla mina tjejkompisar har rökt på, och mina 3 bästa tjejkompisar röker på ofta... Inte för att festa eller så, utan slapna av, osv. De är liksom tjejer som varit i Irakkriget, eller så har de 2-3 jobb och pluggar samtidigt, och brajjan får dem att slapna av...

Varför börja röka när man klarar sig utan?
Funderar bara på att testa, jag har inte en beroende-personlighet och många mår skit första gången de provar att röka på, så jag oroar mig knappast för sådana saker som att fastna. Sen är majja en bättre drog än alkohol, enligt mina värderingar...

John M
2005-08-24, 13:24
Hur länge ska du stanna i USA, var exakt ska du? Har du jobb där? :)

Evensar
2005-08-24, 13:24
Minst sagt, alkohol är 21 års gräns, så det är lika olagligt som att röka.

Alla mina tjejkompisar har rökt på, och mina 3 bästa tjejkompisar röker på ofta... Inte för att festa eller så, utan slapna av, osv. De är liksom tjejer som varit i Irakkriget, eller så har de 2-3 jobb och pluggar samtidigt, och brajjan får dem att slapna av...


Funderar bara på att testa, jag har inte en beroende-personlighet och många mår skit första gången de provar att röka på, så jag oroar mig knappast för sådana saker som att fastna. Sen är majja en bättre drog än alkohol, enligt mina värderingar...


hehe jaha så de va sån rökning det va tal om.

userfriendly
2005-08-24, 13:27
glöm inte att köpa billiga bars när du e där (Och bjuda alla här ;) )

FinnPower
2005-08-24, 13:44
glöm inte att köpa billiga bars när du e där (Och bjuda alla här ;) )
Jag köpte några lådor med billiga proteinbars i USA, de kostade 5 dollar för en låda med 12 bars. Sen när jag kom hem fick jag noja och vågade inte äta dem så jag gav bort dem. Jag blev lite orolig för att det skulle finnas nåt fuffens i dem som jag kunde bränna för i dopingtest. :em:



Knappast fanns det nåt fuffens i dem men det kändes inte som att det var värt att "chansa".

High1ander
2005-08-24, 14:42
glöm inte att köpa billiga bars när du e där (Och bjuda alla här ;) )
Funderar på att leka träningsfreak och bjuda hem en tjej på middag, istället för rött vin så blir det energidryck hon får dricka, istället för snacks så får hon några proteinbars... Maten blir självklart bara tonfisk och keso, jag kanske jobbar lite extra och kokar nått ägg också...

Sen när hon vaknar upp på morgonen så får hon lite vassle-chocklad istället för oboy med någon bar av nå slag...

Tror ni det skulle funka?

Kwon
2005-08-24, 14:44
Funderar på att leka träningsfreak och bjuda hem en tjej på middag, istället för rött vin så blir det energidryck hon får dricka, istället för snacks så får hon några proteinbars... Maten blir självklart bara tonfisk och keso, jag kanske jobbar lite extra och kokar nått ägg också...

Sen när hon vaknar upp på morgonen så får hon lite vassle-chocklad istället för oboy med någon bar av nå slag...

Tror ni det skulle funka?

Hur länge ska du vara i USA?

Cali?

High1ander
2005-08-24, 14:48
Hur länge ska du vara i USA?

Cali?
Åker hem i december, åker tillbaka i januari, sen hem i maj/juni.

Sen förhoppningsvis kommer jag plugga 2 år till efter det och hittat en sugarmommy...

Jupp, kallefornia

Spannmål
2005-08-24, 14:53
Åker hem i december, åker tillbaka i januari, sen hem i maj/juni.

Sen förhoppningsvis kommer jag plugga 2 år till efter det och hittat en sugarmommy...

Jupp, kallefornia

Hur kommer det sig att du åker hem över julen? Rent ekonomiskt borde man väl klara sig över alla breaks utom sommaren?

Har du egen lägenhet där? :)

High1ander
2005-08-24, 15:02
Hur kommer det sig att du åker hem över julen? Rent ekonomiskt borde man väl klara sig över alla breaks utom sommaren?

Har du egen lägenhet där? :)
Ska fixa lägenhet med minst 2 svenska polare nu, dela med 2 polare förra året...

Vill vara hemma med familjen, hade inte kul förra året då alla polarna åkte hem och amerikanska kompisarna åkte också hem... Iofs, skaffar man sig en flickvän eller så stannar jag nog kvar under julen också...

Rent ekonomiskt klarar man sig under julen...

Spannmål
2005-08-24, 15:05
Ska fixa lägenhet med minst 2 svenska polare nu, dela med 2 polare förra året...

Vill vara hemma med familjen, hade inte kul förra året då alla polarna åkte hem och amerikanska kompisarna åkte också hem... Iofs, skaffar man sig en flickvän eller så stannar jag nog kvar under julen också...

Rent ekonomiskt klarar man sig under julen...

Hur är SB som party-stad? SBCC är väl ingen utpräglad festskola som typ UCSB?

Finns det bra gym där? :)

High1ander
2005-08-24, 15:07
Hur är SB som party-stad? SBCC är väl ingen utpräglad festskola som typ UCSB?

Finns det bra gym där? :)
Nope SBCC är ingen "partyskola", men alla på SBCC drar ju till UCSB som har "Isle Vista" det mest ökända feststället på hela västkusten. Liksom mina polare är ju där hela tiden, med buss är det ju bara 30 min från UCSB/Isle Vista till DT Santa Barbara och SBCC, med bil så är det typ 10-15 min beroende på hur man kör.

Finns massa Gold's Gym, men jag kör på skolans, och de är OK, lite fullt då fotbollskillarna tränar dock...

Spannmål
2005-08-24, 15:21
Nope SBCC är ingen "partyskola", men alla på SBCC drar ju till UCSB som har "Isle Vista" det mest ökända feststället på hela västkusten. Liksom mina polare är ju där hela tiden, med buss är det ju bara 30 min från UCSB/Isle Vista till DT Santa Barbara och SBCC, med bil så är det typ 10-15 min beroende på hur man kör.

Finns massa Gold's Gym, men jag kör på skolans, och de är OK, lite fullt då fotbollskillarna tränar dock...

Skulle du rekommendera att man tar sina två första år där och sen försöker komma in på ett UC? Man missar inte allt för mkt av collegeupplevelsen när man inte har campusboende?

High1ander
2005-08-24, 15:26
Skulle du rekommendera att man tar sina två första år där och sen försöker komma in på ett UC? Man missar inte allt för mkt av collegeupplevelsen när man inte har campusboende?
Skulle verkligen rekommendera att läsa där först, billigare, större chans att komma in på skolan (UCSB om man nu vill) via ett community college än att komma direkt från highschool.

Finns inget "dorm" till SBCC, men alltså, om du vill festa så behöver du fan inte oroa dig, det finns fester till allt och alla... Finns ett "halvdoorm" på UCSB/Isle Vista, som heter Fountain Bleu, men det verkar suga enligt alla jag snackat med, man delar rum med en snubbe och lägehet med 3 till... Dyrt också, typ 900-1000$ månaden, och en massa anala regler...

Spannmål
2005-08-24, 15:35
Skulle verkligen rekommendera att läsa där först, billigare, större chans att komma in på skolan (UCSB om man nu vill) via ett community college än att komma direkt från highschool.

Finns inget "dorm" till SBCC, men alltså, om du vill festa så behöver du fan inte oroa dig, det finns fester till allt och alla... Finns ett "halvdoorm" på UCSB/Isle Vista, som heter Fountain Bleu, men det verkar suga enligt alla jag snackat med, man delar rum med en snubbe och lägehet med 3 till... Dyrt också, typ 900-1000$ månaden, och en massa anala regler...

Haha ok :) Hur ordnade du folk att dela lägenhet med? Kände du folk där sedan tidigare?

Jense
2005-08-24, 16:09
nej men gör det, spring runt på flygplatsen i states och skrik "ALLAH AKBAR" och vifta med en väska, blir säkert skitball

raZmus
2005-08-24, 16:11
SBCC , UCSB ???
Vad pratar ni om? :D

Vad pluggar du och var?


Om jag har en examen (fil. kand) här i Sverige, kan jag åka över och läsa typ en master i USA då? :D

Metaddict
2005-08-24, 16:13
Morsan packade ner en sax i necessären som hon sedan råkade packa ner i handbagaget när vi skulle till Spanien. Det var inte så jätteuppskattat...

ps. Jeppz brajj är nog fett accepterat där borta!

High1ander
2005-08-24, 17:08
SBCC , UCSB ???
Vad pratar ni om? :D

Vad pluggar du och var?


Om jag har en examen (fil. kand) här i Sverige, kan jag åka över och läsa typ en master i USA då? :D
Jag pluggar på SBCC, Santa Barbara City College (rankat högst i USA av alla "community colleges")
Sen finns det UCSB, University of California, Santa Barbara, som ligger ca 25 av alla "riktiga" skolor, förra året fick två professorer där Nobelpris i Fysik och Ekonomi...

Min skola är en sådan man läser 2 år på, sen läser man sista 2 åren på kanske UCSB eller UCLA eller vart man nu känner för. Det är billigare att gå via min typ av skola, och det är lättare.

Vet inte hur högt fil. kand ligger, vad det är i svenska mått. Du skulle säkert kunna läsa något i USA, men vet inte om du skulle kunna få en masters... På min skola så kan man ju ta kurser precis som komvux...

Haha ok :) Hur ordnade du folk att dela lägenhet med? Kände du folk där sedan tidigare?
Jag har inte fixat lägenhet än, jag har ringt lite, och mina andra polare också på intressanta ställen. Men det kommer lösa sig, förra året kom man dit helt fräsh och bara tog första bästa stället (för på vandrarhemmet vill man inte bo länge på som jag gjorde). Nu så vet man vart de olika sakerna ligger osv, sen eftersom man är 3 är det lättare och billigare att fixa ställe tillsammans...

michael
2005-08-24, 17:39
Jag pluggar på SBCC, Santa Barbara City College (rankat högst i USA av alla "community colleges")
Sen finns det UCSB, University of California, Santa Barbara, som ligger ca 25 av alla "riktiga" skolor, förra året fick två professorer där Nobelpris i Fysik och Ekonomi...

Tråkiga med det är att dom professorerna är mer intresserade i sitt forskningsarbete och ger liten fokus på sina klasser, som förövrigt ligger på runt 5-700 elever i ett auditorium för större state universities. Good luck att lära känna professorn på en personligare nivå ;)


Min skola är en sådan man läser 2 år på, sen läser man sista 2 åren på kanske UCSB eller UCLA eller vart man nu känner för. Det är billigare att gå via min typ av skola, och det är lättare.

Så länge det inte är en privat skola någon utav dom, vilket community colleges och state universities sällan är. Vet inte heller om det är några bestämmelser huruvida credits är överförbara mellan staterna. Hursomhelst måste ditt GPA på community college't va högt nog för det du tänker läsa på state universitiet.


Vet inte hur högt fil. kand ligger, vad det är i svenska mått. Du skulle säkert kunna läsa något i USA, men vet inte om du skulle kunna få en masters... På min skola så kan man ju ta kurser precis som komvux...

Jag skulle nog säga att de flesta skolor fungerar så i amerikat, dom har inte samma "program" eller "Linje" kultur som vi har här i vårat utbildningssverige. Här börjar vi ju redan på gymnasienivå med program.

High1ander
2005-08-24, 18:32
Tråkiga med det är att dom professorerna är mer intresserade i sitt forskningsarbete och ger liten fokus på sina klasser, som förövrigt ligger på runt 5-700 elever i ett auditorium för större state universities. Good luck att lära känna professorn på en personligare nivå ;)

Jo, men mena bara på att trots det ligger 25a, så är det fett bra skola, tror det ligger ännu högre nu... Sen visst, lycka till med de där professorerna, de gjorde säkert inte sina upptäckter ens på UCSB utan är nog gamla fosiler som jobbar där nu...


Så länge det inte är en privat skola någon utav dom, vilket community colleges och state universities sällan är. Vet inte heller om det är några bestämmelser huruvida credits är överförbara mellan staterna. Hursomhelst måste ditt GPA på community college't va högt nog för det du tänker läsa på state universitiet.

Klart man behöver högt GPA. På UCLA i film så är det minst 3.2/4 och man bör väl ha minst 3.5 för att ha en chans, när jag slutar skolan kommer jag nog ha ca 3.8, har 3.44 pga. och det är det jag måste söka på till UCLA, men de gillar internationella studenter så... Sen kan jag ju plugga nån termin till och fixa mitt betyg sen, synd bara att man måste söka ett år innan man fått slutbetyget.
Ca 1000 pers söker på 42 platser :)


Jag skulle nog säga att de flesta skolor fungerar så i amerikat, dom har inte samma "program" eller "Linje" kultur som vi har här i vårat utbildningssverige. Här börjar vi ju redan på gymnasienivå med program.

Spannmål
2005-08-24, 18:46
Hur värderas GPA jämfört med high school/gymnasiebetyg? Och vad innebär GPA?

raZmus
2005-08-24, 19:31
Jag pluggar på SBCC, Santa Barbara City College (rankat högst i USA av alla "community colleges")
Sen finns det UCSB, University of California, Santa Barbara, som ligger ca 25 av alla "riktiga" skolor, förra året fick två professorer där Nobelpris i Fysik och Ekonomi...


Låter ju bra, vad kostar kalaset?


Min skola är en sådan man läser 2 år på, sen läser man sista 2 åren på kanske UCSB eller UCLA eller vart man nu känner för. Det är billigare att gå via min typ av skola, och det är lättare.


Så är väl utbildningssystemet i hela USA, och i Kanada också för den delen.


Vet inte hur högt fil. kand ligger, vad det är i svenska mått. Du skulle säkert kunna läsa något i USA, men vet inte om du skulle kunna få en masters... På min skola så kan man ju ta kurser precis som komvux...


Högskolan i Dalarna benämner sin fil. kand i medie- och kommunikation som "Bachelor of Arts with a major in Media and Communication Studies 180 ECTS Credits". Hade varit smidigt om man kunde åka över å plugga en master eller något annat sköjj :D

High1ander
2005-08-24, 19:52
Låter ju bra, vad kostar kalaset?
varje termin ligger på 2500-3000$, så det blir fullt studielån :(


Så är väl utbildningssystemet i hela USA, och i Kanada också för den delen.
Man måste ju inte gå "via" community college för att komma in på en bra skola.

Högskolan i Dalarna benämner sin fil. kand i medie- och kommunikation som "Bachelor of Arts with a major in Media and Communication Studies 180 ECTS Credits". Hade varit smidigt om man kunde åka över å plugga en master eller något annat sköjj :DDå låter det som du kan åka dit och ta en masters...

Hur värderas GPA jämfört med high school/gymnasiebetyg? Och vad innebär GPA?
Grade Point Average, det enda jag vet är att det är lättare att ta sig in via en annan skola på ett universitet eller college, än att hoppa in direkt från Highschool.

T.ex. på UCLA så är det ca 40 studenter som transfers in, och kanske 25-30 som kommer direkt från highschool.

raZmus
2005-08-24, 20:52
varje termin ligger på 2500-3000$, så det blir fullt studielån :(

Man måste ju inte gå "via" community college för att komma in på en bra skola.
Då låter det som du kan åka dit och ta en masters...



Låter intressant, ska boka möte med internationella kontoret på min skola och snacka lite. Finns möjlighet för utbytestermin för mig också kanske, kan ju vara en start då det är gratis :D Då fanns University of Florida och Ithaca NYC som verkar intressant.


*mys*

High1ander
2005-08-24, 20:55
Låter intressant, ska boka möte med internationella kontoret på min skola och snacka lite. Finns möjlighet för utbytestermin för mig också kanske, kan ju vara en start då det är gratis :D Då fanns University of Florida och Ithaca NYC som verkar intressant.


*mys*
min rumskamrat som jag bodde med förra terminen är från Ithaca, men han gick på Cornell...

Spannmål
2005-08-24, 20:56
T.ex. på UCLA så är det ca 40 studenter som transfers in, och kanske 25-30 som kommer direkt från highschool.

De från high school kan väl inte börja på samma sak som du? Du har ju redan läst i två år när ni skall börja på UC.

Är det många på SBCC som bor hemma eller är det hyrda hus/lägenheter som gäller för de flesta?

raZmus
2005-08-24, 21:11
min rumskamrat som jag bodde med förra terminen är från Ithaca, men han gick på Cornell...

Hur är Ithaca då?

WHITEFOLKS
2005-08-24, 21:26
Community college och State University är aldrig privata, är ju sjävlaste "grejen" med de.

High1ander
2005-08-24, 21:30
De från high school kan väl inte börja på samma sak som du? Du har ju redan läst i två år när ni skall börja på UC.

Är det många på SBCC som bor hemma eller är det hyrda hus/lägenheter som gäller för de flesta?
De flesta bor inte hemma, tror inte jag träffat någon som bor hemma faktist?

De kan ju börja, eftersom man själv väljer om man vill börja med general education, eller om man vill läsa sitt major, men generellt sett så blir det väl en liten skillnad.

Det blir ju som om man hoppar in i 3:an sen, man behöver ju inte läsa om kurser eller så...

Hur är Ithaca då?
Vet faktiskt inte :(

raZmus
2005-08-25, 00:37
Okej....

High1ander
2005-08-25, 03:27
Nu åker man! :D

pilt77
2005-08-25, 03:44
Nu åker man! :D
framme än?

dude
2005-08-25, 03:59
avslutade min tripp till usa for 2 veckor sen!Det var riktigt coolt gillade cali battre an nyc. var upp vid venice beach och kollade laget drog upp till goldens gym med. diggade skylten som var utanfor. Nagon som satt den? angande parkering.

om man ar under 21 sa fixa falsklegg det ar bra mkt roligare om man kan ga ut pa klubbare. var ute och partade runt i hollywood ett par natter ! riktigt grymt!

har dock tappar formen totalt under veckorna i usa mkt snabb mat ol och annat skit.


Flyger in till sidney imorgon fran fiji! maste borja jobba dar snart suger men kommer nog bli skont efter allt partande...

reserapport ala Dude